Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Fyra flisfrågor  (läst 3268 gånger)

JagArJag

  • Inlägg: 225
    • Småland
Fyra flisfrågor
« skrivet: 30 jan-15 kl 22:49 »
Hej

Vad blir det för volym:
Har kört med flis ett tag nu, men bara flisat klenare stockar med egen gammal brukstugg.
Funderar nu på att flisa en ganska stor hög med ris (hyra in en flistugg för det) men undrar vad man kan räkna med för volym på det. Kan det stämma att man får ut en tredjedel av högens ursprungliga storlek? dvs om jag har 100 kubik hög med ris så får jag ut ca 33 kubik när det är flisat.
Har frågat två olika och dom säger tvärtemot varandra, en säger 1/3, den andra säger att det blir mer när det är flisat, men han som sa det sista blandade nog ihop det med stockar tror jag.

Långa stickor eller ej:
Flistuggen jag kan få hit och flisa är en lastbil som flisar åt värmevärken, det sitter ett 100-såll i den.
Om man har nyslipade knivar, kan man då hoppas på att det inte bli massa långa stickor av dom klenaste grenarna? eller kommer det att bli långa stickor som i slutändan bildar ett fågelbo längst ner i flisförrådet?
Det klenaste är nog neråt 2-3mm i diameter. Det tjockaste är kanske 10cm.

Torkning av flis: Om jag kopplar en sädestork till en tratt som mynnar ut i en t-koppling, och i andra ändan av t-kopplingen kopplar på två st husdräneringsslangar som jag fäster så dom ligger t.ex. 2 dm över botten på vagnen jag flisar till. Sen sätter dit ett stopp i andra ändan på dräneringsslangarna. Vagnen rymmer i nuläget ca 7 kubik, strax under 2 meter bred, 1,5m hög.
Funkar det som torksystem eller måste man ha slangar i en nivå längre upp också?

Torkning av virket i rishögen:
Lägger vi stockar med pressenning över så har inte en sommar räckt för att torka tillräckligt, alternativt så har det regnat horisontellt. Dom får ligga i sommar också och sen täcker vi dom med en tjockare presenning och hoppas på att det räcker. När dom väl torkar över en sommar till (totalt två) så borde vi kunna täcka för sidorna också, så inte regnet kan ställa till det igen?
Syrafällda björkar funkade bra att flisa efter att dom legat några månader bara.
Frågan är nu hur länge riset behöver ligga och torka för att bli någorlunda ok? Vill få ner flisen till runt 20% fuktighet, både för att det ska värma hyfsat (vill inte koka vatten), men framförallt för att inte behöva hålla på med mögel.
Det är ju luftigt så det räcker, och mycket är ganska tunt så det borde torka snabbare än tjockare stockar tycker man :)

Någon med erfarenhet från att flisa rishögar?

Gottfrid

  • Inlägg: 550
    • -
SV: Fyra flisfrågor
« Svar #1 skrivet: 31 jan-15 kl 13:29 »
Det beror på vilken flisbrännare du har.Men över lag så är inte industriflis nån höjdare till villabrännare.Syrafälld björk blir bra flis.Man flisar då kvist och allt möjligt.Om du tar en stor hög där alla kvistar och krokar spretar åt alla håll med en massa luft mellan ,hur skulle då flishögen kunna bli större??Om virket du ska flisa är barkat eller gått genom en skördare så barken perforerats så torkar det bättre.Att försöka flisa en stor mängd flis är bara dumt.Flisen tar värme och mycket utav dom flyktiga ämnen går förlorade.Sen ökar ju risken med mögel.Flisen kan till och med skälvantända i för stora högar.Det är därför man rör om i högen i bland.Har man brännare med underhållsfyr så kan man med fördel flisa ved med sämre värmevärde typ al och asp som man eldar när värmebehovet minskar så får brännaren jobba lite mer och man slipper pyrandet och minskar risken för bakvärme.Man kan även procenta med sågspån för att få flisen kompaktare.

JagArJag

  • Inlägg: 225
    • Småland
SV: Fyra flisfrågor
« Svar #2 skrivet: 31 jan-15 kl 18:01 »
Ingen som har tankar och tips ang torkningen med slangar och hur mycket det blir av flishögen?

JagArJag

  • Inlägg: 225
    • Småland
SV: Fyra flisfrågor
« Svar #3 skrivet: 31 jan-15 kl 18:23 »
Det beror på vilken flisbrännare du har.Men över lag så är inte industriflis nån höjdare till villabrännare.Syrafälld björk blir bra flis.Man flisar då kvist och allt möjligt.Om du tar en stor hög där alla kvistar och krokar spretar åt alla håll med en massa luft mellan ,hur skulle då flishögen kunna bli större??Om virket du ska flisa är barkat eller gått genom en skördare så barken perforerats så torkar det bättre.Att försöka flisa en stor mängd flis är bara dumt.Flisen tar värme och mycket utav dom flyktiga ämnen går förlorade.Sen ökar ju risken med mögel.Flisen kan till och med skälvantända i för stora högar.Det är därför man rör om i högen i bland.Har man brännare med underhållsfyr så kan man med fördel flisa ved med sämre värmevärde typ al och asp som man eldar när värmebehovet minskar så får brännaren jobba lite mer och man slipper pyrandet och minskar risken för bakvärme.Man kan även procenta med sågspån för att få flisen kompaktare.

Har en flisugn från ståhls plåt, dvs samma som iwabo x50, industriflis funkar felfritt, bara det inte är för blött och sån flis ska man ändå inte hantera.
Har köpt flis från sågen här eftersom vi inte haft eget att flisa förrens nu (det ska ju ligga och torka 1-2 år)

Rispa barken är bra, vet det, men att rispa alla tillräkligt för att det ska göra någon possitiv skillnad är för mycket när det är så här klena stockar.

Vet att flishögar tar värme och kan börja brinna, det är därför jag vill kunna torka flisen och undrar hur man gör det på bästa sätt.

Kan torr flis suga åt sig fukt från luften eller räcker det att man torkar den en gång och sen bara ser till så det inte regnar och snöar på högen?

Karlsdotter

  • Inlägg: 1466
    • Ångermanland
SV: Fyra flisfrågor
« Svar #4 skrivet: 31 jan-15 kl 19:31 »
Iwabon är i orginal byggd för råspån och ska därför ha material som är fuktigt. Inte blött men absolut inte heller torkat.
Industriflis är ofta för grovt och släpper genom för mycket gaser upp i behållaren/fickan. Så en mindre flis fungerar bättre än grövre.

Så jag skulle inte torka flisen utan bara flisa upp för ett par veckor i taget.

Vet de som köpt an sån ugn som du nu har som kört med för torrt material och inte fått det att fungera och efter samtal med Micke fått svaret att vattna i behållaren

Gottfrid

  • Inlägg: 550
    • -
SV: Fyra flisfrågor
« Svar #5 skrivet: 31 jan-15 kl 19:40 »
Nu blandar du väl ihop två olika brännare Karlsdotter.Dom gamla Kilaforsugnarna och dom nya funkar inte på samma vis.Spånugnarna ska en viss fuktighet ja,och dom gillar inte större flis.Dom nya med skruv som matar in flisen så blir det annorlunda.Jag vet att det finns dom som lagt dräneringsslang i botten på flislagret med fläkt till.Men ska man tillföra en massa energi för att torka flisen så kan man ju lika gärna värma huset med den energin på en gång.Och självklart så drar flis åt sig vatten om den får möjlighet.Det är ju därför man målar och oljar trä..

JagArJag

  • Inlägg: 225
    • Småland
SV: Fyra flisfrågor
« Svar #6 skrivet: 31 jan-15 kl 19:46 »
Iwabon är i orginal byggd för råspån och ska därför ha material som är fuktigt. Inte blött men absolut inte heller torkat.
Industriflis är ofta för grovt och släpper genom för mycket gaser upp i behållaren/fickan. Så en mindre flis fungerar bättre än grövre.

Så jag skulle inte torka flisen utan bara flisa upp för ett par veckor i taget.

Vet de som köpt an sån ugn som du nu har som kört med för torrt material och inte fått det att fungera och efter samtal med Micke fått svaret att vattna i behållaren

Jag vet vad du menar för ugn, och i min och andras mening är det en ugn som ingen borde använda (av en hel drös med anledningar) nu när det finns riktiga saker.
Hur som hellst så är det inte en sån ugn jag har, denna är en helt annan typ av flisugn.

 

JagArJag

  • Inlägg: 225
    • Småland
SV: Fyra flisfrågor
« Svar #7 skrivet: 31 jan-15 kl 19:47 »
Funderingen ang att flisa ris med en lastbilstugg som har ett 100 såll då? Vad tror ni det blir i bingen?

Karlsdotter

  • Inlägg: 1466
    • Ångermanland
SV: Fyra flisfrågor
« Svar #8 skrivet: 31 jan-15 kl 21:35 »
Det var ni som pratade om Iwabo och kilaforsugn och det var det jag svarade på.
Den som de bygger idag heter Fliseldningsmästaren50 eller 100kw. Den är byggd med skruv från förråd till ugn.

Micke köpte lokalerna och har inget med det ursprungliga företaget att göra. Han tog över det reservdelslager som fanns och lovade att hålla reparationer och service åt de som köpte av Kilaforsugnen.
Han bygger efter eget koncept och kan inget egentligen om Iwabon.

Så ni ska heller inte blanda äpplen och päron då får ni också svar därefter.

Gottfrid

  • Inlägg: 550
    • -
SV: Fyra flisfrågor
« Svar #9 skrivet: 31 jan-15 kl 22:38 »
Trådskaparen skrev ju vilken brännare han har! Och jag vet hur dom ser ut och fungerar.Likaså kilaforsugnen.Men det fel många gör när dom frågar om hjälp är att dom aldrig talar om vad dom har för grejer.Utan bara skriver "Min traktor startar inte! Eller ljuset funkar inte .Eller "Det låter konstigt i min bil,vad är fel?? Ståls plåt gör för övrigt bra grejer. Kilaforsugen är en väldigt bra ugn.Men den kräver sin ägare.Som allt annat.

Karlsdotter

  • Inlägg: 1466
    • Ångermanland
SV: Fyra flisfrågor
« Svar #10 skrivet: 31 jan-15 kl 23:11 »
Ja denne skrev en Iwabo x 50 och inte Fliseldningsmästaren. Iwabo och kilaforsugn är samma sak och det har inget men stålsplåt att göra mer än att det handlar om samma lokaler och att Micke håller reservdelar och gör reparationer, på en ugn som han inte har kunskaper om.

Micke köpte lokalerna och startade en egen produktion den som nu TS har köpt. Alltså har inget med Iwabo som denne skrev om i sitt inlägg.

JagArJag

  • Inlägg: 225
    • Småland
SV: Fyra flisfrågor
« Svar #11 skrivet: 31 jan-15 kl 23:19 »
Det var ni som pratade om Iwabo och kilaforsugn och det var det jag svarade på.
Den som de bygger idag heter Fliseldningsmästaren50 eller 100kw. Den är byggd med skruv från förråd till ugn.

Micke köpte lokalerna och har inget med det ursprungliga företaget att göra. Han tog över det reservdelslager som fanns och lovade att hålla reparationer och service åt de som köpte av Kilaforsugnen.
Han bygger efter eget koncept och kan inget egentligen om Iwabon.

Så ni ska heller inte blanda äpplen och päron då får ni också svar därefter.

Kilaforsugnen skrev jag inget om innan du skrev om den. Jag skrev att jag har en ugn som är likadan som iwabo x50.
Men ingen fara skedd, hellre flera svar än inget :)


JagArJag

  • Inlägg: 225
    • Småland
SV: Fyra flisfrågor
« Svar #12 skrivet: 31 jan-15 kl 23:33 »
Ja denne skrev en Iwabo x 50 och inte Fliseldningsmästaren. Iwabo och kilaforsugn är samma sak och det har inget men stålsplåt att göra mer än att det handlar om samma lokaler och att Micke håller reservdelar och gör reparationer, på en ugn som han inte har kunskaper om.

Micke köpte lokalerna och startade en egen produktion den som nu TS har köpt. Alltså har inget med Iwabo som denne skrev om i sitt inlägg.

Nä nu har du fått lite fel info.
Micke köpte delar av iwabo, den del som håller på med flis. (Pelletsbrännarna togs över av nibe har jag för mig)
Nu tillverkar ståhls plåt Två storlekar av flisugnar (50 och 100kw) som säljs som två olika märke/modeller: ståhls plåt flisugn och iwabo x-50 / x-100. Ståhls plåt säljer den som sin ugn, t.ex. Energiteknik säljer samma ugn under namnet iwabo


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

445 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter



- Genuin och läsvärd! Bra tips och idéer för att stå på egna ben.
/Camilla W

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser