Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  växthus  (läst 2619 gånger)

Harriet S

  • Inlägg: 118
växthus
« skrivet: 22 jan-17 kl 07:26 »
Jag har ingen erfarenhet alls av växthusodling men nu pratar vi om att köpa ett växthus. Drömmen är att få massor av tomater först och främst, men även annat. Då alla andra i byn som haft glasväxthus fått dom förstörda i oväder så är vi inne på att köpa ett av plast. Kan man ta isär dom inför vintern och ta bort skivorna eller hur funkar det? Håller dom för snötyngden i norrlands vintrar? Så tänkte vi att det är lika bra att ta till ordentligt på en gång, ca 10 kvadrat, är det mycket eller lite i verkligheten? Vi tittar på olika firmor och pris ca 13000 för 10 kvadrat borde ge ganska bra kvalitet va? Är som sagt helt ny, har bara odlat utomhus innan i trädgårdsland, så ge mej massa råd ni som hållit på ett tag! Tack!

kurt

  • Inlägg: 3488
SV: växthus
« Svar #1 skrivet: 22 jan-17 kl 08:14 »
Ju större desto bättre, det blir ofta problem med ventilationen i mindre växthus och 10 m2 är i minsta laget. Varför inte bygga ett tunnelväxthus med plastfolie i stället, inte alls lika snyggt men mycket mera funktionellt

Harriet S

  • Inlägg: 118
SV: växthus
« Svar #2 skrivet: 22 jan-17 kl 13:42 »
vad är det och hur bygger man ett?

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14416
    • Östergötland
SV: växthus
« Svar #3 skrivet: 22 jan-17 kl 13:58 »
Här är en tråd som handlade om det  http://www.alternativ.nu/index.php?topic=174745.20


Harriet S

  • Inlägg: 118
SV: växthus
« Svar #4 skrivet: 02 maj-19 kl 16:56 »
Ha ha, nu läser jag detta några säsonger senare. Det blev ett på 12 kvadrat och nu väntar vi hem ett till på 36 kvadrat så man får till nåt! Jäklar vad kul det var att odla! Mitt tips till alla nya,  dra till ordentligt på en gång!  Jag tänkte att 10 kvadrat var så stort så det skulle bli svårt att fylla, men när man väl har växthus vill man bara odla met och mer. Jag gissar att de 48 kvadrat jag kommer ha i sommar också blir överfulla innan det är klart!


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

648 gäster, 7 användare (1 dolda)
alternaiv, xaelanar, mikaelmareld, LimJans, von tratt, Jon.b

* Forum

* Om tidningen Åter



- Jag älskar när tidningen kommer! Myskväll och massor med läsningar!
/Melissa

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser