Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  nästan CE märkt mojängbygge  (läst 1726 gånger)

poze

  • Inlägg: 630
    • Östergötland
nästan CE märkt mojängbygge
« skrivet: 28 jan-15 kl 15:43 »
Behöver kopplingshjälp av bifogad bild 1 fas till ett värmeelement.. tack på förhand

Sedan har jag en fläkt jag ska ändra hastigheten på den.. vad kan man slakta och hitta sådan komponent.. kan minst 5 steg eller steglös.. 100w runt är fläkten på.
Why make it fast when you can make it beautiful ? Jag har alltid rätt, är min provisoriska bedömning tills motsatsen gjorts trolig.

Alexn72

  • Inlägg: 1466
    • Skåne
SV: nästan CE märkt mojängbygge
« Svar #1 skrivet: 28 jan-15 kl 17:21 »
Den där säger inte mig så mycket
Har du bild på själva elementet samt möjlighet att resistansmäta alla anslutningarna?

Eller ännu bättre plocka isär den mer

torbjorn

  • Inlägg: 13750
    • Medelpad
SV: nästan CE märkt mojängbygge
« Svar #2 skrivet: 28 jan-15 kl 17:28 »
Det ser ut som en omkopplare till spisplatta eller liknande.

Beträffande fläktregleringen: Vad är det för typ av fläktmotor (asynkronmotor, likströmsmotor eller någon annan typ)? Vilken spänning ska den matas med?
Om det rör sig om en likströmsmotor för storleksordningen 12 V så föreslår jag att du använder omkopplare och förkopplingsmotstånd för värmefläkten från någon skrotad bil.
Om den ska drivas med nätspänning så KAN du prova med en vanlig dimmer, men tänk på att de spänningsspikar som en vanlig enkel triacdimmer ger upphov till kan ge överslag i lindningarna på känsliga elmotorer. Det kan vara bra att ha någon form av filter emellan, t ex spole med lagom induktans i serie och en kondensator på någon uF parallellt med motorn. Lämplig spole kan man hitta i t ex datornätdelar eller större tjock-tv från ca 2001-2005 som är utrustade med s k passiv PFC. Det brukar vara en spole med lamelljärnkärna som är kopplad i serie med inkommande 230 V till nätdelen. Kondensatorn bör ha minst 275 V märkspänning och vara X2-godkänd.
Ett annat vanligt problem när man använder en dimmer för att styra en elmotor är att den går ostabilt och "pendlar" vid lågt varvtal.
En annan möjlighet är att välja en fläktmotor med omkopplingsbara lindningar för flera hastigheter, t ex motorn från en köksfläkt.

poze

  • Inlägg: 630
    • Östergötland
SV: nästan CE märkt mojängbygge
« Svar #3 skrivet: 28 jan-15 kl 19:19 »
Det är en omkopplare till en spisplatta, tänkte man kunde tyda något på bokstäverna....

fläkten är från en byggfläkt likaså elementet.. ska kika lite till och mäta senare när ungarna sover
« Senast ändrad: 28 jan-15 kl 19:25 av poze »
Why make it fast when you can make it beautiful ? Jag har alltid rätt, är min provisoriska bedömning tills motsatsen gjorts trolig.

poze

  • Inlägg: 630
    • Östergötland
SV: nästan CE märkt mojängbygge
« Svar #4 skrivet: 28 jan-15 kl 19:33 »
Måste ju inte krångla till det men fläkten passa.. bygger en tork till mat och annat som ugnsplåtar och galler passar in i... den skall användas till kläckare med.. termostat och en mindre fläkt med hygrostat är inkopplat.. slaktade en frostvakt som hade lite lämpligare element? Det var dock för skört och någon papperslikande isolering (glasfiber?) Som smulades sönder..

har inte kommit på något annat bra slaktavfall till uppvärmning,  behöver kanske 300-500w om jag ska torka något fort...
Why make it fast when you can make it beautiful ? Jag har alltid rätt, är min provisoriska bedömning tills motsatsen gjorts trolig.

Anders S

  • Inlägg: 6171
    • -
    • Fröodling.se
SV: nästan CE märkt mojängbygge
« Svar #5 skrivet: 28 jan-15 kl 19:44 »
Jag har ju just rivit en elspis som skulle slängas. Omkopplarna såg annorlunda ut och jag lade inte märke till hur det var kopplat. Men jag förmodar att det är ungefär som ljusomkopplaren för Volve 240. Beroende på hur du vrider så "släpps ström på" i vissa utgående sladdar man inte i andra. Vilka sladdar som spänningssätts för viss vridning kan du kolla med ohmmätare, testlampa el dyl. Sen måste det ju kopplas till ett antal värmeelement med olika resistans (d.v.s.effekt). I spisplattan finns ett antal värmeelement inbakade. I alla fall är det min preliminära idé hur det funkar, men det kan ju också vara en krångligare konstruktion.

  • Gäst
SV: nästan CE märkt mojängbygge
« Svar #6 skrivet: 28 jan-15 kl 20:37 »
Om du ska ha en omkopplare för att ställa hastigheten på fläkten är det nog enklast att begränsa luftflödet med luftspjäll. Det kan vara servostyrt med likströmssignal från en styrande givare om man vill. Likadant med temperaturen. Hade hellre kört med temperaturbrytare som kopplar in olika lindningar beroende på behov. En annan enkel reglering är e- puls reglering som kör med elementet på full effekt men kopplar in det i varierande pulslängd per tidsenhet. För din applikation känns det dock som att du skulle kunna klara dig med statisk luftmängd och att du kan hitta en bra statisk effekt på värmeelementet. Har du varierande temperatur på inlupen luft blir det ju så klart svårare. Mitt budskap är att jag föredrar att tänka igenom och göra saker så enkla och okomplicerade som möjligt.

De enklaste värmeelementen i ditt effektområde är 100W glödlampor. De ger 100W värme i ett slutet och ljustätt utrymme. De lär få kortare livslängd och till slut haverera totalt vid förhöjd drifttemperatur. 40-50 grader tycker jag inte borde bli något problem.
« Senast ändrad: 28 jan-15 kl 20:42 av Rubensgården »

poze

  • Inlägg: 630
    • Östergötland
SV: nästan CE märkt mojängbygge
« Svar #7 skrivet: 31 jan-15 kl 17:26 »
Nu börjar det arta sig.. hitta en steglös ställlare som fungerar upp till 800w.
Mätte elementet och på inställning 2000 på ohmmätaren så ger det .033.. jag har ingen aning hur man ska tyda det.


Why make it fast when you can make it beautiful ? Jag har alltid rätt, är min provisoriska bedömning tills motsatsen gjorts trolig.

Anders S

  • Inlägg: 6171
    • -
    • Fröodling.se
SV: nästan CE märkt mojängbygge
« Svar #8 skrivet: 31 jan-15 kl 17:32 »
Håller du fortfarande på med spisomkopplaren? Med ohmmätare menade jag att antingen har man en mycket hög eller oändlig resistans=ej kontakt eller så har man en mycket låg=kontakt. Enklare med testlampa eller vad det heter men jag har använt ohmmätare när jag kollat sånt. Testa olika vridningar på omkopplaren och olika utgångar från omkopplaren och se vilka som ger kontakt på vilka "utgångar". Fast du bör ju helst veta var du ansluter "ingående ström" eller vad det nu ska kallas på omkopplaren.

poze

  • Inlägg: 630
    • Östergötland
SV: nästan CE märkt mojängbygge
« Svar #9 skrivet: 31 jan-15 kl 18:44 »
Spisomkopplaren är pensionerad, har 16 nya och ville få användning för någon av dem. Jaja..

men frågan var om man kunde få ut wattantal .

Why make it fast when you can make it beautiful ? Jag har alltid rätt, är min provisoriska bedömning tills motsatsen gjorts trolig.

Anders S

  • Inlägg: 6171
    • -
    • Fröodling.se
SV: nästan CE märkt mojängbygge
« Svar #10 skrivet: 31 jan-15 kl 18:57 »
men frågan var om man kunde få ut wattantal .

Ur en spisomkopplare? Det sitter inte i omkopplaren utan i de värmeelement som kopplas till i respektive vridläge.

 

poze

  • Inlägg: 630
    • Östergötland
SV: nästan CE märkt mojängbygge
« Svar #11 skrivet: 31 jan-15 kl 19:47 »
Ursäkta jag är otydlig.. mätte elementet 415w.. U=IxR .. 612w är totalen när allt är igång.

nu är det bara att bocka lite aluminium som ska vara under så man kan sätta den ovanför vedspisen eller solfångare bimetallsspjäll..

Ska göra brickorna med dubbelt nät så man kan spänna fast det man ska torka så man kan köra fläkten med full kräm så det torkar fortare.

Har inte sovit på några dagar , 3 ungar med vattkoppor och jag skriver lite för fort med mobilen.. ursäkta röran. Inte min dag i år
Why make it fast when you can make it beautiful ? Jag har alltid rätt, är min provisoriska bedömning tills motsatsen gjorts trolig.

poze

  • Inlägg: 630
    • Östergötland
SV: nästan CE märkt mojängbygge
« Svar #12 skrivet: 12 feb-15 kl 22:27 »
Nu är vidundret färdigt, kostade på en termostat(300:-)  som var bra annars gratis.  Kapade hyllor från en nedlagt affär, hygrostatfläkt från ett badrum. Fick styrning till fläkten av ett företag som gör värmeväxlare..
Ska sätta aluminium under så jag kan ha den ovanför vedspisen och solfångare.. kanske runda några hörn med lera/spackel så det inte blir något "dött" utrymme ska försöka kolla dem med rök eller nått kanske provtorkning..

Ingen plast förutom i kablaget.
Why make it fast when you can make it beautiful ? Jag har alltid rätt, är min provisoriska bedömning tills motsatsen gjorts trolig.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

1218 gäster, 10 användare (4 dolda)
javill, Tur-Johan, peterm, von tratt, Högnemobon, Stengrim

* Forum

* Om tidningen Åter



- Har tidigare prenumererat. Var så nöjd att jag gav bort en prenumeration. Nu gör jag det igen. En jättebra present tycker jag!
/Margareta Mattsson

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser