Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  "vitpudrade" ägg? (Hedemorahöns)  (läst 7006 gånger)

Vitryss

  • Gäst
"vitpudrade" ägg? (Hedemorahöns)
« skrivet: 10 dec-06 kl 00:20 »
Bland mina höns, som lägger ljust bruna ägg har sedan två dagar någon av hönorna lagt ägg som ser vitpudrade ut, eller fläckiga, eller prickiga. Fläckarna är inte upphöjda, utan snarare verkar det som om den bruna färgen är avskavd.
Rasen är hedemorahöns.
Har försökt Sök med alla tänkbara variationer men inte hittat någon tråd i ämnet.
Någon som sitter inne med ett svar?


Fred

  • Inlägg: 2872
  • Fort Stewart, GA, USA
    • Övriga världen
SV: "vitpudrade" ägg? (Hedemorahöns)
« Svar #1 skrivet: 10 dec-06 kl 01:39 »
Bland mina höns, som lägger ljust bruna ägg har sedan två dagar någon av hönorna lagt ägg som ser vitpudrade ut, eller fläckiga, eller prickiga. Fläckarna är inte upphöjda, utan snarare verkar det som om den bruna färgen är avskavd.
Rasen är hedemorahöns.
Har försökt Sök med alla tänkbara variationer men inte hittat någon tråd i ämnet.
Någon som sitter inne med ett svar?


Nej jag har inget svar. Men jag kan tala om att det händer alla brunläggande raser då och då. Vad det beror på....ingen aning?
Jag har tyckt mig märka att det sker oftare under sommaren när många hönor får i sig huvuddelen av sin föda när de är ute och letar käk själva vilket skulle kunna antyda att det har med födan att göra.
Men det är bara en gissning.

Fred
Fredsivrande knallpåkebärare.
"Freedom isn't free. We all have to give something.
Some give it all."

Grimla

  • Inlägg: 4057
  • 432Grimla på bilden.
    • Hälsingland
SV: "vitpudrade" ägg? (Hedemorahöns)
« Svar #2 skrivet: 14 dec-06 kl 11:54 »
lagt ägg som ser vitpudrade ut, eller fläckiga, eller prickiga.

Mina Hedemora värper alltid "prickiga" ägg
men om det är samma prickar som du menar det är ju frågan då.... ?
Här behövs en bild  ;)

Här på forumet så dräller det av folk som har Hedemora höns  
Kan inte ni andra lägga in bilder på olika "prickiga ägg"
i den här tråden ??
Vore kul att se.....  

Om Hedemorahönornas ägg står det ju så här:
Äggen är ljusbruna ibland prickiga,
väger 50-55 gram ca.150 st om år för en höna som inte ruvar.

« Senast ändrad: 21 dec-06 kl 11:44 av Grimla »
Islandshöns och Sk.Blommehöns (båda raserna med o utan hätta). 4 Fjällkor, Häst, Får, Katt ♥

Vitryss

  • Gäst
SV: "vitpudrade" ägg? (Hedemorahöns)
« Svar #3 skrivet: 14 dec-06 kl 23:23 »
visst Grimla värper hedemora mer eller mindre prickiga ägg, men detta som jag försöker beskriva ser ut som en kalkbeläggning på skalet på ett sådant sätt så det ser lätt pudrat ut. Tittar man närmre är det inte puder, utan snarare är det den ljusbruna färgen som saknas.
Men bara på vissa ägg.

Har ikväll prövat att konvertera en bild, men lyckas inte. Jag har en Mac och jag borde kunna sådant här, men jag går bet.

Vitryss

  • Gäst
SV: "vitpudrade" ägg? (Hedemorahöns)
« Svar #4 skrivet: 17 dec-06 kl 00:40 »
Test.
Tror jag vet nu hur att konvertera en bild. Funkar det här, ska jag åstadkomma foto på ett "vitpudrat" ägg någon dag.
(Bilden är mina fåglar och jag utanför hönshuset)

gotlandstjej

  • Inlägg: 34
    • Gotland
SV: "vitpudrade" ägg? (Hedemorahöns)
« Svar #5 skrivet: 21 dec-06 kl 11:33 »
Idag när jag hämtade äggen i hönshuset var ett av äggen vitpudrad som ni har skrivit om här i tråden. Mina höns går just nu inne och i en hönsgård. De får mycket matrester och allfoder, säd och havre som strös ut i bädden. Vet inte heller vad pudret beror på, men jag gissar på fodret.
Har häst, lamm och höns av raserna dvärgkochin, Brahma  och Leghorn

Vitryss

  • Gäst
SV: "vitpudrade" ägg? (Hedemorahöns)
« Svar #6 skrivet: 22 dec-06 kl 00:18 »
Här har jag äntligen presterat bild som Grimla efterlyst.
Bild på "vitpudrat" ägg.
I nederkant på bilden ser man att de vita fläckarna är avsaknad av brunt pigment. Alltså inte ett "puder" utanpå skalet.

HøneLine

  • Inlägg: 539
    • Värmland
    • Marion's hjemmeside
SV: "vitpudrade" ägg? (Hedemorahöns)
« Svar #7 skrivet: 28 dec-06 kl 19:56 »
Hei... for meg så ser dette ut som helt vanlige Hedemora egg.  :)
Har også flere forskjellige farger på eggene.... Noen ganger er de litt mørkere brune, andre ganger kjempe lyse, noen ganger med mørke prikker, andre ganger med lysere prikker og som du sier... egg som ser ut som de er pudrade.  ;D
Har av höns; Barnevelder,- Stor och Dvärg, Hedemora, Svarthala Marans, Dvärg Silke, Dverg Kochin och Ancona.

Vitryss

  • Gäst
SV: "vitpudrade" ägg? (Hedemorahöns)
« Svar #8 skrivet: 29 dec-06 kl 01:40 »
Hei... for meg så ser dette ut som helt vanlige Hedemora egg.  :)
Har også flere forskjellige farger på eggene.... Noen ganger er de litt mørkere brune, andre ganger kjempe lyse, noen ganger med mørke prikker, andre ganger med lysere prikker og som du sier... egg som ser ut som de er pudrade.  ;D
Jamen detta "puder" är avskavd brun färg. Har inte detta "problem" just nu, utan det var i samband med att dom fick en himla massa broccoli under en veckas tid, och fick då antagligen inte i sig tillräckligt med andra näringsämnen.
På dig låter det som om samma höns värper olika färger på äggen. Jag har fått för mig att jag ser skillnad på vilken höna som värper vilka ägg. Kanske jag har fel?

Lilla Zoo

  • Inlägg: 605
    • Västergötland
SV: "vitpudrade" ägg? (Hedemorahöns)
« Svar #9 skrivet: 29 dec-06 kl 20:10 »
Att du ser vilken höna som värper vilket ägg är fullt möjligt det gör jag med mina i alla fall.
ha det bra mvh Lilla zoo
En konstnärssjäl som bor i husvagn, är odlare och hönsgalen...
Allt kan ha ett annat användningsområde,det är fantasin som styr....

HøneLine

  • Inlägg: 539
    • Värmland
    • Marion's hjemmeside
SV: "vitpudrade" ägg? (Hedemorahöns)
« Svar #10 skrivet: 30 dec-06 kl 11:30 »
Jeg har for tiden 6 Hedemora som legger egg, hvis de la like egg hele tiden, ville jeg kun ha 6 forskjellige egg, men det har jeg ikke!!! Har forskjellige nesten hele tiden..... noen dager kan det komme ganske så like egg fra 1 høne også plutselig kan det komme noe med mørke prikker eller noen som er mye lysere. Når jeg har ett brett med 20 egg, har jeg INGEN mulighet til å se hvem som kommer fra hvem høne... bare de blå'e for det er fra en Isbar  ;)
Har av höns; Barnevelder,- Stor och Dvärg, Hedemora, Svarthala Marans, Dvärg Silke, Dverg Kochin och Ancona.

Helenan

  • Gäst
SV: "vitpudrade" ägg? (Hedemorahöns)
« Svar #11 skrivet: 30 dec-06 kl 13:32 »
Mina hedemoror har alltid lagt väldigt olika ägg i form och färg. Den ena lägger stora runda den andra avlånga spetsiga en lägger mörka och en lägger prickiga. Efter uppehållet i höstas har de dock börjat lägga mycket mer "normala" ägg som är svåra att se skillnad på. Nu har jag varit hemma några dagar och har sprungit ut och hämtat ägget så snart någon har värpt och lärt mig se skillnad på dem igen. :)

Lycka

  • Inlägg: 4229
    • Ångermanland
Ägg med kalkstänk.
« Svar #12 skrivet: 17 apr-10 kl 14:07 »
Jag får ägg beige till färgen
det blir som vita kalkstänk på dem.
har för mig att någon har frågat om detta förut.
Jag har inte sett det tidigare.
Hedemorahöns

Lycka

  • Inlägg: 4229
    • Ångermanland
SV: Ägg med kalkstänk.
« Svar #13 skrivet: 17 apr-10 kl 15:39 »
Förtydligar mig.
Inga upphöjningar eller knottror
det är i skalet.
Hedemorahöns


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

604 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter



- Har tappat räkning på alla år vi läst denna. En av FÅ vettiga skrifter/guider till ett roligare o uthålligare liv. Aldrig tråkig. En idealisk present till alla som "vill själv" Tack Petter. (Behåll tian :-) )
/Allan o Kajsa

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser