Bara för att en bilradio uppfyller kraven för CE-märkning så betyder det inte att den är helt och hållet störningsfri. Och vissa GPS:er kan vara ganska känsliga för störningar på helt andra frekvenser än de som den egentligen ska ta emot från satelliterna, det är dessutom inte helt ovanligt att en GPS stör t ex bilradio eller komradio.
Jag har varit med om ett fall där GPS:er av ett visst märke överhuvudtaget inte gick att ha i hytten på lastbilar för att de störde ut komradion (Ericsson Aurora).
Prova med yttre antenn till GPS:en och se om det går bättre. Kolla också om det är någon skillnad beroende på om du har bilradion igång på FM eller AM, eller beroende på vilken frekvens du har inställd på FM.
Saker du kan kolla i bilradion är t ex att alla skärmkåpor sitter ordentligt på plats och skruvar till höljet är ordentligt åtdragna. Skruvar som håller fast kretskort i höljet och samtidigt fungerar som jordförbindelse bör också efterdras. Ibland förekommer det att jordplan på kretskort är fastlödda mot plåtflikar i höljet, sådana lödpunkter spricker gärna upp med tiden och kan behöva bättras på.
Kolla i bilen att antennfästet är väl jordat (ohmmät från skärmen i antennkabeln till chassijord, det får inte vara högre resistans än några tiondels ohm), och att inte antennkabeln är skadad (t ex skärmflätan söndernött) i någon av ändarna. Om bilen inte har någon synlig antenn utan använder trådar i elbakrutan som antenn, så bör det finnas en anpassningsbox/antennförstärkare någonstans i närheten av bakrutan, kolla i så fall att den är ordentligt jordad.