Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Flytta helt hus?  (läst 4198 gånger)

Blåsippan

  • Inlägg: 142
  • Alla ska vinna! Alla ska bidra!
    • Uppland
Flytta helt hus?
« skrivet: 27 jul-17 kl 16:58 »
Hej!  Har någon här på forumet erfarenhet av att flytta ett helt litet hus (9,5 x 6 meter)?  Vi funderar på att dra det över ett stort dike och över en åker, för att slippa allmän landsväg med trånga passager och telefonledningar.  Cirka 1-2 km.  Marken är relativt slät.

  Allra helst skulle murstock och eldstäder vara kvar på sina platser.  :P

mvh
/Bror Blåsippa
Vi är ett syskonpar som har var sin gård, 40 mil från varandra.  Vi vill gärna samarbeta med andra, på båda gårdarna.  Alla ska vinna, och alla ska också bidra!  Vad vill du vinna?  Vad vill och kan du bidra med?  Skriv helst i PM!

Nordic Vargtand

  • Inlägg: 3645
    • Hälsingland
SV: Flytta helt hus?
« Svar #1 skrivet: 27 jul-17 kl 17:06 »
Murstocken kan jag inte svara på, men det borde finnas något sätt...
Jag vet iaf att ryssarna flyttat hela stenhus förr i tiden, så det är helt klart möjligt.

Annars är proceduren den att man först lyfter huskroppen med hjälp av en serie hydrauliska domkrafter under syllstocken, vid behov temporärt förstärks med balkar för att tåla transporten, varpå man backar in ett mycket stort släp under.

Siffor jag läst är att det verkar gå på runt 350 papp för själva frakten samt lyft, mm.
Sedan tillkommer saker som ny grundläggning och två miljoner andra saker.

Tyvärr skiljer det inte så mycket mellan en kort sträcka och en lång fraktsträcka.

Skall det fraktas på motorväg behöver man även specialtillstånd, samt följebilar.

Edit, jag har för mig att man kan skära loss murade partier från marken genom att med hydraulcylindrar skjuta in oljade fartygsplåtar under, sedan stålbalkar under plåtarna.




Слава Україні! Героям слава!

Förenklar man någonting för mycket så blir det till slut helt obegripligt.

Nordic Vargtand

  • Inlägg: 3645
    • Hälsingland
SV: Flytta helt hus?
« Svar #2 skrivet: 28 jul-17 kl 10:50 »
Försöker göra ett kort överslag:

Man flyttade en stor timmerkåk här i närheten för några år sedan, vikten var ca 111 ton och ca dubbla storleken, skalar vi ned det bör det ge vid handen en vikt på kanske 40-50 ton för er kåk, vilket innebär att ett standardsläp för tex en grusbil bör klara själva vikten, 6 meter ger vid handen att det blir överhäng med ca 1,7 meter på var sida utöver ordinär maxbredd, vilket jag tror innebär en lägre grad på följebilsklassning, dvs jag tror inte man behöver poliseskort, men däremot en följebil med varningsljus, tror även man behöver en bil bakom, men det måste kolla upp om nya regler... Följebil med skylt och ljus borde gå att hyra, vad jag vet får den framföras på vanligt B-körkort, men skall ligga på ett visst avstånd framför lastbilen. När jag behövde lasta om en maskin för många år sedan fick jag prisuppgifter på ca 4500:- (minns inte om det var med eller utan moms dock...) för en sträcka på ca tre mil t&r utan last, samt omlastning (som dock var på kanske 20 minuter i mitt fall, så man får lägga på några timmar här). Så själva fraktbilen bör hålla sig inom 10K om det går att använda standardsläp eller motsvarande (tex någon som har utrustning att frakta sten men med olemmat flak).
Domkrafter är jag litet osäker på, men detta ger ju således vid handen att ni med litet tur klarar er med vanliga 20 tonnare om man har ett gäng, en spontan gissning är kanske CC-200 på en timmerstomme i denna storlek, vilket ger mellan 12 och 14 st lyftpunkter.
Järnbalkar kan man säkert också hyra eller köpa på skroten, tippar på kanske 250 x 6 eller mer I-balk om det inte skall svikta för mycket (osäker på detta...)
Sedan får man svetsa ihop om man inte får tag på hela längder, men får man tag på skrot kan man ju använda kortare bitar som går att hantera något så när med handkraft och en jordbrukstraktor, tex. Kom ihåg att förstärka ordentligt överallt där det behövs på stommen med träreglar.

Ta ur alla glasfönster innan lyftet påbörjas.

Murstocken vet jag inte, det bör gå att få loss den och dra den på en tjock fartygsplåt om man gör en slät bana åt den först, men hur man fixerar den tillsammans med husets stomme har jag ingen aning om.

Tyvärr är det tekniskt sett ganska komplicerat att flytta murade partier, murstocken och trästommen kommer att röra sig helt olika under flytten så den behöver på något sätt i så fall både fixeras med en ställning och ha ordentligt spelrum mot trästommen med hänseende på rörelser i trästommen.

Kan man göra en del av jobbet själv går det säkert att få ned kostnaden, men det är lätt att man blir entusiastisk och gör en massa glädjekalkyler som sedan inte stämmer...

(Jag har själv funderat kring detta då det talades om att dra om E-4 rakt över min gård för något år sedan)














Слава Україні! Героям слава!

Förenklar man någonting för mycket så blir det till slut helt obegripligt.

simon.arvestrand

  • Inlägg: 777
    • Östergötland
SV: Flytta helt hus?
« Svar #3 skrivet: 28 jul-17 kl 11:05 »
Kikade för ett gäng år sedan när dom flyttade ett hus i Götene från ena änden av byn till andra,
det va ett hyfsat stort tvåvåningshus , tror dom höll på ca en dag med förberedelser inför flytten
och sen flyttade dom det under en natt , verkade gå rätt smidigt. men med tanke på tiden och alla folk som va inblandade så gissar jag på att kostnaden är ganska hög.

Skogsvilde

  • Inlägg: 16886
  • Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
SV: Flytta helt hus?
« Svar #4 skrivet: 28 jul-17 kl 11:55 »
Det finns en hel del dokumenterat på tuben om husflyttar.
Det görs i stor skala i dag uppe i Kiruna där hela stan skall flyttas.
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

Karlsdotter

  • Inlägg: 1466
    • Ångermanland
SV: Flytta helt hus?
« Svar #5 skrivet: 28 jul-17 kl 12:14 »
Här flyttades ett hus för länge sedan. Man gjorde det på vintern då det var snö och is. Huset lyftes upp av domkrafter och man satt en timmersläde under varje knut. Såna som man har bakom hästen för att köra hem timmer ur skogen.
Sedan drogs huset ner på en å som var ordentligt frusen och drogs på den till sin nya plats, där murades en ny spis upp.

Gamla murstockar brukar gå genom golvet och stå på backen under huset så inte så lätt att lyfta. Man brukar montera ner nedre delen av skorstenen och delar av murstocken under huset för att få plats att komma lös, sedan får man mura nytt på nya stället. Men det gäller att det finns bra bjälkar under golvet som tar vikten av den delen av skorstenen som finns kvar. Sedan tror jag att skorstenen ska
provtryckas för att se att det inte hänt nåt under flytten

Blåsippan

  • Inlägg: 142
  • Alla ska vinna! Alla ska bidra!
    • Uppland
SV: Flytta helt hus?
« Svar #6 skrivet: 25 aug-17 kl 18:57 »
Tack allihop!  Projketet verkar vara precis så stort som jag fruktade.  Men vi fortsätter att tala med ägaren!
Vi är ett syskonpar som har var sin gård, 40 mil från varandra.  Vi vill gärna samarbeta med andra, på båda gårdarna.  Alla ska vinna, och alla ska också bidra!  Vad vill du vinna?  Vad vill och kan du bidra med?  Skriv helst i PM!

Nordic Vargtand

  • Inlägg: 3645
    • Hälsingland
SV: Flytta helt hus?
« Svar #7 skrivet: 27 aug-17 kl 15:56 »
Skorstenen är nog svårt, men huset går nog, kostnad (optimalt, dvs om inget väldigt underligt tillkommer på den nya platsen man inte vetat om... ) ca 300-350 lax enligt ett reportage från Kiruna jag läste.
Blir dock kanske billigare i ert fall då detta hus bar aär hälften så stort som det jag läste om.

Kanske runt 60 lax att mura ny skorsten om det går att återanvända en del material från den gamla, och ni själva kan rensa gamla stenar.


Слава Україні! Героям слава!

Förenklar man någonting för mycket så blir det till slut helt obegripligt.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

* Forum

* Om tidningen Åter



- Har tidigare prenumererat. Var så nöjd att jag gav bort en prenumeration. Nu gör jag det igen. En jättebra present tycker jag!
/Margareta Mattsson

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser