Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Dräktiga?  (läst 2887 gånger)

groonsgard

  • Inlägg: 5
  • Finns inget dåligt väder! Bara dåliga kläder!
    • Småland
Dräktiga?
« skrivet: 05 aug-17 kl 10:10 »
God regnig morgon!
Vi köpte i försomras 4st getter, 2st killingar med mammor killingarna var 3 månader när vi hämtade dem. När vi hämtade getterna så gick de tillsammans med en fin bock. Nu undrar jag, kan bocken ha hunnit med att betäcka getterna under dessa 3 månader? Getterna blir nämnligen bara större och tjockare för var dag! Vi har totalt 10 getter (5st Lantras, 3st Göinge och 2st Blandras) och det är bara dessa 2 som blivit så tjocka och runda.
Hur gör man för att undersöka om de faktiskt är dräktiga?

/Mimmi och Nicklas

Trollmor

  • Inlägg: 10686
  • Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
SV: Dräktiga?
« Svar #1 skrivet: 05 aug-17 kl 10:46 »
Godmorgon själv, och välkommen hit!  :D  Kul att du har några göingegetter!

  I försomras, är det i början av juni?

  När det börjar synas, är det i regel ungefär halvgånget, dvs cirka hälften av 148 dygn.  Men på dina syns det tydligen mycket bra.  Så stora foster kan du nog känna, om du ställer dig grensle över geten med ansiktet mot hennes svans, och lägger händerna på båda sidor under hennes  buk.  Dra sedan sakta och stadigt uppåt.  Då brukar det kännas någon hård rund knöl någonstans.  De små liven ligger ju inte still i livmodern, så ibland kan det vara ett huvud, ibland en fot eller rumpa som kommer närmast någon av dina händer.

  Om geten inte är tam och människovänlig så spänner hon sig, och då blir det svårare att känna.

  När det börjar närma sig blir det både lägre mjölkproduktion, foglossning och slappa bäckenband, men det har du väl pluggat på, antar jag.

(Redigering:  Råkade klicka på fel smajly ...  :-[ )
« Senast ändrad: 05 aug-17 kl 11:17 av Trollmor »
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

groonsgard

  • Inlägg: 5
  • Finns inget dåligt väder! Bara dåliga kläder!
    • Småland
SV: Dräktiga?
« Svar #2 skrivet: 05 aug-17 kl 15:01 »
Vi är nya vad gäller killning!
Vi har egentligen inte tänkt ha några killingar förrän tidigast nästa år, men blir det nu så är det ju så.
Vi hämtade getterna i början av maj.
Kan du kanske rekommendera någon bra litteratur angående getter och killning, det finns mycket här på forumet men vi skulle vilja ha något mer konkret, som en bok.


Trollmor

  • Inlägg: 10686
  • Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
SV: Dräktiga?
« Svar #3 skrivet: 05 aug-17 kl 19:16 »
Nya på killning och nya på forumet, dubbelt välkomna!  :D  (Träffade jag rätt på smajlyn nu ...)

  Senast i början av oktober, då, men tydligen troligare ganska snart.

  Bok?  Det finns några stycken, men jag tror ni har större nytta av FiasCo Farms film just nu.  (Bli inte rädda, getterna hos FiasCo Farm är av en ras som saknar ytteröron.  Men filmen på geten som föder är ändå instruktiv.)

  Klicka även runt hos FiasCo Farm tills ni hittar instruktionsteckningen med bäckenbanden.  Jag tipsar att ni börjar kolla bäckenband redan idag.

  Är era getter tama och gillar att ni klappar dem, eller springer de blygt undan när ni kommer?  Detta har stor betydelse för hur de kommer att reagera på er närvaro vid förlossningen!

  Hur ofta kollar ni juvren?
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

macker

  • Inlägg: 146
    • Skåne
SV: Dräktiga?
« Svar #4 skrivet: 05 aug-17 kl 20:29 »
Du får tänka på att hålla undan killingarna, alltså dom ni har nu, så att det blir råmjölk till dom nya killingarna

skräptanten

  • Jane of all trades
  • Inlägg: 3918
  • Självhushållare på svennebanan-PRAO
    • Småland
SV: Dräktiga?
« Svar #5 skrivet: 06 aug-17 kl 18:15 »
...och hoppas att getkillingarna inte blivit betäckta av bocken :-\ . Den getkilling jag haft som brunstat tidigast var ganska precis 2 månader gammal, även om 3 månader och uppåt egentligen är det vanligaste.
Mjölk ger starka ben. Ekeby-utgödsling ger starka armar också.

groonsgard

  • Inlägg: 5
  • Finns inget dåligt väder! Bara dåliga kläder!
    • Småland
SV: Dräktiga?
« Svar #6 skrivet: 10 aug-17 kl 11:48 »
Tack för svar allihopa! Den ena geten har avvänt sin killing själv, hon får inte komma nära, den andra däremot vill fortfarande dia, och får dia för mamman, så henne får vi försöka hitta på något med. Inte helt enkelt då de går ute alla tillsammans och går ut och in som de själva vill i ett"lösdriftsstall", men något går väl alltid att komma på.

Ska kolla in filmerna! Tack!

Har hört att man ska ge E-selen? Något speciellt som brukar rekommenderas getter eller kan det funka med hästvitaminer? Och hur vet man att man ger lagom mycket??
Tror tack o lov inte att de små är betäckta iaf! De ser smala och spänstiga ut ;) 

Trollmor

  • Inlägg: 10686
  • Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
SV: Dräktiga?
« Svar #7 skrivet: 10 aug-17 kl 19:42 »
Skönt att småflickorna tycks ha klarat sig!  Tro mig, det skulle ha blivit tortyr om de försökt föda ...

  För den vuxna som ger di - kan hon ha klarat sig också, månntro?  Om inte, prova med BH?

  Ja, selen kan vara en bra idé.  Det är ont om selen i marken i Sverige.  Dos?  Jag minns inte, men olivia.k eller skräptanten kanske har en bra siffra åt dig!
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

skräptanten

  • Jane of all trades
  • Inlägg: 3918
  • Självhushållare på svennebanan-PRAO
    • Småland
SV: Dräktiga?
« Svar #8 skrivet: 11 aug-17 kl 19:29 »
Då hoppas vi att killingarna inte är dräktiga!
(Att ringa säljaren är att rekommendera, och upplysa om att det inte är en god idé att ha getter och bockar tillsammans hur som helst, mycket stor risk för tjuvbetäckningar och inavel!)
E+selen-preparat finns flera olika. Lite svagare medel köps på närmsta bonnabutik, och mer koncentrerat köps på recept av veterinär hos apotek. I vilket fall som helst står doseringen på förpackningen.
Mjölk ger starka ben. Ekeby-utgödsling ger starka armar också.

groonsgard

  • Inlägg: 5
  • Finns inget dåligt väder! Bara dåliga kläder!
    • Småland
SV: Dräktiga?
« Svar #9 skrivet: 20 aug-17 kl 19:46 »
Ja vii hoppas verkligen att de små inte är dräktiga!
I fredags morse stod där en liten bock när en skulle mjölka! :o Han kom som ett brev på posten. Vi har klämt och kännt på geten (Rut) och hon visade inga tecken på tt det skulle vara dags men hipp som happ så stod han där. Han är frisk och livlig men mamma, Rut har inte så mycket mjölk att ge så vi nappar honom lite, vi mjölkar 4 av de andra getterna så getmjölk har vi till honom. Nu kommer en fråga, kan man ge en killing koråmjölk?

 

Trollmor

  • Inlägg: 10686
  • Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
SV: Dräktiga?
« Svar #10 skrivet: 20 aug-17 kl 20:53 »
Nämen grattis!!   :D :-*  Om han stod upp när ni kom, så fick han nog råmjölk.  Inte far han illa av råmjölk från ko, såvitt jag vet, men jag tycker inte det verkar behövas.

  Och välkommen i vårt gäng av getägare som blivit lurade på detta sätt av sina getter!   ;) ;)  Alltid lika roligt när det går bra!

  Hur gick det, hittade ni några bäckenband?
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

596 gäster, 2 användare
xaelanar, Tiomilaskogen

* Forum

* Om tidningen Åter



- Fantastisk tidning, börjat prenumerera nu xoxo
/Robbin

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser