Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Bilradio stör GPS  (läst 1404 gånger)

MrsB

  • Inlägg: 240
    • Småland
Bilradio stör GPS
« skrivet: 29 sep-14 kl 16:58 »
Har råkat på ett problem som tydligen ingen annan någonsin har haft :(.
Köpte en Kia Sorento årsmodell 2005. Sitter en väl fungerande radio i bilen. Problemet är att jag inte kan ha radion påslagen när jag använder min GPS. Är radion avslagen fungerar GPS, är radion påslagen så försvinner alla aktiva satelitter. Har en TomTom GPS men har också provat flera andra t ex Magellan.
Har plockat ut radion och letat efter något fel på den men allt verkar OK. Hade 2 bilmekaniker (vänner) hemma i helgen och de kunde inte hjälpa mig. De hade aldrig stött på detta problem förut.
 Har haft den inne på bilverkstad (för andra saker) och de har kollat allt men kan inte hitta vad som är felet. Radion sitter mitt i bilen och testar jag att sätta GPS på sidorutan på förarplatsen så får jag i varje fall 2 aktiva satelitter, Det är inga metalltrådar i vindrutan. Vet att somliga bilar har det men inte denna. Blir snart tokig på detta. Är det bara jag som har råkat på detta problem ? Alla jag frågar är skeptiska till problemet ända till de själv testar och ser att det verkligen förhåller sig så. Någon, snälla som har råkat ut för detta eller har en lösning på problemet ?

Aqualize

  • Inlägg: 420
SV: Bilradio stör GPS
« Svar #1 skrivet: 30 sep-14 kl 19:10 »
Är radion sådan där inbyggd i panelen eller en standard som går att byta ut. I så fall, testa med en annan. Spontana är väl att den orsaker någon störning p.g.a. konstruktionsfel. Både GPS och AM/FM-radiomottagare ska ju inte sända ut något.

Bösahusarn

  • Inlägg: 1271
  • Lagom kan också vara för mycket.
    • Skåne
SV: Bilradio stör GPS
« Svar #2 skrivet: 30 sep-14 kl 19:25 »
Märkligt...jag har ju en GPS med FM-sändare...men annars så ska det inte sändas något från dessa enheter.

Jag tror också på felfunktion eller onödig funktion i din radio...att störa ut en GPS är dock inga svårigheter för en som har sådant uppsåt men det borde inte ens bilradio ha.
Det är aldrig för sent att ge upp.

 

torbjorn

  • Inlägg: 13750
    • Medelpad
SV: Bilradio stör GPS
« Svar #3 skrivet: 30 sep-14 kl 21:52 »
Bara för att en bilradio uppfyller kraven för CE-märkning så betyder det inte att den är helt och hållet störningsfri. Och vissa GPS:er kan vara ganska känsliga för störningar på helt andra frekvenser än de som den egentligen ska ta emot från satelliterna, det är dessutom inte helt ovanligt att en GPS stör t ex bilradio eller komradio.
Jag har varit med om ett fall där GPS:er av ett visst märke överhuvudtaget inte gick att ha i hytten på lastbilar för att de störde ut komradion (Ericsson Aurora).

Prova med yttre antenn till GPS:en och se om det går bättre. Kolla också om det är någon skillnad beroende på om du har bilradion igång på FM eller AM, eller beroende på vilken frekvens du har inställd på FM.

Saker du kan kolla i bilradion är t ex att alla skärmkåpor sitter ordentligt på plats och skruvar till höljet är ordentligt åtdragna. Skruvar som håller fast kretskort i höljet och samtidigt fungerar som jordförbindelse bör också efterdras. Ibland förekommer det att jordplan på kretskort är fastlödda mot plåtflikar i höljet, sådana lödpunkter spricker gärna upp med tiden och kan behöva bättras på.

Kolla i bilen att antennfästet är väl jordat (ohmmät från skärmen i antennkabeln till chassijord, det får inte vara högre resistans än några tiondels ohm), och att inte antennkabeln är skadad (t ex skärmflätan söndernött) i någon av ändarna. Om bilen inte har någon synlig antenn utan använder trådar i elbakrutan som antenn, så bör det finnas en anpassningsbox/antennförstärkare någonstans i närheten av bakrutan, kolla i så fall att den är ordentligt jordad.

Ett svart får

  • Inlägg: 9921
    • Bohuslän
SV: Bilradio stör GPS
« Svar #4 skrivet: 03 okt-14 kl 11:12 »
Om bilen inte har någon synlig antenn utan använder trådar i elbakrutan som antenn, så bör det finnas en anpassningsbox/antennförstärkare någonstans i närheten av bakrutan, kolla i så fall att den är ordentligt jordad.
Vad händer annars? Jag har antenn via värmetråden i bakrutan på min gamla audi och när jag sätter på värmen där så försvinner i princip all radiomottagning. Funderar på om det kan vara någon jordning eller kanske någon kass kondensator i förstärkaren.

torbjorn

  • Inlägg: 13750
    • Medelpad
SV: Bilradio stör GPS
« Svar #5 skrivet: 03 okt-14 kl 14:20 »
Vad händer annars? Jag har antenn via värmetråden i bakrutan på min gamla audi och när jag sätter på värmen där så försvinner i princip all radiomottagning. Funderar på om det kan vara någon jordning eller kanske någon kass kondensator i förstärkaren.

Jag vet inte exakt vad som händer men jag kan tänka mig att det blir ungefär lika dåligt resultat som när ett vanligt antennfäste är dåligt jordat.
De bilar med bakruteantenn som jag har studerat närmare är gamla Ford Scorpio, där sitter anpassningsboxen mitt under bakrutan. Under hatthyllan på sedanmodeller respektive i bakluckan på halvkombi. Värmetrådarna tillsammans med ledningarna närmast rutan fungerar som en dipolantenn för FM och som en icke avstämd antenn för AM. I boxen sitter filterspolar för både plus och jord för att inte bilens elsystem ska dämpa bort radiosignalen, och så finns det två olika antennförstärkare, en för FM och en för AM, som så att säga ligger parallellt.
Chrysler 300M verkar ha en annan lösning men jag har inte studerat den närmare än. Där finns en separat trådslinga i bakrutan förutom värmetrådarna, både den och plus till värmetrådarna är anslutna till anpassningsboxen och minus till värmetrådarna är jordad via en liten spole som sitter separat. Där sitter anpassningsboxen på höger C-stolpe.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

496 gäster, 5 användare (1 dolda)
ärt, skräptanten, Monica Wallenberg, Anders Flix

* Forum

* Om tidningen Åter



- Kvartalets höjdpunkt för mig, när det nye Åter kommer!
/Ann-Louise L

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser