Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Växthus från dancover  (läst 13611 gånger)

Lobbebubbe

  • Inlägg: 36
    • Bohuslän
Växthus från dancover
« skrivet: 07 jul-16 kl 17:32 »
http://www.dancovershop.com/se/products/vxthus.aspx
Väldigt billiga, nån som har ett som funkar eller är det skräp?

Skogsvilde

  • Inlägg: 16890
  • Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
SV: Växthus från dancover
« Svar #1 skrivet: 07 jul-16 kl 18:59 »
Det finns nog en anledning att dom är billiga.

Men samtidigt skall du sätta upp ett sådant i ett skyddat läge där det inte faller speciellt mycket snö så kan du bli väldigt nöjd,
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

Lobbebubbe

  • Inlägg: 36
    • Bohuslän
SV: Växthus från dancover
« Svar #2 skrivet: 09 jul-16 kl 09:40 »
Det finns nog en anledning att dom är billiga.

Men samtidigt skall du sätta upp ett sådant i ett skyddat läge där det inte faller speciellt mycket snö så kan du bli väldigt nöjd,
Snö är ju inte ett problem här och skall stå ganska skyddat.
Alla omdömmen jag hittar är deras kundtjänst och leveransservice, inget om kvaliten.

Kastanjegården Ekosmåbruk

  • Inlägg: 98
    • Skåne
SV: Växthus från dancover
« Svar #3 skrivet: 09 jul-16 kl 09:53 »

Jag har en tälthall som jag använder som maskinhall... Den har stått i snart 10 år. Den är hårt utsatt för vind när vinden kommer från nordost vilket den gör en del under vintern på Linderödsåsen. Blir utsatt för snö till viss del... åsen här lär kallas för "Skånes Lappland. Och när vinden på vintern trycker på från nordost kan det bli ganska mycket snö i perioder. Gavlarna har tagit mycket stryk... De har blåst sönder i blixtlåsar samt i de förstärkta hålen där man snor åt/spänner gavelsektionerna. Långsida och tak är bättre... börjar bli vissa sprickor nu men den har som sagt också tagit en del stryk av väder och snö. Stommen, alltså rörprofilerna som håller tältduken uppe, är kanon. Funderar på att klä gavlarna med plåt nu under sensommaren, tidig höst. Och sen håller det kanske nåt år till innan taket börjar krisa riktigt.
Carpe Diem - Gör din grej och var en medmänniska att räkna med! Alla människor upptäcker förr eller senare att de är sin egen själs trädgårdsmästare och regissör för sitt eget liv.

Halte

  • Inlägg: 1106
    • Östergötland
SV: Växthus från dancover
« Svar #4 skrivet: 09 jul-16 kl 12:48 »
Köpte en sådan där polytunnel ifrån dem i höstas.
Det blåste sönder i första stora höststormen. Det som gick sönder var skarvarna ut mot tunnelns gavlar samt skarvar mot dragkedjorna.
Dock tycker jag nog att man kan köpa dem i alla fall. Plockat man bara av duken på hösten så håller det nog i många år. Plus att en ny duk var inte så dyr den heller.
Fast jag tog och klädde stommen med byggplast som jag hade över.. Funkar bra det med.
"Fördomen har alltid sin rot i vardagslivet. Den gror på arbetsplatsen och i grannkvarteret. Den är ett utlopp för egna misslyckanden och besvikelser. Den är framför allt ett uttryck för okunnighet och rädsla."
- Olof Palme

Kanin-Eva

  • Inlägg: 785
    • Dalarna
SV: Växthus från dancover
« Svar #5 skrivet: 03 sep-16 kl 11:41 »
Fast jag tog och klädde stommen med byggplast som jag hade över.. Funkar bra det med.

Kändes stommen stabil? Tror du att den kan stå ute vintertid om en tar av plasten?
Lever min dröm på världens vackraste plats med min man, kaniner, hundar, höns och odlingar.

Missen

  • Inlägg: 64
    • Västergötland
SV: Växthus från dancover
« Svar #6 skrivet: 04 nov-16 kl 08:20 »
Jag har i sommar monterat upp min polytunnel pro från dancover. Stommen känns gedigen och bra men plastöverdraget är tunnt, går sönder vid klämmorna och blåser loss från klämmorna. Måste hålla på och sträcka om plasten och flytta klämmor. Jobbigt för händer och fingrar, tidsödande och irriterande. Tveksam till om plasten kommer hålla ens första vintern. Vill inte ta av plasten vintertid för möjligheten att vinterodla är en stor anledning till att jag köpte den.

elsasigne

  • Inlägg: 3
    • Ångermanland
SV: Växthus från dancover
« Svar #7 skrivet: 10 nov-16 kl 20:48 »
Den gröna rutplasten höll inte ens två år trots att vi tog av den på vintern. Det var de små plastrutorna som föll ur, vilket blev väldigt skräpigt. Men dragkedjor och sömmar var ok fortfarande.

aktagrottman

  • Inlägg: 97
    • Småland
SV: Växthus från dancover
« Svar #8 skrivet: 04 dec-16 kl 17:10 »
Det är en prisvärd tunnel. Men man skall ju vara medveten om att man får vad man betalar för.

Det krävs troligtvis 2000 kr extra om man skall ha den uppe året om.

Plasten är rena skräpet. Så kör tills den inte funkar längre och köp armerad pressening sen.
Förändra, förbättra, förminska och tänk om tänk om det är så enkelt.
Om guld var vatten, guldvatten.

Lobbebubbe

  • Inlägg: 36
    • Bohuslän
SV: Växthus från dancover
« Svar #9 skrivet: 09 apr-17 kl 20:40 »
Har nu fått hem mitt växthus (polytunnel) från Dancover. Stommen var enkel att montera och kvaliten kändes helt ok för det priset. Kunde varit lite bättre skruv men det funkar. Återkommer när jag monterat plasten nästa vecka.

grisslan

  • Inlägg: 336
    • Skåne
SV: Växthus från dancover
« Svar #10 skrivet: 09 apr-17 kl 22:34 »
Köpte 2 styck förra säsongen och är nöjd än så länge. Håller fortfarande men då har dom varit nerplockade sen i oktober.
En duk var som jag tyckte dåliga sömmar på en gavel, skickade bilder och reklamerade den. Inga problem, hade en ny duk helt kostnadsfritt levererad till dörren 3 dagar senare och den dåliga duken fick jag behålla. (Den höll i alla fall förra säsongen....) :)
Kom du levandes i hamn var det inget hårt vädeer.

Skogsbönan

  • Inlägg: 292
    • Västmanland
SV: Växthus från dancover
« Svar #11 skrivet: 21 apr-17 kl 17:51 »
Har 2 st men tycker absolut att plasten kunde vara ngt tjockare. Mitt ena blåste sönder på 2 gavlar redan första veckan. Men det går ju att dra på en till duk eller byta ut mot annan växthusplast. Byggplast skulle inte jag använda i ett växthus eftersom det tom. brukar stå att den är olämplig i kontakt med livsmedel. Upp till var o en iofs...... Hur som så duger dom väl deras tunnlar som startkitt men nästa gång byter iaf jag ut mot ett starkare och mer stabilt. Denna stomme ser inte ut att vara rostfri utan mer typ alu.plåt ngt slag. Har lagt planka under så den inte rostar på en gång. Och hela "tältet" med stomme är rel. lätt och behöver fästas i marken för minsta lite hårdare pust f¨år det att flyga iväg?! Inget som följde med paketet men jag löste det med att stadga upp det med markstenar. Så nu står det fast i backen iaf.

Lobbebubbe

  • Inlägg: 36
    • Bohuslän
SV: Växthus från dancover
« Svar #12 skrivet: 30 apr-17 kl 09:10 »
Tråkigt nog spräcktes plasten när jag skulle dra ner dragkedjan första gången. Lite besviken men inte direkt förvånad, man får vad betalar för.

Lasse på Nyänget

  • Inlägg: 126
    • Medelpad
    • Nyänget
SV: Växthus från dancover
« Svar #13 skrivet: 06 maj-17 kl 07:09 »
Mitt blåste också sönder i sömmen på gaveln. Lärdomen blev att jag borde ha tejpat sömmarna direkt när jag satte dit plasten på bågen, då hade det hållit bättre... Men som sagts tidigare, man får det man betalar för. Ska bli spännande att se om det håller över sommaren.

Lobbebubbe

  • Inlägg: 36
    • Bohuslän
SV: Växthus från dancover
« Svar #14 skrivet: 07 maj-17 kl 09:13 »
Tog ett foto på den spräckta sömmen och gjorde en reklamation på deras hemsida, superenkelt så dom verkar vana vid reklamationer. Efter 3 timmar fick jag svar att ett nytt är på väg.  :)

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14416
    • Östergötland
SV: Växthus från dancover
« Svar #15 skrivet: 07 maj-17 kl 10:50 »
Byggplast skulle inte jag använda i ett växthus eftersom det tom. brukar stå att den är olämplig i kontakt med livsmedel.

Nu är det ju mycket som är olämpligt i kontakt med livsmedel. Jord till exempel.

Byggplasten har i alla fall om den är tillverkad enligt gammalt recept en nickelförening som gör den uv-stabil. Den föreningen har nog använts till den mesta täckplast på marknaden även om det inte skrivs ut. Inget att vara rädd för, men gör den annars så trevliga polyetenplasten olämplig att elda. Byggplasten är väldigt tålig, mycket bättre än lättviktspresenning.

Backagårdsman

  • Inlägg: 1
  • Jag söker...
    • Jämtland
SV: Växthus från dancover
« Svar #16 skrivet: 05 jun-17 kl 12:47 »
Jag köpte ett växthus (tunnel Dancover) på 8x3x2 meter. Det föll ihop efter två dagar i 8 m/s fick laga det och det lyckades stå till hösten då det kollapsade totalt och hade ihjäl alla odlingar lagom till allt var klart för att skördas... väldigt tråkigt. Har försökt få en förklaring vad jag gjort för fel med uppsättningen.
Dom vägrar att svara på vad jag gjort för fel.

Jag har byggt både hus och vindskydd samt tältat i storm vintertid så lite koll har jag på hur man sätter upp ett växthus och hur man förankrar detsamma.

KÖP INTE VÄXTHUSTUNNEL FRÅN DANCOVER.......
Glad Gårdskille med tusen projekt... smiley!

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14416
    • Östergötland
SV: Växthus från dancover
« Svar #17 skrivet: 05 jun-17 kl 14:35 »
Om det var det här växthuset så tror jag inte att du behöver göra fel för att det skall gå sönder.  https://www.dancovershop.com/se/product/vxthus/tunnelvaexthus-3x8x2m-transparent.aspx

Ett vekt bygge som klarar mygg, lätt sommarregn och en laber bris ;D

När det blåser, råder vi dig att säkra ditt växthus och om det skulle bli väldigt kraftiga vindar, demontera och ta ner det. Generellt råder vi dig att placera ditt tunnelväxthus i lä exempelvis bakom en byggnad, ett trä eller något annat som kan skydda växthuset från hårda och direkta vindar.

När det regnar finns det risk att vatten bildas på taket på ditt tunnelväxthus som kan få växthuset att kollapsa. Det är ditt ansvar att hålla växthustaket fritt från vatten. Se till att taketskyddet är helt utsträckt och ta bort eventuellt vatten som bildats vid regn.
« Senast ändrad: 05 jun-17 kl 14:44 av Själv är bäste dräng »

christelle

  • Inlägg: 7772
    • Blekinge
SV: Växthus från dancover
« Svar #18 skrivet: 05 jun-17 kl 18:46 »
Jag har precis köpt en tunnel från Dancover och plocklistan som följde med tunneln är inte samma som företaget lägger ut på nätet, Dancover anger 27 delar medan min tunnel har 34 delar.
Så långt hade det kanske funkat ändå om det nu inte hände att bl a del nr 32 saknas och Dancover som inte har det numret på sin lista anser att jag är konstig som påstår att jag vill ha den delen ändå  :P
Jag kommer inte att handla mer ifrån Dancover - de verkar inte kommunicera öht med sin polska leverantör  :P
The woods are lovely, dark and deep.
But I have promises to keep,
and miles to go before I sleep.   R. F.

Missen

  • Inlägg: 64
    • Västergötland
SV: Växthus från dancover
« Svar #19 skrivet: 22 jul-17 kl 10:28 »
Nu har jag haft min odlingstunnel från Dancover i ett år och tänkte komplettera min tidigare kommentar.
När tunneln monterades var en del felaktig. Jag reklamerade med foton och nummer i monteringsanvisningen.
Fick en ny del några dagar senare, med helt fel mått. Fem telefonsamtal senare var rätt del på väg.
Under vintern blåste plasten sönder och är nu ersatt av en nästan dubbelt så tjock växthusplast som dessutom inte droppar en massa kondens på insidan.
Rörstommens gavlar har jag skruvat om flera gånger då dessa ändras varje blåsigare dag.
Önskar att jag hade fått ta del av andras erfarenheter av Dancover innan jag köpte min tunnel, då kanske jag hade lagt de pengarna på en tunnel från en annan tillverkare istället. Jag kommer aldrig köpa något från Dancover igen i alla fall.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

468 gäster, 2 användare
xaelanar, Radar

* Forum

* Om tidningen Åter



- Har tidigare prenumererat. Var så nöjd att jag gav bort en prenumeration. Nu gör jag det igen. En jättebra present tycker jag!
/Margareta Mattsson

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser