Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Bygga lösvirke, kostnad?  (läst 31656 gånger)

mantis777

  • Inlägg: 196
    • Östergötland
Bygga lösvirke, kostnad?
« skrivet: 13 sep-13 kl 16:42 »
Hej
Vi har fått möjligheten att bygga en stuga på en kolonilottförening. Tanken är 30 kvm med loft i lösvirke som vi tänker bygga själva. Det är sommarvatten och inget avlopp.
Jag skulle vilja veta ungefärlig kostnad på ett sådant bygge om det är någon som har den kunskapen här på forumet?
Mvh
/ Calle

Huggorm

  • Gäst
SV: Bygga lösvirke, kostnad?
« Svar #1 skrivet: 13 sep-13 kl 17:01 »
Det är ju som att fråga hur långt ett snöre är. Vad kostnaden hamnar på beror helt och hållet på vilka val ni gör. Hur skall huset se ut, vilka material skall ni ha, snickrar ni själv osv. i alla oändlighet. 50.000kr kan vara rimligt om ni köper det mesta materialet nytt och snickrar själv.

mantis777

  • Inlägg: 196
    • Östergötland
SV: Bygga lösvirke, kostnad?
« Svar #2 skrivet: 13 sep-13 kl 20:57 »
Det är ju som att fråga hur långt ett snöre är. Vad kostnaden hamnar på beror helt och hållet på vilka val ni gör. Hur skall huset se ut, vilka material skall ni ha, snickrar ni själv osv. i alla oändlighet. 50.000kr kan vara rimligt om ni köper det mesta materialet nytt och snickrar själv.
Hej
Som jag skrev så bygger vi själva. Eftersom jag frågar så allmänt så kan man ju tänka sig att vi inte ska bygga med marmorpelare och guldblad. :-) Det brukar ju finnas en ungefärligt kvm pris när man bygger då virkeskostnader, isolering etc är ganska konstanta. Någon annan som har erfarenhet av ett sånt här bygge? Har någon en ritning på en stuga på 30 kvm med loft? Tacksam för svar.

mclaeson

  • Inlägg: 285
  • helgbonde och balkongodlare
    • Småland
SV: Bygga lösvirke, kostnad?
« Svar #3 skrivet: 13 sep-13 kl 21:22 »
En del byggvaruhandlare har byggsatser.
Byggmax och Cheapy har vet jag. Detta kan ju vara riktvärden om du inte har kunskap för att mängda materialet själv.
Cheapy har en stuga på ca 30kvm för ca 70000:- men det borde du komma undan billigare om du mängdar och köper materialet själv och inte i byggsats.

Skogsvilde

  • Inlägg: 16954
  • Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
SV: Bygga lösvirke, kostnad?
« Svar #4 skrivet: 13 sep-13 kl 21:30 »
Det är lite som Fåret skriver om snöret.
Det som ställer till det i detta fallet är vilken norm ni vill bygga efter. Skall det sluta i bostadskvalisort eller skall det precis fungera att njuta av under ett par sommarmånader.
Eller i stort sett ett väderskydd.
Skall det stå på plint, bottenplatta eller grundmur.
Hur pass välisolerat skall det bli, vilken lutning på taket osv osv, många frågor kan det bli.

Sedan beror det oxå på var ni kommer köpa ert virke.  Jag ger tex 80:-/kbm för bakar som jag dels använder till bränne och det som är grovt nog sågas upp till byggmateriel.
Skall väggarna vara diffusionstäta eller inte?  Då kan man välja mellan olika metoder att vindtäta på insidan.  en prisvariation som är rejäl är att använda brun vindpapp som skall tejpas och spikas på plats eller tapetsera med lumpapp. Dessa två ger en vindtät vägg men fukten kan vandra fritt vilket är nödvändigt i ett hus som skall kunna kallställas.  Ett rum på 26 kvm kostar om man lumppappar det ca 450:- och med vindpappen lätt 2000:-. Lumppappen kan man dessutom ha som tapet och måla direkt på medan vindpappen sitter inne i väggen.

Tänker ni er att kunna samla på er material via återbruk eller dumpstring?   Osv osv.

Det finns en tråd om ett hönshusbygge som jag inte hittar nu. där dom byggt som ni verkar fundera på,   
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

Broberg

  • Gäst
SV: Bygga lösvirke, kostnad?
« Svar #5 skrivet: 13 sep-13 kl 21:52 »
Inte vanlig vindpapp, som man har bakom panelen, Skogsvilde. Den är asbillig typ.

Jag hade räknat på en torvfylld regelstomme, med råspont in- och utvändigt. Sedan ytterpanel ute och lumppapp på väggarna inne.
Kallmurad grund av gråsten, fogad. Torv eller torv-spånblandning i golvbjälklaget och likaså uppåt.

Och skorstenen och dess utformning, får inte glömmas.

Magnus24

  • Inlägg: 185
    • Skåne
SV: Bygga lösvirke, kostnad?
« Svar #6 skrivet: 13 sep-13 kl 22:09 »
Har någon en ritning på en stuga på 30 kvm med loft? Tacksam för svar.

Kanske inte exakt, men något att utgå från:
http://www.byggbeskrivningar.se/enkelstugan

Svensk träindustri har en samling dvd-er "Bygg i trä". Rekomenderas, mycket att lära, särskilt om det är första bygget.

Magnus24

  • Inlägg: 185
    • Skåne
SV: Bygga lösvirke, kostnad?
« Svar #7 skrivet: 13 sep-13 kl 22:16 »
Inte vanlig vindpapp, som man har bakom panelen, Skogsvilde. Den är asbillig typ.
Ca 6.5 kr/m2
Jag hade räknat på en torvfylld regelstomme, med råspont in- och utvändigt. Sedan ytterpanel ute och lumppapp på väggarna inne.
Varför lumppapp på väggarna inne? o varför råspont ute? räcker väl med ytterpanel om man ska bygga enkelt?

Huggorm

  • Gäst
SV: Bygga lösvirke, kostnad?
« Svar #8 skrivet: 13 sep-13 kl 22:20 »
Ca 6.5 kr/m2Varför lumppapp på väggarna inne? o varför råspont ute? räcker väl med ytterpanel om man ska bygga enkelt?
Jag gissar att råsponten är för att torven blir för lös och tung för vanlig vindpapp under ytterpanelen

Broberg

  • Gäst
SV: Bygga lösvirke, kostnad?
« Svar #9 skrivet: 13 sep-13 kl 22:37 »
Ca 6.5 kr/m2Varför lumppapp på väggarna inne?

Som målat ytskikt, eller tapetunderlag.

Broberg

  • Gäst
SV: Bygga lösvirke, kostnad?
« Svar #10 skrivet: 13 sep-13 kl 22:43 »
Jag gissar att råsponten är för att torven blir för lös och tung för vanlig vindpapp under ytterpanelen

Typ så. Och så får man en rejäl isolerad stomme liksom. Ytterpaneler behöver ju bytas emellanåt. Drygt om isoleringen skulle få för sig att ramla ut då..

Skogsvilde

  • Inlägg: 16954
  • Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
SV: Bygga lösvirke, kostnad?
« Svar #11 skrivet: 14 sep-13 kl 12:01 »
Inte vanlig vindpapp, som man har bakom panelen, Skogsvilde. Den är asbillig typ.

Jag hade räknat på en torvfylld regelstomme, med råspont in- och utvändigt. Sedan ytterpanel ute och lumppapp på väggarna inne.
Kallmurad grund av gråsten, fogad. Torv eller torv-spånblandning i golvbjälklaget och likaså uppåt.

Och skorstenen och dess utformning, får inte glömmas.


Jag tänkte på sådan här http://www.ekologiskabyggvaruhuset.se/639/luftsparrpapp
Jag räknade att den skulle bli pockerdyr i förhållande till min lösning med lumppappen.
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

Broberg

  • Gäst
SV: Bygga lösvirke, kostnad?
« Svar #12 skrivet: 14 sep-13 kl 12:21 »
Jag tänkte på sådan här http://www.ekologiskabyggvaruhuset.se/639/luftsparrpapp
Jag räknade att den skulle bli pockerdyr i förhållande till min lösning med lumppappen.


Jo, den var tusan inte billig..

mantis777

  • Inlägg: 196
    • Östergötland
SV: Bygga lösvirke, kostnad?
« Svar #13 skrivet: 14 sep-13 kl 12:42 »
Kanske inte exakt, men något att utgå från:
http://www.byggbeskrivningar.se/enkelstugan

Svensk träindustri har en samling dvd-er "Bygg i trä". Rekomenderas, mycket att lära, särskilt om det är första bygget.

Tackar!

Existens

  • Gäst
SV: Bygga lösvirke, kostnad?
« Svar #14 skrivet: 14 sep-13 kl 12:48 »
Att räkna på ett hus är ju egentligen bara att plussa på siffror efter siffror.

Bygg stommen i 50x145 eller 50x175 ( om man vill ha tjockare väggar). En liggande regel nertill och en ovanpå, och 60 cm mellan de stående.

Yttre takstolar i 50x145.

Innertaket beror ju lite på hur ni konstruerar huset, avstånd, bärande väggar mm. För loftet skulle väl vara gångbart vad jag förstod.

Allt virke till stommen köper man direkt på ett sågverk, då handlar det om 1800-2000 kr/m3, oavsett dimension.  Det går ca 120 löpmeter 50x145 på 1 m3.

Lite enkel huvudräkning ger då att till ett hus på 5x6 meter så går det åt i runda slängar 210 löpmeter regel till stommen och taket dvs virke för ca 4000 kr.

Det är sen det börjar kosta. Paneler, skivor, råspont till tak, takpannor, isolering mm, mm.

Men själva stommen är en pytteliten summa till ett så litet hus.

Anders E

  • Inlägg: 356
    • -
    • Ljusvision
SV: Bygga lösvirke, kostnad?
« Svar #15 skrivet: 14 okt-13 kl 00:30 »
Jag har byggt några hus i olika prisklasser, allt från lastpallstommar med rivningsvirke, till lösvirkeskonstruktioner med allt nyköpt på brädgårn........
Min erfarenhet är att ju mer tid man har på sig ju billigare blir det.....
När en byggfirma nybygger bostadshus räknar man med att det kostar ca:18 000 kvm.  :D :D  Nu har jag aldrig lyckats komma upp i dom summorna men det brukar alltid kosta mer än man tror. Om du köper cirka hälften begagnat och resten nytt (en ekvation man ofta hamnar i), gissar jag att man klarar sig på ca: 4- 4 500 kvm. vinterisolerat om allt klaffar. Det uppstår alltid en massa poster man inte tänkt på så det är smartare att ha en bra budget från början, så man inte fastnar mitt i projektet för en oförutsedd blunder. Om visionsbudgeten håller får man ju en pott mot slutet av projektet vilket alltid är kul :)
Så jag skulle räkna på 120- 135" om man bygger billigt och är duktig på att hitta beggat material.

Denar

  • Inlägg: 26
    • Småland
SV: Bygga lösvirke, kostnad?
« Svar #16 skrivet: 14 okt-13 kl 08:34 »
Hej,
Tror som nämnts tidigare i tråden att 50 000 kr kan vara en rimlig uppskattning för att bygga stuga med loft på 30 m2.

Kan dela med mig av min erfarenhet av att bygga en friggebod på ca 14 m2. Den är helt kvadratisk, vilket minskar kvadratmeterpriset. Väggarna består utifrån av panel, spikregel, asfaltboard, regel/cellulosaisolering (95 mm) samt en 12 mm byggplywood på insidan. Jag har ingen ångspärr, vilket inte behövs när man använder cellulosaisolering på detta sätt. Cellulosaisoleringen är också särskilt lämplig eftersom huset står ouppvärmt. Hela huset är monteringsbart i block (ingen del är större än att den får plats på en släpkärra). Hela bygget kostade knappt 25 000 kr, men då har jag byggt allt själv, inkl. fönster och med hyffsat billigt virke. En stor utgift är skruv av olika slag (eftersom jag vill ha den monteringsbar).

Lycka till!

Anders E

  • Inlägg: 356
    • -
    • Ljusvision
SV: Bygga lösvirke, kostnad?
« Svar #17 skrivet: 15 okt-13 kl 00:26 »
Jag hävdar fortfarande att det kostar runt 4 000:- /kvm. Visst kan man bygga div. småbodar till en liten penning och då brukar jag kunna bygga för ca:1 000 - 1 200:- /kvm. Men det är så mycket lättare att få ihop hyffsat sammanhängande småpartier beggat. Till större byggnader är det svårare att hitta poster som räcker till hela bygget, så om man vill bli klar på en säsong blir det mycket brädgårdsvirke. Om vi tar fasasden som ett ex. på 30 kvm. stuga går det ca:730 Lpm + spill 15% = 830 Lpm det hittar man inte på beggatmarknaden, på brädgården kostar dubbelfaspanel 21X95, 12 :- lpm. bara panelen kostar med andra ord runt 10 000:-
Hur är markförhållandena, dräneringskostnad ?
Finns det vatten, gräva brunn? om du gräver brunn, hur är vattenkvaliten?
Om vi målar upp ett scenario och utgår att man måste dränera, vilket man nästan aldrig kommer ifrån och det visar sig att vattnet ej är tjänbart att dricka vilket 35% av alla grävda brunnar har.........
Dränering.
Om du gräver själv och samtidigt fixar 2 stenkistor för dagvattnet. Grävare 1 helg, ca: 2 500:- + lastbil för tillförsel av singel och ev bortforsling av markmassor ca: 6 000:- Div. dräneringsrör, markduk och annat 2 500:-. Kostnad för en billig dränering ca: 11 000:-
Gräva brunn. (om den ska vara 5 meter).
Grävare 6 timmar x 1 250:- = 7 500:- , 6 cementringar ca: 6 000:- , cementlock 1 500:-, Lastbil 2 vändor 3 000:-, Hydrforpump med filter 2 500, markslang 1 500:-, billigast möjliga reningsverk 10 000:-..... Summa summarum 32 000:-

Med andra ord kan det kosta drygt 40 000:- innan man gjutit sin första plint, eller så ägnar man en sommar och gör allt jobb själv för att få ner kostnaderna. Om du vill ha torpargrund istället får du plussa på en slant för isolering av grund m.m.

Vill inte vara pessimist men att bygga nytt kostar..... Det absolut billigaste är att köpa ett risigt hus och börja renovera och bygga ut i stället....... Jag köpte mitt nuvarande hus för dryga året sedan, fullt beboligt, bra läge, stor tomt...... Abret i sammanhanget var att det inte var något åtgärdat på huset på ca:30 år, huset var i bedrövligt skick med ett tak som läckte som ett såll, röt/mögelskador på vinden, panel, grund, trasiga toaletter och mycket mer.
Huset hade stått osålt på Hemnet i över ett år och jag prutade ner det från 670" till 250"  :D Ägaren blev tacksam och trodde förmodligen att jag var dum i huvet. Nu har jag bytt två hörn av huset eftersom de var helt rötskadade, bytt syll på en 4-del av huset, byggt nytt tak från grunden, sanerat vind och isolerat, sanerat mögelskador och installerat avfuktare i grund, rivt ut mögligt spån ur golven och isolerat m.m. Invändigt har jag pimpat det mesta och huset är så gott som klart.
Jag har jobbat ca: 5-6 timmar om dan på renoveringen och lagt ner ca: 150" i material. Nu till det roliga....... Jag har haft hit mäklare för värdering och han sa att det nu är ett lättsålt hus som jag borde kunna få minst 700" för. 300" ner i fickan för en heltidshobby under 1½ år, kunde varit sämre  ;D
Jag har hela tiden haft ambitionen att renovera och sälja för att få loss mer pengar till nästa projekt så till våren blir det med största sannolikhet försäljning..... Detta är det tredje huset + ett fritidshus jag renoverar och vinsten från de tidigare har bekostat nästa. Jag startade för 15 år sedan med 50" och om ett par hus har jag mitt drömboende utan lån och kan säga upp mig från samhället   ;D ;D


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

761 gäster, 1 användare
Veztra

* Forum

* Om tidningen Åter



- Bästa tidningen!
/Gabriella S

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser