Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Ta över gård, satsa eller kombinera med heltidsjobb?  (läst 6573 gånger)

hälsing

  • Inlägg: 8
    • Hälsingland
Gokväll!
Har en gård som jag arbetat länge på som det blivit läge att ta över då ägaren blivit gammal.
Jag försöker lägga ihop lite kalkyler och idéer innan bankbesök.

Idag har vi spannmål på 30ha som vi säljer och 12 hereford kvigor för våra betens skull som går till slakt.
Sedan säljer vi ensilage och halm.
Totalt brukar vi 65ha, uppdelat på ca 30ha spannmål och 30 ha vall

Jag jobbar på gården under säsong så jag jobbar även i skogen med röjning, maskinkörning och utöver detta min egna firma där jag säljer ved och röjer snö.

Funderar på vilken inriktning som blir bäst ihop med ett heltids jobb.
Eller jag har faktiskt två alternativ, antingen drar jag igång med mjölkningen igen med biinkomster från skogsarbete och ved eller så har jag ett heltidsarbete på sidan om ett "hobby" lantbruk.

Fakta om gården:
Pris 6.000.000kr
130Ha skog
65 ha åker med arrenden, 20ha egen åkermark, billiga arrenden. tillgång till mer arrende är inte så ljust för tillfället. 
*Spannmålstork som går på diesel, rymmer 60 ton
*Ladugård från 80 talet med ca 50 platser. uppbundet men rymlig och i bra skick.
*"Utemjölkning" för lättare drift på sommaren, typ en grop med tak och väggar.
*Bete nära ladugården.
*Ungdjurshall med rastfolla.
*Komplett maskinpark från 90talet, dock ingen tröska eller redskap för gödselhantering.
*Utfodring med rundbalar.

Alternativ 1.
Med den marken och utrustning som finns borde jag kunna ha nånstans 30-35 mjölkkor + rekrytering
Bisysslor:
Egen skog
Maskinförare
Skogsarbete, röjning osv.
Vedförsäljning och snöröjning 
Föda upp egna tjurar, kvigor till slakt.

Alternativ 2.
Heltids jobb bredvid och ha köttdjur uppbundna i lagårn och bete på sommarn, typ 30-50 Charolias kvigor till slakt vid 18-22 månader.
Försöka sälja exklusivt på köttlådor i området.
Sedan fortsätta odla spannmål/halm till försäljning, Dikor är också en lösning.
Lämplig drift men det är dock ojämna inkomster jämfört med mjölk.

Den här verksamheten får liksom bära sig själv på gården och jag plockar en månadsinkomst på annat håll.
Sedan givetvis sköta egen skog. sälja virke, röja, mindre huggningar om jag hinner.
Vedförsäljning, snöröjning.

Lite funderingar men jag ser det som möjligt att driva verksamhet på gården med olika inriktningar om viljan finns.
Pris 6.000.000 är hårt men samtidigt är allt klart för att köra med det som finns.
Det är ingen vanlig villa för banken.




torpjens

  • Inlägg: 2372
  • Vi lever på naturens villkor
    • Södermanland
SV: Ta över gård, satsa eller kombinera med heltidsjobb?
« Svar #1 skrivet: 29 apr-17 kl 21:28 »
Ta det för vad det är, tankar från en som inte alls har din sits men är, eller har varit, månskensbonde.


Att skaffa mjölkdjur gör att du blir fast på gården. Du kan inte ta partnern på en ålandskryssning för korna måste mjölkas.


Hade jag ditt läge skulle jag, som inte har nån koll, försöka få lite mindre än heltid utanför gården och sen satsa på sånt som ger lite pengar utan allt för mycket jobb, inga mjölkkor alltså. Djur som du kan be nån att åka förbi en gång om dagen och kasta till foder och vatten som du gjort i ordning.


Människor har olika syn på livet men jag uppfattar att de flesta blir lite less av att sitta fast och aldrig kunna komma iväg. Inte ens på en begravning som kräver övernattning.


Satsa på en avvägning mellan ekonomi och fri tid. Tänk på att det är svårt att få en gård som är mellanstor att gå runt. 6 miljoner är mycket pengar och antagligen (?) drar du in mer per timme utanför gården än på den.


Bara lite lördagstankar som du kan strunta fullständigt i. :-)
Problemet är inte att makt korrumperar, det är att de korrumperbara söker makten.

Ek

  • Inlägg: 521
    • Västergötland
SV: Ta över gård, satsa eller kombinera med heltidsjobb?
« Svar #2 skrivet: 29 apr-17 kl 21:40 »
Har den gammle ägaren haft råd att ha en anställd på den driften ? Kan inte tänka mig att 30 ha spannmål där uppe ger särskilt mycket. För mig låter det som en diko alternativt ungnöt till slakt gård. Det ger dig möjligheter att extraknäcka.Mjölkkor brukar inte va nån bra ide att kombinera med annat. I mina trakter kanske du fått ca 80 hektar skog för dom pengarna skitbilligt med andra ord. Inga uppbundna djur bygg om! 50 dikor föda upp kalvarna till slakt och 130 ha skog ska gå att leva på utan extraknäck. Det är få som får en sån chans som du tveka inte om det är va du vill. Det som möjligtvis fattas är mer betesmark. Det är få andra på det här forumet jag skulle gett det rådet men du verkar inte helt okunnig..

hälsing

  • Inlägg: 8
    • Hälsingland
SV: Ta över gård, satsa eller kombinera med heltidsjobb?
« Svar #3 skrivet: 29 apr-17 kl 22:54 »
Han har inte kunnat driva det vidare utan mig de senaste 3 åren helt enkelt.
Allt ifrån harvning till manuellhuggning av vindfällen.
Jag fyller 21 i sommar och har sprungit på gården sedan jag var 10år, sedan 2 år tillbaka sköter jag det mesta, utom det ekonomiska då vi har revisor och SAM ansökan.
Har kunnat studera medans på Lantbruksgymnasium, Yh skogsbrukstekniker 1,5år, företagsekonomi skogsskötsel och planering osv.

Tacksam för era svar som är vettiga, jag delar tanken.
Mjölkdjur är liksom en dröm för att jag anser att det är lite det som är att vara "bonde" och driva gården till max.
Samtidigt är det ett stort steg att gå in tillbaka och dra igång en uppbunden ladugård igen..
Jag jobbar extra på 2 robotbesättningar så jag har lite att jämföra med!...

Med tiden kanske mjölkpriser blir bättre och lönsamheten bättre...vem vet!
Dikor eller ungnöt är säkert en bra inkörsport för egen produktion och bygga upp lite stabilitet på gården som ni säger.

Det som måste till är att det ska bli bärande med djuren!
Det ska inte bara bli någon hobby utan djuren ska generera intäkter till gården och bidra med sitt!

EK!
Skogsbeten är ett alternativ för att få vallarna nära gården.
Föda upp enbart på grovfoder är en grej att klura på.
Har du erfarenhet av dikor?
65 ha är mycket mark att använda i det här syftet. Ska gå att göra en hel del.

Att kunna leva på 130ha skog och 50 biffkor är väl mera om jag hade ärvt gården och inte fullt så skuldsatt?
Det jag menar med det är att de pengar som skogen, veden och djuren ger går till att betala gården på sikt.
Sedan har jag min månadslön att köpa mat för.

« Senast ändrad: 29 apr-17 kl 23:31 av hälsing »

olivia.k

  • Inlägg: 1455
    • Jämtland
SV: Ta över gård, satsa eller kombinera med heltidsjobb?
« Svar #4 skrivet: 30 apr-17 kl 11:14 »
Fråga: Du skriver "ha köttdjur uppbundna i lagårn", varför är det ens ett alternativ? Har man köttdjur är det då inte enklast att ha dem ute eftersom de ändå inte ska mjölkas? De kan väl trampa runt och äta hö i rundbal hela vintern? Då slipper man gödsla ur också. Kanske ha dem nära skogen så de kan söka skydd där även om det finns krav på ligghall också.


Du är 21 år och vill köpa en gård för 6 milj. Har du så mycket pengar eller får man låna så mycket pengar på banken? Eller hur löser du det?
Vore roligt att höra vad banken säger. Återkom gärna med det.

fredde e

  • Inlägg: 375
  • Det finns inget omöjligt, det tar bara längre tid
    • Hälsingland
SV: Ta över gård, satsa eller kombinera med heltidsjobb?
« Svar #5 skrivet: 30 apr-17 kl 11:40 »
Jag har flera runtom som har slutat med mjölk. Det är bara jobb, som man aldrig kan lämna en hel dag och ger inga pengar. Vänta på bättre mjölkpris är nog inget alternativ. Grönsaksätarna dricker ju tom havremjölk nuförtiden. Och sådant tok tenderar ju gärna att breda ut sig våldsamt.
De som har slutat med mjölk här har nästan all dikor nu och föder upp kalvar som går på beten.
Själv har jag ingen aning om sånt, men har grannar som har gett upp mjölken.
Man sitter alltid fast i skiten. Det är bara djupet som varierar. Och häng aldrig med huvudet, när den når upp till hakan.

grangåva

  • Inlägg: 61
    • -
SV: Ta över gård, satsa eller kombinera med heltidsjobb?
« Svar #6 skrivet: 30 apr-17 kl 11:44 »
Det låter inte som bra ekonomi. Med ett lån på sex miljoner är du fuckd for life om du hamnar i knipa och inte kan betala.

Det finns ju dessutom knappt några vinster att göra inom lantbruk, du kommer spendera ditt liv som tungt skuldsatt. Gården äger ju banken så nån skön känsla i magen som hemansägare när du vaknar på morgonen kommer du knappast ha. Snarare stress över nästa amortering.


Vad är målet? Vad är best-case-scenario? Du är ung men räcker ens din kvarvarnde livstid till att betala 6 mille med intäkter du kommer få från gården? Då bör det finnas väldigt mkt slutaverkningsbar skog som är mogen inom 40 år (om man tänker att du jobbar där till du är 60år gammal).

Om du amorterar 12500kr i månaden i 40 år har du betalt av gården när du fyller 60.

Totalt orimligt! Och du kommer inte under din kvalitativa livstid äga gården och vara skuldfri.


En mycket smartare plan vore isf hoppa av lantbrukar utblidningen, hoppa på handelshögskola, skaffa ett jobb inom finans. Lev på makaroner ett decennium och spara alla inkomster. Köp en bostadsrätt i ett område du tror på och fixa upp, sälj om nått år, köp/sälj bostadsrätt så många gånger du hinner.
Då borde du kunna ha en eller kanske två miljoner innan du är 35 och kan köpa en mindre gård men vara skuldfri.


Att gå lantbrukarutbildning blir du inte gårdsägare av, de blir du gårdsarbetare av.




simon.arvestrand

  • Inlägg: 785
    • Östergötland
SV: Ta över gård, satsa eller kombinera med heltidsjobb?
« Svar #7 skrivet: 30 apr-17 kl 12:58 »
Inte en chans att banken lånar ut det.  Jag som är en del äldre och har en hyffsad inkomst får inte låna så mycket till en gård. Men lyckas du så berätta gärna vilken bank

Skickat från min SM-G935F via Tapatalk


hälsing

  • Inlägg: 8
    • Hälsingland
SV: Ta över gård, satsa eller kombinera med heltidsjobb?
« Svar #8 skrivet: 30 apr-17 kl 13:36 »
Svar till Olivia, ja det begriper jag..nämligen så det fungerar just nu på gården.
Det var bara en tanke med ungnöten för att rymma så mycket djur som möjligt, det kan bli rätt fullt i den befintliga ligghallen med rastfolla också.
Nån form av tak och 3 väggar bör ju finnas, annars blir det liv.

Svar till fredde, Att det är enbart jobb med mjölkkor vet jag och alla andra redan. Har vi kommit överens om det nu?
Frågeställningen var att det fanns plats för 35 kor + rekrytering och hur det kan bära i verkligheten, då alla byggnader redan finns att ta i drift.
Som kanske alla andra mjölkbönder så hade jag inte räknat med varken ålandskryssning eller kusinens bröllop i kalkylen.

Alla företagare sliter och vänder på vartenda öre. Det var ju synd bara att man skulle växa upp med ett intresse för jord och skogsbruk för det är väl lika bra att importera något maskätet från Belgien istället.
Sen att jag är "ung" och helt bakom vagnen enligt vissa ski**r jag blankt i.
Lever ständigt med all realism, "dåliga löner för drängarbetet" och "skogsarbete kan man ju få ont i axlarna av...."
Inte det minsta bittert men Livet är till för att arbeta och tjäna ihop levebrödet. Sen att jag har en traktor på 120hk, vedmaskin, pickup för sparade pengar genom åren är bara en bonus som jag njuter av och kan sälja om jag vill.

Till er andra två, grangåva och simon så är jag mycket medveten om att 6 miljoner är EXTREMT mycket pengar.
Grangåva, målet är att driva ett lantbruk kombinerat med skog,  100% vinstdrivande och 100% tillfredsställande.
Du kanske äger en villa på Tyresö värt 9 miljoner med gräsmatta och klotgrill. Säkert en mycket bättre affär.
Men då är man ju inte lantbrukare??

Har du simon tänkt driva ett vinstdrivande lantbruk på gården du fick avslag på? fanns det skog?

Hade spelplanen sett annorlunda ut om priset varit 4.000.000?
Spinn vidare!
Jordbruks debatten älskar vi väl.

olivia.k

  • Inlägg: 1455
    • Jämtland
SV: Ta över gård, satsa eller kombinera med heltidsjobb?
« Svar #9 skrivet: 30 apr-17 kl 13:42 »
Inte en chans att banken lånar ut det.  Jag som är en del äldre och har en hyffsad inkomst får inte låna så mycket till en gård. Men lyckas du så berätta gärna vilken bank

Nej, det är klart man inte får låna så mycket. Men vi vet inget om trådskaparen förutom att han ska gå till banken. Han kanske har mycket eget kapital.
Jag har faktiskt en "granne" som för snart 3 år sedan köpte en gård för exakt 4 miljoner i grannbyn. Han är 24 år idag (född-93) men ryktet säger att det var hans rika stockholmare till far som hostade upp köpesumman.

Så till trådskaparen, får man fråga hur mycket du hade tänkt att låna hos banken?

hälsing

  • Inlägg: 8
    • Hälsingland
SV: Ta över gård, satsa eller kombinera med heltidsjobb?
« Svar #10 skrivet: 30 apr-17 kl 14:03 »
Hela beloppet, lite över 200.000 kan jag pytsa in.
Ej medfödd..

Sedan om priset blir 6.000.000 eller 2.500.000 för gården är inte skrivet i stjärnorna.
Jag har tagit det värsta tänkbara.
Jag måste ju ha en plan på verksamhet, inkomster osv för att bestämma ett pris som jag sedan presenterar för både gårdsägaren och banken.
Eftersom ägaren fortfarande är i livet (peppar peppar) är enda chansen att köpa det "lite billigare" av honom.
Jag vill komma till skott med detta för att det mest blir kallprat om vad som ska ske med gården, köp osv.
Jag måste komma med något konkret och seriöst att lägga fram till ägaren innan "döden skiljer oss åt"

Gården har ingen arvtagare som kommer driva det vidare eller ens bo på platsen då stockholms livet hägrar för dessa.
Men pengarna vill de ju ärva med tiden. Förståeligt!
Gården säljs säkert och har kvar en liten hästhage, sedan far skogen åt ett annat håll vid försäljning på öppna marknaden, kan jag tänka mig.

Min plan med det här inlägget är att luska lite i vad jag kan presentera för verksamhet och inkomst på denna gård, på sidan om ett jobb, eller starta mjölkproduktion, sedan pratar jag med med lrf konsult om ett rimligt pris, regler osv, för att ha ett underlag åt banken och gårdsägaren.
« Senast ändrad: 30 apr-17 kl 14:15 av hälsing »

grangåva

  • Inlägg: 61
    • -
SV: Ta över gård, satsa eller kombinera med heltidsjobb?
« Svar #11 skrivet: 30 apr-17 kl 15:22 »
Svar till Olivia, ja det begriper jag..nämligen så det fungerar just nu på gården.
Det var bara en tanke med ungnöten för att rymma så mycket djur som möjligt, det kan bli rätt fullt i den befintliga ligghallen med rastfolla också.
Nån form av tak och 3 väggar bör ju finnas, annars blir det liv.

Svar till fredde, Att det är enbart jobb med mjölkkor vet jag och alla andra redan. Har vi kommit överens om det nu?
Frågeställningen var att det fanns plats för 35 kor + rekrytering och hur det kan bära i verkligheten, då alla byggnader redan finns att ta i drift.
Som kanske alla andra mjölkbönder så hade jag inte räknat med varken ålandskryssning eller kusinens bröllop i kalkylen.

Alla företagare sliter och vänder på vartenda öre. Det var ju synd bara att man skulle växa upp med ett intresse för jord och skogsbruk för det är väl lika bra att importera något maskätet från Belgien istället.
Sen att jag är "ung" och helt bakom vagnen enligt vissa ski**r jag blankt i.
Lever ständigt med all realism, "dåliga löner för drängarbetet" och "skogsarbete kan man ju få ont i axlarna av...."
Inte det minsta bittert men Livet är till för att arbeta och tjäna ihop levebrödet. Sen att jag har en traktor på 120hk, vedmaskin, pickup för sparade pengar genom åren är bara en bonus som jag njuter av och kan sälja om jag vill.

Till er andra två, grangåva och simon så är jag mycket medveten om att 6 miljoner är EXTREMT mycket pengar.
Grangåva, målet är att driva ett lantbruk kombinerat med skog,  100% vinstdrivande och 100% tillfredsställande.
Du kanske äger en villa på Tyresö värt 9 miljoner med gräsmatta och klotgrill. Säkert en mycket bättre affär.
Men då är man ju inte lantbrukare??

Har du simon tänkt driva ett vinstdrivande lantbruk på gården du fick avslag på? fanns det skog?

Hade spelplanen sett annorlunda ut om priset varit 4.000.000?
Spinn vidare!
Jordbruks debatten älskar vi väl.

Tänk på risken bara, kan gå hur fel som helst. Tänk om inkomsterna inte kommer in, och banken kränger din gård för 5 mille ist för de 6 som du köpte för. Då blir de inget liv på landet utan en sunkig etta i nån stad med nästa delmål i livet hopp om skuldsanering.


Jag gjorde precis som jag rekomenderade dig att göra. Började spara 2011 och flyttade söderut för jobb, tjänade runt 30.000 i månaden före skatt inom IT, käkade bara pasta och lade undan 10.000 i månaden, i slutet av 2015 hade jag sparat ihop 500.000, köpte även en lägenhet för 75.000 jag tapetserade om och la golv i och sålde för 275.000 fyra år senare.
Köpte en gård för 1 mille på 50 hektar i Ångermanland, så lånade 200.000 då. Avverkade skog och betalade lånet.

Lånefri och självförsörjande, rätt stolt faktiskt. Kan inte göra annat än att rekomendera den approachen. Min enda ånger är att jag slösade bort massa år efter gymnasiet på att springa på krogen och bränna alla pengar ist för att spara till gården.


olivia.k

  • Inlägg: 1455
    • Jämtland
SV: Ta över gård, satsa eller kombinera med heltidsjobb?
« Svar #12 skrivet: 30 apr-17 kl 16:40 »
Hela beloppet, lite över 200.000 kan jag pytsa in.

Min plan med det här inlägget är att luska lite i vad jag kan presentera för verksamhet och inkomst på denna gård, på sidan om ett jobb, eller starta mjölkproduktion, sedan pratar jag med med lrf konsult om ett rimligt pris, regler osv, för att ha ett underlag åt banken och gårdsägaren.

Ok, tack för svar. Jag tror inte banken bryr sig vad man skall göra med pengarna, och att driva lantbruk är nog bara negativit ur deras synvinkel. De vet att det är svårt att gå runt.
Det finns bolånekalkyler på nätet du kan använda dig av för att se hur mycket du kan låna. Har du en inkomst på 20 000kr/mån (mer tjänar man väl inte som dräng?) kan du låna en halv miljon. Själv får jag låna över 2 miljoner så jag tror inte kalkylen är snålt tilltagen för jag trodde inte att jag kan få låna så mycket pengar.

Så oavsett om gården säljs för 2,5 miljon eller 6 miljoner har du inte råd.
Känner du till taxeringsvärdet? Det är en bra indikator på vad gården är värd.
Även om inte hans barn vill ta över gården vill de nog se att de får ut så mycket som möjligt vid en försäljning. Hade han däremot inte haft några arvtagare alls så hade du kanske kunnat göra en bra affär.


simon.arvestrand

  • Inlägg: 785
    • Östergötland
SV: Ta över gård, satsa eller kombinera med heltidsjobb?
« Svar #13 skrivet: 30 apr-17 kl 17:34 »
bolånekalkylerna på nätet är ju bra på sitt sätt men tror snarare dom berättar vad en "optimal" belåning är pratar du med en bankman och frågar om lån så är det helt andra lånebelopp som beviljas.

bankerna har väldigt olika tänk med belåning har jag under det gångna året fått lära mig, har pratat med 4-5 banker och en del är intresserade av en verksamhetsplan och baserar delvis lånet på det och en del bryr sig inte ett dugg om det.
det som ändå alla banker har är att det är en viss procent som måste betalas själv , detta varierar mellan banker och på fastighetsstorlek m.m men det jag fick till svar som minimum på fastigheter jag kikar på (som inte är i närheten av den storleken) är 20% en del upp till 35% .

Jag tyckte att mycket skog skulle vara bra för säkerheten men det tycker inte banken. dom flesta värderade endast bostad som säkerhet.

en sak är säker , det skiljer sig mellan banker och vem man pratar med , tycker du ska göra samma race som jag gjorde och boka upp möte med ett gäng banker , jag visste inte ens vilken fastighet jag skulle köpa men fick en hyfsad bild vilken nivå på lån som bankerna kan sträcka sig till.


fredde e

  • Inlägg: 375
  • Det finns inget omöjligt, det tar bara längre tid
    • Hälsingland
SV: Ta över gård, satsa eller kombinera med heltidsjobb?
« Svar #14 skrivet: 30 apr-17 kl 18:52 »
Att satsa en massa pengar i en bostadsrätt och tro att det går att bli rik på det skulle jag inte rekommendera. Då är det nog bättre att låna till skog och mark. Festen med bostäder är slut när räntorna går upp och bubblan spricker med halva svenska folket ( statsfolk) i konkurs.
Man sitter alltid fast i skiten. Det är bara djupet som varierar. Och häng aldrig med huvudet, när den når upp till hakan.

nordtravare

  • Inlägg: 265
    • Medelpad
SV: Ta över gård, satsa eller kombinera med heltidsjobb?
« Svar #15 skrivet: 30 apr-17 kl 21:41 »
130 ha skogkan ju ha 30000 m3 ner till 10000 m3 vilt gissat.Virkesinnehållet mängd åldersfördelning varierar men påverkar priset mkt och påverkar hela kalkylen .Ta hjälp av proffs när du räknar.Mjölkkor kan kosta mkt lärpengar några år i början om man inte har baskunskaper eller är mkt snabblärd Mjölkkobesättningar i den storleken försvinner hela tiden och det torde inte finnas många kvaar snart.Toede även bli dyrt att starta upp med hel besättning och modern inredning mjölkanläggning utgödslung fodervagnar ensilafehantering mm torde även det bli dyrt.Hundratusenlapparna fladdrar fort

Ek

  • Inlägg: 521
    • Västergötland
SV: Ta över gård, satsa eller kombinera med heltidsjobb?
« Svar #16 skrivet: 30 apr-17 kl 21:46 »
Ok, tack för svar. Jag tror inte banken bryr sig vad man skall göra med pengarna, och att driva lantbruk är nog bara negativit ur deras synvinkel. De vet att det är svårt att gå runt.
Det finns bolånekalkyler på nätet du kan använda dig av för att se hur mycket du kan låna. Har du en inkomst på 20 000kr/mån (mer tjänar man väl inte som dräng?) kan du låna en halv miljon. Själv får jag låna över 2 miljoner så jag tror inte kalkylen är snålt tilltagen för jag trodde inte att jag kan få låna så mycket pengar.

Så oavsett om gården säljs för 2,5 miljon eller 6 miljoner har du inte råd.
Känner du till taxeringsvärdet? Det är en bra indikator på vad gården är värd.
Även om inte hans barn vill ta över gården vill de nog se att de får ut så mycket som möjligt vid en försäljning. Hade han däremot inte haft några arvtagare alls så hade du kanske kunnat göra en bra affär.


Du jämför äpple och päron. Det är inte prat om ett mysigt boende utan ett företag. Banker är inte alls negativa till att låna pengar till jordbruk där det finns reala värden om det går åt helskotta. Tror du verkligen inte en banktjänsteman i glesbygd inte begriper det? Tror nog dom är betydligt försiktigare om det gäller företagsideer där det inte finns något att hämta om det skiter sig. Faktum är att hur illa det än är med jordbruket så är det relativt säkra pengar för banken. Det gäller att bara kunna räkna seriöst på kostnader och inkomster 120000 om året är räntor. Den gamle ägaren måste väl kunna vara till god hjälp när det gäller kostnadssidan. Snart kostar en vanlig kåk i vilken skitstad som helst 6 mille.

Ek

  • Inlägg: 521
    • Västergötland
SV: Ta över gård, satsa eller kombinera med heltidsjobb?
« Svar #17 skrivet: 30 apr-17 kl 22:01 »
Glömde att säga till hälsing att vara lite försiktig vid så unga år. Tills jag kom på att jag och var 21 när köpte mitt ruckel. Det var då 19 ha och allt fallfärdigt. 25 år senare är det 125 ha och jag lever på det. Jag kommer aldrig kunna betala av mina skulder men vad spelar det för roll när värdena är mycket större och jag lever mitt liv.

hälsing

  • Inlägg: 8
    • Hälsingland
SV: Ta över gård, satsa eller kombinera med heltidsjobb?
« Svar #18 skrivet: 30 apr-17 kl 22:22 »
Skogen går till stor del in i 2 gallring och grövre. Men som sagt, det ska tas in en värderare.
Det som ger möjligheten till att kunna köra med mjölkkor igen är att all utrustning finns kvar.
Utgödsling, spannmålsanläggning, mjölk och vacuumrör, spenkoppar med räls, upprullare, fodersilo för kraftfoder.

Mjölktanken är inte kvar, den hyrdes in tidigare.

Leker man med tanken hade man kunnat börja köpa in kvigor och bygga upp en besättning och sköta medans man jobbar som vanligt utanför gården, under tiden.

30 kor kan på ett år ge ungefär 900.000 till 1.000.000kr beroende på kg ecm per ko/år
Sedan kommer det lite slaktutbyte av tjurkalvarna under tiden.
Kombinationen mjölk och kött är en idé, föda ett mindre antal charolais till slakt för att sälja dyrt lokalt.

Konstgödsel och frö (korn) ca 80.000kr till 30ha sådd och vallarna.

Det mest normala hade varit en diko besättning på 30-50 djur och jobb bredvid gården.
Det gäller bara att kunna erbjuda en skälig summa för gården och att få till en så pass stor produktion att det hjälper till att driva gården.
Både till räntor, reparationer och andra kostnader, samtidigt till ett sparande till oförutsägbara händelser. fönsterbyte, tak, målning osv.


Tjalve

  • Inlägg: 3214
    • Blekinge
SV: Ta över gård, satsa eller kombinera med heltidsjobb?
« Svar #19 skrivet: 30 apr-17 kl 22:24 »
Det är ju ingen riktig gård utan mjölk  ;)
Vad gäller lån så är nuvarande inkomst inte intressant utan det gäller att visa att företaget kan leverera inkomst att möta ränta och omkostnader. Är man en människa som vill leva som mjölkbonde går det absolut att få ett företag att gå runt, sedan gäller det bara att man inte får för stora lån.
Vill man leva lite friare så är det köttdjur och entreprenad som gäller.
Vad som passar dig är det svårt att råda om men allt är inte negativt jordbruk. Folk måste äta även i framtiden så hitta en nisch som passar dig och övertala banken sedan bara att köra.
Socialism is a philosophy of failure, the creed of ignorance, and the gospel of envy, its inherent virtue is the equal sharing of misery.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

733 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter



Vilken underbar inspiration!
/Anneli Ullergård

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser