Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Fråga angående tretex på väggarna?  (läst 1599 gånger)

boonzo

  • Inlägg: 73
    • Gästrikland
Fråga angående tretex på väggarna?
« skrivet: 26 okt-17 kl 17:02 »
Hej!!

Har tänkt sätta tretex direkt på timret i några rum här hemma då det följer timret bra, och för att jag gillar det stuket i ett rum :)
Men, lär fråga; det var som så att jag följde med en vän på en husvisning med mycket folk, huset var också en äldre timmer kåk där bla tretex fanns i några av rummen, med fina hela tapeter (nya). Och något som förvånade mig var hur flertalet av många som var där i princip inte vart intresserad alls för att "-ingenting är rakt!" -"kolla hur väggarna ser ut" -"oj vad gamla fönster, dom lär bytas" (kittade fina handblåsta fönster) osv.. Mäklaren påtalar att det är ju så i äldre hus, men flertalet vände helt enkelt ut igen pga detta, trots att så många (i vart fall på nätet) verkar tycka om dessa typ av hus?

Jag vart lite chockad, valet gjordes direkt där och då.. pga av "levande" väggar, trägolv som inte var spikraka och tak som inte var helt i våg!? Frågor rörande skicket på huset, om vatten kvalitet, skrotstenens skick, fukt kontroll, uppvärmningsalternativ osv existerade inte för dessa.. 75% av dem som var där var "nästa generations köpare", och dom verkar inte ha någon som helst förståelse över hur ett äldre hus som inte blivit "riktat" invändigt kan se ut, Så pass att ett köp inte ens är av intresse..? 

Jag har inget emot detta i sak då såklart alla gillar olika, så är det! Men det som slog mig var tanken på fastigheter likt dennas "värde" överlag. Jag tänker att om marknaden till största delen består av yngre köpare som styrs av ett typ av "ideal" hus på landet som ser ut som ett nybyggt fast i gammal skrud typ, så kanske detta kan komma innebära att folk som byggnads vårdar eller helt enkelt inte valt att göra alla rum helt vinkelräta får en mindre marknad för sitt hus dess längre ned i generationerna av husköpare som kommer? Kanske i vart fall på mindre orter med mindre antal köpare?

Nu renoverar man ju inte för att sälja såklart (eller i vart fall inte de flesta), men ibland vänder livet fort och fastigheter kan behöva säljas mer eller mindre ofrivilligt, och då vill man ju såklart att intresset skall finnas, eller åtminstone vara lika attraktivt som andra hus i samma område.

Tänker lite på diskussioner som brukar vara i stil med -"vi kaklar badrummet för det höjer både värdet och wow faktorn", -"vi satsar på bergsvärme för det värderar upp sig själv".. Många tänker ofta på "värdet" när de rustar, och då slås man ju av tanken att man kanske gör ett misstag i det avseendet om man sätter tretex i en hel kåk för att ha kvar lite "former"?  :-\

Hur ser det ut i era hemma trakter? Bryr sig folk om sånt här eller är det tvärt om, dvs att sådana hus är mer attraktiva för massan en andra? Eller är det jämnt skägg?

Jag vart bara nyfiken då jag inte trodde mina öron och ögon när så pass många reagerade som dom gjorde, eller så var jag bara på en visning som hade en ovanligt hög % yngre människor med ovanligt höga ideal på drömhuset. :) Helt onödig tråd, jag vet, men en dock lite intressant  ::)

malarmaster

  • Inlägg: 5256
    • Småland
SV: Fråga angående tretex på väggarna?
« Svar #1 skrivet: 26 okt-17 kl 17:56 »
majoriteten har ingen förståelse för äldre byggnadsteknik. Man vill ha raka väggar,glassiga kök och marmor i badrummet. Gärna en modern kamin i rummet för trivselvärme men har ingen förståelse för en rörspis eller en vanlig halvrund vit kakelugn. Fönster är idag ett kapitel för sig,treglas är enligt de flesta att föredra vilket innebär att fullt funktionsdugliga fönster med högt hantverkskunnande slängs till förmån för plast eller aluminium vars livslängd kan räknas på fingrarna.
det finns en kategori människor som uppskattar äldre arkitektur men även de vill ha det senaste i teknik vilket innebär problem med t.ex badrum.
Själv har jag ett timmerhus från 1878 som jag försöker hålla i ursprungsskick,dock finns här ett badrum då man faktiskt vill ha moderna badmöjligheter och tvättmaskin m.m.
Värdet på huset lär vara betydligt lägre än de renoverade grannhusen men för mig är det viktigare att bevara huset som det var när det byggdes,med samma material och utseende. Jag har kvar orginalfasaden från 1878,grannen har bytt sin fasad två gånger på de dryga trettio jag bott här.Han har dessutom installerat moderna plastfönster som förutom att de är "underhållsfria" också har mindre yta att titta ut igenom. den konstgjorda spröjsen trillar dessutom av vid varje storm men de sparar nog energi,åtminstone så länge packningarna håller.grannen på andra sidan har plåtfasad,jättesnyggt och högst modern när den sattes upp på 90-talet. under finns en fin träfasad från 1910 med snickerier.tyvärr är snickarglädjen på gavelspetsar m.m bortriven och glasverandan utbytt mot ett uterum i aluminium. men värdet på huset ligger nog högre än ett 1910-tals hus hos de flesta.

Pettson2

  • Inlägg: 200
    • Skåne
SV: Fråga angående tretex på väggarna?
« Svar #2 skrivet: 27 okt-17 kl 15:02 »
Bara att gratulera dem som uppskattar gammaldags teknik och kunnande. För att inte tala om de pengar de sparar genom ett förnuftigt och varsamt underhåll.

Jörgen
"Jag vill mycket som jag helst skulle vilja att jag inte ville". Hjalmar Söderberg.
Men ibland vill jag ändå...


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

734 gäster, 4 användare (1 dolda)
Oskari, sayerbýr, Tångräkan

* Forum

* Om tidningen Åter



Kan verkligen rekommendera denna utmärkta matnyttiga publikation! Blir förvånad varje gång den dimper ner hur bra och detaljerade artiklarna är. Dessutom mycket inspirerande. :)
/Anders Ö

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser