Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  .  (läst 2447 gånger)

murtorpet

  • Gäst
.
« skrivet: 01 sep-09 kl 21:50 »
.
« Senast ändrad: 17 nov-09 kl 13:29 av murtorpet »

Pjöllerberg

  • Inlägg: 2561
    • Blekinge
SV: Myror i gräsmattan
« Svar #1 skrivet: 01 sep-09 kl 22:13 »
Massor med kokhett vatten?

Men det tar kål på gräset också, åtminstone tillfälligt.

Tännlappen

  • Inlägg: 3160
    • -
SV: Myror i gräsmattan
« Svar #2 skrivet: 02 sep-09 kl 14:09 »
Verkar som du har höns,kanske ha dom lösa(äter myror),om du inte har för många rovdjur i närheten. Gräva upp boet borde även  funka.  :)

murtorpet

  • Gäst
SV: Myror i gräsmattan
« Svar #3 skrivet: 02 sep-09 kl 21:46 »
.
« Senast ändrad: 17 nov-09 kl 13:29 av murtorpet »

Tännlappen

  • Inlägg: 3160
    • -
SV: Myror i gräsmattan
« Svar #4 skrivet: 03 sep-09 kl 22:14 »
Vad menar du med röda myror?Menar du skogsmyra,sådan som bygger stack? Är det mindre myrsorter så vänd på stenar o dylikt,även tuvor är "hotspots".  :)

murtorpet

  • Gäst
SV: Myror i gräsmattan
« Svar #5 skrivet: 04 sep-09 kl 16:39 »
.
« Senast ändrad: 17 nov-09 kl 13:29 av murtorpet »

Pjöllerberg

  • Inlägg: 2561
    • Blekinge
SV: Myror i gräsmattan
« Svar #6 skrivet: 04 sep-09 kl 17:03 »
Pissmyror brukar bo nere i marken, det enda som syns ovan jord är ett eller flera små ingångshål.
Dom trivs i torra backar, svårt för att inte säga nästan omöjligt att bli av med såna.

murtorpet

  • Gäst
SV: Myror i gräsmattan
« Svar #7 skrivet: 09 sep-09 kl 00:20 »
.
« Senast ändrad: 17 nov-09 kl 13:30 av murtorpet »

johe71

  • Inlägg: 1975
SV: Myror i gräsmattan
« Svar #8 skrivet: 09 sep-09 kl 15:51 »
Hur blir vi kvitt alla myror (mest röda) som bosatt sig överallt i gräset?


jag har samma problem hemma... rödmyror överallt, gräsmattan, i trädgårdslandet (nästan oavsett var man försöker rensa så börjar det direkt att krylla av rödmyror) det har varit lite småjobbigt... och nu har vi småbarn som börjat springa runt och då har det gått från småjobbigt till ohållbart

har hört föjande, dock inte testat det själv än "Problem med myror? Häll outspädd Fun light över dem och de dör. Tipset kommer från ett stort antal bloggar på nätet. Men saften är ofarlig för människor, anser Livsmedelsverket och tillverkaren." http://www.nyteknik.se/nyheter/energi_miljo/miljo/article407917.ece http://www.svd.se/nyheter/inrikes/artikel_1705899.svd

men är det någon som har fler tips så är jag också intresserad...

Anders S

  • Inlägg: 6171
    • -
    • Fröodling.se
SV: Myror i gräsmattan
« Svar #9 skrivet: 10 sep-09 kl 01:03 »
Myror är naturens renhållningsarbetare.
Enligt en uppgift sprider de även mykorrhizasvampar (som brukar vara "nyttiga").
Som barn tyckte jag myror var jobbiga men jag har inte fått bestående men. Man lär sig hantera dem.
Tycker man om en massa olika lantrasdjur så kanske man kan lära sig att tycka om myror också. Myrorna är en del av naturen. Det finns troligen ett antal obalanser i naturen idag. Gissningsvis hänger dessa samman med hur vi behandlar naturen. Typ miljöförstöring. Blir det bättre för att man dödar myrorna? Tycker man det är jobbigt att bo i naturen kan man bo i stan...

PS. Nej jag har ingen patentlösning på era myrproblem. Kanske något ni fått för att lära er något. Studera myrorna och försök finna svaret.

Pjöllerberg

  • Inlägg: 2561
    • Blekinge
SV: Myror i gräsmattan
« Svar #10 skrivet: 10 sep-09 kl 12:27 »
Jag bor på en liten grusås, så det finns gott om myror av alla möjliga sorter.
Tycker inte dom stör så mycket, om man inte envisas med att ligga i gräset, då dröjer det inte länge förrän pissmyrorna börjar bitas.
Gräset så kortklippt som möjligt, och mycket spring på gräsmattan, det stör myrorna och verkar hålla nere antalet tycker jag åtminstone.
Vill man sola är campingsängar som underlag ett alternativ till gröngräset.

gammal_volvo

  • Inlägg: 21
  • oh dear god.., Behold MY world!
    • Skåne
SV: Myror i gräsmattan
« Svar #11 skrivet: 10 sep-09 kl 15:40 »
Hej det finns ett medel som heter Myrnix. Består av mikroskopiskt stenmjöl med vassa kanter som irriterar myrornas slemhinnor. OBS KRAV-MÄRKT! Man strör det över områden som skall vara myrfria, saken är bara den att man får upprepa det hela tiden eftersom mjölet regnar och blåser bort.
Det där med Fun-light har jag också hört, beror på nervgift som finns i sötningsmedel, läste någonstans (tror det var någon dagstidning) att bönder i Indien använder Pepsi light istället för konventionella insektsgifter när de besprutar åkrar för att det är billigare!!! Man visste vid det tillfället inte om det var ingredienserna i pepsin eller, p.g.a. att dryckerna produceras lokalt, kom från föroreningar i grundvattnet man använder vid tillverkningen  :'(
jord som oss fostrat har och fäders aska gömmer,
folk som ärvt hjältars land och deras dygder glömmer.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

803 gäster, 4 användare
xaelanar, JuliaMF, Tur-Johan, ärt

* Forum

* Om tidningen Åter



- Det här är tidningar som jag kommer hålla reda på och spara på samma ställe, de fungerar som en uppslagsbok!
/Lovisa

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser