Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Hjälp! De dödade mina höns!  (läst 2604 gånger)

Hennie

  • Inlägg: 32
    • Uppland
Hjälp! De dödade mina höns!
« skrivet: 28 aug-17 kl 21:26 »
Alla hönsen och tupp dog när de var utlånade i somras. Nu vill de inte ta ansvar för det inträffade. Han som hade hönsen duckar ansvar skyller på "drängen". Denna dräng var den som jag hade kontakt med och således den som jag ingått ett avtal med. Det visade sig nu att han i sin tur hyrt ut hönsen till dom som hade dem.

De har inte haft hönsen inhägnade trots att det framgick att de skulle hållas i säker bur med tak. Och de åkte hemifrån och lämnade över ansvaret till en hantverkare i flera dagar och då ska hönsen ha dött under oklara omständigheter. Kommunikationen har varit minst sagt bristfällig, stört omöjliga att få tag på så här i efterhand...

Vi har inte fått en ursäkt från dem. Och vi har begärt en summa pengar i kompensation men ingen av dem vill ersätta oss. Vad råder ni mig att göra? Kan man hävda att ett brott är begånget? 

Nordic Vargtand

  • Inlägg: 3645
    • Hälsingland
SV: Hjälp! De dödade mina höns!
« Svar #1 skrivet: 28 aug-17 kl 22:15 »
Vad säger ert försäkringsbolag om detta?

Слава Україні! Героям слава!

Förenklar man någonting för mycket så blir det till slut helt obegripligt.

malarmaster

  • Inlägg: 5256
    • Småland
SV: Hjälp! De dödade mina höns!
« Svar #2 skrivet: 29 aug-17 kl 09:14 »
Det är den som du har avtal med som är ansvarig. Alltså "drängen". Jag förmodar att det inte finns något skriftligt? Då blir det ju lite värre men även muntliga avtal skall gälla.Problemet är väl bara att du får dra saken till tinget och ekonomiskt kan det ju bli svårt att få runt det. Man skall inte heller lita på att utgången är given.tingen har konstiga utslag ibland.
Men själva ansvarsfrågan ligger alltså på den som du har avtal med och har du ingen överenskommelse att denne har rätt att placera flocken någonannanstans än i dennes vård så hade jag jagat drängen.Tror knappast att denne har någon försäkring för detta. Ulf

sonja på slätten

  • Inlägg: 2924
    • Halland
SV: Hjälp! De dödade mina höns!
« Svar #3 skrivet: 01 sep-17 kl 19:56 »
Att "låna ut" höns är ett minst sagt riskabelt projekt, om det inte är till någon man känner väl.  Höns kan ju råka ut för så mycket. Jag hyr ut höns ibland.  Då betalar kunden vad hönsen skulle kosta att köpa,  när de sedan lämnar tillbaka dem återfår de halva summan. Det tycker jag är ett rimligt koncept. Sedan att jag inte hyr ut individer som är oumbärliga i min avel, utan det blir "reservdjur".
Uppfödare av DVÄRG-KOCHIN och DVÄRG-WYANDOTTE  sedan mer än 20 år.  Ägare till en underbar långhårscollie.

kurt

  • Inlägg: 3488
SV: Hjälp! De dödade mina höns!
« Svar #4 skrivet: 02 sep-17 kl 04:38 »
Hönsen blev nog uppätna till lunch av hantverkarna

Nyfikenskåne

  • Inlägg: 179
    • Skåne
SV: Hjälp! De dödade mina höns!
« Svar #5 skrivet: 02 sep-17 kl 09:33 »
Nöjd med den kommentaren kurt? Den känns nödvändig även nu när du vaknat till lite mer??
VAD tillför något sånt - jag har aldrig fattat det??

grangåva

  • Inlägg: 61
    • -
SV: Hjälp! De dödade mina höns!
« Svar #6 skrivet: 02 sep-17 kl 11:18 »
Gnällig tråd.

Så ni skaffade höns, medveten om vad som krävs när man håller sig me djur.
Sen ville ni åka på semester ändå och fixade barnvakt till hönorna av nån skum typ.

Nu är de döda och det är "nån annans " fel.

skaffa ej fler djur tack..

kurt

  • Inlägg: 3488
SV: Hjälp! De dödade mina höns!
« Svar #7 skrivet: 02 sep-17 kl 15:58 »
Nöjd med den kommentaren kurt? Den känns nödvändig även nu när du vaknat till lite mer??
VAD tillför något sånt - jag har aldrig fattat det??

Det är ju den mest rimliga orsaken till att de dog, man skall inte censurera verkligheten

Trollmor

  • Inlägg: 10686
  • Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
SV: Hjälp! De dödade mina höns!
« Svar #8 skrivet: 02 sep-17 kl 16:39 »
Hönsen blev nog uppätna till lunch av hantverkarna
En inte helt orimlig förklaring till de "oklara omständigheterna" och den obefintliga kommunikationen efteråt.

  Alternativt att de inte ville ha besvär med hönsen.

  Hur väl kände du den ursprungliga kontakten, den som du kom överens med?  Vad kom ni överens om?
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

Nyfikenskåne

  • Inlägg: 179
    • Skåne
SV: Hjälp! De dödade mina höns!
« Svar #9 skrivet: 04 sep-17 kl 01:08 »
Tyvärr håller jag väl med dig lite, grangåva, man har ju ett ansvar...och förhoppningsvis ett hjärta..( det är därför jag tycker dina kommentarer är väldigt onödiga, kurt )
Men Trollmor, jag fattar att detta innebär mååånga jobbiga svar, men jag blir nästan besviken - du håller dig alltså inte enbart till get-tavlan??? Där du och vissa andra sååå välkomnar sååå varmt, men sen ska man nog vara tyst. För alla ni andra vet minsann bäst...

Trollmor

  • Inlägg: 10686
  • Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
SV: Hjälp! De dödade mina höns!
« Svar #10 skrivet: 04 sep-17 kl 12:30 »
Trollmor, (...) du håller dig alltså inte enbart till get-tavlan??? Där du och vissa andra sååå välkomnar sååå varmt, men sen ska man nog vara tyst. För alla ni andra vet minsann bäst...
Förstår inte.  Att låna ut djur ÄR riskabelt, och nu har Hennies höns råkat illa ut på något sätt.

  På gettavlan försöker vi hålla en extra vänlig ton.  Men även höns kan behöva en människa som tycker om dem, och som blir på gott humör inte bara av att umgås med hönsen, utan även av att umgås med andra hönsägare.
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

Omlott

  • Inlägg: 36
  • Ta vara på livet, det går inte i repris
    • Medelpad
SV: Hjälp! De dödade mina höns!
« Svar #11 skrivet: 08 okt-17 kl 16:52 »
Jag skulle stått mitt kast när jag hyrt ut hönsen utan kontrakt eller säkerhet.

Lise

  • Inlägg: 355
    • Värmland
SV: Hjälp! De dödade mina höns!
« Svar #12 skrivet: 08 okt-17 kl 17:55 »
Är nog inte mycket att göra annat än att lära sig. Om du någon annan gång har höns och behöver hönsvakt får du vara mycket mer noggran med vem som är hönsvakt och vad som ska gälla.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

753 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter



- Längtar alltid till nästa nummer. De kommer aldrig tillräckligt ofta!
/Annelie R

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser