Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Övervintra citrus  (läst 1345 gånger)

LimJans

  • Inlägg: 8881
    • Dalarna
Övervintra citrus
« skrivet: 07 sep-16 kl 11:38 »
I våras fick jag två citrusplantor, en citron- och en apelsinplanta. När växthuset blev färdigt fick de flytta in där och då blev de himla glada och började växa och fick vackert ljusgröna blad. :)
Tänkte att de ska få övervintra på mina föräldrars inglasade balkong i stan. Men när vill de flytta dit? Och ska de vattnas under vintern eller hur gör man?

javill

  • Inlägg: 11370
    • Blekinge
    • Glirnashopen
SV: Övervintra citrus
« Svar #1 skrivet: 07 sep-16 kl 22:50 »
Bra fråga! Jag undrar också lite. Köpte en citronträd tidigare i somras som står i trädgården nu, men jag hade tänkt flytta in det antingen till källaren där det är kanske mellan 15 och 20 grader på vintern eller i undantaget där det är mellan 10 och 15. Frågan är vilket som är bäst? Det är lättare att komma ihåg att vattna i källaren för där är jag dagligen.
"Passa på och var glada nu. Man vet aldrig när det blir roligt nästa gång."

sonja på slätten

  • Inlägg: 2924
    • Halland
SV: Övervintra citrus
« Svar #2 skrivet: 08 sep-16 kl 07:12 »
Om det är varm vinterförvaring så behövs mycket ljus.  Och en del vattning.
Uppfödare av DVÄRG-KOCHIN och DVÄRG-WYANDOTTE  sedan mer än 20 år.  Ägare till en underbar långhårscollie.

Akuma no Kuro

  • Inlägg: 47
    • -
SV: Övervintra citrus
« Svar #3 skrivet: 09 dec-16 kl 13:10 »
jag gör inget speciellt med mina citronplantor över vintern. de får stå kvar i fönstret i söderläge och vattnas då det blivit torrt. then again, mina plantor drev jag upp själv från frön så de är ju vana vid innomhusklimatet, jämnfört med de man köpet på blomsterlandet :-[

 

KungTulle

  • Inlägg: 1199
    • Skåne
    • Mörkmårdens Minigrisar
SV: Övervintra citrus
« Svar #4 skrivet: 12 dec-16 kl 00:22 »
Mina citrusar är ute så länge det går om hösten. De trivs hyfsat ner till ca 4 plusgrader. Min citron är känsligast, calmodinen något härdigare. I en övergångsperiod kånkas de ut på dagarna och in på nätterna när det är kallare.

Sen flyttas de in till det fönster vi har i vardagsrummet som INTE har element under fönstret.  De vattnas vid behov och har fått en kompaktlysrörslampa som extra belysning i år så de ser gladare ut än innan om åren när de fått klara sig bara med ljuset som kommer genom fönstret utifrån.

Nu bor jag i Skåne så ofta är vintrarna väldigt milda. Blir det några dagar när det verkligen blir varmt typ kring 10-12 grader och jag har tid så ställer jag gärna ut dem en timme eller två på trappen mitt på dagen.

Sen på våren är det samma procedur fast omvänt kånka ut en liten stund varje dag så fort temperaturerna tillåter och öka tiden. Till slut är det vår på allvar och då kan de bo ute igen tills hösten kommer.
Mörkmårdens Minigrisar
http://minigrisar.n.nu/
Vi har nordsvenskar, myskankor, minigrisar, katter, sköldpaddor och akvariefiskar.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

549 gäster, 3 användare
xaelanar, Palle500, Hans Hultén

* Forum

* Om tidningen Åter



- Som alltid mycket nöjd. Stycket med "Att ta vara på en gris" var kanon på alla sätt! Gillar nybörjarbreven mycket.
/Marie Mårtensson

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser