Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Alpacka - varför är den ullen så billig?  (läst 9404 gånger)

knöcklan

  • Inlägg: 5143
  • Strö salt på stjärtfjädrarna
    • Dalarna
Alpacka - varför är den ullen så billig?
« skrivet: 03 dec-16 kl 10:56 »
Alpackaull har gjort sitt intåg bland garner.  Denna ull är överkomlig i pris.  Varför ? 
Dialog förändrar mig och världen. mig ???  Insh'allah och tyga håller siddu
Det som är för allvarligt för att skämta om är inte heller värt att tas på allvar. En förutsättning fördemokrati

Lindblomman

  • Gäst
SV: Alpacka - varför är den ullen så billig?
« Svar #1 skrivet: 03 dec-16 kl 11:00 »
Alpackaull har gjort sitt intåg bland garner.  Denna ull är överkomlig i pris.  Varför ?

Jag vet inte, men funderar på om det kan bero på att alpackaull är nästan fri från lanolin och därmed inte behöver lika mycket tvätt t.ex.? Och att den, i alla fall enligt en del, är lättare att spinna än fårull?

PantaRei

  • Gäst
SV: Alpacka - varför är den ullen så billig?
« Svar #2 skrivet: 03 dec-16 kl 12:01 »
Beror på vad du syftar på för alpackagarn. Massproducerat garn från ull från låglöneländer, spunnet och färgat i fabriker med ännu lägre löner och ingen mijökoll, skeppat över halva jorden och salufört av kedjor med monopolställning - ja det är billigt. Men fårullsgarn från motsvarande producenter är ännu billigare.
Söker man ett mer etiskt alternativ får man betala mer. Det finns inhemskt alpackagarn från småproducenter, dyrare men känns bättre.

tropfrog

  • Inlägg: 1755
    • Västergötland
SV: Alpacka - varför är den ullen så billig?
« Svar #3 skrivet: 03 dec-16 kl 12:21 »
" och salufört av kedjor med monopolställning - ja det är billigt."

Just monopolställning brukar som regel göra en produkt dyrare, inte billigare.

Men annars håller jag med. Köp lokalproducerade ull eller åtminstone fair trade märkt.

Mitt problem är inte vad garnet kostar. Mitt problem är att hitta någon som kan göra en tröja åt mig.

Mvh
Magnus

PantaRei

  • Gäst
SV: Alpacka - varför är den ullen så billig?
« Svar #4 skrivet: 03 dec-16 kl 12:41 »
Monopolställningen i det här fallet tvingar affärsidkare att saluföra enbart en fabrikants garn och på de villkor fabrikanten ställer. Det gör att affärsidkaren har låg vinstmarginal medan fabrikanten kan ta ut en större marginal. Handlaren är mer eller mindre tvungen att gå med på villkoren eftersom det finns ett mycket begränsat antal garnproducenter att välja mellan och alla har liknande villkor. Finns ännu fristående garnbutiker, stöd dem och lokala producenter istället för att fråga efter det garn som veckotidningarna marknadsför i sina mönster.

olivia.k

  • Inlägg: 1455
    • Jämtland
SV: Alpacka - varför är den ullen så billig?
« Svar #5 skrivet: 03 dec-16 kl 13:44 »
Monopolställningen i det här fallet tvingar affärsidkare att saluföra enbart en fabrikants garn och på de villkor fabrikanten ställer. Det gör att affärsidkaren har låg vinstmarginal medan fabrikanten kan ta ut en större marginal. Handlaren är mer eller mindre tvungen att gå med på villkoren eftersom det finns ett mycket begränsat antal garnproducenter att välja mellan och alla har liknande villkor. Finns ännu fristående garnbutiker, stöd dem och lokala producenter istället för att fråga efter det garn som veckotidningarna marknadsför i sina mönster.

Vilka tänker du på nu? Jag gissar på garnstudio/drops som finns i varenda garnaffär men de har ju inget krav på att man måste saluföra endast deras garner. Däremot har de rekommenderat pris på garnerna och ibland har de "rea" och jag har hört att butiker måste följa denna prissättning.

Garner överlag är väldigt billigt i Sverige men som du nämner är alpacka billigt men fårull ännu billigare från Garnstudio. I exempelvis New York city är garner dyrt (tror att råvaran oftast kommer fr sydamerika som ligger nära) men tyger är billigt där fast de skeppas från Korea etc. Om jag skulle ta ull av egna får och spinna det i Sverige kommer ju min kostnad för garnerna bli högre än vad det kostar mig att köpa garner från Garnstudio som grossist och det är ju trist. Det är konstigt det inte lönar sig att spinna garn i Sverige för försäljning när man får råvaran i princip gratis.

tropfrog

  • Inlägg: 1755
    • Västergötland
SV: Alpacka - varför är den ullen så billig?
« Svar #6 skrivet: 03 dec-16 kl 14:36 »
Att via avtal binda en återförsäljare att köpa bara av en grossist är iofs inte olagligt. Men det brukar innebära en ganska så säker död för grossisten. Något tvång handlar det inte om, då alla avtal är frivilliga.

Att som grossist tvinga en återförsäljare att sälja till ett bestämmt pris är olagligt och förekommer troligtvis mycket sparsamt.

Monopol på grossistsidan fungerar precis som alla andra monopol, dvs fördyrande för slutkunden.

Även om råvaran är gratis så är det antalet timmar gånger arbetskraftens kostnad att ta fram slutprodukten och få den till kunderna som till största delen indirekt påverkar utpris på en produkt. Det är bara i sällsynta fall som råvaran kostnad är den dominerande.

Mvh
Magnus

knöcklan

  • Inlägg: 5143
  • Strö salt på stjärtfjädrarna
    • Dalarna
SV: Alpacka - varför är den ullen så billig?
« Svar #7 skrivet: 04 dec-16 kl 11:10 »
Min (tidigare) bild av djuret alpacka är att de betar på relativt höga höjder i i anderna.  Och att antalet flockar med djur har varit begränsad.  Men eftersom mängden alpackaull på markanden i affärer och på nätet nu har ökat och ökar så får jag inte ihop ekvationen. 
För att få ihop den  logiken antar jag att man nu etablerar helt nya farmar och  driver alpackafarmar främst för ullens skull?  Min fråga är därför har farmarna utökats i Sydamerika och kanske  i andra höglänta  slätter tex mongoliet och tibet? 

I går gick ett program på kunskapskanalen om dromedarer och kameler.  Där framgick att man även börjat avla kameler med deras kusiner från Sydamerika.  Om den aveln skulle gynna tillgången på ull eller mjölk uttalades inte.  Inte heller om avkomman blir steril som Mulåsnan. 
« Senast ändrad: 04 dec-16 kl 12:08 av knöcklan »
Dialog förändrar mig och världen. mig ???  Insh'allah och tyga håller siddu
Det som är för allvarligt för att skämta om är inte heller värt att tas på allvar. En förutsättning fördemokrati

Nordic Vargtand

  • Inlägg: 3645
    • Hälsingland
SV: Alpacka - varför är den ullen så billig?
« Svar #8 skrivet: 04 dec-16 kl 12:21 »
Alpackor kan du ha i princip överallt, jag tror det är väldigt liten del som fortfarande görs med traditionella metoder, tyvärr.
Слава Україні! Героям слава!

Förenklar man någonting för mycket så blir det till slut helt obegripligt.

knöcklan

  • Inlägg: 5143
  • Strö salt på stjärtfjädrarna
    • Dalarna
SV: Alpacka - varför är den ullen så billig?
« Svar #9 skrivet: 04 dec-16 kl 13:44 »
Alpackor kan du ha i princip överallt, jag tror det är väldigt liten del som fortfarande görs med traditionella metoder, tyvärr.
Jag förstår inte vad du menar?  Om att man kan ha alpackor överallt innebär det då att  det numera finns farmar för alpackor i många länder över hela klotet?  Och menar du med traditionella metoder att man idag   tillämpar annan teknik för att tillvarata ullen än vad man tidigare gjorde?
Dialog förändrar mig och världen. mig ???  Insh'allah och tyga håller siddu
Det som är för allvarligt för att skämta om är inte heller värt att tas på allvar. En förutsättning fördemokrati

knöcklan

  • Inlägg: 5143
  • Strö salt på stjärtfjädrarna
    • Dalarna
SV: Alpacka - varför är den ullen så billig?
« Svar #10 skrivet: 04 dec-16 kl 14:09 »
Jag gogglade och hittade detta från 2011
http://www.alternativ.nu/index.php?topic=55638.0
men det säger inget om  omfattningen och ekonomin av  alpackafarmar runt om i världen.   Skulle det finnas större Alpackafarmar här i Sverige borde vi haft flera trådar om djuret och ullen.  Enligt ovan tråd hade Jan Lindgren några lamor släkting till alpackan..  Och vad jag förstår är alpackor betydligt dyrare än lamor.
Dialog förändrar mig och världen. mig ???  Insh'allah och tyga håller siddu
Det som är för allvarligt för att skämta om är inte heller värt att tas på allvar. En förutsättning fördemokrati

Nordic Vargtand

  • Inlägg: 3645
    • Hälsingland
SV: Alpacka - varför är den ullen så billig?
« Svar #11 skrivet: 04 dec-16 kl 14:38 »
Jag vet inte hur stor kommersiell betydelse de har i resten av världen idag, men de är ju inte så ovanliga som art utanför deras ursprungliga hemtrakter idag.

Med traditionell menade jag det du beskrev, om traditionellt hantverk och ursprung.

Intialkostnaden att starta upp med avelsdjur och sådant är dyrt, men sedan är driften ganska billig.

Vad jag vet finns ännu ingen kommersiell odling av alpacka ull i norden.

Слава Україні! Героям слава!

Förenklar man någonting för mycket så blir det till slut helt obegripligt.

Nordic Vargtand

  • Inlägg: 3645
    • Hälsingland
SV: Alpacka - varför är den ullen så billig?
« Svar #12 skrivet: 04 dec-16 kl 14:48 »
Alpackan verkar faktiskt vanligare än jag trodde även här i norden då jag kollade upp det, så det verkar finnas en del mindre ullproducenter här dag av äkta alpacka ull.
Jag kan dock inte heller förklara prisraset med det, utan det måste bero på import, varifrån vet jag inte...



Слава Україні! Героям слава!

Förenklar man någonting för mycket så blir det till slut helt obegripligt.

Nina W

  • Inlägg: 3993
    • Värmland
SV: Alpacka - varför är den ullen så billig?
« Svar #13 skrivet: 04 dec-16 kl 15:27 »
Har kineserna børjat med alpackor också? I så fall pressar dom antagligen priserna. Jag vet att dom har massvis med angorakaniner som behandlas vældigt illa, angoragetter och æven kashmirgetter. De sistnæmda betar vældigt næra marken -læmnar just ingenting, och dærfør førorsakar dom jordførstøring och eronsion.

knöcklan

  • Inlägg: 5143
  • Strö salt på stjärtfjädrarna
    • Dalarna
SV: Alpacka - varför är den ullen så billig?
« Svar #14 skrivet: 04 dec-16 kl 18:02 »
Just monopolställning brukar som regel göra en produkt dyrare, inte billigare.
Men annars håller jag med. Köp lokalproducerade ull eller åtminstone fair trade märkt.
Mitt problem är inte vad garnet kostar. Mitt problem är att hitta någon som kan göra en tröja åt mig.

Mvh Magnus
Efter ytterligare googlande hittade jag http://www.alpackaforeningen.se och det tycks finnas åtskilliga alpackaentreprenörer i hela vårt land.  Kineserna har importerat avelsdjur från Australien.   Helt klart hade jag 0 koll angående alpacka men nyfiken i strut fick ändå svar varför garnnystan  har förändrats angående  sitt  innehåll. 

Men med denna tydliga förändring av vilka djur som vi använder för textilframställning kommer troligen ullen från våra får att  tappa ytterligare i användning som klädestextil.

Kanske får Magnus en skön tröja i vackra färger i julklapp
Dialog förändrar mig och världen. mig ???  Insh'allah och tyga håller siddu
Det som är för allvarligt för att skämta om är inte heller värt att tas på allvar. En förutsättning fördemokrati

Nordic Vargtand

  • Inlägg: 3645
    • Hälsingland
SV: Alpacka - varför är den ullen så billig?
« Svar #15 skrivet: 04 dec-16 kl 18:12 »
Svensk Alpacka skall vara äkta raser, i allafall de som är seriösa.

Det finns två raser äkta alpacka.

Dock kan jag inte se någon anledning till varför ullen skulle vara billigare, då det är betydligt dyrare att framställa ullen här än i Sydamerika.
å (Alpackor är dessutom betydligt krångligare att klippa än får (och definitivt mer motsträviga... :D men också de måste klippas  ändå för att slippa problem med pälsen...), dock inte lika krångliga som angoragetter...)

Fårull är tyvärr knappt lönt att ta rätt på idag, vilket är trist.
De flest  jag känner som har små besättningar eldar upp den eller gräver ned den.
Det är för dyrt att frakta och att rensa den sett till vad man får in på den.

(Tamfår måste man klippa ändå för att de inte skall få infektioner och ullen filta ihop sig i kakor)




« Senast ändrad: 04 dec-16 kl 18:18 av mizzarrogh »
Слава Україні! Героям слава!

Förenklar man någonting för mycket så blir det till slut helt obegripligt.

knöcklan

  • Inlägg: 5143
  • Strö salt på stjärtfjädrarna
    • Dalarna
SV: Alpacka - varför är den ullen så billig?
« Svar #16 skrivet: 04 dec-16 kl 18:26 »
Svensk Alpacka skall vara äkta raser, i allafall de som är seriösa.
Det finns två raser äkta alpacka.

Dock kan jag inte se någon anledning till varför ullen skulle vara billigare, då det är betydligt dyrare att framställa ullen här än i Sydamerika.
(Alpackor är dessutom betydligt krångligare att klippa än får, dock inte lika krångliga som angoragetter...)

Fårull är tyvärr knappt lönt att ta rätt på idag, vilket är trist.
De flest  jag känner som har små besättningar eldar upp den eller gräver ned den.
Det är för dyrt att frakta och att rensa den sett till vad man får in på den.

"Världens största alpackaexport
525 alpackor, både avelshingstar och dräktiga ston, har exporterats från Australien till Kina. Det är den största alpackaexporten som någonsin gjorts från Australien. Köpare är Shanxi University och förutom till avel kommer alpackorna också att användas till genetisk forskning om ulllfärger."
Vi vet ju ens vilka länder som blivit stora på att föda upp alpackor så ett pris på deras ull hänförs till annan textil i respektive land. 

Tids nog skulle man kunna tänka sig att detta forum får en alpackatavla.
Dialog förändrar mig och världen. mig ???  Insh'allah och tyga håller siddu
Det som är för allvarligt för att skämta om är inte heller värt att tas på allvar. En förutsättning fördemokrati

grimbart

  • Inlägg: 4821
  • fångstman/jägare söker uppdrag!!!
    • Västergötland
SV: Alpacka - varför är den ullen så billig?
« Svar #17 skrivet: 04 dec-16 kl 21:04 »
Alpackor är väl inte några lönsamma djur precis.. ullen man skördar ger runt 1500kr per djur och år vad jag förstått och själva djuren kostar mellan 10000-50000kr i inköp... lägg till foderkostnad..boende och skötsel.. 
Fjäderfän och kaniner

tropfrog

  • Inlägg: 1755
    • Västergötland
SV: Alpacka - varför är den ullen så billig?
« Svar #18 skrivet: 04 dec-16 kl 22:24 »
Alpackor är väl inte några lönsamma djur precis.. ullen man skördar ger runt 1500kr per djur och år vad jag förstått och själva djuren kostar mellan 10000-50000kr i inköp... lägg till foderkostnad..boende och skötsel..

Fast man behöver bara 3 djur att börja med. Sen kan man skaffa sig en hel flock över tid. Matkostnaderna blir inte så stora. Om de betar på mark med stöd och man har eget hö så blir de ännu mindre. Sen säljer man väl ett och annat djur, jag antar att det är där pengarna finns. Det är såklart svårt att få lönsamhet i små verksamheter, det gäller inom de flesta områden. Men jag tycker nog inte att kalkylen ser så dum ut för 20 djur som bisyssla. Skall man leva på det så krävs väl några hundra djur. Men jag skulle tro att lönsamheten är lättare att få än med hästar, trots det finns det mer hästföretag än alpackaföretag.

Mvh
Magnus

olivia.k

  • Inlägg: 1455
    • Jämtland
SV: Alpacka - varför är den ullen så billig?
« Svar #19 skrivet: 05 dec-16 kl 01:41 »
Dock kan jag inte se någon anledning till varför ullen skulle vara billigare, då det är betydligt dyrare att framställa ullen här än i Sydamerika.

Att alpacka-ull är billig enl trådskaparen har inget att göra med att det finns några få som har alpackor i Sverige. De säljer sin ull dyrt.

Alpackor har blivit vanligare dels för att de utökat produktionen i Peru, men också för att det innan 1991 var förbjudet att exportera alpackor utanför Peru. Nu vimlar det ju av dem i länder som USA och Australien.
Det finns ju mycket att läsa om man googlar. I Peru verkar det finnas runt 3,5 million alpackor och utanför drygt en halv miljon. Efter att alpackor har börjat exporteras har även intresset för fibern fått ett uppsving vilket gör att Peru har ökat sin export av fibern. Det är klart att det även märks här i Sverige.

Om man har alpackor i Sverige som man köpt in för minst 10 000kr, vad händer då vid rovdjursangrepp? Får man bara samma peng som betalas ut till får?


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

362 gäster, 1 användare (1 dolda)

* Forum

* Om tidningen Åter



- Verkar vara en mycket användbar tidning!
/Marcus

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser