Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  HJÄLP akut!!! Döende höna??  (läst 2200 gånger)

serasera

  • Inlägg: 49
    • Uppland
HJÄLP akut!!! Döende höna??
« skrivet: 15 aug-14 kl 15:51 »
En räv slank idag in och har skinnflått en av mina kindahönor. Helt kal på ryggen och har små sår här och var, verkar inte ha varit blodbad. Har baddat henne och haft henne själv sedan dess (i förmiddags) hon äter liiiite men står mest upp och halvsover. Är blek om slör men äter som sagt lite, är väldigt loj och vinglig. Vafan ska jag göra?? Klara de att läka ihop när de är sårade och "skinnflådda" såhär?? Vill inte Nacka henne, vilket ja sållar hade gjort om hon uppvisade mer brutala skador.

Gamina

  • Inlägg: 914
SV: HJÄLP akut!!! Döende höna??
« Svar #1 skrivet: 15 aug-14 kl 16:29 »
Jag vet ju inte hur illa det är. Höns har väldigt bra läkkött så de kan läka skador som man inte tror kommer läka. Det får dock inte riskera att bli att du sparar henen för din skull. Man får inte plåga djur även om de kan läka.
Om du tror hon kan läka så måste du decifinsera såren ordentligt. Det finns mycket äckliga bakterier på rävtänder. Det kan ta tid och det är inte säkert att hon hämtar sig psykiskt någon gång. De kan fastna i chocken
Genbank för Gotlandshöns

Magnus24

  • Inlägg: 185
    • Skåne
SV: HJÄLP akut!!! Döende höna??
« Svar #2 skrivet: 15 aug-14 kl 16:31 »
Antingen gör du det humana, vilket är att nacka den omedelbart eller "vårdar" du den i tron om att din medkänsla och pysslande ska göra den gott.
Det är min åsikt.

serasera

  • Inlägg: 49
    • Uppland
SV: HJÄLP akut!!! Döende höna??
« Svar #3 skrivet: 15 aug-14 kl 17:03 »
Nu går hon runt mer och äter allt jag sätter in, en granne till mig är veterinär om än för hund och katt, ska se vad han säger. Jag är ensam hemma med treåring, inte jättelätt att bara Nacka en höna då.

wahlgrens

  • Inlägg: 648
    • Uppland
SV: HJÄLP akut!!! Döende höna??
« Svar #4 skrivet: 16 aug-14 kl 20:04 »
Vad hemskt! Hur har det gått?


Vill bara berätta om mina vaktelkycklingar. När jag släppte ihop dem med pappa vaktel så blev han så upphetsad att han skalperade fyra stycken i sin iver. En dog direkt. De andra tre fick flytta tillbaka in i köket. Jag sköljde med jodopax och försökte lappa ihop dem så gott det gick. De var ju chockade och tagna av händelsen ett något dygn men piggade snabbt på sig. Inte många dagar senare hade de återhämtat sig bra. De lever fortfarande och mår bra, inga andra spår av händelsen än några ärr. Så det finns solskenshistorier.


serasera

  • Inlägg: 49
    • Uppland
SV: HJÄLP akut!!! Döende höna??
« Svar #5 skrivet: 16 aug-14 kl 22:35 »
Det var skönt att höra :) Ingrid mår bättre, står fortfarande och sover men är snabbare till drickan och har druckit säkert 2dl vatten idag och lite äggröra. Har baddat såren med klorhexidin och lagt på medicinsk honung. Ska göra om det imorgon igen och se hur hon mår, ge henne vatten och god mat ofta. Hon kacklar lite när jag pratar med henne, verkar må bättre.

Linnea-

  • Inlägg: 34
    • -
SV: HJÄLP akut!!! Döende höna??
« Svar #6 skrivet: 19 aug-14 kl 16:27 »
Höns är fantastiska på att läka! Har en höna som blev attackerad av höken, men hann bryta det hela innan det blev allt för stora skador. Dock hade det försvunnit stora bitar skinn under ena vingen och på bröstet. Jag gjorde rent det och lät henne sedan vara kvar i hönshuset, bestämde mig för att ge det två dagar. Redan efter första dagen såg man hur det hade börjat läka. hon visade dock inga tecken på smärta, enda problemet hon hade var att flyga upp på den högsta pinnen i hönsgården (pinnarna i hönshuset var inga problem). Idag är hon en livsglad höna! Hade hon dock sett hängig ut dag två och jag inte hade sett att såret hade börjat läka så fint så hade jag tagit bort henne.

 

binkrwe

  • Inlägg: 10
    • Västergötland
SV: HJÄLP akut!!! Döende höna??
« Svar #7 skrivet: 22 aug-14 kl 22:37 »
Tror din höna kommer att klara sig, men hon behöver tid för att vila och läka!

Har en höna som blev svårt biten av en hund i våras - hela rumpan var borta. Vi trodde hon skulle dö men vi tvättade rent såren och satte ut henne i hönshuset för att se hur hon skulle klara sig. Hon satt på pinnen 1 vecka men hoppade varje dag ner ett par gånger för att äta och dricka. Hon behövde givetvis vila för att läka. Efter sex veckor var hon helt återställd, alla fjädrar på plats igen och dagen efter den stora sårskorpan föll av började hon värpa igen.

Håller tummarna för att det ska gå lika bra för din höna!

serasera

  • Inlägg: 49
    • Uppland
SV: HJÄLP akut!!! Döende höna??
« Svar #8 skrivet: 28 aug-14 kl 09:40 »
Tack alla! Hon mår som fina fisken efter en veckas ompyssling isolerad. Känns jättebra :)


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

738 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter



- Köpte numret främst för att jag tänker lära mig spinna, men förutom det fanns mycket annat intressant, som skötsel av naturbetesmarker och hoppfulla nybörjarbrev!
/Johanna W

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser