Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  2ha, traktor, plog, tröska - förslag på odling?  (läst 3019 gånger)

Silversurfer

  • Inlägg: 6
    • Bohuslän
2ha, traktor, plog, tröska - förslag på odling?
« skrivet: 14 sep-10 kl 17:08 »
Hej alla!

Jag har precis fått tag i en gammal hästgård, traktor ingick. Jag ska snart lista ut hur man kopplar på plogen på traktorn och ska plöja upp de två åkrarna jag har.

Har tänkt odla något som är lätt och förhoppningsvis ger något första året, potatis. Men vad finns det mer? När ska det odlas? Alla tips tas tacksamt emot. Har en Volvo BM 320 "Bamse" traktor så tips till den med är tacksamt.

p

cebaztian

  • Inlägg: 357
    • Bohuslän
    • Hästekasen
SV: 2ha, traktor, plog, tröska - förslag på odling?
« Svar #1 skrivet: 14 sep-10 kl 20:57 »
ha ha ha
Jag har idag gjort exakt samma sak.
Plockat fram en gammal BM.
Hittat växlar (backen satt på trean).
Dragit fram en rostig plog ur snåren.
Bytt en axel så att den passade på plogen.
Justerat en kedja så att armarna nådde till fästena...

Ingen aning om den sitter rätt.

MEN jag kan inte få plogen att går ner i marken, ja jag kan sänka plogen men den vill inte ta tag i jorden.
http://www.facebook.com/profile.php?id=1623237579#!/photo.php?pid=1116098&fbid=1486582657543&id=1623237579

Och fortfarande två spakar på höger sida vid vaden som jag inte vet vad de är till.


Sebastian
http://www.arrandir.se/hastekas


pantone511

  • Inlägg: 45
  • gamla hus och varmt kaffe
    • Blekinge
SV: 2ha, traktor, plog, tröska - förslag på odling?
« Svar #2 skrivet: 14 sep-10 kl 21:07 »
gud va skönt att det är fler än jag som inte kan allt om sin traktor. har en gammal bm400 med frontlastare och har än så länge bara lyckats använda ett begränsat antal funktioner, som att trycka in en rundbale på logen ungefär!  ;)
uppskattar: liv i liten skala. barn och hund i 1800-tals hus. torr ved och kantarell. nära vänner. hästar i hagen. skogshallon på syltburk. doft av skvattram och tölt genom skogen. hembakat bröd och kortspel.

Sano

  • Inlägg: 851
    • Bohuslän
SV: 2ha, traktor, plog, tröska - förslag på odling?
« Svar #3 skrivet: 15 sep-10 kl 12:45 »
Hej!

Jag rekommenderar er allihop att gå till biblioteket och låna en grundbok om maskiner i lantbruket/växtodling. Där brukar finnas bilder på hur plogen ska ställas in.

För att den ska gå ner i marken måste tryckstången (det övre staget med gängor på) vara tillräckligt långt inskruvad så att plogen får fatt i jorden.

Även sidlutningen på plogen måste vara rätt, annars vänder den inte jorden utan drar bara upp fåror. Sidlutningen ställer man in med veven bak på ena lyftarmen.

Har man gjort grundinställningen en gång behöver man bara finjustera sedan, så har ni någongammal bondegranne - be dem visa första gången! Det blir så väldigt mycket bättre då. Plöjning kan annars lätt göra en förtvivlad...
Vad du gör gör fullt och helt, icke styckevis och delt.

cebaztian

  • Inlägg: 357
    • Bohuslän
    • Hästekasen
SV: 2ha, traktor, plog, tröska - förslag på odling?
« Svar #4 skrivet: 05 dec-10 kl 13:15 »
Nu fungerar plogen:
http://www.hastekas.se/odling.html

Bara två spakar kvar att lista ut vad de är.... kanske något som låser däcken så de drar samtidigt?

Sebastian

pålle

  • Gäst
SV: 2ha, traktor, plog, tröska - förslag på odling?
« Svar #5 skrivet: 05 dec-10 kl 13:25 »
Nu fungerar plogen:
http://www.hastekas.se/odling.html
 diffen sitter nere till höger och är fot trampad
Bara två spakar kvar att lista ut vad de är.... kanske något som låser däcken så de drar samtidigt?

Sebastian
diffen är nere till höger och är fot trampad

cebaztian

  • Inlägg: 357
    • Bohuslän
    • Hästekasen
SV: 2ha, traktor, plog, tröska - förslag på odling?
« Svar #6 skrivet: 06 dec-10 kl 10:46 »
hmm bra tack, anade det. Vet inte riktigt om den kickar in.
Måste man stå still i neutral?
När vill man låsa?
Och när vill man ha hjulen fria?

Sebastian

pålle

  • Gäst
SV: 2ha, traktor, plog, tröska - förslag på odling?
« Svar #7 skrivet: 06 dec-10 kl 10:57 »
hmm bra tack, anade det. Vet inte riktigt om den kickar in.
Måste man stå still i neutral?
När vill man låsa?
Och när vill man ha hjulen fria?

Sebastian
  ska släppa när man släpper på pedalen men det gör inte alltid det  då det är tryck på drivningen du kan göra not stampade på styrbromsen så släpper diffen  det brukar i alla fall fungera för mig.

tench

  • Inlägg: 764
    • -
    • Solrot
SV: 2ha, traktor, plog, tröska - förslag på odling?
« Svar #8 skrivet: 11 dec-10 kl 20:49 »
Hej!

Jag rekommenderar er allihop att gå till biblioteket och låna en grundbok om maskiner i lantbruket/växtodling. Där brukar finnas bilder på hur plogen ska ställas in.

För att den ska gå ner i marken måste tryckstången (det övre staget med gängor på) vara tillräckligt långt inskruvad så att plogen får fatt i jorden.

Även sidlutningen på plogen måste vara rätt, annars vänder den inte jorden utan drar bara upp fåror. Sidlutningen ställer man in med veven bak på ena lyftarmen.

Har man gjort grundinställningen en gång behöver man bara finjustera sedan, så har ni någongammal bondegranne - be dem visa första gången! Det blir så väldigt mycket bättre då. Plöjning kan annars lätt göra en förtvivlad...
Har du något förslag på böcker? Jag har letat efter grundläggande information om traktorredskap på bibblan, utan lycka. Har bara testat att pyssla med det praktiskt men skulle gärna vilja ha en pedagogisk handbok.
En pragmatiskt lagd trädgårdsmästare, natur- och datatekniksromantiker med drömmar om framtida yrkesodling.
Skriver om natur, grönsaksodling m.m. på http://solrot.se
Må gott \o/


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

632 gäster, 6 användare (1 dolda)
xaelanar, LimJans, von tratt, Jon.b, alternaiv

* Forum

* Om tidningen Åter



- Verkar vara en mycket användbar tidning!
/Marcus

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser