Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Stödrätter och skatten  (läst 3477 gånger)

mattias_33

  • Inlägg: 1256
    • Hälsingland
Stödrätter och skatten
« skrivet: 12 apr-17 kl 07:27 »
Jag har lärt mig att det är lönlöst att fråga skatteverket då dom skriver i ett språk jag inte förstår.
Så jag frågar er istället som säkert är lika frustrerade som mig.
Jag bor i ett torp som räknas som jordbruksfastighet. Jag bedriver ingen näring eller firma. Är helt vanlig knegare.
Så när jag deklarerar så kryssar jag i att inte fylla i den extra bilagan för som nämnt jag bara bor på platsen.
Nu har jag dock dragit på mig en stödrätt så att säga. Jag ska enkelt hålla mark öppen och få EU-bidrag.
Kommer detta förstöra min tills nu enkla deklaration?
Målet är att inte slita ut sig i förtid med att jobba åt nån annan.

skräptanten

  • Jane of all trades
  • Inlägg: 3924
  • Självhushållare på svennebanan-PRAO
    • Småland
SV: Stödrätter och skatten
« Svar #1 skrivet: 12 apr-17 kl 08:25 »
Jajamensan! Nu blir det till att deklarera EU-stöden, ja! Du kan tyvärr inte smita undan eftersom Jordbruksverket skickar kontrolluppgifter till Skatteverket på hur mycket stöd du fått utbetalat varje år :) .
Men...hur håller du marken öppen? Går du med röjsåg eller har du några djur?
Mjölk ger starka ben. Ekeby-utgödsling ger starka armar också.

olivia.k

  • Inlägg: 1455
    • Jämtland
SV: Stödrätter och skatten
« Svar #2 skrivet: 12 apr-17 kl 09:05 »
Vad menar du med "en" stödrätt? Du måste ha stödrätter på minst 4 hektar, dvs 4 stödrätter, för att kunna få stöd. På jbv hemsida står det "för varje hektar mark som du vill ha gårdsstöd för måste du ha en stödrätt"
Jag trodde alla som hade jordbruksfastighet måste deklarera NE bilagan, oavsett om man söker stöd eller inte.
Inkomsterna på stöden står på deklarationsblanketten.

mattias_33

  • Inlägg: 1256
    • Hälsingland
SV: Stödrätter och skatten
« Svar #3 skrivet: 12 apr-17 kl 12:21 »
Då det krävs minst 4 hektar så antog jag att en stödrätt var 4 hektar. Annars förstår jag inte kravet på 4 hektar. Tror denna totalt var på 5.2 hektar. Har dock 2 hektar på min egen mark som jag får nada för.
Nej, NE bilagan är om du idkar en näring som dom skriver.
Står inkomsten på NE bilagan eller på vanliga deklarationspappret?
Målet är att inte slita ut sig i förtid med att jobba åt nån annan.

Ex.

  • Inlägg: 761
    • -
SV: Stödrätter och skatten
« Svar #4 skrivet: 16 apr-17 kl 14:53 »
Om fastigheten är taxerad som jordbruksfastighet, så är den en näringsfastighet, och då ska du lämna in näringsbilagan, oavsett om du tycker att du bara bor där.
Så fort man köper en näringsfastighet blir man automatiskt näringsidkare.
Kan man inte göra det med mandelmassa, så ska man låta bli.

olivia.k

  • Inlägg: 1455
    • Jämtland
SV: Stödrätter och skatten
« Svar #5 skrivet: 16 apr-17 kl 17:18 »
Då det krävs minst 4 hektar så antog jag att en stödrätt var 4 hektar. Annars förstår jag inte kravet på 4 hektar. Tror denna totalt var på 5.2 hektar. Har dock 2 hektar på min egen mark som jag får nada för.
Nej, NE bilagan är om du idkar en näring som dom skriver.
Står inkomsten på NE bilagan eller på vanliga deklarationspappret?

Nu förstår jag inget alls. Du har alltså totalt 7,2 hektar på din fastighet minst, och du anser inte att det är en näringsverksamhet?
Själva NE-bilagan får man skriva ut själv från internet och fylla i och lämna in. eller göra det via e-tjänsten på skatteverket.se

Men kan ju säga att på min deklarationsblanket står det följande:
Följande skäl gör att du förväntas lämna bilaga NE.
-du redovisade näringsverksamhet i föregående års deklaration
- du var momsregistrerad 2016
- du ägde näringsfastighet 2016

Står det inte så på din deklaration? Jag är också en "vanliga knegare" och jag bedriver min näringsverksamhet passivt istället för aktivt.

För att svara på frågan så står ju eu-stöden på samma ställe där alla andra inkomster står, dvs den randiga blanketten som heter specifikation för inkomstdeklaration.

Att jordbruksverket/lst har satt en gräns på 4 hektar för att få gårdsstöd är för att de inte vill att så många "hobbybönder" ska få eu-stöd. Det blir så mycket att handlägga då. Det är säkert enklare att handlägga en gård på 9 hektar istället för 3 gårdar på 3 hektar vardera.

mattias_33

  • Inlägg: 1256
    • Hälsingland
SV: Stödrätter och skatten
« Svar #6 skrivet: 16 apr-17 kl 18:37 »
Om fastigheten är taxerad som jordbruksfastighet, så är den en näringsfastighet, och då ska du lämna in näringsbilagan, oavsett om du tycker att du bara bor där.
Så fort man köper en näringsfastighet blir man automatiskt näringsidkare.

Näringsidkare är i juridisk terminologi någon som yrkesmässigt driver verksamhet av ekonomisk art
Finns inget krav på att lämna in den. Var det första jag ringde och frågade skatteverket om när jag köpte stället.
/



Eftersom jag varken drar av moms eller få nån inkomst kopplad till torpet så står det inte.
På min står det jordbruksfastighet.
Vid deklaration så finns det en liten ruta att kryssa i där man skriver varför. Som att man inte bedriver ett företag.

Sen har jag 2 hektar på min fastighet.
Dom andra 5,2 hektar ligger långt bort, skriven på mig som person, inte på fastigheten.
Drar du av moms så är du inte i facket vanlig knegare  ;)  En vanlig knegare skattar sina 2 kronor för varje intjänade 3 kronor. En till skatten och en till momsen. Grovt räknat.

Är mest nervös på om det ska bli krångligt på framtida deklarationer. Jag vill ha det så enkelt som möjligt. Ju mindre man måste göra, desto mindre fel kan man göra.
Som det är nu är det enkelt. Skriv antal mil till och från jobbet och kvittera.
Förhoppningsvis må man skatta på det där bidraget och då löser det sig själv.
Målet är att inte slita ut sig i förtid med att jobba åt nån annan.

skogaliten

  • Inlägg: 1290
    • -
SV: Stödrätter och skatten
« Svar #7 skrivet: 16 apr-17 kl 23:17 »
en snälla någon, de 5,2 hektaren är en egen fastighet, eller en del av fastighet. Och är i sin tur en jordbruksfastighet, eller taxerad "som något annat". Det kan vara 5,2 hektar åker/bete utan byggnader, en skogsplätt utan byggnader, eller något annat.

De 5,2 hektaren har endera samma fastighetsbeteckning som som Torpet,  eller har en separat fastighetsbeteckning.

Om Torpet och de 5,2 hektaren hör ihop (de kan göra det även om de ligger många kilometer isär i verkligheten), kan vi som exempel säga har fastighetsbeteckningen är  "Torpet 1:1 (1) för platsen där huset med omgivning ligger, och Torpet 1:1 (2) för åkermarken en bit bort.

Om det är två separata fastigheter (du kan vara ägare till ett i princip oändligt antal fastigheter), så heter den ena fastigheten (den med huset på) t.ex. Torpet 1:1 och den med åkern heter t.ex. Åkern 1:1.

Dessa typkoder gäller för lantbruksrelaterade fastigheter:

110  Lantbruksenhet, obebyggd
113  Lantbruksenhet, bostadsbyggnadsvärde under 50 000 kr
120  Lantbruksenhet, bebyggd
121  Lantbruksenhet, som endast utgörs av växthus/djurstall
122  Lantbruksenhet, bebyggd enbart med ekonomibyggnad
180  Lantbruksenhet, skatte-/avgiftsfri (3 kap. 2 § 2 st. FTL)
181  Lantbruksenhet, skatte-/avgiftsfri (3 kap. 3 § FTL)
197  Lantbruksenhet, övrig mark utanför tätort, taxeringsvärde 0 kr
199  Lantbruksenhet, taxeringsvärde under 1 000 kr

Din fastighet, eller dina fastigheter är kodade med någon av dessa typkoder. I samtliga fall är dessa "näringsfastigheter".

Bedriver du då verksamhet (t.ex. sköter mark, söker EU-stöd och får stöd, hugger ett hektar skog och får betalt för denna eller håller djur och får inkomster) på din, eller någon av dina fastigheter, så ska du deklarera detta som den näringsidkare du då är, eftersom alla lantbruksklassade fastigheter är "näringsfastigheter".
Du kan då också (bör) momsregistrera dig (ger möjlighet att få tillbaka inbetald moms om den är större än den moms du fått in), och så behöver du skapa en enkel bokföring över kostnader (t.ex. kostnaden för att hyra hjälp att sköta marken, kostnad för att hyra maskiner, eller kostnaden för köpa maskiner/redskap för att sköta marken) och intäkter (erhållna EU-bidrag t.ex., sålda höbalar). Spara alla kvitton, sätt in i en pärm, och så ta hjälp första gången du måste bokföra.
Har du få verifikationer, kanske 10-20 st, räcker det med ett enkelt excel-ark för bokföring, annars finns billiga bokföringsprogram att köpa.

Bedriver du ingen verksamhet på den ena, eller bägge (om du har två) fastigheter, så meddelar du det till skattemyndigheten som beskrivits i annat svar. Då slipper du deklarera näringsbilagan.

Men som sagt, tar du emot EU-bidrag, så bedriver du verksamhet, och måste deklarera denna verksamhet.

Det står på din deklarationsblankett vilken/vilka fastigheter du äger. Via lantmäteriet, eller fastighetsdeklarationen får du reda på vilken typkod fastigheten/fastigheterna har.

Prova att ring skattemyndigheten, de brukar vara väldigt trevliga och tillmötesgående för att svara på frågor när man känner sig förvirrad...


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

362 gäster, 3 användare (1 dolda)
Sjul, Sebastian Berggren

* Forum

* Om tidningen Åter



- Dessa välarbetade tidningar ger stor inspiration till att klara sig själv.!
/Inspiration

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser