Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Råd angående elektrisk hand hyvel  (läst 7185 gånger)

Jakobn

  • Inlägg: 600
    • Skåne
Råd angående elektrisk hand hyvel
« skrivet: 12 jan-17 kl 08:50 »
Hej, jag funderar på att införskaffa en elektrisk handhållen hyvel. Är mestadels 150mm virke jag kommer hyvla men från och till även 180mm.
Har i princip noll erfarenhet av sådana maskiner så jag skulle behöva lite råd. Funderar på hur det fungerar att köra två drag på 180mm timmer med en hyvel som tar 170mm eller 155 mm, tycker det skulle vara svårt att få en fin övergång mellan dragen.
Ett alternativ skulle kanske vara att köpa en 170 mm hyvel, då kan jag köra det mesta timmer med den och de få gånger jag behöver hyvla 180mm är det kanske lättast att ta de sista 15 - 20 mm med en handhyvel.
Alla tips och spekulationer är välkomna!

Har hittat två alternativ, 170 och 155mm se länkar nedan.

http://www.bamseprodukter.se/webshop/product_info.php?cPath=29_30&products_id=156

http://www.timmerbilan.se/timmerverktyg/elverktyg/

Thomas_

  • Inlägg: 2203
  • Biodlare sen tidigt 90-tal. Finsnickare sen -97.
    • Skåne
SV: Råd angående elektrisk hand hyvel
« Svar #1 skrivet: 12 jan-17 kl 08:57 »
http://www.clasohlson.com/se/Planhyvel-Cocraft/30-9439;jsessionid=E5A872589526960735E23ABCCA64E2A9.prodccom1?

Slit och släng, du får ju mer än två planhyvlar för priset av en av de du föreslog... Men är det mycket virke du ska hyvla föreslår jag att du tittar in på Logosols hemsida, där får du kvalité.
Egenföretagare som lever på bin, pollineringstjänster, avel och drottningodling, uthyrning av bisamhällen till företag och privatpersoner, samt honungsförsäljning. Bedriver Buckfastavel sedan 1996, är lärare på Fristads Folkhögskolas utbildning i Yrkesbiodling, samt är regional Bihälsorådgivare.

Nordic Vargtand

  • Inlägg: 3645
    • Hälsingland
SV: Råd angående elektrisk hand hyvel
« Svar #2 skrivet: 12 jan-17 kl 10:02 »
Nja, de han länkade till först går inte att jämföra med detdär smäcket, om det är vad jag tror...
Dessutom är de modellerna mycket mer användbara och flexibla än bordsmodellen om man håller på mycket med byggnads snickerier.
(använder själv en liknande men gammal modell av brittiskt fabrikat, undvik de asientillverkade om de inte är gjorda i Japan eller Taiwan, allt annat är som regel skräp, blir snett och rekigt och hyvlar djupa repor och spår när det börjar bli slitet om man använder den ofta. Dock kostar kvalitet.)

Logosol har ju dock bra grejer överlag, men det mesta är så kallat "semiproffs" de har, men har varit nöjd med det jag sett.

Vill man ha en bordsmodell för stationärt bruk man använder ofta för tyngre arbeten är det bättre att leta en begagnad riktig cutter, (tex valshyvel med överliggare eller liknande, de tar bara en tredjedel så mycket plats som de utan överliggare om man har utrymmesbrist, dock väger de väldigt mycket mer...) de har sett i stort sett likadana ut sedan slutet på 1800 talet så även gamla modeller fungerar för ett gårds snickeri med mindre modifikationer som är ganska enkla att göra.

Слава Україні! Героям слава!

Förenklar man någonting för mycket så blir det till slut helt obegripligt.

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14416
    • Östergötland
SV: Råd angående elektrisk hand hyvel
« Svar #3 skrivet: 12 jan-17 kl 10:57 »

Nordic Vargtand

  • Inlägg: 3645
    • Hälsingland
SV: Råd angående elektrisk hand hyvel
« Svar #4 skrivet: 12 jan-17 kl 11:03 »
Japanarna är hyfsat bra grejer, (de andra vet jag inget om) sladdlösa har jag inte provat, men jag tror inte det är kritiskt för dessa maskiner.

Jag har även en slipmaskin med fyrkantig, ej roterande platta för det sista (den modellen tar mindre än de oscillerande, men ger en finare yta om den används rätt, men en korrekt inställd hyvel ger ändå såpass bra resultat att man inte skall behöva grovslipa, egentligen behöver man inte ens finslipa annat än om man vill ha en helt slät yta, de bättre hyvlarna går att ställa på mindre än 0,5 mm skärdjup om man har tungan rätt i mun dvs...).

Anledningen till att jag personligen förespråkar denna modell är att inom bygg och konstruktions snickeri så finhyvlar man ofta fasta detaljer efter montering.
Tex när jag byggde om delar av bjälklaget på vinden.

Men, även saker som bordsskivor och liknande är smidigt att kunna justera efter att man limmat för att få bort ojämnheter, snedtorkning i virket, mm.

Skall man bara hyvla brädor och plank så är en bordshyvel bättre.
Skall själv investera i en riktig valshyvel till sågen.


Слава Україні! Героям слава!

Förenklar man någonting för mycket så blir det till slut helt obegripligt.

Jakobn

  • Inlägg: 600
    • Skåne
SV: Råd angående elektrisk hand hyvel
« Svar #5 skrivet: 12 jan-17 kl 13:44 »
Här har du en som tar 180mm   http://www.ebay.com/sch/i.html?_from=R40&_trksid=p2050601.m570.l1313.TR0.TRC0.H0.Xplaner180.TRS0&_nkw=planer180&_sacat=0

England är lätt att handla ifrån.

Tack. Det var billigt! aldrig hört talas om märket, men jag får läsa på lite.

Det gäller alltså en elektrisk handhållen hyvel. Jag har en gammal rikt/planhyvel i gjutjärn som används flitigt, den har dock sina begränsningar i fråga om längd. Ca 3 m stolpar på 150x150mm hyvlar jag på den.
Hyveln ska vara till verksamheten så det är inte fråga om att spara någon tusenlapp på att köpa grejer från clasohlson, det får hellre kosta lite. Måste kunna leverera  när kunden står och stampar.

Det är fyrkants virke upp till 7 meter jag jobbar med, det blir väldigt mycket dyrare att ta en ekbjälke 6x7" i den längden till en hyvel än att ta en hyvel till bjälken. Därav mina funderingar på att köpa en handhyvel. Har hyvlat mycket med rubank och putshyvel men det blir ju alltid en massa gratistid om det inte är jag själv som ska ha det, då kan man mer se det som terapi arbete.

Tack så länge.

Thomas_

  • Inlägg: 2203
  • Biodlare sen tidigt 90-tal. Finsnickare sen -97.
    • Skåne
SV: Råd angående elektrisk hand hyvel
« Svar #6 skrivet: 12 jan-17 kl 17:44 »
Tack. Det var billigt! aldrig hört talas om märket, men jag får läsa på lite.

Det gäller alltså en elektrisk handhållen hyvel. Jag har en gammal rikt/planhyvel i gjutjärn som används flitigt, den har dock sina begränsningar i fråga om längd. Ca 3 m stolpar på 150x150mm hyvlar jag på den.
Hyveln ska vara till verksamheten så det är inte fråga om att spara någon tusenlapp på att köpa grejer från clasohlson, det får hellre kosta lite. Måste kunna leverera  när kunden står och stampar.

Det är fyrkants virke upp till 7 meter jag jobbar med, det blir väldigt mycket dyrare att ta en ekbjälke 6x7" i den längden till en hyvel än att ta en hyvel till bjälken. Därav mina funderingar på att köpa en handhyvel. Har hyvlat mycket med rubank och putshyvel men det blir ju alltid en massa gratistid om det inte är jag själv som ska ha det, då kan man mer se det som terapi arbete.

Tack så länge.

Då kommer du inte ångra dig efter ett köp av en Logosol-maskin.
Egenföretagare som lever på bin, pollineringstjänster, avel och drottningodling, uthyrning av bisamhällen till företag och privatpersoner, samt honungsförsäljning. Bedriver Buckfastavel sedan 1996, är lärare på Fristads Folkhögskolas utbildning i Yrkesbiodling, samt är regional Bihälsorådgivare.

Thomas_

  • Inlägg: 2203
  • Biodlare sen tidigt 90-tal. Finsnickare sen -97.
    • Skåne
SV: Råd angående elektrisk hand hyvel
« Svar #7 skrivet: 12 jan-17 kl 17:45 »

Då kommer du inte ångra dig efter ett köp av en Logosol-maskin. Solohyveln väger mindre än ditt ämnes vikt.
Egenföretagare som lever på bin, pollineringstjänster, avel och drottningodling, uthyrning av bisamhällen till företag och privatpersoner, samt honungsförsäljning. Bedriver Buckfastavel sedan 1996, är lärare på Fristads Folkhögskolas utbildning i Yrkesbiodling, samt är regional Bihälsorådgivare.

Jakobn

  • Inlägg: 600
    • Skåne
SV: Råd angående elektrisk hand hyvel
« Svar #8 skrivet: 12 jan-17 kl 20:44 »
Då kommer du inte ångra dig efter ett köp av en Logosol-maskin. Solohyveln väger mindre än ditt ämnes vikt.
Vad jag vet har de bara stationära hyvla. Det är dessutom en investering på max 10.000 som är aktuell.

Men ska inte sticka under stolen med att en Logosylhyvel är högt upp på önkselistan, tror dock inte det fungerar att köra så långa grova ämne på deras hyvlar.
« Senast ändrad: 12 jan-17 kl 20:50 av Jakobn »

Thomas_

  • Inlägg: 2203
  • Biodlare sen tidigt 90-tal. Finsnickare sen -97.
    • Skåne
SV: Råd angående elektrisk hand hyvel
« Svar #9 skrivet: 12 jan-17 kl 21:38 »
tror dock inte det fungerar att köra så långa grova ämne på deras hyvlar.

Det gör det garanterat. Men då vi är ute på byggarbetsplatser har vi sedan länge kasserat hand-elhyvlar, och kör med en lågprisplanhyvel på plats, eftersom resultatet blir så mycket bättre, inte minst avseende svårigheten med jämn avverkning för hand.
Egenföretagare som lever på bin, pollineringstjänster, avel och drottningodling, uthyrning av bisamhällen till företag och privatpersoner, samt honungsförsäljning. Bedriver Buckfastavel sedan 1996, är lärare på Fristads Folkhögskolas utbildning i Yrkesbiodling, samt är regional Bihälsorådgivare.

Jakobn

  • Inlägg: 600
    • Skåne
SV: Råd angående elektrisk hand hyvel
« Svar #10 skrivet: 13 jan-17 kl 09:29 »
Det går säkert, men jag tror inte med en rimlig arbetsinsats, motbevis gärna så jag får ytterliggare en anledning att köpe en Logosolhyvel. Du får gärna tipsa om du känner till någon som hyvlar så stora ämne på en logosol. Annars finns det ju hyveltillsatser för de flesta sågverk, men det är inte aktuellt de närmaste åren.

Hur menar du att det är svårt att få en jämn yta med en handhyvel? Jag är bara intresserad av att få en jämn yta inte rikta, det gör inget om bjälkarna är krokiga eller om måttet skilje en del mellan sidorna.

Mvh

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14416
    • Östergötland
SV: Råd angående elektrisk hand hyvel
« Svar #11 skrivet: 13 jan-17 kl 10:25 »
Jag har haft mycket nytta av handelhyvlarna när jag renoverat/byggt hus i bondsågat virke. Hade jag på den tiden vetat om att det fanns hyvlar som tog full bredd så hade jag köpt en direkt.

Bygger inte alls så mycket nu, men blev ändå sugen...

DennisCA

  • Inlägg: 2638
    • Finland
SV: Råd angående elektrisk hand hyvel
« Svar #12 skrivet: 13 jan-17 kl 11:33 »
Funderar även på en hyvel, vad tror ni om denna:
http://www.findit.fi/sv/1069114.htm

Osannolikt jag köper dock, penganöd.

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14416
    • Östergötland
SV: Råd angående elektrisk hand hyvel
« Svar #13 skrivet: 13 jan-17 kl 13:32 »
Makita har väl bra grejer, så den är säkert värd priset, men jag skulle bli hindrad av att den är klumpig på båda sidor. Vill gärna kunna hyvla ned kanter.

Thomas_

  • Inlägg: 2203
  • Biodlare sen tidigt 90-tal. Finsnickare sen -97.
    • Skåne
SV: Råd angående elektrisk hand hyvel
« Svar #14 skrivet: 13 jan-17 kl 17:29 »
Det går säkert, men jag tror inte med en rimlig arbetsinsats, motbevis gärna så jag får ytterliggare en anledning att köpe en Logosolhyvel. Du får gärna tipsa om du känner till någon som hyvlar så stora ämne på en logosol. Annars finns det ju hyveltillsatser för de flesta sågverk, men det är inte aktuellt de närmaste åren.

Hur menar du att det är svårt att få en jämn yta med en handhyvel? Jag är bara intresserad av att få en jämn yta inte rikta, det gör inget om bjälkarna är krokiga eller om måttet skilje en del mellan sidorna.

Mvh

Själv har jag kört större dimensioner än så i min Logosol-hyvel, och jag vet en kollega som gör det betydligt oftare, med en något större modell än min.

Aha, ska du bara få ytan hyvlad - då är det såklart en handelhyvel som är vettigast till så stora ämnen. Jag trodde ju de skulle bli plana/jämntjocka...
Egenföretagare som lever på bin, pollineringstjänster, avel och drottningodling, uthyrning av bisamhällen till företag och privatpersoner, samt honungsförsäljning. Bedriver Buckfastavel sedan 1996, är lärare på Fristads Folkhögskolas utbildning i Yrkesbiodling, samt är regional Bihälsorådgivare.

Nordic Vargtand

  • Inlägg: 3645
    • Hälsingland
SV: Råd angående elektrisk hand hyvel
« Svar #15 skrivet: 13 jan-17 kl 19:02 »
Jag använder en handhyvel till nästan allt numera.

(men en stationär står på önskelistan, men då som sagt bara som komplement, någon ersättare kommer den inte att bli.)
Слава Україні! Героям слава!

Förenklar man någonting för mycket så blir det till slut helt obegripligt.

DennisCA

  • Inlägg: 2638
    • Finland
SV: Råd angående elektrisk hand hyvel
« Svar #16 skrivet: 13 jan-17 kl 19:20 »
Makita har väl bra grejer, så den är säkert värd priset, men jag skulle bli hindrad av att den är klumpig på båda sidor. Vill gärna kunna hyvla ned kanter.

Har jag inte tänkt på faktiskt. Men jag tänkte den skulle fungera mest som en sorts elektrisk bila och grov-avverkare. Sen hyvlar jag med mina gammaldags handhyvlar eller kör genom den stationära.

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14416
    • Östergötland
SV: Råd angående elektrisk hand hyvel
« Svar #17 skrivet: 13 jan-17 kl 20:54 »
Jag har svårt för vanliga handhyvlar, dels för att de var så jobbiga i barndomen när man saknade tyngd och kraft, men också för att de behöver ett stadigare mothåll.

Hyvlade nyss ned en hönshusdörr som hade svällt så den fastnat, utan att ta ner den. Hade gått med en vanlig hyvel, men inte med Makitan.

Jakobn

  • Inlägg: 600
    • Skåne
SV: Råd angående elektrisk hand hyvel
« Svar #18 skrivet: 13 jan-17 kl 21:44 »
Själv har jag kört större dimensioner än så i min Logosol-hyvel, och jag vet en kollega som gör det betydligt oftare, med en något större modell än min.

Aha, ska du bara få ytan hyvlad - då är det såklart en handelhyvel som är vettigast till så stora ämnen. Jag trodde ju de skulle bli plana/jämntjocka...

Hur stora dimensioner har du kört och hur har du gjort då. Behöver ju ett ganska långt bord när man är i början och slutet på en 7 meter lång bjälke eller de korta på 4 meter för den delen.
Är inte en solohyvel som är aktuell för mig i framtiden, är inne på deras två eller 4 kutterhyvel beroende på ekonomi och vilken efterfrågan jag har.

Jag fick svar på säljaren för Rebir hyveln, ska man köra flera drag på ett ämne ska man runda kanterna på stålen. Är sugen på att testa den billiga 180mm hyveln, men funderar på om det verkligen går att göra en tillräckligt bra hyvel för den summan. Sedan är det ju alltid tveksamt när man ska handla utomhus.

Anledningen till att jag inte vill rikta är bland annat för att det försvinner för mycket material på en del bjälkar, har exempelvis en 5,5 ekbjälke med en böj på 3cm riktar man den försvinner 1/3 av materialet.
Skulle tid funnits hade det varit roligt att bygge om en liten trefas hyvel med hjul och sidoanhåll, då skulle man få upp farten på hyvlingen. Tyvärr behöver man pengajobba alldeles för mycket.

Tack för alla svar, fyll gärna på med vilda idéer och förslag.

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14416
    • Östergötland
SV: Råd angående elektrisk hand hyvel
« Svar #19 skrivet: 14 jan-17 kl 00:08 »
Visst skall man vara misstänksam mot för billiga grejer, men 2200 är ju inte helt gratis och det är en relativt enkel maskin som väger 8 kg. Man får ett elverk med bensinmotor och generator för under 2000, och då väger det 40 kg. Och fungerar bra.

Läste några kommentarer om den och det mesta var positivt.


Och visst är det bra att runda kanterna på stålen om man skall köra fler drag, men det blir inte bra ändå. Man får aldrig samma avverkningsdjup på andra draget.

Bygga om en egen variant tycker jag låter kul, men det tar tid...

Thomas_

  • Inlägg: 2203
  • Biodlare sen tidigt 90-tal. Finsnickare sen -97.
    • Skåne
SV: Råd angående elektrisk hand hyvel
« Svar #20 skrivet: 14 jan-17 kl 08:17 »
Hur stora dimensioner har du kört och hur har du gjort då. Behöver ju ett ganska långt bord när man är i början och slutet på en 7 meter lång bjälke eller de korta på 4 meter för den delen.
Är inte en solohyvel som är aktuell för mig i framtiden, är inne på deras två eller 4 kutterhyvel beroende på ekonomi och vilken efterfrågan jag har.

I min H410 har jag kört 245 X 120 mm i långa längder. Inga stöd eller konstigheter, utöver de båda fabriksgjorda förlängningsborden, utan en lärling till hjälp. Är det ek kallar jag bara på min gode granne också, han och jag byter hjälp med varann då och då. Mitt tillval från fabrik med den starkare steglösa matningen har jag aldrig ångrat.
Egenföretagare som lever på bin, pollineringstjänster, avel och drottningodling, uthyrning av bisamhällen till företag och privatpersoner, samt honungsförsäljning. Bedriver Buckfastavel sedan 1996, är lärare på Fristads Folkhögskolas utbildning i Yrkesbiodling, samt är regional Bihälsorådgivare.

Jakobn

  • Inlägg: 600
    • Skåne
SV: Råd angående elektrisk hand hyvel
« Svar #21 skrivet: 14 jan-17 kl 19:20 »
Jag måste erkänna att du har en poäng. Har hittat motsvarande varianter i Sverige och de kostar från 17000, Festool, Makita och Mafell, då hyvlar de över 200 brett. Kommer dock klara mig i 99 fall av 100 med 180mm. Borde gå att hyvla 7" bjälke med ett drag.

Jakobn

  • Inlägg: 600
    • Skåne
SV: Råd angående elektrisk hand hyvel
« Svar #22 skrivet: 14 jan-17 kl 19:22 »
I min H410 har jag kört 245 X 120 mm i långa längder. Inga stöd eller konstigheter, utöver de båda fabriksgjorda förlängningsborden, utan en lärling till hjälp. Är det ek kallar jag bara på min gode granne också, han och jag byter hjälp med varann då och då. Mitt tillval från fabrik med den starkare steglösa matningen har jag aldrig ångrat.
Vad är långa längder? Antar att du inte hyvlat något som varit nära 7 meter, blir en våldsam brytkraft när sådana ämne närmar sig slutet.

Thomas_

  • Inlägg: 2203
  • Biodlare sen tidigt 90-tal. Finsnickare sen -97.
    • Skåne
SV: Råd angående elektrisk hand hyvel
« Svar #23 skrivet: 14 jan-17 kl 21:31 »
Vad är långa längder? Antar att du inte hyvlat något som varit nära 7 meter, blir en våldsam brytkraft när sådana ämne närmar sig slutet.

8 400 mm limträbalkar. Hyveln är robust, och de som tar emot ämnet vid utmatningen har teknik för att motverka brytkraften.
Egenföretagare som lever på bin, pollineringstjänster, avel och drottningodling, uthyrning av bisamhällen till företag och privatpersoner, samt honungsförsäljning. Bedriver Buckfastavel sedan 1996, är lärare på Fristads Folkhögskolas utbildning i Yrkesbiodling, samt är regional Bihälsorådgivare.

Nordic Vargtand

  • Inlägg: 3645
    • Hälsingland
SV: Råd angående elektrisk hand hyvel
« Svar #24 skrivet: 14 jan-17 kl 22:17 »
Skall man ha "riktiga grejer" så snackar vi investeringar från ca 45- 250 000 och uppåt + moms och tillbehör...

Слава Україні! Героям слава!

Förenklar man någonting för mycket så blir det till slut helt obegripligt.

Thomas_

  • Inlägg: 2203
  • Biodlare sen tidigt 90-tal. Finsnickare sen -97.
    • Skåne
SV: Råd angående elektrisk hand hyvel
« Svar #25 skrivet: 15 jan-17 kl 17:17 »
Skall man ha "riktiga grejer" så snackar vi investeringar från ca 45- 250 000 och uppåt + moms och tillbehör...

Moms? Den hanterar vi endast åt staten, vi betalar den, men får tillbaks den igen.
Egenföretagare som lever på bin, pollineringstjänster, avel och drottningodling, uthyrning av bisamhällen till företag och privatpersoner, samt honungsförsäljning. Bedriver Buckfastavel sedan 1996, är lärare på Fristads Folkhögskolas utbildning i Yrkesbiodling, samt är regional Bihälsorådgivare.

Nordic Vargtand

  • Inlägg: 3645
    • Hälsingland
SV: Råd angående elektrisk hand hyvel
« Svar #26 skrivet: 15 jan-17 kl 19:11 »
45K gav en bekant iaf för enbart fräsenheten av logosolprylarna och den är ändå inte för riktig linjeproduktion...
250K kostar ett riktigt gårds sågverk med bana och skit, som sagt ett gårds sågverk, ej för riktig linjeproduktion...

Dvs, det lyxigare segmentet av "hobbygrejer" om man jobbar väldigt mycket med detta...

Men, det är dyrt att tillverka grejer med hygglig kvalitet.
Snackar vi ett riktigt sågverk för yrkesmässig produktion är det kanske 2 miljoner+ som gäller om man summerar ihop allt, då börjar det bli mer i sådan skala att man behöver ha anställda för att hålla igång investerings ekonomi i produktionen, osv...

Det är ju en avvägning om hur *vad* man tänkt hålla på med och i vilken skala...

Om man bara sitter med hemslöjdsförbundets bok räcker ju en maskin för kanske 1-2K, men yrkesjobbar man som snickare kanske man behöver göra större investeringar, osv...



Слава Україні! Героям слава!

Förenklar man någonting för mycket så blir det till slut helt obegripligt.

Jakobn

  • Inlägg: 600
    • Skåne
SV: Råd angående elektrisk hand hyvel
« Svar #27 skrivet: 17 jan-17 kl 07:39 »
8 400 mm limträbalkar. Hyveln är robust, och de som tar emot ämnet vid utmatningen har teknik för att motverka brytkraften.
Det låter lovande, tyvärr har jag sällan tillgång till hjälpreda. Kanske är svårt att sätta en riktigt lång förlängning eftersom man behöver höja och sänka den tillsammans med bordet, vad tror du?
Upplever du att matningen har svårt att få fram stora ämne?

Jakobn

  • Inlägg: 600
    • Skåne
SV: Råd angående elektrisk hand hyvel
« Svar #28 skrivet: 17 jan-17 kl 08:04 »
45K gav en bekant iaf för enbart fräsenheten av logosolprylarna och den är ändå inte för riktig linjeproduktion...
250K kostar ett riktigt gårds sågverk med bana och skit, som sagt ett gårds sågverk, ej för riktig linjeproduktion...

Dvs, det lyxigare segmentet av "hobbygrejer" om man jobbar väldigt mycket med detta...

Men, det är dyrt att tillverka grejer med hygglig kvalitet.
Snackar vi ett riktigt sågverk för yrkesmässig produktion är det kanske 2 miljoner+ som gäller om man summerar ihop allt, då börjar det bli mer i sådan skala att man behöver ha anställda för att hålla igång investerings ekonomi i produktionen, osv...

Det är ju en avvägning om hur *vad* man tänkt hålla på med och i vilken skala...

Om man bara sitter med hemslöjdsförbundets bok räcker ju en maskin för kanske 1-2K, men yrkesjobbar man som snickare kanske man behöver göra större investeringar, osv...

Jo jag funderar på att vänta för att inte göra några snålköp. Logosolhyvel blir det så småningom, frågan är bara när. Som det ser ut nu behöver jag både en stationär och en bärbar hyvel. Föredrar dock att investera försiktigt och några lån är det inte frågan om.

Alternativen nu
Rebirhyvel ca 3000kr 155mm (osäkert med kvalitén men bra pris)
Hyvel från England 3000kr 180mm (säkerligen ingen vidare kvalite men kanske tillräckligt, alltid tveksamt när man ska handla utomlands)
Makitas 170mm hyvel för 7000kr (kommer inte klara allt men garanterat bra grejer)
Festool hyvel 205mm 17000kr (kommer klara allt och garanterat bra grejer)

Det blir lite fel om man bara sitter och räknar på hur dyrt allt är, frågan bör alltid vara om man kan ta tillräckligt betalt för att få verksamheten att gå runt med de medel man har om det sedan är en såglinje för miljoner eller en timmerjigg spelar ingen roll så länge man har mat på bordet.
Priset på sågverket har heller inget med vilken kvalité på produkten man kan få fram, det avgör ju bara hur mycket man kan få fram på en viss tid. Sedan gäller det som sagt att någon vill betala tillräckligt mycket för det man producerar.

Nordic Vargtand

  • Inlägg: 3645
    • Hälsingland
SV: Råd angående elektrisk hand hyvel
« Svar #29 skrivet: 17 jan-17 kl 10:28 »
Men, varför kan din gamla bara ta 3 meter?

Går det inte att göra en stödbana eller liknande med rullar, tex?

Loogosolmaskinerna i den prisklassen är ganska små i praktiken (i allafall fräsmaskinerna jag såg)

Finns ju tämligen gott om bra begagnade maskiner, tex italiensla kombimaskiner med sidocutter och liknande som har riktigt gjutet underrede.
Bör gå att hitta för mindre än halva priset begagnade men frecha.
Kolla bara att tillbehör som stålsaster, mm är frecha, dessa kan vara riktigt dyra att byta (även på logosol, mfl Särskilt profilstål för grövre stockbredder.).


Слава Україні! Героям слава!

Förenklar man någonting för mycket så blir det till slut helt obegripligt.

Jakobn

  • Inlägg: 600
    • Skåne
SV: Råd angående elektrisk hand hyvel
« Svar #30 skrivet: 17 jan-17 kl 18:32 »
Nej det går inte att göra en stödbana åt  min gamla.

Jag har tittat på deras hyvlar flera gånger, tycker de verkar bra. Vet egentligen inte vad du menar med att de är små, effekten på motorerna och postning som är intressant tänker jag. Har aldrig hört någon som varit missnöjd med sitt köp.

Blir inte tal om en begagnad maskin, jag har gamla maskiner så det räcker. Är inte precis en dans på rosor att äga en sådan gammal maskin, men tycker man det är kul och har tid + pengar att lägga på dem är det fina grejer.

Nordic Vargtand

  • Inlägg: 3645
    • Hälsingland
SV: Råd angående elektrisk hand hyvel
« Svar #31 skrivet: 17 jan-17 kl 19:16 »
I så fall är det väl bara att slå till, men vill du köra helstock så behöver du i allafall rullar även till logosolmaskinerna då en del modeller har ben underrede.
(i allafall underlättar det...)

Är inte budget så viktig så skulle jag även köpa med en uppsättning extra skär+ slipjiggar till dem så att man kan slipa om de gamla om du kör mycket ek och vill ha en finare yta, men detta är inte nödvändigt (det är mycket segare gods i dem än i de billiga kopiorna så de håller skärpan mycket längre).

Har mest testat deras timmerfräsar, de var helt ok. Fanns just inget att anmärka på sett till det i sammanhanget relativt låga nypriset för denna typ av maskiner.
De är tänkta för gårds snickerier och liknande.

(Kör dock ljunglövs på nya systemet här, så kan ej uttala mig specifikt om logosols integ och banor, men de ser ganska likvärdiga ut men lättare att handskas med, ljunglöfs är en hiskeligt tunga system att hantera då den använder ett äldre fullräls system (fördelen är att det, till skillnad mot tex solosysmen är äkta fribärade även för riktigt tunga stockar, fast jag har borrat ned extra stöd med muttrar som går att låsa i betongplattan under skenorna så att man inte skall få mått differenser om man är ovarsam vid avlastningen av tungt rått timmer från traktorn tex.).)

« Senast ändrad: 17 jan-17 kl 19:43 av mizzarrogh »
Слава Україні! Героям слава!

Förenklar man någonting för mycket så blir det till slut helt obegripligt.

Jakobn

  • Inlägg: 600
    • Skåne
SV: Råd angående elektrisk hand hyvel
« Svar #32 skrivet: 17 jan-17 kl 19:32 »
Tack för dina synpunkter!
Vad är ljunglösv ? är inte riktig med i sammanhanget.

Anledningen till att det inte går att göra stödbana åt min gamla hyvel är att den ska bytas ut så snart som möjligt och den nya hyvlingslokalen är inte färdig förrän näst år.

Nordic Vargtand

  • Inlägg: 3645
    • Hälsingland
SV: Råd angående elektrisk hand hyvel
« Svar #33 skrivet: 17 jan-17 kl 19:42 »
Ljunglöf skulle det stå,  o:) osäker på om de finns kvar fortfarande, men det var ett äldre system med ett slags tågvagnsliknande kärra som aggregatet löpte på, i detta fall en hiskelig klump till kedjesåg med en massa skruvar och motormanicker för att ställa in höjden, sedan vänder man skiten med en domkraft när man vill såga andra sidan på ämnet, osv så att man vrider ämnet i en fyrkant. Fräsen till den (som vi tyärr inte har, men jag har önskat ibland...) var ett slags minitågvagn med skottkärreskänklar man körde på tågrälsen över stocken vad jag minns. Nackdelen är att den är förbaskat tung att hålla på med då man vänder stockarna helt för hand.

Tror nästan att logosolsystemet blir billigare i ditt fall om du inte redan har ett äldre system du vill bygga vidare på.

(men hittar du ett begagnat sytem är det ett bra komplement till logosolsystemet om du önskar såga mycket heltimmer, du gör då grovgörat i den först, sedan finliret i logosolfräsen, tex om du vill ha den kombon. Har funderat en del över om solosystemets timmerfräs kan gå att modifiera så att hyveln passar i Ljunglöfs slädsystem... men är osäker på om det fungerar smidigt, skulle nog rekommendera en egen, fristående fräsenhet om man skulle nyinvestera, eller en släde som är tänkt för ditt system.)






Слава Україні! Героям слава!

Förenklar man någonting för mycket så blir det till slut helt obegripligt.

Thomas_

  • Inlägg: 2203
  • Biodlare sen tidigt 90-tal. Finsnickare sen -97.
    • Skåne
SV: Råd angående elektrisk hand hyvel
« Svar #34 skrivet: 20 jan-17 kl 20:23 »
Det låter lovande, tyvärr har jag sällan tillgång till hjälpreda. Kanske är svårt att sätta en riktigt lång förlängning eftersom man behöver höja och sänka den tillsammans med bordet, vad tror du?
Upplever du att matningen har svårt att få fram stora ämne?

Deras fabrikstillverkade förlängningsbord duger gott anser jag. Matningen är suverän, åtminstone den steglösa som jag har på min. Den har starkare motor än originalmatningen med fast hastighet.
Egenföretagare som lever på bin, pollineringstjänster, avel och drottningodling, uthyrning av bisamhällen till företag och privatpersoner, samt honungsförsäljning. Bedriver Buckfastavel sedan 1996, är lärare på Fristads Folkhögskolas utbildning i Yrkesbiodling, samt är regional Bihälsorådgivare.

Thomas_

  • Inlägg: 2203
  • Biodlare sen tidigt 90-tal. Finsnickare sen -97.
    • Skåne
SV: Råd angående elektrisk hand hyvel
« Svar #35 skrivet: 20 jan-17 kl 20:26 »
Loogosolmaskinerna i den prisklassen är ganska små i praktiken (i allafall fräsmaskinerna jag såg)

Små??? Nu verkar du inte ha koll på läget, eller hur? Jag har stått vid olika bordsfräsar och arbetat i timmar, dagar, veckor, månader och år sedan 1997, och jag har aldrig någonsin varit så imponerad som med den Logosol MF30 jag har idag. Att kunna tilta spindeln 270 grader tex, det är unikt på hela världsmarknaden ännu av vad jag känner till!

Den är helt i storleksklass som många av de andra vanligaste industri-bordsfräsarna.
Egenföretagare som lever på bin, pollineringstjänster, avel och drottningodling, uthyrning av bisamhällen till företag och privatpersoner, samt honungsförsäljning. Bedriver Buckfastavel sedan 1996, är lärare på Fristads Folkhögskolas utbildning i Yrkesbiodling, samt är regional Bihälsorådgivare.

TW

  • Inlägg: 2684
    • Finland
SV: Råd angående elektrisk hand hyvel
« Svar #36 skrivet: 20 jan-17 kl 22:25 »
Små??? Nu verkar du inte ha koll på läget, eller hur? Jag har stått vid olika bordsfräsar och arbetat i timmar, dagar, veckor, månader och år sedan 1997, och jag har aldrig någonsin varit så imponerad som med den Logosol MF30 jag har idag. Att kunna tilta spindeln 270 grader tex, det är unikt på hela världsmarknaden ännu av vad jag känner till!

Den är helt i storleksklass som många av de andra vanligaste industri-bordsfräsarna.

Jag tvivlar inte på att Logosol MF 30 är en bra maskin men den är liten och inte speciellt kraftigt byggd. Att jämföra en sådan relativt liten bordsfräs med en stor l'Invincibile eller Martin eller Kölle är bara löjligt.
Båda sorterna är bra maskiner men egenskaperna är väldigt olika.

Själv tröttnade jag på den lilla 2,2kW bordsfräsen på min Stenberg kombimaskin så nu blir det en l'Invincibile T160. Den väger ungefär ett ton och motorn torde vara kring 5 kW. Jag hoppas att den skall vara stabilare och kraftigare för det behöver jag i min framtida användning. Totalkostnaden ser ut att landa kring 1500 euro plus arbetsinsatsen för en totalrenoverad maskin i närapå nyskick.
Bor redan på landet men drömmer om ett eget litet hus......
Timmerman och snickare och byggnadsingenjör och gör-det-självare. Gör väldigt mycket av litet men kan inte göra allt av ingenting.
Antifacist.

Svart

  • Inlägg: 594
  • tills jag hittar något mörkare
    • Västergötland
SV: Råd angående elektrisk hand hyvel
« Svar #37 skrivet: 25 jan-17 kl 14:34 »
Jag köpte en hitachi handhållen elhyvel på 100 mm för fyrtumsplank. En del var några mm bredare än hyveln och de var värre att få snygga för som tidigare sagts är det svårt att ta ett skär till på samma djup. Är det så smalt funkar handhyveln mycket bättre till andraskäret.

Men annars... Mycket nöjd! Kul att jobba med. Med skarpa skär och måttfull matning blir utan fin på en gång.
Idag har jag inte sett en enda fotgängare som saknade reflex. Tänk på det.

Thomas_

  • Inlägg: 2203
  • Biodlare sen tidigt 90-tal. Finsnickare sen -97.
    • Skåne
SV: Råd angående elektrisk hand hyvel
« Svar #38 skrivet: 25 jan-17 kl 20:05 »
Jag köpte en hitachi handhållen elhyvel på 100 mm för fyrtumsplank. En del var några mm bredare än hyveln och de var värre att få snygga för som tidigare sagts är det svårt att ta ett skär till på samma djup.

Sågat mått 4 tum = 101,6 mm bredd.
Egenföretagare som lever på bin, pollineringstjänster, avel och drottningodling, uthyrning av bisamhällen till företag och privatpersoner, samt honungsförsäljning. Bedriver Buckfastavel sedan 1996, är lärare på Fristads Folkhögskolas utbildning i Yrkesbiodling, samt är regional Bihälsorådgivare.

Nordic Vargtand

  • Inlägg: 3645
    • Hälsingland
SV: Råd angående elektrisk hand hyvel
« Svar #39 skrivet: 14 feb-17 kl 22:25 »
Thomas_, jag blandade ihop modellerna, kom sedan på att det finns mycket större modeller än den jag tittat på...

De är ganska lika (nyare) Altendorf maskinerna i format och utförande.

Tippar på att de större modellerna också har ungefär samma kapacitet och viktklass.
(att döma av databladen)







Слава Україні! Героям слава!

Förenklar man någonting för mycket så blir det till slut helt obegripligt.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

809 gäster, 7 användare (2 dolda)
xaelanar, EncEnl, kloge74, eremit1, Björkris

* Forum

* Om tidningen Åter



- Jag älskar när tidningen kommer! Myskväll och massor med läsningar!
/Melissa

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser