Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Äppelsorter man kanske vill undvika  (läst 35190 gånger)

mistel

  • Inlägg: 543
    • -
SV: Äppelsorter man kanske vill undvika
« Svar #40 skrivet: 14 dec-09 kl 14:37 »
B9 träd är inte så långlivade så det blir nog inget större problem med träden även om det är starkväxande sorter man ympar på man måste ju ha även ha stöd hela livet till alla B9 träd.

Fördelarna med B9 träd är dock att de sätter frukt snabbt man måste ex. inte vänta 10år innan ett åkerö sätter frukt ifall man använder den grundstammen, numera flyttar vi oftare än man gjorde förr så då är det också positivt att få frukt snabbt + tomterna i många villaområden är små så ett litet träd är att föredra. Att trädet inte har så lång livslängd är inte något större problem numera det är få av oss som planterar för barnbarnen så lever bara trädet 20-30år kan det vara OK.


Angående olika sorter Åkerö så är det ju inte helt ovanligt med mutationer hos äpple. Det var ju inte så länge sedan Orelinds fruktodling hittade en gren på ett Aromaäpple med mycket rödare frukter, man tog då vara på denna kvist och ympade denna nya sort på grundstammar, sorten döptes till Amorosa (kallas även röd Aroma) och är idag en mycket vanlig sort i matbutiken (fast ofta har den skylten Aroma, samma sak är det med Ingrid Marie mutationen man döpte till Karin Schnider den säljs ofta som Ingrid-Marie i handeln för det namnet känner folk igen)


Oranieträd har mina föräldrar och den får lite skorv + monilia men det är inga jätteproblem tycker jag.


Kan även lägga till att äppelsorterna smakar olika beroende på vart i landet man odlar dem så ett Åkerö odlat i Småland kanske inte smakar likadant som ett Åkerö odlat i mälardalen.
« Senast ändrad: 14 dec-09 kl 14:40 av mistel »

isatis

  • Inlägg: 88
    • Småland
SV: Äppelsorter man kanske vill undvika
« Svar #41 skrivet: 14 dec-09 kl 15:15 »
Vårt gamla Oranie. Det är 40 år sedan vi flyttade hit och det var den tidigare ägarens far (1861 - 1944) som planterade trädet. Vi har satt ytterligare ett Oranie men det är inte lika kryddigt i smaken, tycker vi.

Rosten

  • Inlägg: 4857
    • Närke
SV: Äppelsorter man kanske vill undvika
« Svar #42 skrivet: 15 dec-09 kl 14:30 »
Och hur blir egentligen ett B9-Åkerö eller -Gravensteiner, som ju
båda är starkväxande, medan B9 är svagväxande? Blir det som
bilden här visar då? Kan det verkligen vara bra att göra sådana
träd?

I värsta fall så kommer ympen att växa mera än trädet.
Låter du trädet växa fritt så kan överdelen bli så tung att stammen knäcks.
Klipper du trädet och håller ner kronans storlek så borde det inte vara några problem.
Trädet borde också sätta frukt vid tidig ålder pga att det "svälter"
Så här kan det se ut om massa år.

Skytten

  • Inlägg: 7426
    • Skåne
SV: Äppelsorter man kanske vill undvika
« Svar #43 skrivet: 15 dec-09 kl 16:56 »
Vet inte vilken sort jag har, träden är minst femtio år, och inte särskillt väl skötta, men ger ändå ca 200 kg. De liknar cox orange, men troligtvis inte den sorten.
Det bästa sättet att misslyckas, är att inte försöka!

Rosten

  • Inlägg: 4857
    • Närke
SV: Äppelsorter man kanske vill undvika
« Svar #44 skrivet: 15 dec-09 kl 17:39 »
Vet inte vilken sort jag har, träden är minst femtio år, och inte särskillt väl skötta, men ger ändå ca 200 kg. De liknar cox orange, men troligtvis inte den sorten.
Cox orange var en rätt vanlig sort i Sverige för 50 år sedan.
Speciellt om man bodde i södra Sverige. (Zon 1 eller 2)

mistel

  • Inlägg: 543
    • -
SV: Äppelsorter man kanske vill undvika
« Svar #45 skrivet: 15 dec-09 kl 19:31 »
Det finns många olika Cox sorter som är ganska snarlika varann, vi har många äppelträd på jobbet (naturbruksgymnasium) min favorit är den danska mutationen av Cox orange som heter Cox Kortegaard

Cox orange och Cox Pomona är dock de vanligaste Cox sorterna i hemträdgårdar.

Rosten

  • Inlägg: 4857
    • Närke
SV: Äppelsorter man kanske vill undvika
« Svar #46 skrivet: 15 dec-09 kl 21:04 »
Det finns många olika Cox sorter som är ganska snarlika varann, vi har många äppelträd på jobbet (naturbruksgymnasium) min favorit är den danska mutationen av Cox orange som heter Cox Kortegaard

Cox orange och Cox Pomona är dock de vanligaste Cox sorterna i hemträdgårdar.
Jag vet, fuskar ibland som hobbypomolog. :-[
Fast ligger långt efter dom riktiga experterna.

Paradisgården

  • Inlägg: 1492
    • Västergötland
SV: Äppelsorter man kanske vill undvika
« Svar #47 skrivet: 15 dec-09 kl 21:44 »
I värsta fall så kommer ympen att växa mera än trädet.
Låter du trädet växa fritt så kan överdelen bli så tung att stammen knäcks.
Klipper du trädet och håller ner kronans storlek så borde det inte vara några problem.
Trädet borde också sätta frukt vid tidig ålder pga att det "svälter"
Så här kan det se ut om massa år.



Ja, det var den bilden jag syftade på i ett tidigare inlägg... Lider verkligen när jag ser det.... Stackars
träd! :-\

Fast, B9-träden blir väl inte så gamla ändå, va? Så om jag både tuktar det bra - vilket jag kommer göra
med alla mina träd, för jag tycker det är så roligt att göra de vackra och rikbärande :-[ - så borde
det gå hyfsat bra alltså?
Har man, liten gossunge, 4 katter, höns, kaniner och påfåglar. Bor på liten "gård" på landet i Skaraborg.

mistel

  • Inlägg: 543
    • -
SV: Äppelsorter man kanske vill undvika
« Svar #48 skrivet: 16 dec-09 kl 08:34 »
Nej B9 blir inte långlivade träd och träden blir små även om man sätter dit starkväxande sorter för grundstammen bromsar tillväxten.

+Man har ju stöd till B9 hela livet svagväxande grundstammar har ofta ett rotsystem som inte är så stort så träden blir inte så väl förankrade.

Bullerybo

  • Inlägg: 672
    • Närke
SV: Äppelsorter man kanske vill undvika
« Svar #49 skrivet: 01 jan-10 kl 15:45 »

Om jag får varna för en äppelsort så är det "stor klar Astrakan". Den är väldans svårhanterlig tycker jag. Man måste plocka dem exakt i tid, annars ruttnar de på trädet.  Dessutom är den storväxt.

Sägs dock vara god om man vet hur man ska hantera den.


emmaB

  • Inlägg: 14
SV: Äppelsorter man kanske vill undvika
« Svar #50 skrivet: 17 jan-10 kl 15:10 »
Svar til Skytten #43
Äpplena som liknar Cox Orange; kan vara Laxton Superb.  Det planterades några tusen sådana träd i Sverige för 50-70 år sedan.

emmaB

  • Inlägg: 14
SV: Äppelsorter man kanske vill undvika
« Svar #51 skrivet: 03 feb-10 kl 14:54 »
Laxton Superb är något senare än Cox Orange.
Dessutom är äpplena betydligt större.
Känsligheten för skorv är som för Cox Orange.

För den som vill ha ett friskt  sött matäpple; plantera Golden Noble.  Detta är ett lika bra matäpple som Gravensteiner, men något senare, och betydligt hållbarare, och betydligt friare från sjukdommar.
Ett annat friskt matäpple är Reverend W. Wilks.

 

Paradisgården

  • Inlägg: 1492
    • Västergötland
SV: Äppelsorter man kanske vill undvika
« Svar #52 skrivet: 04 feb-10 kl 13:31 »
Menar du bordsäpple med matäpple? Eller köksäpple?
Blev lite nyfiken på sorten du nämnde nu.
Har man, liten gossunge, 4 katter, höns, kaniner och påfåglar. Bor på liten "gård" på landet i Skaraborg.

ulfg

  • Inlägg: 1006
SV: Äppelsorter man kanske vill undvika
« Svar #53 skrivet: 06 mar-10 kl 16:49 »
Vill bara kommentera helt kort problemet med kräfta. Jag jobbar med beskärning av träd och har varit inne i över hundra trädgårdar från Varberg i syd upp till Göteborg i norr.
Av 10 äldre äppelträd jag har som uppgift att (försöka)föryngra, har över 90 % kräfta i någon form. Så dyster är statistiken i Göteborgsområdet och Norra Halland.
Hur ser det ut i övriga landet? Har 90 % av alla träd över 50 år kräfta i era landsdelar? Erfarenheter?
Mångsysslare med 12 gutefår norr om Varberg.

Bullerybo

  • Inlägg: 672
    • Närke
SV: Äppelsorter man kanske vill undvika
« Svar #54 skrivet: 06 mar-10 kl 16:57 »
Vi har 18 äppelträd som alla är över 50 år. Vet inte om något av dem har kräfta...inte så att det märks av för en okunnig i alla fall.

Harvey

  • Inlägg: 139
    • Bohuslän
    • En Trädgårdsälskares betraktelser
SV: Äppelsorter man kanske vill undvika
« Svar #55 skrivet: 07 mar-10 kl 15:23 »
Jag bor i västsverige och här är det samma med kräfta, men jag är ganska övertygad om att det beror på att vi har lerjord här, + mycket nederbörd, tror inte att delar av sverige med sandigare jordar har samma problem.

Finns det någon som vet om och var man kan köpa grundstamma (A2, eller frö för  den delen) i mindre pack än sådär 30 st? Jag vill ympa, men inte 30 träd! Snarare 10 på sin höjd, har några små fröplantor i rabatten jag tänkte ta i värsta fall men dom vet man ju inte härdigheten på, dom kan vara holländska eller sydafrikanska för den delen. Grannen har ett trevligt äpple jag vill ha, och jag har ympris i kylen både från stor klar astrakan och melonäpple. Kanske någon eller några vill dela ett knippe grundstammar med mig?

Paradisgården

  • Inlägg: 1492
    • Västergötland
SV: Äppelsorter man kanske vill undvika
« Svar #56 skrivet: 09 apr-10 kl 10:12 »

Finns det någon som vet om och var man kan köpa grundstamma (A2, eller frö för  den delen) i mindre pack än sådär 30 st? Jag vill ympa, men inte 30 träd! Snarare 10 på sin höjd

Åh, det vill jag med veta :) - fast jag vill gärna veta om B9-grundstammar då vi har sån pluttig trädgård.
Har man, liten gossunge, 4 katter, höns, kaniner och påfåglar. Bor på liten "gård" på landet i Skaraborg.

knöcklan

  • Inlägg: 5143
  • Strö salt på stjärtfjädrarna
    • Dalarna
SV: Äppelsorter man kanske vill undvika
« Svar #57 skrivet: 09 apr-10 kl 10:30 »
Skulle vilja veta vad jag skall ta hänsyn till vid val av äppelträd. Skall gå på trädgårdsmässan nu i helgen.  Det här är zon 6 och lerjord är nyfiken  på de finsk/ryska sorterna.  Vill gärna ha både sommar, höst och vinterfrukt.   Planterade ett Sariolaträd i sommras och ett Rödluvan tidigare.
tack på förhand
Dialog förändrar mig och världen. mig ???  Insh'allah och tyga håller siddu
Det som är för allvarligt för att skämta om är inte heller värt att tas på allvar. En förutsättning fördemokrati

Björkris

  • Inlägg: 944
    • Västergötland
SV: Äppelsorter man kanske vill undvika
« Svar #58 skrivet: 01 okt-16 kl 13:57 »
Fråga från en dum en.
Kan man plantera attåkeröträd och ympa in åkerögrenar?
Kan man på så sätt få frukt tidigare än vad orginalträdet vill ge?

Hur vet man skillnad på åkerö som åkerö?
Ett åkerö från södermanland som smakar ljuvligt och ett skånskt som inte alls är gott??

Thomas_

  • Inlägg: 2203
  • Biodlare sen tidigt 90-tal. Finsnickare sen -97.
    • Skåne
SV: Äppelsorter man kanske vill undvika
« Svar #59 skrivet: 01 okt-16 kl 15:36 »
Äppelträd är alltid klon-förökat om det inte är vildapel. Äldre träd består av en grundstam och ovanpå detta en inympad sort. Åkerö är alltid Åkerö med andra ord.

Modernare träd, oftast ifrån Belgiens plantskolor, består av tre delar. En grundstam som rot, ovanpå det ca en meter stam av annan sort, och därefter den riktiga sorten från midjehöjd och uppåt. Trädet är alltså en "byggsats" med flera goda egenskaper i kombination.

Detta syns mycket ofta på gamla halvt förvuxna äppelträd i villaträdgårdarna, genom att ett rotskott vuxit upp bredvid den ursprungliga stammen, och ger ett annat äpple än det var tänkt.
Egenföretagare som lever på bin, pollineringstjänster, avel och drottningodling, uthyrning av bisamhällen till företag och privatpersoner, samt honungsförsäljning. Bedriver Buckfastavel sedan 1996, är lärare på Fristads Folkhögskolas utbildning i Yrkesbiodling, samt är regional Bihälsorådgivare.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

550 gäster, 2 användare
xaelanar, skogaliten

* Forum

* Om tidningen Åter



- Helt underbar lektyr. Läser hemma hos en släkting och tycker de är så bra. Gott o blandat!
/Sanna H

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser