Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Fårhus och lite andra frågor!  (läst 7682 gånger)

Storeskog

  • Inlägg: 10
Fårhus och lite andra frågor!
« skrivet: 22 apr-06 kl 12:05 »
Vi planerar nu att skaffa får och har massa frågor som dyker upp :D
En av dom är fårhuset. Vi har tänkt att bara till att börja med ha två-tre får och undrar nu hur ett bra vindskjul ska se ut? Vi har tänkt att ha fåren ute åretrunt...
Hur stor behöver en hage vara för två-tre får? Går det bra att bara ha fårstängsel el måste man även ha el?

Vilken ras är  smidigast att ha som nybörjarfår? Och var hittar man får i JKPGs-län. Någon som har tips?

Ja det va väl allt för nu men det kommer säkert mera sedan ;)
« Senast ändrad: 22 apr-06 kl 17:33 av Storeskog »

Storeskog

  • Inlägg: 10
Re:Fårhus och lite andra frågor!
« Svar #1 skrivet: 22 apr-06 kl 20:52 »
Är det ingen som kan ge lite tips?? ::)

bladhis

  • Inlägg: 365
    • Västergötland
    • www.prastakvarna.se
Re:Fårhus och lite andra frågor!
« Svar #2 skrivet: 23 apr-06 kl 01:33 »
Tre väggar och tak är väl vad som behövs i fårahusväg. Lyx är ju el och vatten indraget men det gååår ju att bära men det är mer jobb än man tror att bära vatten på vintern.

Får stängsel är väl det bästa egentligen. Men krångligt att sätta upp. El tråd går väldigt smidigt.

1-2 ha ungefär till den mängden djur. Sen beror det ju helt och hållet på vad det är för bete också.

Rasfrågan brukar bli det man får tag på...

/Bladhis

mosesmia

  • Inlägg: 261
    • Lappland
Re:Fårhus och lite andra frågor!
« Svar #3 skrivet: 23 apr-06 kl 09:31 »
Hejsan
Vi hade tillgång till en gammal ladugård, så vi använder den.
Den är fullt isolerad och det ser man att det är ganska bra när det kryper ner mot - 30 grader, då vill fåren vara inne mycket.Vi har gjort ett hål, så de kan gå in och ut som de vill.

Men dom ska ju klara av att vara i ett skjul, med 3 väggar och ett tak. Det man kan tänka på är att göra en liten mindre dörröppning, så man kan hänga ett skydd för om det blir kallt. Beroende på var man bor, det blir ju inte lika kallt hos er som hos oss.
Sen bör man tänka på att få plast med lamningsbås, om ni tänkter ha en bagge så ni får egna lamm.

Vi har gjort vinterhagen med viltstängsel pga att det kommer nån meter snö på vintern och annars skulle de kliva över vanligt stängsel. Och för att förhindra att hunder och dylikt tar sig in till dom.
Sommar hagen har vi med elstängsel, också pga att hundar ska bli avskräckta. Storleken på hagen har jag ingen aning om, vi brukar alltid flytta fåren när vi har ängar lite här och där.

Fårras måste jag bara rekommendera våra gamla Allmogefår. Ni kan gå in på deras hemsida och läsa om det olika fårraserna.
/Mia
« Senast ändrad: 23 apr-06 kl 09:33 av mosesmia »
Bor på landet med våra Lappgetter, Värmlandsfår, Fjällnäsfår, Bin och några kaniner.

Rosa

  • Inlägg: 3282
  • ♥♥ Limousin ♥♥
    • -
Re:Fårhus och lite andra frågor!
« Svar #4 skrivet: 23 apr-06 kl 10:48 »
Vi har tänkt att bara till att börja med ha två-tre får och undrar nu hur ett bra vindskjul ska se ut?
Vi har tänkt att ha fåren ute åretrunt...

Förutom vindskyddet måste man ha ett utrymme som kan värmas upp.....
"För får och getter som hålls i icke värmeisolerade stallar och för utegångsdjur ska dock minst en tredjedel av behandlingsplatserna inrymmas i utrymme som kan värmas upp."

Vilken ras är  smidigast att ha som nybörjare?

En ras som är ganska vanlig!
då är det lätt att hitta ny passande bagge billigt och nära inpå  ;)  Gotlandsfår !?
(inte att förväxla med rasen Gutefår)

Rosa
Ekologisk Limosinkor Blondekor och Fjäll/Fjällnärakor.
25Leicesterfår & 9 Helsingefår.Limousine ♥ har lägst foderförbrukning/kg tillväxt.

leifhh

  • Gäst
Re:Fårhus och lite andra frågor!
« Svar #5 skrivet: 24 apr-06 kl 10:12 »
Vilken ras är  smidigast att ha som nybörjarfår? Och var hittar man får i JKPGs-län. Någon som har tips?


Ras: Ta något som finns i närheten, då är det lätt att be om hjälp från säljaren som förhoppningsvis är erfaren.

Var köpa får i F-län: Släng ut en annons i ditt lokala annonsblad (jönköping.nu, västboandan eller vad som nu finns där du bor, folkbladet kanske?). Då lär du få ett helt gäng med erbjudanden om får och lamm att köpa. Jag fick ett dussin mer eller mindre intressanta erbjudanden när jag gjorde så (men det är klart, då hade jag redan flyttat från Vaggeryds kn).
Just det, kolla denna tråd: http://www.alternativ.nu/yabb/index.php?board=43;action=display;threadid=8710

För övrigt: Hushållningssällskapet i Jönköpings län är ovanligt aktivt på fårfronten, de ger en himskans massa intressanta kurser och har bra material att köpa. Kolla med dem.
« Senast ändrad: 24 apr-06 kl 11:21 av leifhh »

Gunnel

  • Gäst
Re:Fårhus och lite andra frågor!
« Svar #6 skrivet: 24 apr-06 kl 11:16 »
Vi har våra får i en gammal ladugård, där vi också ger hö och kraftfoder. Vi har gjort en öppning så att de kan gå ut och in som dom vill.
Hur mycket bete man behöver beror naturligtvis på kvaliteten, men jag har för mig att man räknar 4-5 tackor per ha.
Nr det gäller ras kan jag varmt rekommendera Värmlandsfår som till hör allmogefåren som "mosemia" skrev om. Våra är mycket sociala, de har lätt för att lamma och dessutom är dom anpassade efter vårt klimat...och så är dom jättesöta förstås.

Grimla

  • Inlägg: 4057
  • 432Grimla på bilden.
    • Hälsingland
Re:Fårhus och lite andra frågor!
« Svar #7 skrivet: 24 apr-06 kl 21:21 »
Men Värmlandsfår är ju inte vad man allmänt kallar "vanliga"
så det borde vara både krångligt och dyrt att hitta obesläktade baggar... ::)
Islandshöns och Sk.Blommehöns (båda raserna med o utan hätta). 4 Fjällkor, Häst, Får, Katt ♥

Gunnel

  • Gäst
Re:Fårhus och lite andra frågor!
« Svar #8 skrivet: 25 apr-06 kl 09:07 »
Värmlandska skogsfår är den vanligaste allmogerasen. Här i Sjuhärad och Skaraborg finns det ganska gott om besättningar. Vill man ha M3 och genbank blir det kanske lite längre att åka.
Signaturen "Storeskog" undrade väl vilken ras som var den smidigaste nybörjarrasen och där tycker jag absolut att Värmlandsfåren passar. Dom är lätthanterliga och mycket trevliga.

Läs mer på http://www.allmogefar.se/

mosesmia

  • Inlägg: 261
    • Lappland
Re:Fårhus och lite andra frågor!
« Svar #9 skrivet: 25 apr-06 kl 09:14 »
Hejsan
Det ni bör tänka på när ni ska köpa era får, oavsett ras. Titta på helhetsintrycket på flocken, fårägaren och tycker ni att något är konstig avvakta och ta reda på mer. Det är så himla lätt att bli lurade.

Vi satte in en annons att vi ville köpa och alla möjliga ringde. I alla fall en lät väldigt ordentlig och trevlig, så min man åkte och hämtade hem våra tre tacklamm. (jag jobbade).

Hemma upptäckte vi snabbt att en var ju en bagge, nåja vi behöll han i alla fall, tänkte att det blir lamm till nästa vår.
En av tackerna hade nåt fel på höften. Hon gick konstigt.
Efter ett tag börja lammen bli svaga och nu med mer erfarenheter vet vi att dom ju alldeles för unga för att skiljas från sina mammor. Det var bara att börja flaska dem.

Vid höstklippning såg våran klippare att baggen hade blivit kastrerad. Tacklammet som gick konstigt trodde han aldrig skulle kunna bli gravid, hon hade fått så dålig start på livet.

Då kände man bara sig så värdelös, man var så himla naiv och litat på fel människa.
Baggen tog vi bort till hösten och behöll tjejerna.
Därför kände jag att nästa gång jag köper får vill jag ha papper på dem. Visst kan man bli lurad då också. Det kan man överallt.
Men då åkte vi 70 mil och hämtade våra genbanksanslutna värmlandsfår.

Av dom 3 vi hämtade först har vi kvar dom 2 tjejerna, men till hösten går hon med höftfel till slakt. Hon har det tungt och jag mår skit.
Det är så hemskt att först kämpa att hon ska överleva för att sedan ändå bli tvungen att ta bort henne, bara för att hon inte ska plågas. Men hon har i alla fall levt 3 bra år här hos oss.

Så titta ordentligt innan ni köper in era djur /Mia
Bor på landet med våra Lappgetter, Värmlandsfår, Fjällnäsfår, Bin och några kaniner.

Rosa

  • Inlägg: 3282
  • ♥♥ Limousin ♥♥
    • -
Re:Fårhus och lite andra frågor!
« Svar #10 skrivet: 25 apr-06 kl 09:27 »
Mosemia ni fick väl era pengar tillbaka hoppas jag av säljaren av den kastrerade baggen+defekta tackan!!
Ekologisk Limosinkor Blondekor och Fjäll/Fjällnärakor.
25Leicesterfår & 9 Helsingefår.Limousine ♥ har lägst foderförbrukning/kg tillväxt.

mosesmia

  • Inlägg: 261
    • Lappland
Re:Fårhus och lite andra frågor!
« Svar #11 skrivet: 25 apr-06 kl 09:41 »
Vi hade fått byta lamm. Men vi kände att vi ville inte skicka tillbaka dem till honom.
Och med baggen tyckte vi på sommaren att han hade så liten pung, men det var först på hösten vi fick bekräftat att baggen var kastrerad.
/Mia

Bor på landet med våra Lappgetter, Värmlandsfår, Fjällnäsfår, Bin och några kaniner.

javill

  • Inlägg: 11387
    • Blekinge
    • Glirnashopen
Re:Fårhus och lite andra frågor!
« Svar #12 skrivet: 25 apr-06 kl 11:37 »
mosesmia, fy vilken eländig säljare ni råkat ut för! När jag till slut hittade en fårsäljare som var vettig så tyckte jag att det var lite dyrt. Fast samtidigt så är säljaren superseriös och det är M3-status på djuren och det känns som om jag kan lita på de som säljer. Har kompisar som köpt därifrån och det var friska sunda djur i bra hull de fick hem. Då kan det ju vara värt att ta den extra kostnaden. Bättre att ta kostnaden direkt istället för att få den i efterhand.
« Senast ändrad: 25 apr-06 kl 11:38 av javill »
"Passa på och var glada nu. Man vet aldrig när det blir roligt nästa gång."

Storeskog

  • Inlägg: 10
Re:Fårhus och lite andra frågor!
« Svar #13 skrivet: 25 apr-06 kl 13:13 »
Tack för alla svar jag får :D Vi får se vad det kan tänkas bli för får....Kan man ha bara 2 får el känner dom sig ensamma och isåfall, hur många ska man minst ha för att dom ska må bra?!

mosesmia

  • Inlägg: 261
    • Lappland
Re:Fårhus och lite andra frågor!
« Svar #14 skrivet: 25 apr-06 kl 15:24 »
Vi hade bara 2 första vintern och det är lite. När vi sedan hämtade 4 till blev det mycket bättre. Man såg att de är flockdjur. Jag tycker att man bör minst ha 4st.

/Mia
Bor på landet med våra Lappgetter, Värmlandsfår, Fjällnäsfår, Bin och några kaniner.

leifhh

  • Gäst
Re:Fårhus och lite andra frågor!
« Svar #15 skrivet: 25 apr-06 kl 16:00 »
Grannen har bara tre, men det är tillräckligt många för att funka som en liten flock. Så minst 3 är mitt bud.... Själv har jag 8 livdjur nu men skall minska till 5 eller 6 i höst.

Charlotte

  • Inlägg: 5285
    • -
Re:Fårhus och lite andra frågor!
« Svar #16 skrivet: 25 apr-06 kl 16:20 »
 Jag fick lära mig av en duktigt "fårgubbe" att det helst ska vara minst fyra får i en flock så de kan ha "uppsikt" åt alla väderstreck. En flock med färre djur blir oroligare och mer rymningsbenägen säger han, vet inte om det stämmer, jag hade 4 när jag startade.
 Lycka till med fåren!
                Mvh
             Charlotte
"He is your friend, your partner, your defender, your dog.
You are his life, his love, his leader. He will be yours, faithful and true, to the last beat of his heart. You owe it to him to be worthy of such devotion"

Gruff

  • Inlägg: 4550
    • Östergötland
    • Caprifool
Re:Fårhus och lite andra frågor!
« Svar #17 skrivet: 25 apr-06 kl 16:31 »
Jag tänker minst tre under vintern. För händer det en något så blir inte den som är kvar ensam. Sen om allt går bra så kommer lammen och då har man plötsligt nio över sommaren  :)

eljest

  • Gäst
Re:Fårhus och lite andra frågor!
« Svar #18 skrivet: 25 apr-06 kl 22:13 »
Jag rekomenderar gutefår. En lantras, vilket alla borde ha! Det är helt suveränt med deras horn som handtag om de ska förflyttas. De kan (ska) gå ute året runt, men lagen kräver ju även 3 väggar & tak (beställ "djurskyddsbestämmelser för får & get" på djurskyddsmyndigheten.se). Klipps de bara en gång/år, runt midsommar (deras naturliga fällningstid) väljer de att vara ute även i -15 grader. I alla fall mina. De är tillgivna & lugna (till skillnad från gotlandsfår, vilka är, enligt min mening, alldeles för spattiga). Titta in på http://www.algonet.se/~gutefar/

Lena A

  • Inlägg: 1598
Re:Fårhus och lite andra frågor!
« Svar #19 skrivet: 27 apr-06 kl 10:02 »
Jag har 2 får av rasen Shropshire. Det är lugna och håller sig inom eltråden utan problem. Dessutom är de hur söta som helst. Vill man inte ha en lantras kan jag rekommendera denna ras.

Det fungerar bra med bara två får för oss. Vi har inte fler för att vi inte har tillräckligt med betesmark.

Annars håller jag med Gruff om att 3 st kanske är bättre om något skulle hända en av dem. I mitt fall skulle ju en i så fall bli ensam.  :'(. Jag har haft dem i 4 år och jag hoppas naturligtvis på många år ytterligare.  :)
« Senast ändrad: 27 apr-06 kl 10:22 av Lena A »


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

700 gäster, 5 användare (2 dolda)
surris91, javill, Be

* Forum

* Om tidningen Åter



- Åter är en tidsskrift som är tidlös. Ett 5 år gammalt nummer är lika användbart nu som när den kom ut.
Jag har haft väldigt mycket nytta och har fortfarande av tidningen.
/Per

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser