Dela detta:
Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Ett problem gällande fönster.  (läst 1352 gånger)

ensamhet

• Lappland
SV: Ett problem gällande fönster.
« Svar #40 skrivet: 12 nov-17 kl 19:52 »
Jag har haft ett hus med 3 meters takhöjd, där det var fina spröjsade englasfönster, med insatsfönster som man sätter dit på vintern och tejpar runt skarven.
I en del av huset, var det en renoverad lokal med sänkt innertak och nya treglas fönster, men för att hålla samma innetemperatur, som övriga huset, fick elementen vara varmare i lokalen.

Min slutsats är att de gamla englasfönsterna var mer energieffektiva än treglasfönsterna.

x-lab

• -
« Svar #41 skrivet: 12 nov-17 kl 20:40 »
Jag har haft ett hus med 3 meters takhöjd, där det var fina spröjsade englasfönster, med insatsfönster som man sätter dit på vintern och tejpar runt skarven.
I en del av huset, var det en renoverad lokal med sänkt innertak och nya treglas fönster, men för att hålla samma innetemperatur, som övriga huset, fick elementen vara varmare i lokalen.

Min slutsats är att de gamla englasfönsterna var mer energieffektiva än treglasfönsterna.

i enstaka fall kan jag tro dig, men om man tittar genirellt så dagens fönster mer energieffektiva,men av sämre kvalitet

malarmaster

• Småland
« Svar #42 skrivet: 13 nov-17 kl 07:20 »

de tester som gjorts visar att äldre fönster i gott skick,med tätningslister väl kan mäta sig med nya. Merkostnaden ihop med sämre kvalitet för nya fönster ger ekvationen att det INTE är lönsamt att ersätta äldre fönster i GOTT skick med nya. ersätter man dessutom innerrutan i ett gammalt fönster med lågemissionsglas förbättras värdena avsevärt och tangerar nya. sedan skall man ha klart för sig att livslängden på nya fönster är kort,10 års garanti är vad som lämnas på kasseterna.kostnaden för att byta dessa brukar överstiga vad ett nytt fönster kostar. Materialet,plast eller aluminium är dessutom inte lätt att renovera,t.ex en ommålning.
finns idag inga färger som funkar förutom industrifärger som inte lämpar sig för underhållsmålning. Plast gulnar och blir snabbt skitig,alu flagnar med tiden . I europa byts massor av fönster istället för att bara byta kassett,det har blivit slit o slängvara inom husbranschen. miljöriktigt?

ensamhet

• Lappland
« Svar #43 skrivet: 13 nov-17 kl 08:00 »
de tester som gjorts visar att äldre fönster i gott skick,med tätningslister väl kan mäta sig med nya. Merkostnaden ihop med sämre kvalitet för nya fönster ger ekvationen att det INTE är lönsamt att ersätta äldre fönster i GOTT skick med nya. ersätter man dessutom innerrutan i ett gammalt fönster med lågemissionsglas förbättras värdena avsevärt och tangerar nya. sedan skall man ha klart för sig att livslängden på nya fönster är kort,10 års garanti är vad som lämnas på kasseterna.kostnaden för att byta dessa brukar överstiga vad ett nytt fönster kostar. Materialet,plast eller aluminium är dessutom inte lätt att renovera,t.ex en ommålning.
finns idag inga färger som funkar förutom industrifärger som inte lämpar sig för underhållsmålning. Plast gulnar och blir snabbt skitig,alu flagnar med tiden . I europa byts massor av fönster istället för att bara byta kassett,det har blivit slit o slängvara inom husbranschen. miljöriktigt?

Håller med om att det ibland var bättre förr, mina fönster var från 30-40 talet

x-lab

• -
« Svar #44 skrivet: 13 nov-17 kl 13:51 »

Pratar int tättingar utan fönster då och nu

x-lab

• -
« Svar #45 skrivet: 13 nov-17 kl 14:24 »
Krav på dagsljus finns i BBR avsnitt 6:322 Dagsljus. Där anges att rum eller avskiljbara delar av rum där människor vistas mer än tillfälligt ska utformas och orienteras så att god tillgång till direkt dagsljus är möjlig, om detta inte är orimligt med hänsyn till rummets avsedda användning.

Kravet gäller alla typer av byggnader och med "mer än tillfälligt" avses rum enligt BBR avsnitt 1:6 Terminologi. För dagsljus på arbetsplatser gäller Arbetsmiljöverkets föreskrifter AFS 2009:2 Arbetsplatsens utformning.

Postat med Alternativ.nu´s app

Så enl BBR fi9nns det inga minimi krav? inga siffror /tal att förhålla sig vid?

x-lab

• -
« Svar #46 skrivet: 13 nov-17 kl 14:24 »
Jag tänker att dagsljus inte är detsamma som skärmljus. Av ett fönster får du det första, av en kamera det andra.

Dagsljus är allt reflekterat ljus under dagtid

x-lab

• -
« Svar #47 skrivet: 13 nov-17 kl 14:27 »
Hej

Glöm inte utrymningsvägar och vädringsmöjligheter. Två saker fönster är bättre än kameror på.
Dessutom vem vill bo i en bunker utan att någonsin få in dagsljus?

Vädring och dagsljus är redan intäkta med solartube = dafsljus, ventilations don  och fläkt = täcker in ventilations delen, sen funderade jag på webkamra i fasad men där behövs det tillstånd

x-lab

• -
« Svar #48 skrivet: 13 nov-17 kl 14:33 »
Men det finns många fördelar med att bygga utan fönster. Lägre U-värde på en vägg än ett fönster. Lägre produktionskostnad, enklare och billigare underhåll. Lättare att möblera utan hål i väggarna att ta hänsyn till. Helt mörkt när man ska sova.

Två problem bara. Ingen vill bo där och det är inte tillåtet.

Har dryftat lite med Boverket gällande regler och bestämmelser, det visar sig att handläggaren inte kunde avgöra om det var lagligt eller ej, då det aldrig kommit in en ansökan om dylikt så, vad  vi får och vad vi inte får kan vi låta var där hän. Sen att vi första anblicken värkar det inte som värdens sexigast ide ... men kul att fundera lite på vad/om

malarmaster

• Småland
« Svar #49 skrivet: 13 nov-17 kl 18:12 »
Pratar int tättingar utan fönster då och nu
gör jag också.

torpjens

• Moderator
  • Vi lever på naturens villkor
    • Södermanland
« Svar #50 skrivet: 14 nov-17 kl 21:30 »
 (:)  Städat bort OT (missförstånd?) och följdmodererat. /Torpjens
Problemet är inte att makt korrumperar, det är att de korrumperbara söker makten.

Dela detta:

* Inloggade just nu

* Forum

* Nyheter

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser