Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Vill bo på landet!  (läst 37556 gånger)

Skogsvilde

  • Inlägg: 16884
  • Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
SV: Vill bo på landet!
« Svar #20 skrivet: 01 jun-17 kl 13:57 »
Var oerhört länge sedan höll på med sådana djur nu, men vad jag minns så var de betydligt mer sympatiska än guldhamstrar.
De är känsliga för drag, men i ett vanligt rum skall det inte vara några problem.

Minns också att man fick ha en filt i knät om man ville gosa med dem, annars bajsar de över allting, det gör kaniner också...  :)
Tyvärr går det inte att få någon av dessa rumsrena vad jag vet.

Marsvin är lämpliga nybörjardjur om du lånar några böcker om dem, vad jag minns var de ungefär som att ha en dvärgkanin, fast de var mer känsliga för kyla och kallblåst.

Ökenråttor är också ganska lättskötta, de är inte så kräsna heller med maten, men du måste vara inställd på att sådanahär djur inte blir så gamla, en mus tex blir bara ett eller två år gammal (vissa kan bli äldre men det är inte så vanligt). En kanin blir litet äldre men de lever också bara några år.

Så att du inte blir för ledsen (ledsen blir man ju alltid, men) när de dör utan är medveten om detta.

Tala alltid med dina föräldrar först som sagt innan du skaffar djur och diskutera hur ni sköter dem när du är borta hos kompisar, osv.

Väljer man de lite större raserna så har man ett djur som lämpar sig väl i självhushållning.
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

Nordic Vargtand

  • Inlägg: 3645
    • Hälsingland
SV: Vill bo på landet!
« Svar #21 skrivet: 01 jun-17 kl 17:32 »
Ja, i Sydamerika så håller man marsvin som köttdjur, det är därifrån de kommer från början.  :)

En kanin blir också ca 5-6 år gammal.

Слава Україні! Героям слава!

Förenklar man någonting för mycket så blir det till slut helt obegripligt.

Linnea444

  • Inlägg: 211
    • -
SV: Vill bo på landet!
« Svar #22 skrivet: 02 jun-17 kl 11:01 »
Okej


Skickat från min iPad med Alternativ.nu

Trollmor

  • Inlägg: 10686
  • Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
SV: Vill bo på landet!
« Svar #23 skrivet: 04 jun-17 kl 11:29 »
Det beror på vad man menar med rumsren.  Jag hade aldrig någon filt i knät när jag gosade med mina marsvin.  De sa till själva när de behövde komma hem till buren.

  Men en period hade jag burluckan öppen dygnet runt, mest för att se hur det skulle bli.  Då fick jag städa bajs över hela golvytan!  Å andra sidan trivdes "svinen" bra med den ökade friheten.

  Kaniner kan också bli tama och gosiga.  Den största skillnaden mellan dessa djur är storleken och förmågan att tåla vårt svenska klimat.  Marsvin mår INTE bra i kyla, medan kaniner bara drar över sig ströhalm i sin bohåla när termometern sjunker.

  Inga djur mår bra av drag, men det begriper du nog själv! ;)

LYCKA TILL!!  :)
(Rättade ett stavfel.)
« Senast ändrad: 04 jun-17 kl 19:43 av Trollmor »
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14412
    • Östergötland
SV: Vill bo på landet!
« Svar #24 skrivet: 04 jun-17 kl 14:50 »
Måste ha svarat i en annan tråd, för mitt inlägg är borta ???

Kaniner är rumsrena, men biter i kablar. Marsvinen har betett sig som Trollmor beskriver. De pratar väldigt mycket och man har rätt lätt att förstå dem.

Nordic Vargtand

  • Inlägg: 3645
    • Hälsingland
SV: Vill bo på landet!
« Svar #25 skrivet: 04 jun-17 kl 17:16 »
Min kanin var inte rumsren, men det går kanske om man tränar dem mycket...  :)

Edit, min kanin var visst rumsren när jag tänker efter, men kompisens var det inte...
« Senast ändrad: 05 jun-17 kl 12:03 av mizzarrogh »
Слава Україні! Героям слава!

Förenklar man någonting för mycket så blir det till slut helt obegripligt.

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14412
    • Östergötland
SV: Vill bo på landet!
« Svar #26 skrivet: 04 jun-17 kl 17:30 »
Man behöver inte träna dem alls. När de har valt sin skithörna i buren så kan de få hoppa fritt i huset. Kanske att de hittar ny hörna om man aldrig stänger in dem, men brodern hade sin kanin fritt mest hela dagarna vad jag minns, utan att det låg piller någonstans. Ungarna jag har nu tar in kaniner och låter dem hoppa runt, glömmer dem inne (ibland tror jag för att reta mig) men det har inte hänt något. Jo förstås, brödrosten fick jag skarva sladden på...

Marsvinen vi hade nyss var inte funtade så. Piller överallt...

Trollmor

  • Inlägg: 10686
  • Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
SV: Vill bo på landet!
« Svar #27 skrivet: 04 jun-17 kl 19:46 »
Kanske rumsrenheten beror på graden av kommunikation mellan människa och djur?  Jag har till och med haft rumsrena getter, men de har varit mycket speciella, fina vänner.

  En fördel med kaniner och marsvin är att "pillren" är torra och lätta att sopa upp.
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14412
    • Östergötland
SV: Vill bo på landet!
« Svar #28 skrivet: 04 jun-17 kl 20:12 »
Tror säkert att de som kan komma nära djuren i kommunikation (bra ordval Trollmor) kan förmedla rätt mycket på ett sätt som inte ses som träning. Men där är inte jag. Idag har jag knuffat en drake, som bara ville prata, och föst undan får som trodde det var allmän utdelning när jag skulle mata flasklammet. Inga djur lyssnar på mig...

Helt klart bra med de torrbajsande djuren, och man skall vara glad åt djurbajs i huset, det betyder att man har dem nära :)

Nordic Vargtand

  • Inlägg: 3645
    • Hälsingland
SV: Vill bo på landet!
« Svar #29 skrivet: 05 jun-17 kl 11:02 »
Jo, i buren har de ju det, men vi hade dem nästan aldrig inne när jag var liten, och nej, det tror jag inte.
Jag tror inte att allt bara är sådär logiskt, det är det inte för människobarn heller, hade ju varit praktiskt om så vore...

Djur eller barn ser sällan en sådan logisk gräns mellan inne och ute, tex att man använder specifikt toaletten, osv, då skulle inga barn behöva blöjor, eller hur...

Ni som haft hundvalpar och de bara gått utomhus utan några anvisningar eller andra upplysningar redan från första början och aldrig kissat inne kan räcka upp en hand.  :)
Jag känner ingen.
Fast hundar kissar inte i små utrymmen, som kojan, det är däremot medfött tror jag.

Hästar har ju alltid sin hörna, oavsett om man tränar dem eller ej.
Men jag har aldrig sett en hage som varit kliniskt ren utanför hörnan.

Getter bryr sig faktiskt inte, med flit tror jag, om man bara öppnar dörren åt dem, det skulle inte jag heller ha gjort om jag vore get, jag skulle visa att det var JAG som var boss där och pinka på mattan med flit... (vilket mina för visso aldrig gjorde inne, hon brukade faktiskt sticka ut genom verandadörren när hon behövde kissa, så, kanske har faktiskt aldrig tänkt på det... nu när ni säger det... ).

Edit, nu när jag tänker efter så har jag inget minne av att den store (kanin) hanen vi hade senast som keldjur någonsin kissade eller bajsade när jag höll honom i famnen... Misstänker att trollmor delvis har rätt...






« Senast ändrad: 05 jun-17 kl 11:07 av mizzarrogh »
Слава Україні! Героям слава!

Förenklar man någonting för mycket så blir det till slut helt obegripligt.

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14412
    • Östergötland
SV: Vill bo på landet!
« Svar #30 skrivet: 05 jun-17 kl 11:48 »
Visst kan man se likheter med barn och djur. Mina ungar har från tidig ålder kissat på gräsmattan men aldrig på golvet, samma med kaninerna de leker med. Men när ungarna precis blivit rumsrena så kunde det ibland vara för långt till toaletten när nöden infann sig, vilket säkert hade hänt med broderns kanin om vi haft större bostad då. Sedan är det ju individuellt också, vissa barn blir tidigt torra medan andra kan ha svårt upp i skolåldern.

Vi har kattungar för tillfället, och de har inte missat baljan en enda gång fastän de är små. När jag var tonåring hade vi en kull där en kattunge hela tiden hittade nya hörn i bostaden.


Nordic Vargtand

  • Inlägg: 3645
    • Hälsingland
SV: Vill bo på landet!
« Svar #31 skrivet: 05 jun-17 kl 12:02 »
Jo, så måste det nog vara.
Antagligen en yrkes skada, men jag tänker hela tiden på fåren (då de typ var mina bebisar tillsammans med getterna... )
Jag tror att det som spökar i min skalle varit följande, vi hade en tam tacka förr i tiden som jag hade ungefär som en hund, brukade ta in henne ibland på vintern i en stallbox (eftersom ja ginte fick ha henne i huset för mina föräldrar, förståeligt nu nu... :) även om jag inte tyckte det då... ) när hon senare fick lamm och sådant med en mufflonbagge... så jag tror att hon vande sig vid att man också har en toalett i boxen likaväl som ute i det fria (det har ju vi också menar jag...), så, hon utsåg nog ett hörn i rummet till toalett, såsom hon var van från stallboxen, därför har sådana djur ofta svårt att se skillnad mellan ett stort rum och hur man kan göra utomhus, det är i allfall min gissning...  :)

Edit, trollmor har rätt, när jag tänker efter så var min kanin rumsren, likaså kompisen med den stora vita, men inte en annan kompis kaning, det var nog den jag tänkte på, det var han som hade marsvin och sådant också, så jag tippar på det, att han hade en innedel till dem i hans föräldrars garage/loge och att de hade ett större rum att vara i, mina höll till i en hästbox så de kanske inte associerade ett hörn av rummet som en naturlig toaplats på samma vis, jag vet inte... Tänkte faktiskt aldrig på det alls då... Säkert var det tvärtom så att de var inskolade på att ha en "innetoalett"  :)
« Senast ändrad: 05 jun-17 kl 12:07 av mizzarrogh »
Слава Україні! Героям слава!

Förenklar man någonting för mycket så blir det till slut helt obegripligt.

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14412
    • Östergötland
SV: Vill bo på landet!
« Svar #32 skrivet: 05 jun-17 kl 12:09 »
Ja, hos fåren har jag inte sett några tecken på rumsrenhet. Vare sig inne eller ute. Ungarna satte blöja (ibland) på årets flasklamm när de tog in det. De kan stå på foderbordet och göra sina behov samtidigt.

Arg blir jag, men det är kul att ungarna gillar djur ;D

Ankor, gäss och höns är lika kassa när det gäller rumsrenhet ::)

Nordic Vargtand

  • Inlägg: 3645
    • Hälsingland
SV: Vill bo på landet!
« Svar #33 skrivet: 05 jun-17 kl 19:04 »
Jag tror det är lättare att träna getter faktiskt, i allafall fick jag det intrycket då var liten skit och hade en massa djur inne, som mor och far ansåg trivdes bättre ute...
Idag känner jag mest medlidande med mina föräldrar...  :)

Får verkar inte ha några särskilda latrinplatser ute heller, när de kan välja fritt, utom när de sover, då vill de gärna ha relativt fasta sovplatser.
Jag tror att det faktiskt går att potträna dem något.
(Fast, får skall ni nog inte ha om ni bor i ett villaområde då de behöver ganska stora ytor att vistas på när man inte är ute och går med dem, för att trivas, dessutom bör man ha mer en ett då de behöver sällskap, liksom getter. Annars är de nog mina favoriter bland djuren tror jag.)

Jag tro, med hundvalpar att behovet av träning beror på att om man har den i en korg eller annat där den tycker att själva sov och boplatsen är så blir rummet, när den lämnar sin låda lika med ute och att det är därför valpar kan kissa på golvet utanför sovlådan i början.
Så, det är nog säkert samma även med andra djur.  :)

Hönsen lyckades jag inte riktigt med att få rumsrena, men det gick att få dem såpass att man kunde sätta dem på en pinne och lägga en tidning under, så det går bra att ha extra tama exemplar inne kortare stunder under uppsikt... Minns i allafall att jag hade en höna, och senare även en tupp som var väldigt tama, hönan minns jag man kunde sätta på huvudet, så följde hon med sedan så länge hon tyckte det var roligt... Har faktiskt inget minne av att jag någonsin blev fågelskiten i håret av dem, inte heller av tuppen när jag satte honom på armen, så jag vet inte hur man skall tolka det...   :)

Man får alltid räkna med att behöva städa någon gång efter i princip alla smådjur, oavsett om de "säger till" eller inte, så att man inte har dem på fina mattor och liknande när man vill kela med dem.
Слава Україні! Героям слава!

Förenklar man någonting för mycket så blir det till slut helt obegripligt.

Trollmor

  • Inlägg: 10686
  • Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
SV: Vill bo på landet!
« Svar #34 skrivet: 05 jun-17 kl 20:13 »
Jag misstänker att Linnea444 kommer att hålla på så mycket med sina djur, att de blir extremt tama!

  Kul att du vill ha djur och bo på landet!  Har du tänkt efter hur du vill ha det med din egen mat?  Vill du odla den själv, eller köpa i butik?

  Och vad sa dina föräldrar när du pratade med dem?
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

Linnea444

  • Inlägg: 211
    • -
SV: Vill bo på landet!
« Svar #35 skrivet: 05 jun-17 kl 22:34 »
Ja jag kommer nog hålla på med djuret mycket! Mina föräldrar tycker det värkar som en bra ide, men jag måste tänka lite efter när jag åker upp till fjällen vad jag gör med djuren då? Men när jag blir stor får jag flytta ut på landet om jag fortfarande vill det. Jag vill ha en stor mark då jag kan odla, och sälja. Jag vill ha egen el och vatten om det går? Men för att få ihop till dom här pengarna ska jag bli veterinär!


Skickat från min iPad med Alternativ.nu

Nordic Vargtand

  • Inlägg: 3645
    • Hälsingland
SV: Vill bo på landet!
« Svar #36 skrivet: 06 jun-17 kl 17:54 »
Kör hårt!

Jag ville bli bonde när jag var liten...  :)
Du kan säkert be skolan hjälpa med studiebesök och sådant längre fram när du börjar sista året på mellanstadiet eller börjar på högstadiet.

Слава Україні! Героям слава!

Förenklar man någonting för mycket så blir det till slut helt obegripligt.

Trollmor

  • Inlägg: 10686
  • Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
SV: Vill bo på landet!
« Svar #37 skrivet: 09 jun-17 kl 21:05 »
Detta låter verkligen jättespännande!  :D  Hoppas att du vill berätta för oss hur det går, och vad du får för funderingar när du tagit reda på mera om olika saker!  Kanske du kommer att ha helt andra sorters frågor redan om några månader!  Om jag kan, så ska jag gärna försöka svara!
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

 

Linnea444

  • Inlägg: 211
    • -
SV: Vill bo på landet!
« Svar #38 skrivet: 24 jun-17 kl 11:41 »
Jag, ska antingen skaffa en anka eller marsvin nu!  Vad tycker ni att jag ska skaffa?


Skickat från min iPad med Alternativ.nu

Trollmor

  • Inlägg: 10686
  • Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
SV: Vill bo på landet!
« Svar #39 skrivet: 24 jun-17 kl 16:10 »
Marsvin låter lättare att börja med.  Marsvin kan du ta med på kortare resor, det är svårt med ankor.  Marsvin kan du ha inne, ankor behöver va§tten, och de slaskar ner vattnet något alldeles förskräckligt.

  Varken ankan eller marsvinet mår så väldigt bra ensam, men jag tror att ett marsvin lättare knyter an till dig än vad en ensam anka skulle göra.

  Å andra sidan är ju ankägg mycket goda att äta, medan ankorna själva och marsvinen inte producerar någon mat åt människor så länge de lever.  Djur som kan bli mat först när de är döda är inte lika skojiga att ha, om man vill ha självhushållning.

  För det är väl din tanke?  Att ha självhushållning?

  Som du märker, är din fråga egentligen inte alls lätt att besvara!  :-[
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

554 gäster, 7 användare
xaelanar, ärt, Tur-Johan, reimersro, von tratt, kretslopp, Alice Moland

* Forum

* Om tidningen Åter



- Verkar vara en mycket användbar tidning!
/Marcus

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser