Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Höstlamm  (läst 1608 gånger)

Spånga

  • Inlägg: 56
    • Uppland
Höstlamm
« skrivet: 20 aug-16 kl 07:42 »
Igår när vi serverade kraftfoder fattades en tacka. Jag gick och letade efter henne, efter en stund hittade jag henne tillsammans med ett litet nyfött lamm. För tackan var det första lamningen, men allt hade gått bra, hon hade slickat lammet riktigt torrt och stannade hos henne trots att resten av flocken rusade till oss för kraftfoder. Det är en naturhage så det finns många ställen att gömma sig på. Vi letade runt för att försäkra oss om att det inte fanns ett till lamm någon stans, hittade bara efterbörden. Vi hämtade hästsläpet och lockade med oss mamma, så nu bor de i stallet. VI hängde upp en värmelampa då lillan kändes lite kall (väldigt fuktigt ute). 3,1 kg vägde hon, hoppas nu att mammas mjölk får henne att växa snabbt, men dom får nog inte gå ut i stora hagen igen. Vi får fixa en liten "dagfålla" åt dom här hemma där vi kan ha lite uppsikt och kanske får de gå ut i den om en vecka eller två, beroende på väder.

Vad har ni för erfarenheter av "höstlamm" bör man tänka på något speciellt?

/Spånga


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

552 gäster, 3 användare
xaelanar, karsan, magtob

* Forum

* Om tidningen Åter



- Åter är en tidsskrift som är tidlös. Ett 5 år gammalt nummer är lika användbart nu som när den kom ut.
Jag har haft väldigt mycket nytta och har fortfarande av tidningen.
/Per

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser