Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Hur mycket golvisolering?  (läst 16449 gånger)

Landet

  • Inlägg: 803
    • Västerbotten
SV: Hur mycket golvisolering?
« Svar #60 skrivet: 30 okt-17 kl 21:08 »
Nu är det nog du med dina 500 mm som resonerar som 50-talets bilbyggare, eller hur?

Frågan kvarstår: Om man bygger en villa med vattenburen golvvärme 2017, vad vinner man på att ligga i undre kanten gällande isolering under plattan? Tror någon på fullt allvar att den rekommenderade mängden cellplast kommer minskas på sikt?
Förstår du inte vad jag menar eller låtsas du?
Om du är "rädd" för omvänd fuktvandring torde det vara säkrare att lägga en åldringsbeständig plast än att isolerara I sinne.
Sedan känns det bättre att bygga på fakta än hörsägen. I länken har de alltså mätt på ett hus på lerig jord och 80mm isolering. Jag skulle vilja säga att ingen idag bygger med 80mm isolering.

Därför skulle jag vilja att du kan visa mej varför 400mm ger mindre omvänd fuktvandring än 300mm.

Bygger du rätt med kapilärbrytande ej organiska material och cellplast lagd enligt anvisning förstår jag inte hur fenomenet uppstår.
Däremot vill jag påstå att du förlorar mindre energi med golvvärme och 400mm isolering kontra 300mm. Sedan om du räknar hem den investeringen på husets livslängd (50år enligt PBL) synar jag. Särskilt då golvvärmeslangen tidigare inte trodde hålla längre än 20år.

Skickat från min AGM X1 via Tapatalk


ensamhet

  • Inlägg: 3969
    • Lappland
SV: Hur mycket golvisolering?
« Svar #61 skrivet: 30 okt-17 kl 21:25 »
Garage, stall, förråd har väl troligtvis en lägre inomhustemperatur? Med tanke på tendenserna till dumsnålhet som man kan utläsa här och där - tror du på fullt allvar att det byggs stall med vattenburen golvvärme??

Jag tror inte, utan jag vet de som har vattenburen golvvärme i stall.

I de garage jag känner till är det ungefär samma temperatur som i en bostad, så hur är det med det jag frågade?

ensamhet

  • Inlägg: 3969
    • Lappland
SV: Hur mycket golvisolering?
« Svar #62 skrivet: 30 okt-17 kl 21:33 »
Om det nu blir mögel om det inte är tjock isolering, så förklara detta.

Då ett mindre hyreshus renoverades för ca 35 år sen, så grävde de ur källaren och la ca. 10 cm styroform och vattenburen golvvärme, med plastmattor på betongen.
Varmt på vintern och avstängt på sommaren.
När huset såldes för nått år sen, hade de dit mögelhund, för att kolla huset och den markerade inget i källaren.

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14416
    • Östergötland
SV: Hur mycket golvisolering?
« Svar #63 skrivet: 30 okt-17 kl 23:37 »
Den som har omvänd fuktvandring i sin cellplastisolering har fått fel cellplast. Misstänker att det lagts en hel del cellplast med öppna celler.

Om en platta med 20 cm cellplast  har ett u-värde på 0,16 och en platta med 30 cm har 0,12 i u-värde och vi antar att marktempen ligger strax över nollan hela vintern och huset är 10x10 m så kommer det bli en energibesparing för den mer välisolerade plattan på knappt 400 kWh per vinter. Värmer man med el så är det väl ungefär samma peng i kronor, så 20 000 kronor på 50 år. Vad kostar då den extra frigoliten? Hos Byggmax får man den för 20 000kr om man väljer den dyra som inte suger vatten och halva priset om man väljer en kvalitet som inte skall ligga och dra i översvämmad mark. Att gå från 30 cm till 40 cm sparar färre kronor och 40 till 50 ännu mindre, men priset för cellplasten är samma.

Så vad skall man säga? Jag skulle hellre lägga mer isolering där temperaturskillnaden kan bli större än mot mark.

torbjorn

  • Inlägg: 13720
    • Medelpad
SV: Hur mycket golvisolering?
« Svar #64 skrivet: 31 okt-17 kl 21:39 »
Och med tanke på senaste tidens uppmärksammanden om mikroplaster som sprids i vatten och på andra håll i naturen, är det väl frågan om det överhuvudtaget blir tillåtet att ha cellplast och andra plastmaterial i kontakt med mark framöver.
Det må vara en sak om det blir ett förbud i nyproduktion av byggnader, desto värre om det skulle komma myndighetskrav på att all befintlig markisolering av cellplast måste grävas upp och oskadliggöras.

Man har ju bevisligen kunnat bygga fungerande hus, även med betongplatta, i många år innan cellplast för markisolering överhuvudtaget existerade.

Skogsvilde

  • Inlägg: 16890
  • Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
SV: Hur mycket golvisolering?
« Svar #65 skrivet: 31 okt-17 kl 21:47 »
Och med tanke på senaste tidens uppmärksammanden om mikroplaster som sprids i vatten och på andra håll i naturen, är det väl frågan om det överhuvudtaget blir tillåtet att ha cellplast och andra plastmaterial i kontakt med mark framöver.
Det må vara en sak om det blir ett förbud i nyproduktion av byggnader, desto värre om det skulle komma myndighetskrav på att all befintlig markisolering av cellplast måste grävas upp och oskadliggöras.

Man har ju bevisligen kunnat bygga fungerande hus, även med betongplatta, i många år innan cellplast för markisolering överhuvudtaget existerade.

Precis.   Detta jävulens påfund cellplast.
Dock är jag väldigt övertygad om att man inte kommer ställa retroaktiva krav på att ta bort befintlig cellplast.
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

Wybrewel

  • Inlägg: 157
  • Keep calm and hop on
    • Bohuslän
SV: Hur mycket golvisolering?
« Svar #66 skrivet: 01 nov-17 kl 07:23 »
Om det nu blir mögel om det inte är tjock isolering, så förklara detta.

Då ett mindre hyreshus renoverades för ca 35 år sen, så grävde de ur källaren och la ca. 10 cm styroform och vattenburen golvvärme, med plastmattor på betongen.
Varmt på vintern och avstängt på sommaren.
När huset såldes för nått år sen, hade de dit mögelhund, för att kolla huset och den markerade inget i källaren.

Jag pratade just med en fuktsakkunnig från en av de konsultfirmor som jobbar med kvalitetssäkring på byggen.
Han hävdade att isolering under platta behövs av två skäl. Dels för att minimera värmeförluster den vägen - han hävdade att det vanliga är 20 cm isolering även om han själv rekommenderade 30 cm. Mer än så ger så lite att det inte är värt jobbet.
Dels för att markens relativa fuktighet (100%) inte ska vandra obehindrat genom plattan. Golvkontruktioner tål ca 85% RF och det uppnår man med 10 cm isolering.
Han själv bor i ett hus med källare helt utan isolering mot mark. Det innebär i praktiken att källaren är kallare än resten av huset och att han aldrig skulle få för sig att lägga ett golv där nere. Det innebär dock inte att han har problem med mögel.

Så min poäng är alltså att jag håller med dig :)

Postat med Alternativ.nu´s app


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

672 gäster, 5 användare (2 dolda)
xaelanar, von tratt, ärt

* Forum

* Om tidningen Åter



- Så mysig, inspirerande och härlig tidning! Sätter igång en känsla av att allt är möjligt. Vill bli självhushållare nu! I framtiden ska vi ha våran gård och Jag längtar så! Livet kan vara bra underbart och det är värt att kämpa för sin dröm så vi kan leva på riktigt. Inte i samhällets ekorrhjul utan ta tillvara på livet till fullo.
/ Linda

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser