Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Test för nytt byggande!?  (läst 63417 gånger)

Thomas_

  • Inlägg: 2203
  • Biodlare sen tidigt 90-tal. Finsnickare sen -97.
    • Skåne
SV: Test för nytt byggande!?
« Svar #300 skrivet: 13 nov-17 kl 16:56 »
Och för att ingen ska hänga upp sig på outbildade, ej svensktalande individer.

https://www.arbetsformedlingen.se/For-arbetsgivare/Anstall-med-stod/Rakna-ut-ersattning.html#stod=4

Glöm inte bort att TS ju skrivit tidigare i tråden, att man måste multiplicera den siffran med minst 100%, för att kunna jämföra med en utbildad hantverkares produktionstimme. Med andra ord behövs fler timmar för de nyanlända och långtidsarbetslösa för att uppnå samma resultat. Och då har vi inte nämnt kvalité.
Egenföretagare som lever på bin, pollineringstjänster, avel och drottningodling, uthyrning av bisamhällen till företag och privatpersoner, samt honungsförsäljning. Bedriver Buckfastavel sedan 1996, är lärare på Fristads Folkhögskolas utbildning i Yrkesbiodling, samt är regional Bihälsorådgivare.

ensamhet

  • Inlägg: 3969
    • Lappland
SV: Test för nytt byggande!?
« Svar #301 skrivet: 13 nov-17 kl 17:31 »
Glöm inte bort att TS ju skrivit tidigare i tråden, att man måste multiplicera den siffran med minst 100%, för att kunna jämföra med en utbildad hantverkares produktionstimme. Med andra ord behövs fler timmar för de nyanlända och långtidsarbetslösa för att uppnå samma resultat. Och då har vi inte nämnt kvalité.

Inom det jag hänvisar till, finns nog både de som kan yrket och inte, så hur effektiv någon är är inte lönt att dividera om, förrän arbetaren visat hur denne jobbar.

Har inte läst så noga vad alla skriver, eftersom det ofta handlar om annat än vad trådens överskrift säger.
Om han skrivit 100 %, så är det viss skillnad mot 450 % som nämnts, av andra.


johe71

  • Inlägg: 1975
SV: Test för nytt byggande!?
« Svar #302 skrivet: 13 nov-17 kl 18:00 »
Med andra ord behövs fler timmar för de nyanlända och långtidsarbetslösa för att uppnå samma resultat.

men de ska fortfarande ha samma lön som en riktig anställd om man ska kunna få särskilt anställningsstöd från AFs sida
"Du intygar att lön och andra anställningsförmåner lämnas enligt kollektivavtal eller att de är likvärdiga med förmåner enligt kollektivavtal i branschen.".... och är lönen enligt kollektivavtal över 22000 kr så är ju all extra kostnad på företagaren

och har man inte kollektivavtal så gäller följande "Du måste teckna alla följande försäkringar om du ska få ett försäkringsskydd som motsvarar kollektivavtalet: • arbetsskadeförsäkring TFA • grupplivförsäkring TGL • tjänstepensionsförsäkring • tilläggssjukförsäkring • omställningsförsäkring • föräldrapenningtillägg" <- det låter inte helt gratis

och jag skulle dessutom gissa på det finns en gräns för hur många anställda man kan ha med särskilt anställningsstöd per "riktigt" anställd... jag hoppas i alla fall att det är så så att man inte kan driva en verksamhet helt och hållet med särskilt anställningsstöd

tropfrog

  • Inlägg: 1755
    • Västergötland
SV: Test för nytt byggande!?
« Svar #303 skrivet: 13 nov-17 kl 19:00 »
Jag vet inte var siffran kom ifrån, men det kan inte stämma. Att multiplicera med 100% ger ju exakt samma som ursprungsvärdet. Med sådan mattematik kan man nog bygga hur billigt som helst:)

Men så är jag ju utbildad vilket per automatik diskvalificerar mina kommentarer.

Mvh
Magnus

Thomas_

  • Inlägg: 2203
  • Biodlare sen tidigt 90-tal. Finsnickare sen -97.
    • Skåne
SV: Test för nytt byggande!?
« Svar #304 skrivet: 13 nov-17 kl 20:04 »
Jag vet inte var siffran kom ifrån, men det kan inte stämma. Att multiplicera med 100% ger ju exakt samma som ursprungsvärdet. Med sådan mattematik kan man nog bygga hur billigt som helst:)

Men så är jag ju utbildad vilket per automatik diskvalificerar mina kommentarer.

Mvh
Magnus

TS svarade på ett av mina inlägg, att kanske krävdes det dubbla arbetstiden, kanske mera för hans personal jämfört med en normal hantverkare. Det är bara att söka bakåt i tråden för den som orkar...... Jag tror att det behövs mellan 4 och 5 nedlagda arbetstimmar från en långtidsarbetslös eller nyanländ för att prestera en normal timmes resultat. Vi har frågat TS om löner osv för arbetsledare, men inte fått ett enda vettigt svar ännu. Det har kanske "åkt ur" kalkylen?  ;)
Egenföretagare som lever på bin, pollineringstjänster, avel och drottningodling, uthyrning av bisamhällen till företag och privatpersoner, samt honungsförsäljning. Bedriver Buckfastavel sedan 1996, är lärare på Fristads Folkhögskolas utbildning i Yrkesbiodling, samt är regional Bihälsorådgivare.

tropfrog

  • Inlägg: 1755
    • Västergötland
SV: Test för nytt byggande!?
« Svar #305 skrivet: 13 nov-17 kl 22:21 »
TS svarade på ett av mina inlägg, att kanske krävdes det dubbla arbetstiden, kanske mera för hans personal jämfört med en normal hantverkare.

Jo, det minns jag att jag läst. Men bara för att förtydliga så är dubbla arbetstiden rent matematiskt 200%.

Mvh
Magnus

malarmaster

  • Inlägg: 5252
    • Småland
SV: Test för nytt byggande!?
« Svar #306 skrivet: 14 nov-17 kl 07:43 »
men de ska fortfarande ha samma lön som en riktig anställd om man ska kunna få särskilt anställningsstöd från AFs sida
"Du intygar att lön och andra anställningsförmåner lämnas enligt kollektivavtal eller att de är likvärdiga med förmåner enligt kollektivavtal i branschen.".... och är lönen enligt kollektivavtal över 22000 kr så är ju all extra kostnad på företagaren

och har man inte kollektivavtal så gäller följande "Du måste teckna alla följande försäkringar om du ska få ett försäkringsskydd som motsvarar kollektivavtalet: • arbetsskadeförsäkring TFA • grupplivförsäkring TGL • tjänstepensionsförsäkring • tilläggssjukförsäkring • omställningsförsäkring • föräldrapenningtillägg" <- det låter inte helt gratis

och jag skulle dessutom gissa på det finns en gräns för hur många anställda man kan ha med särskilt anställningsstöd per "riktigt" anställd... jag hoppas i alla fall att det är så så att man inte kan driva en verksamhet helt och hållet med särskilt anställningsstöd
det fanns företag som snyltade på detta vis men tror att de flesta nu är borta.Som vanligt skötte inte myndigheterna sin övervakningsfunktion när det gäller att frikostigt ge bort skattepengar.
har viss erfarenhet av anställningsformen då ett företag som jag gjorde div. uppdrag åt försökte pressa personalkostnader genom att ta in två nyanlända. det gick åt skogen då deras arbetsprestation låg långt under standard samt att de inte kunde sina arbetsuppgifter. det stämmer att man inte kan ha hur många som helst,förutsättningen är att det finns handledare som alltså måste vara utbildade m.m. på min tid var fördelningen max en på tre ordinarie men det missköttes av många.
man kan helt enkelt inte ersätta kvalificerad personal med rookies,både kvalitet och tid blir lidande.
TS vill ta in nyanlända till att jobba med svenska trähus,min erfarenhet med folk från ökenländer är att de saknar all kunskap om att arbeta med trä. i dessa länder bygger man i betong och hålsten.Behövs alltså en rejäl utbildningstid först ,förslagsvis på en byggutbildning vid sidan om språkundervisning.
frågan är egentligen hypotetisk då byggfacket inte kommer att ge kollektivavtal till ett företag utan utbildade byggarbetare och utan avtal faller ju även förutsättningarna bort. just frågan med personal är ju höljd i dunkel,TS pratar om skolelever,att skolan skall tillhandahålla personal,sedan var det arbetsförmedlingen och nu sist byggherre.
tycks alltså finnas problem med verklighetsförankring om hur svensk arbetsmarknad funkar.

johe71

  • Inlägg: 1975
SV: Test för nytt byggande!?
« Svar #307 skrivet: 14 nov-17 kl 10:34 »
frågan är egentligen hypotetisk då byggfacket inte kommer att ge kollektivavtal till ett företag utan utbildade byggarbetare

läser man på AFs sida så står det också "Vi gör en individuell överenskommelse tillsammans med dig [arbetsgivaren], den arbetssökande och de fackliga organisationerna om arbetsuppgifter och behov av stöd." ... och då är frågan: hur kommer byggfacket att ställa sig till det?

x-lab

  • Gäst
SV: Test för nytt byggande!?
« Svar #308 skrivet: 14 nov-17 kl 15:51 »
De känns lite som att gå bakåt i tiden men solfångare är inte billiga i inköp  och inte vindkraftverk heller.
varför finns inte dessa poster med i beräkningen?
Hur är tanken att uppvärmningen sker under vintern?

jag köpte 2 st vindgeneratorer (enbart generatorn ) för 500 kr paret. dom är för 24V och ger 1 Kw. det är något som du aldrig kan matcha .

x-lab

  • Gäst
SV: Test för nytt byggande!?
« Svar #309 skrivet: 14 nov-17 kl 15:55 »
Jo, det minns jag att jag läst. Men bara för att förtydliga så är dubbla arbetstiden rent matematiskt 200%.

Mvh
Magnus

Kqanske bra att läsa innan du kommer med felaktiga uttalanden. Har äldrig sagt något om att multiplicera något :
Beror på , normalt arbetssätt/material verktyg kanske +100% eller mer (finns ingen som helst jämförelse i och med att allt är nytt

tropfrog

  • Inlägg: 1755
    • Västergötland
SV: Test för nytt byggande!?
« Svar #310 skrivet: 14 nov-17 kl 16:12 »
Kqanske bra att läsa innan du kommer med felaktiga uttalanden. Har äldrig sagt något om att multiplicera något :
Beror på , normalt arbetssätt/material verktyg kanske +100% eller mer (finns ingen som helst jämförelse i och med att allt är nytt

På vilket sätt är följande ett felaktigt uttalande?

"Jag vet inte var siffran kom ifrån, men det kan inte stämma. Att multiplicera med 100% ger ju exakt samma som ursprungsvärdet."

Jag tror att det gäller alla att det är bra att läsa ordentligt innan man uttalar sig.

Mvh
Magnus

x-lab

  • Gäst
SV: Test för nytt byggande!?
« Svar #311 skrivet: 14 nov-17 kl 16:14 »
På vilket sätt är följande ett felaktigt uttalande?

"Jag vet inte var siffran kom ifrån, men det kan inte stämma. Att multiplicera med 100% ger ju exakt samma som ursprungsvärdet."

Jag tror att det gäller alla att det är bra att läsa ordentligt innan man uttalar sig.

Mvh
Magnus

Det står +100 % inte *100%

tropfrog

  • Inlägg: 1755
    • Västergötland
SV: Test för nytt byggande!?
« Svar #312 skrivet: 14 nov-17 kl 16:17 »
Nej det gör det inte. Min reaktion var på följande uttalande:


"Glöm inte bort att TS ju skrivit tidigare i tråden, att man måste multiplicera den siffran med minst 100%, för att kunna jämföra med en utbildad hantverkares produktionstimme."

Jag har tydligt deklarerat att jag inte vet var siffran kom ifrån. Hur kan jag då ha uttalat mig felaktigt?

Mvh
Magnus

ensamhet

  • Inlägg: 3969
    • Lappland
SV: Test för nytt byggande!?
« Svar #313 skrivet: 14 nov-17 kl 16:19 »
I vilken del av testet för nytt byggande ingår hur man räknar %?

x-lab

  • Gäst
SV: Test för nytt byggande!?
« Svar #314 skrivet: 14 nov-17 kl 16:44 »
I vilken del av testet för nytt byggande ingår hur man räknar %?

ja du det är en annan tråd:) tippar på att det står matte ned med farbror frej

malarmaster

  • Inlägg: 5252
    • Småland
SV: Test för nytt byggande!?
« Svar #315 skrivet: 14 nov-17 kl 18:08 »
läser man på AFs sida så står det också "Vi gör en individuell överenskommelse tillsammans med dig [arbetsgivaren], den arbetssökande och de fackliga organisationerna om arbetsuppgifter och behov av stöd." ... och då är frågan: hur kommer byggfacket att ställa sig till det?
byggfacket skriver avtal med byggfirmor eller andra som har byggande i bolagsstrukturen,dvs där det finns anställda byggjobbare som är fackanslutna.
givetvis kan man ta in personal enl. olika anställningsformer men under förutsättning att ordinarie personal funkar som handledare . Då gäller ju kollektivavtalet även de "nya" och löner m.m  bestäms av avtalet. En förutsättning är ju också att den "nya" personalen är utbildade i säkerhetsfrågor och maskinhandhavande.Annars får de faktiskt inte vistas på en byggarbetsplats.Att ta in enbart okvalificerad arbetskraft lär facket säga nej till men även arb.förm. kommer att kräva handledare. vitsen är ju att personalen skall utbildas för att i framtiden få ett ordinarie jobb. En nyanländ skall dessutom gå kurs i svenska som alltså sker på arbetstid.
anledning till att denna anställningsform inte slagit igenom är enkel,kostnaden blir hög och utbytet litet.

 

x-lab

  • Gäst
SV: Test för nytt byggande!?
« Svar #316 skrivet: 14 nov-17 kl 19:32 »
byggfacket skriver avtal med byggfirmor eller andra som har byggande i bolagsstrukturen,dvs där det finns anställda byggjobbare som är fackanslutna.
givetvis kan man ta in personal enl. olika anställningsformer men under förutsättning att ordinarie personal funkar som handledare . Då gäller ju kollektivavtalet även de "nya" och löner m.m  bestäms av avtalet. En förutsättning är ju också att den "nya" personalen är utbildade i säkerhetsfrågor och maskinhandhavande.Annars får de faktiskt inte vistas på en byggarbetsplats.Att ta in enbart okvalificerad arbetskraft lär facket säga nej till men även arb.förm. kommer att kräva handledare. vitsen är ju att personalen skall utbildas för att i framtiden få ett ordinarie jobb. En nyanländ skall dessutom gå kurs i svenska som alltså sker på arbetstid.
anledning till att denna anställningsform inte slagit igenom är enkel,kostnaden blir hög och utbytet litet.

Din fråga var Från: [mailto: Skickat: den 14 november 2017 16:03 Till: ByggnadsNu Ämne: vad gäller... Hej på er. Jag undrar vad som gäller för en projektanställning? Om jag tar in en långtidsarbetslös person och låter honom/henne arbeta i ett projekt under 12 mån, och sen är han/hon klar och kan gå vidare i livet. Jag anst hon/han bara under 12 mån sen är anst avslutad- Vänliga Hälsningar

Svar Vi har inte projektanställning i avtalet däremot visstidsanställning och då kan det vara tex 12 månader

Vänliga hälsningar

Leif Holmgren

ByggnadsNU
« Senast ändrad: 14 nov-17 kl 20:37 av x-lab »

malarmaster

  • Inlägg: 5252
    • Småland
SV: Test för nytt byggande!?
« Svar #317 skrivet: 15 nov-17 kl 07:28 »
Din fråga var Från: [mailto: Skickat: den 14 november 2017 16:03 Till: ByggnadsNu Ämne: vad gäller... Hej på er. Jag undrar vad som gäller för en projektanställning? Om jag tar in en långtidsarbetslös person och låter honom/henne arbeta i ett projekt under 12 mån, och sen är han/hon klar och kan gå vidare i livet. Jag anst hon/han bara under 12 mån sen är anst avslutad- Vänliga Hälsningar

Svar Vi har inte projektanställning i avtalet däremot visstidsanställning och då kan det vara tex 12 månader

Vänliga hälsningar

Leif Holmgren




ByggnadsNU

det är ett ickesvar då frågan gäller huruvida facket tecknar kollektivavtal med ett företag som inte har byggarbetare anställda.
utan kollektivavtal faller ju hela din ide med att ta in outbildade.Visstidsanställda som inte platsar i byggfacket (dvs outbildade) lär inte facket teckna avtal för.
Du har inte heller svarat vem som är arbetsgivare i ditt fall,du själv eller annat företag. vilket också är en viktig komponent huruvida din arbetsmodell kan funka.
du går som katten runt het gröt i dina svar. mer frågor än svar ges.

ensamhet

  • Inlägg: 3969
    • Lappland
SV: Test för nytt byggande!?
« Svar #318 skrivet: 15 nov-17 kl 09:04 »
Är det inte dags att byta rubrik på den här tråden till nått som handlar om Af, arbetare, arbetsgivare, fack, löner, regler, behörigheter hit och dit?

Eller starta en ny tråd om det som ni är sugna på att tjafsa om och snacka nya byggnadssätt här, som jag trodde tråden handlade om?


x-lab

  • Gäst
SV: Test för nytt byggande!?
« Svar #319 skrivet: 15 nov-17 kl 15:57 »
det är ett ickesvar då frågan gäller huruvida facket tecknar kollektivavtal med ett företag som inte har byggarbetare anställda.
utan kollektivavtal faller ju hela din ide med att ta in outbildade.Visstidsanställda som inte platsar i byggfacket (dvs outbildade) lär inte facket teckna avtal för.
Du har inte heller svarat vem som är arbetsgivare i ditt fall,du själv eller annat företag. vilket också är en viktig komponent huruvida din arbetsmodell kan funka.
du går som katten runt het gröt i dina svar. mer frågor än svar ges.

kom å tänka på det, men har en dialog med dom iaf, kollektiv kan man täckna för en dag som kortast iaf


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

595 gäster, 8 användare (1 dolda)
xaelanar, skräptanten, von tratt, reimersro, javill, Tomas Skogstjärn, tranberga

* Forum

* Om tidningen Åter



- Senaste numret (3/19) var verkligen jätteintressant (även om alla brukar vara intressanta). Gillar artiklarna om framtiden och skulle gärna läsa mer om alternativa, positiva framtidsvisioner (det är dags att se något annat än kollapsbaserade domedagsprofetior). Vill också lära mig mer om olika toalettlösningar.
/ Hanna

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser