Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Sjuka kycklingar!  (läst 1478 gånger)

Pansi

  • Inlägg: 2
    • Skåne
Sjuka kycklingar!
« skrivet: 05 aug-17 kl 13:48 »
Hej alla!
Jag hämtade två grupper utrotningshotade lantraser i förrgårsgår eftermiddag.

Redan på kvällen var en av dem hängig.
Densamma kämpade hela 2 dagar innan den dog nu i natt. Samtidigt insjuknade en annan liten höna, även den av lantras.
Nu imorse hittade jag ännu en sjuk liten.
De skall vara runt 8 veckor gamla och bor i ett helt nytt stall där inga andra höns har funnits de senaste 20 åren.
Stallet är rent och blev decinficerat innan de flyttade in.

Jag är helt förtvivlad och vet inte vad jag skall ta mig till.
Hade längtat så och hoppats kunna föra raserna vidare men nu dör de en efter en.
Är så fruktansvärt ledsen.
Jag har just köpt ett annat desinfektionsmedel och skall spruta nu. Hoppas bara det hinner verka i tid.
De som fortfarande verkar friska är ute för tillfället och de insjuknade i karantän i pannrummet.

Har matat med vitaminer och filmjölk blandat med vatten och kort verkade de piggare men nu extremt hängiga igen.
Enligt veterinär och kunniga hönsägare borde de haft sjukdomen med sig från början eftersom de insjuknade inom 24 timmar.

Kanske någon har ett knep att ta till eller bara ett par tröstande ord. Det känns riktigt tungt just nu.

Tusen tack på förhand.

Pansi

  • Inlägg: 2
    • Skåne
SV: Sjuka kycklingar!
« Svar #1 skrivet: 06 aug-17 kl 17:30 »
Goda nyheter.
Det verkar som om de resterande kycklingarna har klarar sig från att bli smittade!

Filmjölk, kamomillté, multivitamin, välling, nux vomica och valeriana i homeopatisk dos gjorde susen på mina små.

Tack Gode Gudinna!


Permission

  • Inlägg: 1004
    • Uppland
SV: Sjuka kycklingar!
« Svar #2 skrivet: 06 aug-17 kl 21:47 »
Fast om du inte vet vad som var felet vet du ju inte om din mirakelrakkabajsarkur fungerade.

sonja på slätten

  • Inlägg: 2924
    • Halland
SV: Sjuka kycklingar!
« Svar #3 skrivet: 07 aug-17 kl 07:33 »
En transport och  flytt till ny miljö är alltid en påfrestning. Kycklingar kan bära på en sjukdom eller svaghet som den klarar i sin vanliga omgivning och utan stressmoment. Men  en flytt kan göra så försvaret inte orkar med och sjukdomen eller svagheten tar överhand.
Uppfödare av DVÄRG-KOCHIN och DVÄRG-WYANDOTTE  sedan mer än 20 år.  Ägare till en underbar långhårscollie.

Fröken Krus-mynta

  • Inlägg: 39
    • Småland
SV: Sjuka kycklingar!
« Svar #4 skrivet: 07 aug-17 kl 10:02 »
Fast om du inte vet vad som var felet vet du ju inte om din mirakelrakkabajsarkur fungerade.

Jodå. Det var enligt djurläkaren Coccidios.
Ja visst är det ypperligt med naturmedicin [emoji2]

Postat med Alternativ.nu´s app


Fröken Krus-mynta

  • Inlägg: 39
    • Småland
SV: Sjuka kycklingar!
« Svar #5 skrivet: 07 aug-17 kl 10:05 »
En transport och  flytt till ny miljö är alltid en påfrestning. Kycklingar kan bära på en sjukdom eller svaghet som den klarar i sin vanliga omgivning och utan stressmoment. Men  en flytt kan göra så försvaret inte orkar med och sjukdomen eller svagheten tar överhand.

Ja det har du fullkomligt rätt i. Som tur är fick jag bukt med det i tid. En sjuk hona som bara satt och hängde med huvudet är nu fullständigt frisk. Inga nya insjuknade. Har gett alla filmjölk, kamomillté och vitaminer i förebyggande syfte [emoji4]

Postat med Alternativ.nu´s app


Permission

  • Inlägg: 1004
    • Uppland
SV: Sjuka kycklingar!
« Svar #6 skrivet: 07 aug-17 kl 11:15 »
Har du svarat på ditt problem i någon annans tråd?

Fröken Krus-mynta

  • Inlägg: 39
    • Småland
SV: Sjuka kycklingar!
« Svar #7 skrivet: 07 aug-17 kl 16:52 »
Vad menar du Permission?

Postat med Alternativ.nu´s app


Fröken Krus-mynta

  • Inlägg: 39
    • Småland
SV: Sjuka kycklingar!
« Svar #8 skrivet: 07 aug-17 kl 16:53 »
AJ shit. Ser problemet! Har loggat in på min systers dator och råkat svara i hennes namn. Sorry.

Postat med Alternativ.nu´s app



 


Dela detta:

* Inloggade just nu

538 gäster, 4 användare (1 dolda)
Anders Flix, Tur-Johan, peterm

* Forum

* Om tidningen Åter



- Tycker det verkar vara en mycket innehållsrik tidskrift. Användbara tips och råd för den nyfikne och för de som vill utveckla sitt bruk med hand och hjärta. Tack!!
/Märit Newberg

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser