Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Hur delar man en självcentrerande trebacks chuck?  (läst 1187 gånger)

ärt

  • Inlägg: 832
    • Halland
    • www.lillanabben.se
Hur delar man en självcentrerande trebacks chuck?
« skrivet: 07 aug-17 kl 22:51 »
 Köpte mej en gammal sarv på blocket. En del att greja med. Prismorna ser fina ut. glider lätt.
Chucken går trögt så jag vill dela den för att kunna rengöra.
Men hur gör man? På baksidan av chucken sitter en "planskiva". Den fästs på chucken med tre skruvar. "planskivan" gängas på spindeln.
 Ser inga skruvar eller nått annat som håller ihop paketet.
Lämna nuet. Gå till nyet. Rösta blankt.
 Nuet: där du är nu med kropp och sinne. Nyet: där du vill vara med kropp och sinne. Vägen dit?

torbjorn

  • Inlägg: 13744
    • Medelpad
SV: Hur delar man en självcentrerande trebacks chuck?
« Svar #1 skrivet: 08 aug-17 kl 07:27 »
Går det att få ut backarna genom att skruva ut dem förbi det normala ändläget? Märk i så fall först upp vilken back som sitter var på chucken.
Har du kollat i botten av hålen för fästskruvarna mot planskivan, om det finns några insexskruvar där?

ärt

  • Inlägg: 832
    • Halland
    • www.lillanabben.se
SV: Hur delar man en självcentrerande trebacks chuck?
« Svar #2 skrivet: 08 aug-17 kl 09:46 »
 Inga skruvar.
 Tror själva höljet har en gänga (där spindel axeln sitter) och som där fäster den del som håller "planskivan"
Planskivan fästs med de tre skruvarna.
Lämna nuet. Gå till nyet. Rösta blankt.
 Nuet: där du är nu med kropp och sinne. Nyet: där du vill vara med kropp och sinne. Vägen dit?

Jack_SB

  • Gäst
SV: Hur delar man en självcentrerande trebacks chuck?
« Svar #3 skrivet: 23 sep-17 kl 17:19 »
Hej,
På baksidan av chucken brukar en fläns vara monterad för att passa svarvens spindel. Det brukar vara några insex skruvar. När flänsen är demonterad skall man kunna se ytterligare skruvar, dels de som spärrar kuggen där chucknyckeln sätts in och dels skruvar som håller själva baksidan av chucken. När du lossat de alla, tagit ut de tre kuggen så kan man ta bort plattan/baksidan och komma åt spiralen. Ofta får man ta i, jag brukar låta chucken"falla" mot en bordskiva så plant som möjligt. Jag håller i den på sidan med båda händerna, med framsidan uppåt, och släpper/slår  den mot bordet, då lossnar bakplattan. Om du bifogar en bild kanske jag kan hjälpa dig lättare. Ibland så är det samma skruvar som håller flänsen som också håller ihop chucken. En bild är mer än tusen ord
MVH/Jack_SB


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

758 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter



- För moder jord skull!
/Henrik

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser