Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

 

Författare Ämne:  "Lättbakat" bröd?  (läst 13494 gånger)

IkaPika

  • Gäst
SV: "Lättbakat" bröd?
« Svar #80 skrivet: 23 jan-17 kl 08:00 »
Det är kanske själva dunsarna i golvet som är grejen, så youtube-dans ger kanske inte samma effekt?  ???

Precis. Man måste dansa ordentligt.  :P ;)

Travelerhorses

  • Inlägg: 5540
  • Häxa och djurvän.
    • Värmland
SV: "Lättbakat" bröd?
« Svar #81 skrivet: 23 jan-17 kl 23:49 »
Det måste ju ha varit nåt fel på ditt förra mjöl. Min deg jäser tom i kylskåpet såg jag i kväll *s*
När vi kvinnor får orgasm utsöndras ämnet oxytocin, vilket gör oss mjuka, snälla, gulliga och omtänksamma.Så när ni män klagar på hysteriska, förbannade och frustrerade kvinnor,bör ni komma ihåg att det faktiskt är ni män som inte gör jobbet tillräckligt bra...

IkaPika

  • Gäst
SV: "Lättbakat" bröd?
« Svar #82 skrivet: 23 jan-17 kl 23:50 »
Degar kräfva sång och dans!  ;D ;D

Nej, men jag tror det kan vara så. Annat mjöl så sa det ju bara poff. :-)

DennisCA

  • Inlägg: 2638
    • Finland
SV: "Lättbakat" bröd?
« Svar #83 skrivet: 24 jan-17 kl 08:37 »
Detta är ett favoritrecept, jag ska försöka baka detta ikväll så jag har passligt tills jag ska göra pulled pork:
http://blog.kingarthurflour.com/2009/11/12/the-one-thing-i-have-to-bake-every-thanksgiving-pull-apart-butter-buns/

IkaPika

  • Gäst
SV: "Lättbakat" bröd?
« Svar #84 skrivet: 24 jan-17 kl 11:39 »
Detta är ett favoritrecept, jag ska försöka baka detta ikväll så jag har passligt tills jag ska göra pulled pork:
http://blog.kingarthurflour.com/2009/11/12/the-one-thing-i-have-to-bake-every-thanksgiving-pull-apart-butter-buns/


Det där lät spännande.  Det får jag testa sen.
Tack!  :)

torpjens

  • Inlägg: 2372
  • Vi lever på naturens villkor
    • Södermanland
SV: "Lättbakat" bröd?
« Svar #85 skrivet: 09 feb-17 kl 22:26 »
 :D :D :D  Äntligen!! Nu har min deg till kylskåpsdeg efter drygt sex timmar jäst till dubbel storlek i byttan! *liten glädjedans* Har precis ställt in den i kylen så imorgon blir det bakning!

Vad gjorde jag? Det värsta är att jag inte riktigt vet. ::)  Men...

Enligt tidigare recept
Citera
KYLSKÅPSBRÖD 4 bröd

7 dl ljummet vatten
1 tsk (7 g) färsk jäst
drygt 2 tsk salt
14 dl Änglamarks vetemjöl (eller vetemjöl special)


Blanda alla ingredienser i en plastlåda med lock. Knåda inte, det behöver inte blandas perfekt och jästen behöver inte lösas upp i jästen. Jäs i rumstemperatur 2-5 timmar. Nu kan du baka ut degen om du vill. Bäst resultat får man om degen förvaras i kyl ett tag, upp till 14 DAGAR. För varje dag som går får degen mer smak. Degen kan även frysas i delar i en lufttät burk och tinas i kylen över natten.

Från http://mariesmat.blogspot.se/2011/04/kylskapsbrod.html

Jag gör dock dubbel sats och denna gång använde jag en kvarts (ca 12 g) färsk jäst, istället för gammal torrjäst, hade lite för mycket vatten, blandade jästen i en del av vattnet tillsammans med en sockerbit och hade i "en skvätt" olivolja. Rörde ihop allt lite mer noga än vanligt. En fjärdedel av mjölet var Saltå kvarn vetemjöl special.

Det fick stå under lock i byttan i rumstemperatur i drygt 6 timmar och har jäst jättefint. Nu i kylen, imorgon bakning. Mycket deg blev det! :o
Problemet är inte att makt korrumperar, det är att de korrumperbara söker makten.

torpjens

  • Inlägg: 2372
  • Vi lever på naturens villkor
    • Södermanland
SV: "Lättbakat" bröd?
« Svar #86 skrivet: 10 feb-17 kl 15:13 »
Blir så glad, det blev riktigt bra!  :D

Problemet är inte att makt korrumperar, det är att de korrumperbara söker makten.

torpjens

  • Inlägg: 2372
  • Vi lever på naturens villkor
    • Södermanland
SV: "Lättbakat" bröd?
« Svar #87 skrivet: 05 mar-17 kl 18:30 »
Nu lyckas jag varje gång, i alla fall de tre senaste.  ???

För att ytterligare minska disken gjorde jag idag brödet i en ugnsfast form, modell liten långpanna med höga kanter (en plåtbytta som tar upp drygt halva ugnen). Sen skär jag det parallellt med kortsidan i fyra remsor så passar de in i plastpåsar.

Samma recept som senast angivet ovan men ersatte 5 dl av vetemjölet  (totalt 28 dl mjöl, inget specialvetemjöl) med 1 dl majsmjöl, 2 dl rågmjöl och 2 dl havregryn. När jag hade haft i det mesta av vattnet värmde jag vatten i en mugg, la i en sockerbit och jästen, vispade runt tills allt löst sig och blandade ned det i degen och hade i så mycket vatten att det blev en klart lös deg, lite smetig. Rörde ihop degen ganska ordentligt, inte knåda men vevade runt tills allt var välblandat.

Jäste i 5 timmar, blev drygt dubbel volym, och sen dängde jag ned det i formen och in i ugnen som värmts till 275 C och vred ned till 200 C och sen baktermometer (ja, sån för bakning då ::) ) och väntade til 96-97 C mitt i brödet. Blev jättebra och smakade lite mer än rent vetebröd.

Degen jäser i en SmartStore-låda som står i vårt varma kök, undan för drag och med locket på. Vet inte varför det funkar men bra blir det.
Problemet är inte att makt korrumperar, det är att de korrumperbara söker makten.

LimJans

  • Inlägg: 8881
    • Dalarna
SV: "Lättbakat" bröd?
« Svar #88 skrivet: 05 mar-17 kl 21:09 »
Bakade havrebaguetter idag, det var ett knådfritt jäst-bröd :) Jättegoda och snygga!

torpjens

  • Inlägg: 2372
  • Vi lever på naturens villkor
    • Södermanland
SV: "Lättbakat" bröd?
« Svar #89 skrivet: 05 mar-17 kl 22:49 »
En femtedel råg/majs/havre var för mycket. När brödet nu kallnat och legat till sig lite går det sönder när man skär i det. Ska prova med en tiondel nästa gång.
Problemet är inte att makt korrumperar, det är att de korrumperbara söker makten.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

544 gäster, 2 användare (1 dolda)
xaelanar

* Forum

* Om tidningen Åter



- Senaste numret (3/19) var verkligen jätteintressant (även om alla brukar vara intressanta). Gillar artiklarna om framtiden och skulle gärna läsa mer om alternativa, positiva framtidsvisioner (det är dags att se något annat än kollapsbaserade domedagsprofetior). Vill också lära mig mer om olika toalettlösningar.
/ Hanna

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser