Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  trampdriven drejskiva  (läst 25466 gånger)

conny

  • Inlägg: 27
trampdriven drejskiva
« skrivet: 27 jan-04 kl 20:52 »
Goddagens allihopa.
Tänkte bygga mig en icke elektrisk drejskiva, har lite ideer men skulle vilja brainstorma lite med er uti etern.
Finns det någon som har ritning/ förslag på byggandet av en sådan så skulle jag bli nöjd och glad.
conny

rikard p

  • Inlägg: 8
Re:trampdriven drejskiva
« Svar #1 skrivet: 27 jan-04 kl 22:36 »
Hej jag heter rikard och studerar på glas og keramik skolen på Bornholm ,Danmark.Intressant att finna någon mer här som är intresserad av keramik...Bernard Leach har skrivit en del i ämnet kolla "a potters book"samt att han har uppfunnit något han kallade för "the momentum wheel" ,i ceramics momthly samt ceramic rewiew finns det mång artiklar som tar upp hur man bygger sin egen drejskiva ,,det viktigaste är anser jag att själva spark plattan är riktigt tung .Att gjuta en i betong är nog det smartaste..HenrikNorsker har annars skrivit en serie böcker so kallas "the self relient potter"jag tror att han han tagit upp hur man bygger sin egen drejskiva..annars kan du försöka finna gammla nummer av studio potter där står det en del eller om jag kan skicka dem till dig för vi har dem här på skolan..Själv försöker jag finna folk i Sverige som är intresserade av att finna en plats att bygga en vedeldad keramik ugn på kanske som ett keramiskt kollektiv!! Är du intresserad av det eller har fler frågor får du gärna mejla mig på:rikardpalmquist142@hotmail.com

mvh Rikard...lycka till...

Lia

  • Gäst
Re:trampdriven drejskiva
« Svar #2 skrivet: 11 feb-04 kl 01:57 »
Jag vill också göra en egen sån! Så du får gärna hojta om du lyckas göra en så kanske jag kan härma dig.. :)

annika

  • Inlägg: 140
    • Bohuslän
Re:trampdriven drejskiva
« Svar #3 skrivet: 29 feb-04 kl 16:57 »
Hej, i den äldre versionen av John Seymours Självhushållningsboken fanns en jättefin ritning på en handdriven (fotsparkad) drejskiva, kan kanske finnas på något bibliotek eller bokantikvariat, hade ritat av den men har den tyvärr inte kvar, men letar, Om någon har eller råkar få tag på den skulle jag också gärna vilja ha en kopia. Annika

Lau

  • Gäst
Re:trampdriven drejskiva
« Svar #4 skrivet: 04 maj-04 kl 22:35 »
Hmm...
Är det inte bara att ta en axel, två kullager, gjuta en sparkskiva, införskaffa själva drejskivan, rör och svets?
Vari liger problemet??? :-\
Är det månne lathet? ???

Lau

conny

  • Inlägg: 27
Re:trampdriven drejskiva
« Svar #5 skrivet: 03 jun-04 kl 01:47 »
Min gode lau.

jag tycker inte om sparkdrivna drejskivor, då eldrivna och sparkdrivna  är de vanligaste, så är det inte speciellt svårt att räkna ut hur man skulle tillverka en sådan. Min tanke, vilken redan är utförd, gick ut på att tillverka en annan variant, lat är jag inte, så visst skulle jag kunna ta fram svetsen, men då skulle jag ju ha två   skivor...  du kanske är interesserad av en. Eller har du kanske byggt en själv. för du är väl inte lat.......


Jan M Hedlund

  • Gäst
Re:trampdriven drejskiva
« Svar #6 skrivet: 18 sep-05 kl 13:41 »
Hej har du lyckats ta fram en trampdriven drejskiva än???, i så fall vill jag gärna ha en ritning.

FNUTT

  • Inlägg: 1
SV: trampdriven drejskiva
« Svar #7 skrivet: 14 aug-08 kl 22:36 »
Jag har en trampdriven drejskiva att sälja till dig!
Så slipper du bygga själv.

hemmamamman

  • Inlägg: 492
    • Närke
    • http://hemmamammansliv.blogspot.com/
SV: trampdriven drejskiva
« Svar #8 skrivet: 22 aug-13 kl 14:03 »
Har någon fått fram en ritning på en drejskiva än? Skulle vilja ha den. Eller finns det någon inte allt för långt från Örebro som vill sälja sin? Har lånat Självhushållning av John Seymour och det var nog en nyare bok för det fanns ingen ritning i den.
Hemmamamma, tre barn, en gubbe, 4 marsvin, extraknäcker som sjuksköterska. Samlar på spartips.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

762 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter



- Den bästa tidningen någonsin.
/Karl-Lucas

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser