Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Egen solvärme för varmvatten  (läst 21394 gånger)

Andbo999

  • Inlägg: 4
    • Värmland
Egen solvärme för varmvatten
« skrivet: 13 mar-12 kl 12:56 »
Hej! Är ny i forat och är övertygad om att detta ämne diskuterats tidigare, men tar upp ämnet ändå. Nu börjar ju solen värma och det är snart dags att stänga ned pelletsvärmen i det egna boningshuset, åtminstone för oss som har lite dåligt drag på sommaren. Då sätter man på elen och det kostar ju. Tänkte utnyttja solen i stället om det går. Gick på en kurs för att bygga solfångare men det kostar ju multum och var alldeles för hightech med höga tryck etc. Tänkte därför bygga något som bidrar för en billigare penning. Har en accumulatortank med färdig slinga i botten. Där är vattnet iskallt så det borde inte behövas mycket för att åtminstone förbättra ekonomin något.

När man tänker bygga något sådant uppstår både idéer och frågor. En fråga är cirkulationen. Vad behövs för att cirkulera vatten från markplan ned i källaren, ca 1,5 m skillnad plus höjden på värmaren? Det gäller ju att få en robust och billig anordning för att få det hela att löna sig. Helst skulle man vilja ha självcirkulation med det blir väl svårt antar jag?

Inser att det kan vara svårt att få upp temperaturen i värmaren tillräckligt om man använder billig teknik. Tänkte därför göra en slags anordning där varmvattnet cirkulerar lokalt i värmaren tills tillräckligt temperatur ernåtts, då ska cirkulationen gå igång tills temperaturen sjunkit igen under visst värde. Eftersom vattnet i acctanken är iskallt borde man inte behöva kolla temperaturen där, bara i värmaren. Värmaren behöver ett litet magasin som är isolerat.

För att hålla nere dimensionerna vill jag rikta värmaren mot solen hela tiden, dvs den ska röra sig med solen. Någon som känner till sådan lösning, med eller utan elstyrning?

Och så har vi detta med förluster. Hur isolerar man slangarna mellan värmare och tank på mest kostnadseffektiva sätt?

Man ska ju ha ett glas till värmaren också. Finns billigt sådant som ändå släpper igenom solvärmen på ett effektivt sätt?

Värmaren hade jag tänkt placera på marken på en liten upphöjning, en pall eller dylikt och ta in den på vintern.

Tacksam för erfarenheter på området. Kanske någon mer som tänker bygga och man kan utbyta erfarenheter?

ca

  • Inlägg: 248
SV: Egen solvärme för varmvatten
« Svar #1 skrivet: 13 mar-12 kl 18:25 »
Det går att bygga allt i en solanläggning med återvunnet material (och med varierande resultat förstås.) Att man ofta använder höga tryck i solanläggningen är för att förhindra att solvätskan skall koka vid 100 grader vilket ofta förekommer i solfångaren även om du bygger ihop en sommarsolfångare av tex kopparrör o skadade skyltfönster. Cirkpump o tryckkärl som behövs om du vill ha en "riktig" solfångare brukar gå att få tag i från skrotade oljepannsystem men differensstyrningen som ser till att solfångaren bara går när den är lönsam är lite krångligare att göra själv. Har en skadad absorbator på 1,6 kvm liggande ifall du vill ha och starta med. Den ä gratis (svårt att få billigare). Det blir även en introduktion för "att bygga solfångare" på Brättne Bruk utanför Arvika  torsdag 22 mars  kl 18.  kan vara lärorikt. Dina ideer om förenklad solvärme har även lite enklare brister.

Malines här igen

  • Gäst
SV: Egen solvärme för varmvatten
« Svar #2 skrivet: 13 mar-12 kl 18:55 »
Med detta banala inlägg sätter jag ett hundöra:

Minns min barndoms somrar då vi duschade från slangen som legat i gräsmattan och värmt sig under dagen. Finns enla solduschar att köpa färdiga för ett par tusen, max, billigare att göra själv. Min tanke är att man kan börja med ngt banalt enkelt och att ändra tankemönstret för att sedan vidareutveckla vartefter man har råd. För ett riktigt bra system krävs det ju som sagt kapital.

ca

  • Inlägg: 248
SV: Egen solvärme för varmvatten
« Svar #3 skrivet: 13 mar-12 kl 20:01 »
Vad är enklare än en gratis absorbator och möjligheten att få ett trasigt skyltfönsterglas tillskuret hos glasmästaren för en hundring. Trädgårdsslangen kostar mer.

Malines här igen

  • Gäst
SV: Egen solvärme för varmvatten
« Svar #4 skrivet: 13 mar-12 kl 20:35 »
Inte om man redan har en.  :P

Jonas från Backfors

  • Inlägg: 974
    • Västerbotten
    • Backfors Gård
SV: Egen solvärme för varmvatten
« Svar #5 skrivet: 13 mar-12 kl 20:45 »
Jag läste nånstans om en man som gjort en stor bassäng med saltvatten och lagt en slinga i botten. Saltvattnet gjorde att värmen "la sig i botten" och det övre vattenskiktet isolerade så att bottentempen blev väldigt hög. Det hade varit läckert att prova en sådan variant och sedan skicka till acktank sommartid.
Bor med fru och barn på nästan helt självförsörjande gård i Västerbotten. Nordsvensk brukshäst, Fjällnära kor, Klövsjöfår, Linderödsvin, Bjurholmshöns och Gotlandskaniner.
www.backforsgard.se

Argona

  • Inlägg: 843
  • Hemsidan är ej uppdaterade sedan dec. 2011
    • Småland
    • www.vendelstorp.se
SV: Egen solvärme för varmvatten
« Svar #6 skrivet: 13 mar-12 kl 21:07 »
Detta för mina tankar till min gödselhög :o, där finns mycket värma som jag vill använda men inte vet hur jag ska göra! Den ligger ju bara där och värmer. Annars hänger jag på och läser om solvärme också, något för framtiden :)
Bor på landet med min man, två barn, lavinartat hönsintresse, några stallkatter, ponny-uppfödning, trav-häst uppfödning, starthästar, och shetlandsponny-travare.

Jonas från Backfors

  • Inlägg: 974
    • Västerbotten
    • Backfors Gård
SV: Egen solvärme för varmvatten
« Svar #7 skrivet: 14 mar-12 kl 06:55 »
Detta för mina tankar till min gödselhög :o, där finns mycket värma som jag vill använda men inte vet hur jag ska göra! Den ligger ju bara där och värmer. Annars hänger jag på och läser om solvärme också, något för framtiden :)

Samma hos mig, man blir ju nästan irriterad över att den smälter bort snön trots -10 gradr ute. Gräver man i den är det säket 60 grader mitt i stacken å det borde man ju kunna ta tillvara på något sätt.
Bor med fru och barn på nästan helt självförsörjande gård i Västerbotten. Nordsvensk brukshäst, Fjällnära kor, Klövsjöfår, Linderödsvin, Bjurholmshöns och Gotlandskaniner.
www.backforsgard.se

Temeriaire

  • Inlägg: 1522
  • Allt kan göras, men det omöjliga tar längre tid.
    • Småland
SV: Egen solvärme för varmvatten
« Svar #8 skrivet: 14 mar-12 kl 07:14 »
Samma hos mig, man blir ju nästan irriterad över att den smälter bort snön trots -10 gradr ute. Gräver man i den är det säket 60 grader mitt i stacken å det borde man ju kunna ta tillvara på något sätt.
Frågan är ju, vad händer med gödseln om du leder bort värmen? Iaf förr lät man den ligga och bränna bla för att bli av med ogräsfrön som passerat genom idisslarna...

Jag har sett en variant med gamla flänselement målade i mattsvart som slängts upp på taket och försörjde en familj med varmvatten från tidig vår till hyfsat sen höst.
Ibland kommer äventyret och suddar ut det jag skrivit i kalendern.

Andbo999

  • Inlägg: 4
    • Värmland
SV: Egen solvärme för varmvatten
« Svar #9 skrivet: 14 mar-12 kl 11:57 »
Tack för alla svar. Intressant att det finns gratis solfångare att få, men det blir för stora dimensioner att hantera med mått över en meter. Hade snarare tänkt mindre delar som sedan kan utökas med fler moduler om det inte räcker. Skulle snarare vilja har reda på vad som är fel i mitt tänk i så fall. Jag vill inte hantera kokande vatten och höga tryck, så effektiviteten i fångaren behöver inte vara så väldigt stor men förlusterna vid transport till tanken behöver minimeras.

Har själv begagnat varmvattenslang för många år sedan på ett torp. Gick bra att duscha och diska med. Men som sagt blir det lite skrymmande och fult och kanske onödigt dyrt också. Alla har inte en bra yta att hänga slangen på heller. Kanske om man kunde använda billig slang och paketera den i lagoma moduler.

Så jag fortsätter på mitt spår och funderar. Får bli lite egen forskning i sommar kring olika principer. Tar tacksamt emot erfarenheter om olika (billiga) sätt att samla in värmen och transportera värmen, liksom styrningen av det hela. Om jag får tillräckligt många svar lovar jag att samla ihop erfarenheterna och publicera dem för fri spridning. Då har man i alla fall gjort en liten insats. Fokus ska vara billigt, enkelt, miljöeffektivt och att metoderna går att använda brett utan att delarna tar slut. Målet är att fler solstrålar samlas in och används.

Om det finns sätt att magasinera värmen i bassänger och dyligt är det givetvis intressant också, kanske ett eget spår. Finns mer uppgifter om saltvattenprincipen?

När det gäller gödselstackar misstänker jag att det är svårt att få ekonomi i att samla värmen och risk att man stör komposteringsprocessen. Om det är stora anläggningar kan man väl ta vara på gasen i stället kanske. Och om man lägger gödseln under en byggnad, t ex ett gjutet golv, så kan ju huset använda värmen. Eller?

Jakobn

  • Inlägg: 600
    • Skåne
SV: Egen solvärme för varmvatten
« Svar #10 skrivet: 15 mar-12 kl 11:01 »
Låter som ett riktigt roligt projekt, här kommer mina tips.

Till solfångaren kan du använda ett gammalt fönster, gärna med karm så är lådan nästan färdig (blocket) och ett element(blocket) som målas svart, detta får sitta i en låda som är vindtät men ändå kan ventilera ut fukt. I botten och kanske på sidor kan du lägga lite mineralull.  Som isolering till slang/rör kan du använda ex mineralull + vindpapp eller plast som hindrar att det drar genom isoleringen, eller kan man köpa rörskålar, fast poängen är väl att det ska vara billigt.
På tradera köper du en cirkulationspump billigt och monterar denna nere vid slingan, enligt någon expert skulle man tydligen få bättre flöde genom pumpen om den får jobba med lite tryck. Vilket iofs verkar rimligt med tanke på pumphjulets utformning.
Du behöver expansions kärl och utblås om det börjar koka. Sätt ett T på elementets anslutning eller använd luftningsnippelns anslutning för att dra ett lite grövre (eller längre) rör/slang en bit upp från solfångaren så kan vätskan expandera här och blåsa ut om det behövs. Beroende på hur det kommer fungerar kan det kanske behövas ett U eller S på toppen av röret som enkelt kan göras med en slang eller några rörböjar. Där kan man enkelt fylla på systemet med vatten från trädgårdslangen. Placeras anslutningarna rätt kommer du heller aldrig behöva bekymra dig om luft i systemet eftersom det kommer avlufta sig själv.
På elementet sitter oftast en strypventil på returen, den kan du använda för att strypa flödet så elementet  inte börjar kyla tanken. En enkel termostat som kanske placeras skymd från solen men mot elementet borde räcka för att styra pumpen till en början.

Har funderingar på att bygga något liknande och eventuellt med självcirkulation till en isolerad varmvattentank som man kan använda utomhus om sommaren, då skulle man ha lite varmt vatten både morgon och kväll.
« Senast ändrad: 15 mar-12 kl 11:03 av Jakobn »

Andbo999

  • Inlägg: 4
    • Värmland
SV: Egen solvärme för varmvatten
« Svar #11 skrivet: 15 mar-12 kl 15:41 »
Tack för tipsen, Jacob. Många bra tips vad jag kan förstå. Särskilt bra detta med "överkokningsskyddet". Men hur menar du att strypventilen skulle styras? Och vet du vilken effekt cirkulationspumpen behöver ha för rimligt utbyte? Tänker du på en begagnad cirkulationspump, sådan man har till pannan?

För att hålla nere dimensioner och vikt funderar jag på att använda gammal korrugerad takplåt av aluminium. Vad ska man tro om det? Får förstås inga gratis rörkopplingar då men kanske lite mer energi per ytenhet? Frågan är hur man ska kunna få ett tätt kärl av det? Någon slags gjutning eller kanske platta till plåten och skruva ihop med packningar?

Eftersom temperaturen ska vara under 100 grader kanske vanlig trädgårdsslang duger för transporten. Håller den för det eller bör man ha säsrskild kvalitet?

Toppen vore ju om man kunde slippa pump och fixa självcirkulation eller soldriven cirkulation från värmaren till källaren men det kanske är omöjligt?

Krollilja

  • Inlägg: 182
  • Äntligen på-landet-bo igen!
    • Gästrikland
SV: Egen solvärme för varmvatten
« Svar #12 skrivet: 16 mar-12 kl 11:53 »
Hej,

jag har inte riktigt svaren du efterfrågar men kanske kan ge lite inspiration. I vår stuga utan vatten har vi en pumpdusch som bara står på gräsmattan med en plastdunk man fyller med vatten från ån, klär vi den med svart plast blir vattnet för varmt även mulna dagar.

I nyinköpta huset har vi en 15-årig solvärmeanläggning på taket (ej hemmabyggd) den ska tydligen försörja hela huset (200 kvadrat) med värme och varmvatten från april till september. Huruvida det stämmer har jag dock ingen aning om, för det är vår första vår här... Men funkar det kan det ju faktiskt vara värt att installera en profesionell anläggning!

Jakobn

  • Inlägg: 600
    • Skåne
SV: Egen solvärme för varmvatten
« Svar #13 skrivet: 16 mar-12 kl 21:35 »
Inte så lätt att tolka mitt inlägg ser jag nu i efterhand.
Är en vanlig pump som ex används till pannor, radiatorkretsar, golvärme etc. Jag förstår inte exakt vad du menar med effekt för att få rimligt utbyte.
Strypventil ska inte styras, jag menar att man helt enkelt stänger strypventilen (behöver inte vara en strypventil men det brukar underlätta) tills cirkulationspumpen evakuerar lagom mycket värme.
För högt flöde kommer göra att du får låg temp på vattnet ner till tanken. För lågt flöde kommer göra att du får för varmt vatten i solfångaren och slangen smälter.

Det hörs ju toppen med sådan plåt. hur menar du med tätt kärl? Var väl det du ville undvika?

Självcirkulation blir tyvärr inte möjligt när tanken står 1,5 meter under solfångaren.

Mvh

Andbo999

  • Inlägg: 4
    • Värmland
SV: Egen solvärme för varmvatten
« Svar #14 skrivet: 16 mar-12 kl 23:37 »
Inte så lätt att tolka mitt inlägg ser jag nu i efterhand.
Är en vanlig pump som ex används till pannor, radiatorkretsar, golvärme etc. Jag förstår inte exakt vad du menar med effekt för att få rimligt utbyte.
Strypventil ska inte styras, jag menar att man helt enkelt stänger strypventilen (behöver inte vara en strypventil men det brukar underlätta) tills cirkulationspumpen evakuerar lagom mycket värme.
För högt flöde kommer göra att du får låg temp på vattnet ner till tanken. För lågt flöde kommer göra att du får för varmt vatten i solfångaren och slangen smälter.

Det hörs ju toppen med sådan plåt. hur menar du med tätt kärl? Var väl det du ville undvika?

Självcirkulation blir tyvärr inte möjligt när tanken står 1,5 meter under solfångaren.

Mvh

Inte lätt att förstå mina rader heller:).

Med effekt för rimligt utbyte menar jag bara att cirkulationspumpen måste väl ha en viss effekt för att värmen i solfångaren ska tas tillvara på ett bra sätt. Ju större anläggning, desto kraftigare pump antar jag. Omvänt kanske man kunde använda en annan typ om man har en småskalig anläggning. Det jag inte gillar med konventionella cirkulationspumpar är att de är dyra. Åtminstone tog vår rörfirma väldigt bra betalt när de satte in en ny mellan panna och tank. Och den som byttes ut var inte särskilt gammal heller. Nästan så man blir lite konspiratorisk och tror att de gör dem med kort livslängd på vilje.

Jag tänkte kanske fel med aluminiumplåten, nämligen att göra en liten elementliknande låda. Bättre använda rör då kanske, som är brukligt.

Man skulle även vilja veta vilken sorts färg som är mest effektiv att måla med. Även om man inte behöver maximal effekt så kanske man vill ha hög effekt per ytenhet  för att kunna nöja sig med mindre dimensioner.

Att man inte får självcirkulation automatiskt när tanken ligger lägre förstår jag, men frågan är om man kunde komma på, eller om någon redan kommit på, ett billigt sätt att använda solens energi till cirkulationen.
 
 

Jakobn

  • Inlägg: 600
    • Skåne
SV: Egen solvärme för varmvatten
« Svar #15 skrivet: 17 mar-12 kl 14:40 »
Det där med att de vanliga cirkulationspumparna skulle vara dåliga har jag inte erfarenhet av. Jag har 4 begagnade pumpar, en av dem är endast några år gammal. De andra är säkert 10-20 år.
Begagnade kostar 100 - 500kr och har hittills inte fått tag på någon som krånglat, men jag kanske bara har haft tur :-)

bobcat

  • Inlägg: 26
    • Västergötland
SV: Egen solvärme för varmvatten
« Svar #16 skrivet: 27 feb-17 kl 09:20 »
Hur får man tag i skadade skyltfönster?

 

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14412
    • Östergötland
SV: Egen solvärme för varmvatten
« Svar #17 skrivet: 27 feb-17 kl 10:35 »
Hör med glasmästare på orten. De brukade inte vara så dyra förr i alla fall. Jag blev förvånad över att rutorna såg nästan nya ut och att man fick så mycket för pengarna.

Men det är billigare att ge en flaska whisky till byggjobbare som byter fönster på en stor fastighet :) Men mer jobb :-\

torbjorn

  • Inlägg: 13720
    • Medelpad
SV: Egen solvärme för varmvatten
« Svar #18 skrivet: 27 feb-17 kl 14:45 »
Det där med att de vanliga cirkulationspumparna skulle vara dåliga har jag inte erfarenhet av. Jag har 4 begagnade pumpar, en av dem är endast några år gammal. De andra är säkert 10-20 år.
Begagnade kostar 100 - 500kr och har hittills inte fått tag på någon som krånglat, men jag kanske bara har haft tur :-)

De enda cirkulationspumpar som jag har haft dålig erfarenhet av, är riktigt billiga och märkeslösa kinatillverkade saker. Sådana som följer med luft/vatten-värmepumpar av extrema lågprismärken t ex.
Något som kan hända även med kvalitetspumpar är att lagren kärvar ihop om de har stått oanvända länge, det är därför det brukar finnas en liten plugg man kan skruva bort så man kommer åt en skruvskåra i änden av axeln för att hjälpa igång pumpen vid behov. Det händer ofta att folk byter pumpar som egentligen är felfria, bara för att de en enda gång har haft svårt att komma igång efter att ha stått stilla en tid.

Man bör alltid se till att det är övertryck på vattnet vid en cirkulationspump. Dels för att undvika kavitation i pumpen - och det är viktigare ju varmare vattnet är (och därmed har högre ångtryck). Och dels för att vattnet säkert ska nå fram till de vattensmorda glidlagren.
Vänd pumpen så att axeln är horisontell och vattenutloppet uppåt, då fungerar lagren bäst och pumpen har bäst chanser att lufta sig själv.
Oftast kan man lätt lossa motorn från pumphuset och vrida den så att man får kopplingsdosan att peka åt lämpligt håll.

Har man skaffat en gammal pump med enfas asynkronmotor bör man kontrollmäta startkondensatorn och förvissa sig om att den har rätt kapacitans innan man tar pumpen i drift. Vissa s k självläkande kondensatorer minskar i kapacitans med tiden, och om inte värdet stämmer överens med vad motorn är konstruerad för, så får pumpen svårt att komma igång och motorn brummar mer än nödvändigt. Skulle pumpen vara från tidigt 70-tal eller ännu äldre, så bör man kolla att inte kondensatorn innehåller PCB. I så fall bör man byta den mot en ny även om den fortfarande fungerar, och lämna den gamla, väl uppmärkt som PCB-haltigt avfall, till miljöstation.


bobcat

  • Inlägg: 26
    • Västergötland
SV: Egen solvärme för varmvatten
« Svar #19 skrivet: 03 mar-17 kl 09:54 »
Har någon några synpunkter på denna snabbt ihopkomna skiss till ett solvärmesystem? Är osäker på expansionskärlets placering, och tempgivaren ska väl också sitta i solfångaren istället för på röret som går från den.



 


Dela detta:

* Inloggade just nu

551 gäster, 6 användare (1 dolda)
xaelanar, Caroline Carlsson, reimersro, von tratt, Tur-Johan

* Forum

* Om tidningen Åter



- Mycket intressant och inspirerande läsning! Jag har lärt mig mycket användbart, bl.a inför eventuella framtida getter. Tidningen är dessutom väldigt fin att bläddra i. Otroligt prisvärd! En får mycket för sina 30 kronor.
/Sofie S

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser