Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Timra glest?  (läst 2896 gånger)

Juniperus

  • Gäst
Timra glest?
« skrivet: 11 dec-17 kl 17:48 »
Jag funderar på om det är vettigt att timra ett bostadshus glest för att spara material samt få upp en stomme snabbare. Jag har tidigare byggt vedbodar så men till ett bostadshus tänkte hag isolera utrymmet mellan stockarna för att sedan slå på en panel. Jag tänket att man får timmerhusets stabilitet samtidigt som man kan få upp stommen utan att behöva vara så nogrann medknutar och långdrag, det tar ju väldigt mycket tid.

Jag läste om någon bergsby i någonstans i asien där dom byggde med grova timmerplank och varvade med sten, i utrymmet emellan fyllde dom med lera och halm. Det blir ju något liknande, men istället för lera lägger jag sågspån.

Jag inser att det blir nog mer materialkrävande än ett lösvirkeshus men i mitt fall har jag gott om stockar , det är plank och isolering som jag i främsta hand vill spara in på utan att behöva timra på riktigt då jag inte har tid till det.

Jag tänkte blicksåga timmret och göra raka knutar där de hakar i varandra då det är lättast, funderar även på någon slags laxknut variant men jag vet inte om jag kan få till det bra. Med raka knutar behöver jag säkert dymla knutarna eller köra in.en fransk träskruv antar jag.

Vad tror ni om att bygga på detta sätt? Är det vettigt kommer jag spara in arbete och ändå få till ett stabilt hus?


ensamhet

  • Inlägg: 3969
    • Lappland
SV: Timra glest?
« Svar #1 skrivet: 11 dec-17 kl 18:07 »
Om du har gott om skog, är du intresserad av ett byte?
Jag behöver några ca 4 x 10 tum och runt 7 meter långa och skulle kunna byta mot 45 x 145, 45 x 95, eller nåt annat virke du behöver.

Kengus89

  • Inlägg: 107
    • Ångermanland
SV: Timra glest?
« Svar #2 skrivet: 11 dec-17 kl 18:10 »
Det som oroar mig är Draget som blir om du har så glest... det gäller att sågspånen är kruttorrt, och att du har vindpapp och lockpanel utanpå. Hur ska du få sågspånet att ligga kvar? Tänker du timra med färskt virke blir det ju en liten krympning, de närmsta 2-3åren tills det är torrt.

Juniperus

  • Gäst
SV: Timra glest?
« Svar #3 skrivet: 11 dec-17 kl 18:30 »
Kanske är bäst att timra stommen och bygga taket för att låta det torka två år innan papp och panel spikas på. Jag har inte klart för mig hur jag ska få spånet på plats tänkte att man kanske kunde pressa det på plats med en längsgående planka som passar i utrymmet mellan stockarna. Om inte det går så kan.jag kanske använda någon cellulosa eller isolina, de kostar ju men det blir ju inte så mycket om man jämför med att isolera en hel vägg.

@ ensamhet jag har sågverk så det blir nog vettigare för mig att såga på plats än frakta hit virke. Mitt sågverk kan bara ta 4,75 m. Jag skulle kunna bila stockar för hand, jag är duktig på att hugga rakt men det blir ju ändå dyra om man tänker arbetstimmar.

TW

  • Inlägg: 2684
    • Finland
SV: Timra glest?
« Svar #4 skrivet: 11 dec-17 kl 18:31 »
Det är INTE vettigt.

I USA bygger de ju glesa timmerhus och fyller mellanrummet mellan stockarna med något murbruk elöler någonting plastbaserat. Det kallar för chinking.
Vad jag har förstått var det här ett snabbt och billigt sätt att få upp en provisorisk bostad på ett nybygge.....och till det endamålet var byggmetoden idealisk..... men sedan när de skulle ha ett permanent hus hade de redan glömt hur man gör och så blev det chinking i varenda timmerhus.
I USA är timmerhus också kända för att vara dragiga och ha dålig hållbarhet. Av naturliga orsaker. De har problem med väggar som bulnar. Stockar som ruttnar där de är inpackade i chinking. Stockar som vrider sig ur väggen är ett problem. De har stora problem med att skarva stockar. Framför allt måste chinkingen göras om med jämna mellanrum både utifrån och inifrån eftersom deras timmerhus inte blir tätare av sig själv så som våra blir när de sättnar.

Med andra ord sparar du arbete men du får ett hus som dels kräver mycket mer underhåll och dels är dragigt och svårt att hålla varmt och dels har kortare livslängd.
Slöseri med bra timmer enligt mig.


En riktig timra med drag mellan stockarna fungerar ju så att den överliggande timmerväggens vikt bärs av kanterna på draget. Det innebär att huset sjunker och tätnar varefter timret torkar och krymper. Draget och dymlingarna tillsammans med den eventuella varmtanden i knutarna hindrar stockarna från att vrida sig. Knutarna bär ingen vikt utan har till uppgift att hindra väggarna från att bulna eller glida från varandra. Dragkraften som kommer i stockarna när tvärgående väggar hindras från att bulna överförs med dymlingar till bindvarven ovanför och under öppningar.
Bor redan på landet men drömmer om ett eget litet hus......
Timmerman och snickare och byggnadsingenjör och gör-det-självare. Gör väldigt mycket av litet men kan inte göra allt av ingenting.
Antifacist.

Juniperus

  • Gäst
SV: Timra glest?
« Svar #5 skrivet: 11 dec-17 kl 19:13 »
Tack för den utförliga informationen, jag kände på mig att så enkelt kunde det inte vara då jag aldrig sett sådana byggen i sverige som fortfarande står.

Får man inte samma problem ramvirkeshus/korsvirkes hus? Jag har byggt ett sådant och var orolig för stockvridning men det gick bra då?


kurt

  • Inlägg: 3488
SV: Timra glest?
« Svar #6 skrivet: 11 dec-17 kl 20:01 »
Det är nog en metod som främst används där man har mycket klen skog (långt norrut) eller krokiga stockar

Ett svart får

  • Inlägg: 9921
    • Bohuslän
SV: Timra glest?
« Svar #7 skrivet: 11 dec-17 kl 20:30 »
Det är nog en metod som främst används där man har mycket klen skog (långt norrut) eller krokiga stockar
Krokiga stockar i form av lövträd skulle jag tro. I Sverige har vi ju gott om gran och tall som gärna ger raka stockar som är enklare att timra med

ensamhet

  • Inlägg: 3969
    • Lappland
SV: Timra glest?
« Svar #8 skrivet: 11 dec-17 kl 20:36 »
Krokiga stockar i form av lövträd skulle jag tro. I Sverige har vi ju gott om gran och tall som gärna ger raka stockar som är enklare att timra med

Är det någon som timrar med lövträd?
Däremot framhålls norrländsk skog som något bra, när det tillverkas träsaker.

Ett svart får

  • Inlägg: 9921
    • Bohuslän
SV: Timra glest?
« Svar #9 skrivet: 11 dec-17 kl 20:42 »
Är det någon som timrar med lövträd?
Däremot framhålls norrländsk skog som något bra, när det tillverkas träsaker.
Om man inte har något annat så får man ju timra med det som finns.

Norrländskt trä är bra för att det växer sakta, virket blir hårdare och mer kompakt. Men det gäller nog bara inlandet och helst på magra moränjordar, på lera längs kusten växer det nog lika snabbt som i södra Sverige

Thomas_

  • Inlägg: 2203
  • Biodlare sen tidigt 90-tal. Finsnickare sen -97.
    • Skåne
SV: Timra glest?
« Svar #10 skrivet: 11 dec-17 kl 20:46 »
Är det någon som timrar med lövträd?

Japp, med kärnek... Men det är inte vanligt förekommande.
Egenföretagare som lever på bin, pollineringstjänster, avel och drottningodling, uthyrning av bisamhällen till företag och privatpersoner, samt honungsförsäljning. Bedriver Buckfastavel sedan 1996, är lärare på Fristads Folkhögskolas utbildning i Yrkesbiodling, samt är regional Bihälsorådgivare.

TW

  • Inlägg: 2684
    • Finland
SV: Timra glest?
« Svar #11 skrivet: 11 dec-17 kl 21:25 »
Ja i norra Skåne och däromkring timrade de ibland boningshus av ek förr i tiden.
De klöv och bilade stammarna till fyrkantiga bjälkar som de timrade ihop på sådant vis att väggarna blev släta utan synliga nåt. Det är ett mycket komplicerat hantverk. Där vi har bara en smal kant på draget som skall vara tät har de en tumsbred anliggningsyta mellan de avfasade överkanterna på understocken och insidan på draget.

Det är säkert lättare att timra av gran och tall på vårt nordliga vis med block som är bilade eller i modern tid sågade bara på utsidan och insidan.

Jag har ingen erfarenhet av korsvirke. Jag har bara timrat.
Bor redan på landet men drömmer om ett eget litet hus......
Timmerman och snickare och byggnadsingenjör och gör-det-självare. Gör väldigt mycket av litet men kan inte göra allt av ingenting.
Antifacist.

knöcklan

  • Inlägg: 5143
  • Strö salt på stjärtfjädrarna
    • Dalarna
SV: Timra glest?
« Svar #12 skrivet: 12 dec-17 kl 12:49 »
Jag funderar på om det är vettigt att timra ett bostadshus glest för att spara material samt få upp en stomme snabbare. Jag har tidigare byggt vedbodar så men till ett bostadshus tänkte hag isolera utrymmet mellan stockarna för att sedan slå på en panel. Jag tänket att man får timmerhusets stabilitet samtidigt som man kan få upp stommen utan att behöva vara så nogrann medknutar och långdrag, det tar ju väldigt mycket tid.

Jag läste om någon bergsby i någonstans i asien där dom byggde med grova timmerplank och varvade med sten, i utrymmet emellan fyllde dom med lera och halm. Det blir ju något liknande, men istället för lera lägger jag sågspån.

Jag inser att det blir nog mer materialkrävande än ett lösvirkeshus men i mitt fall har jag gott om stockar , det är plank och isolering som jag i främsta hand vill spara in på utan att behöva timra på riktigt då jag inte har tid till det.

Jag tänkte blicksåga timmret och göra raka knutar där de hakar i varandra då det är lättast, funderar även på någon slags laxknut variant men jag vet inte om jag kan få till det bra. Med raka knutar behöver jag säkert dymla knutarna eller köra in.en fransk träskruv antar jag.

Vad tror ni om att bygga på detta sätt? Är det vettigt kommer jag spara in arbete och ändå få till ett stabilt hus?
I huset som brann i vår Brf hade en av mellanväggarna snedställda "skarvade" timmerstockar. Mellanrummen mellan stockarna bestod av lerklinad mossa. Mossa som jag minns men det skulle ha kunnat vara lerhalm också.   Huset var byggt någongång + 1860-  någongång.  Utanpå väggen hade man också lagt lerklinad mossa. 

Jag vet inte om de övriga mellanväggarna i huset också var restprodukter?  På vinden fanns gamla låga dörrar. Det sas att de kom från en gammal träkyrka som revs i slutet på 1800-talet.  Den snedställda mellanväggen stod rakt ända fram till branden. Men det lerklinade ytterskiktet hade ramlat ut trots att  alla papperstapeter höll ihop utbuktningarna.

När jag såg de snedställda timmerbitarna tänkte jag på min farmors stuga som också en gång hade ägts av bruket.  I den stugan hade man använt  timmerstockar  från nedbrända hus? men de låg rakt i den övre delen av gaveln.     
 
« Senast ändrad: 12 dec-17 kl 12:56 av knöcklan »
Dialog förändrar mig och världen. mig ???  Insh'allah och tyga håller siddu
Det som är för allvarligt för att skämta om är inte heller värt att tas på allvar. En förutsättning fördemokrati

Jakobn

  • Inlägg: 600
    • Skåne
SV: Timra glest?
« Svar #13 skrivet: 12 dec-17 kl 13:32 »
Tack för den utförliga informationen, jag kände på mig att så enkelt kunde det inte vara då jag aldrig sett sådana byggen i sverige som fortfarande står.

Får man inte samma problem ramvirkeshus/korsvirkes hus? Jag har byggt ett sådant och var orolig för stockvridning men det gick bra då?
Förstår inte exakt vad du menar men korsvirke är en mer eller mindre stum konstruktion eftersom bärande delar är stående. Glipor kunde de bli ändå vilket löstes genom att ett grunt spår höggs i timran där bruket slås på. Sedan finns det många hus med en murad vägg av obränd lera innanför timran.

karsan

  • Inlägg: 1896
    • Södermanland
SV: Timra glest?
« Svar #14 skrivet: 13 dec-17 kl 10:34 »
Bonderöven, känd från TV, ( 100% bonde) har ju ägnat ett antal år åt att bygga ett korsvirkeshus enligt alla danska regler, både traditionella och nya. Väldigt sofistikerad timmerstomme enligt mitt (okunniga) intryck.

Jakobn

  • Inlägg: 600
    • Skåne
SV: Timra glest?
« Svar #15 skrivet: 16 dec-17 kl 09:53 »
Nu när du har såg blir det mängder med gratis spånisolering. Lägg upp 5-10 cm ovanför rummet du värmer och låt det torka, sedan kan du fylla på med mer efterhand som det torkar.

 

Harry Tiften

  • Inlägg: 183
    • -
SV: Timra glest?
« Svar #16 skrivet: 16 dec-17 kl 10:53 »
Inte illa at timra glest. Blir inget mögelhus.
 Harry
Drick träsprit!

Thomas_

  • Inlägg: 2203
  • Biodlare sen tidigt 90-tal. Finsnickare sen -97.
    • Skåne
SV: Timra glest?
« Svar #17 skrivet: 17 dec-17 kl 18:49 »
Bonderöven, känd från TV, ( 100% bonde) har ju ägnat ett antal år åt att bygga ett korsvirkeshus enligt alla danska regler, både traditionella och nya. Väldigt sofistikerad timmerstomme enligt mitt (okunniga) intryck.

Jag tillbringar inte många sekunder per år framför dumburken, men visst använde han ek till stommen?
Egenföretagare som lever på bin, pollineringstjänster, avel och drottningodling, uthyrning av bisamhällen till företag och privatpersoner, samt honungsförsäljning. Bedriver Buckfastavel sedan 1996, är lärare på Fristads Folkhögskolas utbildning i Yrkesbiodling, samt är regional Bihälsorådgivare.

Vitis

  • Inlägg: 4111
    • Skåne
SV: Timra glest?
« Svar #18 skrivet: 18 dec-17 kl 12:29 »
Jag tillbringar inte många sekunder per år framför dumburken, men visst använde han ek till stommen?

Visst var det ek. Det är väl det normala här i Skåne och i Danmark. Längre norrut är väl inte korsvirkeshus speciellt förekommande alls iofs.

Landet

  • Inlägg: 803
    • Västerbotten
SV: Timra glest?
« Svar #19 skrivet: 20 dec-17 kl 19:40 »
Ja har du eget sågverk så vore det väl snabbast, billigast och mest rationellt att såga upp stockarna och bygga en stomkonstruktion?

Håller med tw ang glestimringen.

En del mindre bodar och lador timrades i t ex björk. Bekymret med de flesta lövträd är att de inte är särskilt raka och kräver mer bearbetning än gran och fura. Sedan är de inte lika motståndskraftiga mot röta (inte ek då kanske).

Skickat från min AGM X1 via Tapatalk



 


Dela detta:

* Inloggade just nu

579 gäster, 7 användare (1 dolda)
xaelanar, Tur-Johan, sayerbýr, ärt, LMC400, Tångräkan

* Forum

* Om tidningen Åter



- Fantastisk tidning, börjat prenumerera nu xoxo
/Robbin

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser