Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Regler 2012 - var går gränsen (skatt) för hobbyflock?  (läst 19099 gånger)

Azoo-Lina

  • Inlägg: 7326
  • Jag kan inte allt. Men väldigt mycket ;-)
    • Skåne
    • Fru Laurin
Kan vara idé att vid olika prisjämförelser ta i beaktande om det redovisas moms eller ej. Det gör ju en viss skillnad om man jämför butik eller hobbyförsäljning (läs: svart).
Hobbyförsäljning behöver faktiskt inte vara svart även om man inte är momsredovisningsskyldig. Det finns en blankett som man kan deklarera inkomstbringande hobby på. Man får göra avdrag för hobbyomkostnader (med kvitto) på inkomsten av hobbyn. Överskott beskattas som en vanlig lön. Underskott får inte kvittas mot lön eller annan inkomst men får "sparas" och göras avdrag  för inom hobbyverksamheten nästkommande år.

Jag deklarerade inkomstbringande hobby under många år för min hunduppfödning. Förvisso gick den nästan alltid back men det kändes skönt att ingen kunde anmäla en till skattmasen. Det finns ju en del hunduppfödare som åkt dit  :-\

Det är ju väldigt svårt för skattmasen att kontrollera hur många ägg du säljer och vad det kostar att producera de äggen. Så det är svårt att se om någon friserar siffrorna. Samtidigt så minskar risken för att åka dit om man annonserar och skyltar med sin försäljning.  Om någon blir sur och ringer och anmäler dig för svartförsäljning av ägg och skattmasen har en blankett där du har uppgivit inkomster på en viss summa och omkostnader på ungefär lika mycket så lär inte Skattmasen lägga allt för många timmar på att utreda dig. Får dom däremot veta att du säljer massor av ägg och det inte finns redovisat någon stans kan det bli lite mer problematiskt....

Tänkvärt även för er som är småskaliga, då det tyvärr alltid finns mänskor i ens omgivning som är avundsjuka och har behov av att "sätta dit" andra.

Jag deklarerar inte inkomstbringande hobby längre då min hobby ingår som bisyssla i mitt företag efter önskemål från skattmasen.
Har en underbar gubbe, 4 omöjliga vovvar, 6 busiga katter, lagom många höns och ankor och ett par hundra tusen bin! Läs mer om oss här http://www.frulaurin.n.nu eller här http://oloflaurin.blogspot.com/

Lijing

  • Inlägg: 317
  • Medeålders 3-barnsmamma med mat- odlintresse.
    • Västerbotten
SV: Regler 2012 - var går gränsen (skatt) för hobbyflock?
« Svar #1 skrivet: 16 nov-12 kl 08:31 »
Har sökt mig blå men hittar ingen uppgift på var gränsen går för att man får kalla sina höns för enbart hobbyflock. Ngn som vet?

Vad gäller om man säljer avelsägg/kycklingar/höns vidare? (Överskott ej som direkt affärsidé)
« Senast ändrad: 24 feb-13 kl 12:03 av Sirpa »
Be the kind of woman that when your feet hit the floor each morning, the devil says "Oh crap, she´s up"!

Existens!

  • Gäst
SV: Regler 2012 - var går gränsen (skatt) för hobbyflock?
« Svar #2 skrivet: 16 nov-12 kl 11:20 »
Har sökt mig blå men hittar ingen uppgift på var gränsen går för att man får kalla sina höns för enbart hobbyflock. Ngn som vet?

Enligt vilket regelverk?

Skattemässigt är det en hobby om den inte bedrivs 'på näringsmässiga grunder', dvs att du har det som ett företag och försörjning.
Sen är gränsen för att börja redovisa moms, om du omsätter (säljer ) för mer än 30 000 per år.
Om hobbyn ger vinst ska du ta upp den i deklarationen. Ger den ingen vinst så behöver du inte deklarera.
För att veta om den ger vinst eller ej, så måste du alltså föra en kassabok.

Sen har jordbruksverket andra stegvisa nivåer när olika regler träder in.

Azoo-Lina

  • Inlägg: 7326
  • Jag kan inte allt. Men väldigt mycket ;-)
    • Skåne
    • Fru Laurin
SV: Regler 2012 - var går gränsen (skatt) för hobbyflock?
« Svar #3 skrivet: 16 nov-12 kl 11:27 »
Det finns lite olika gränser som man måste beakta när man har höns.

Har man fler än 200 djur måste man vara med i den obligatoriska salmonella kontrollen. Hur ofta man behöver testa beror på om man säljer matägg eller avelsägg/avelsdjur. Det spelar inger roll om du inte säljer något alls du måste vara med i alla fall....

Om man bygger för fler än 500 djur behöver man söka förprövning hos länstyrelsen.

Det är först när du ska ha mer än 1000 djurenheter (10000 värphöns eller 20000 broiler) som du behöver ha tillstånd för din hönshållning och det är bla pga av miljöprövningen med hänseende på gödselmängd.

Hobbyhöns är inget juridisk begrepp i lagstiftningen. Lagen skiljer bara på kommersiell verksamhet och icke kommersiell verksamhet. Säljer du ägg för aldrig så små summer så är du en kommersiell verksamhet.

Det är en nu lagstiftning på gång för småskalig produktion. Den är inte klar ännu men förmodligen kommer den tydligare definiera vad som är småskaligt och vilka ev lättnader från gällande lagstiftning som kan komma i fråga för småskalig verksamhet.

Har en underbar gubbe, 4 omöjliga vovvar, 6 busiga katter, lagom många höns och ankor och ett par hundra tusen bin! Läs mer om oss här http://www.frulaurin.n.nu eller här http://oloflaurin.blogspot.com/

Kawachi

  • Inlägg: 442
  • Allt är möjligt- hela tiden
    • Jämtland
SV: Regler 2012 - var går gränsen (skatt) för hobbyflock?
« Svar #4 skrivet: 16 nov-12 kl 14:14 »

Skattemässigt är det en hobby om den inte bedrivs 'på näringsmässiga grunder', dvs att du har det som ett företag och försörjning.
Sen är gränsen för att börja redovisa moms, om du omsätter (säljer ) för mer än 30 000 per år.
Om hobbyn ger vinst ska du ta upp den i deklarationen. Ger den ingen vinst så behöver du inte deklarera.
För att veta om den ger vinst eller ej, så måste du alltså föra en kassabok.



Är det inte 50000:- som gäller  ???

Existens!

  • Gäst
SV: Regler 2012 - var går gränsen (skatt) för hobbyflock?
« Svar #5 skrivet: 16 nov-12 kl 16:21 »
Nej, du blandar ihop det med gränsen för att betala skatt på en enstaka försäljning av tex en tavla, som är 50 000.

http://www.skatteverket.se/download/18.76a43be412206334b89800024376/34409.pdf

Kawachi

  • Inlägg: 442
  • Allt är möjligt- hela tiden
    • Jämtland
SV: Regler 2012 - var går gränsen (skatt) för hobbyflock?
« Svar #6 skrivet: 16 nov-12 kl 16:45 »
Nej, du blandar ihop det med gränsen för att betala skatt på en enstaka försäljning av tex en tavla, som är 50 000.

http://www.skatteverket.se/download/18.76a43be412206334b89800024376/34409.pdf


Ok tack :) Funderar på om man inte skulle kunna kringgå detta  8) ;) ;D

 

woodmant1

  • Gäst
SV: Regler 2012 - var går gränsen (skatt) för hobbyflock?
« Svar #7 skrivet: 20 nov-12 kl 03:02 »
Ja vill inte!

Säga att inkomstnivån är rätt,då försäkringskassan godkänner förtjänst från keramik/lergods till 50000:-/år
och ändå behålla sjukpensionen/sjuklönen.
Och även inte godta att ge bort exempelvis ägg från hönorna ska beskattas.
Är det inte så att gåvoskatten är borta?

Existens!

  • Gäst
SV: Regler 2012 - var går gränsen (skatt) för hobbyflock?
« Svar #8 skrivet: 20 nov-12 kl 06:03 »
Vad menade du ? Ja gåvoskatten är borta.  Men all inkomst beskattas, även om det är keramik.  Men du får ju dra bort utgifterna först.  Då brukar det inte bli nåt kvar. .

Jonas från Backfors

  • Inlägg: 974
    • Västerbotten
    • Backfors Gård
SV: Regler 2012 - var går gränsen (skatt) för hobbyflock?
« Svar #9 skrivet: 20 nov-12 kl 07:58 »
Ja vill inte!

Säga att inkomstnivån är rätt,då försäkringskassan godkänner förtjänst från keramik/lergods till 50000:-/år
och ändå behålla sjukpensionen/sjuklönen.
Och även inte godta att ge bort exempelvis ägg från hönorna ska beskattas.
Är det inte så att gåvoskatten är borta?

Att försäkringskassan säger att du får ha kvar din sjukpenning betyder inte att du får tjäna 50.000 kr utan att betala skatt och det har ju inte försäkringskassan något med att göra, det är skatteverket som kan börja gnälla. Där är det som existens säger, att all inkomst beskattas om det blir ett överskott.
Bor med fru och barn på nästan helt självförsörjande gård i Västerbotten. Nordsvensk brukshäst, Fjällnära kor, Klövsjöfår, Linderödsvin, Bjurholmshöns och Gotlandskaniner.
www.backforsgard.se

Azoo-Lina

  • Inlägg: 7326
  • Jag kan inte allt. Men väldigt mycket ;-)
    • Skåne
    • Fru Laurin
SV: Regler 2012 - var går gränsen (skatt) för hobbyflock?
« Svar #10 skrivet: 20 nov-12 kl 13:38 »
Finns det någon som kan tjäna 50.000kr på keramik :o Att sälja för 50.000 är ju inte samma sak som att tjäna 50.000.....
Har en underbar gubbe, 4 omöjliga vovvar, 6 busiga katter, lagom många höns och ankor och ett par hundra tusen bin! Läs mer om oss här http://www.frulaurin.n.nu eller här http://oloflaurin.blogspot.com/

jerker_s

  • Inlägg: 472
    • Södermanland
SV: Regler 2012 - var går gränsen (skatt) för hobbyflock?
« Svar #11 skrivet: 20 nov-12 kl 14:04 »
Jag har fått för mig att man får tjäna upp till 20.000 /år på sin hobby utan att skatta för det... Någon som känner igen det..??

Alice-Tore

  • Inlägg: 56
    • Gästrikland
SV: Regler 2012 - var går gränsen (skatt) för hobbyflock?
« Svar #12 skrivet: 20 nov-12 kl 14:24 »
Enligt skatteverket så är det vid första kronan du går med vinst som du måste betala skatt...
Här hos oss har vi Häst, Hund, två Getter, Höns (Hedemora+lohmann), en vild tamkanin och ja resten av familjen förståss ;)

Existens!

  • Gäst
SV: Regler 2012 - var går gränsen (skatt) för hobbyflock?
« Svar #13 skrivet: 20 nov-12 kl 15:29 »
I allmänhet så är det från första kronan i vinst. Men det finns några undantag för att plocka bär och kottar där det finns en gräns . Minns inte exakt men har för mig den varit 12000.

woodmant1

  • Gäst
SV: Regler 2012 - var går gränsen (skatt) för hobbyflock?
« Svar #14 skrivet: 20 nov-12 kl 20:35 »

Konstnärer faller inte in i egen kategori hos skatteverket enligt utsago hos kunnig,är det någon som vet?

Om det är någon som tjänar 50000:- på keramik vet jag ej!

Ekonomiska vinster och hobby går inte ihop!

Är det enklaste svaret att det är samvetet som avgör då?

Existens!

  • Gäst
SV: Regler 2012 - var går gränsen (skatt) för hobbyflock?
« Svar #15 skrivet: 20 nov-12 kl 20:45 »
Konstnärer har en liten gräddfil i form av det allmänna avdraget mot annan inkomst. Dvs dom får dra av underskott i 'konstnäriet' mot inkomster av vanligt jobb.  Detta är ju annars nåt som bara nystartade får göra de första 5 åren.
Men det krävs att det är en hyfsat omfattande konstverksamhet.

Så som konstnär på deltid, skulle jag välja att driva det som näringsverksamhet, för som hobby blir det samma regler som all annan hobby.

Stellan_J

  • Inlägg: 882
  • Våga vägra dv. kochin
    • Halland
SV: Regler 2012 - var går gränsen (skatt) för hobbyflock?
« Svar #16 skrivet: 20 nov-12 kl 21:14 »
Enligt skatteverket så är det vid första kronan du går med vinst som du måste betala skatt...

Om jag inte har helt fel för mig så får du tjäna upp till 100 kr/år på din hobby utan att betala skatt. Inkomster under 100 kr från en verksamhet räknas inte som en inkomst.
Man har inte alla hönsen hemma om man väljer dv. kochin för självhushållning

jerker_s

  • Inlägg: 472
    • Södermanland
SV: Regler 2012 - var går gränsen (skatt) för hobbyflock?
« Svar #17 skrivet: 21 nov-12 kl 19:16 »
Enligt skatteverket så är det vid första kronan du går med vinst som du måste betala skatt...

Men om man inte tjänar (=går plus) på sin hobby utan investerar alla inkomster i foder, byggnader osv så behöver man väl inte fundera på skatt..??

Existens!

  • Gäst
SV: Regler 2012 - var går gränsen (skatt) för hobbyflock?
« Svar #18 skrivet: 21 nov-12 kl 19:26 »
Men om man inte tjänar (=går plus) på sin hobby utan investerar alla inkomster i foder, byggnader osv så behöver man väl inte fundera på skatt..??

Nej, det är bara om du går med vinst.  Så en förutsättning för att veta det är ju att föra en enkel kassabok.

Går du inte med vinst, så behöver du inte deklarera.

jerker_s

  • Inlägg: 472
    • Södermanland
SV: Regler 2012 - var går gränsen (skatt) för hobbyflock?
« Svar #19 skrivet: 21 nov-12 kl 20:51 »
Nej, det är bara om du går med vinst.  Så en förutsättning för att veta det är ju att föra en enkel kassabok.

Går du inte med vinst, så behöver du inte deklarera.

Låter bra! Jag har gjort det enkelt för mig och har ett eget hönskonto ;) Där alla inkomster och utgifter sköts för att se vad slutsumman konstant är på..


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

539 gäster, 3 användare
xaelanar, Okulärbesiktning av Byrålåda, ärt

* Forum

* Om tidningen Åter



- Genuin och läsvärd! Bra tips och idéer för att stå på egna ben.
/Camilla W

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser