Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Ruvhöna hjälp!  (läst 1184 gånger)

Majblomma

  • Inlägg: 10
    • Norrbotten
Ruvhöna hjälp!
« skrivet: 29 sep-17 kl 10:30 »
Jag har en höna som börjat ruva, i början plockade jag bort ägget från henne, men eftersom hon inte ville sluta så fick hon ruva 2 ägg, nu har mina andra höns börjat lägga ägg i ruvhönans rede istället för de andra som är lediga...så nu har hon 8 ägg under sig, hur ska jag få dem sluta med det? Tacksam för tips

sonja på slätten

  • Inlägg: 2924
    • Halland
SV: Ruvhöna hjälp!
« Svar #1 skrivet: 29 sep-17 kl 12:20 »
Separera dem på något sätt. Det går inte att övertala hönor att sluta värpa på ett så lockande ställe.
Uppfödare av DVÄRG-KOCHIN och DVÄRG-WYANDOTTE  sedan mer än 20 år.  Ägare till en underbar långhårscollie.

Gamina

  • Inlägg: 914
SV: Ruvhöna hjälp!
« Svar #2 skrivet: 29 sep-17 kl 12:41 »
Jag rekomenderar också att separera dem. En höna kommer värpa under en ruvhöna för att föra sina egna gener vidare utan att investera någon tid i det. Om du inte vill separera dem så märk upp äggen så du kan plocka bort de nytillkomna. Den senare metoden är inte min favorit eftersom det gärna blir bråk om redet vilket lätt medför krashade ägg och senare döda kycklingar. Jag hade en höna som låg på ägg i de vanliga redena. Av de 8 ägg hon fick var det 2-3 kvar när det var dags för kläck.
Numera separerar jag alltid och vägrar hönan att ta äggen så kommer hon efter några få dagar att ha ställt om hormonbalansen och kommit ur ruvbeteendet.
Genbank för Gotlandshöns

Majblomma

  • Inlägg: 10
    • Norrbotten
SV: Ruvhöna hjälp!
« Svar #3 skrivet: 04 okt-17 kl 08:09 »
Tusen tack för tipsen!


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

787 gäster, 3 användare
xaelanar, Tångräkan, LimJans

* Forum

* Om tidningen Åter



- Längtar alltid till nästa nummer. De kommer aldrig tillräckligt ofta!
/Annelie R

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser