Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Söka på regnr?  (läst 1849 gånger)

mli79

  • Inlägg: 541
    • Skåne
Söka på regnr?
« skrivet: 02 mar-15 kl 10:53 »
Vart söker man för att få fram födelsedata för får, med hjälp av märkningsnr?
Bor på gård med man, barn, hundar, katter, ponnys, ardenner,  gutefår, höns och minigrisar.

Weasel

  • Inlägg: 1852
    • Skåne
SV: Söka på regnr?
« Svar #1 skrivet: 02 mar-15 kl 14:22 »
Vart söker man för att få fram födelsedata för får, med hjälp av märkningsnr?

Om de är med i elitlamm så kan man söka där. Om de inte är det så kan man nog inte se för de flesta får är väl bara registrerade i gårdens stalljournal.
Bor i ett hus på landet med mina tre barn. Kuvasz, katter, nakenråttor och hamstrar. Oflar lite för husbehov.

mli79

  • Inlägg: 541
    • Skåne
SV: Söka på regnr?
« Svar #2 skrivet: 03 mar-15 kl 10:23 »
Aha! Jag trodde att man kunde hitta mha kombination SE-nr och märkningsnummer.
Hur vet man egentligen hur gamla fåren är då, när man köper? När jag köpte mina litade jag bara rakt av på säljaren (SE-nr) och har än i dag ingen anledning att tvivla, men om man ska köpa nya?
Bor på gård med man, barn, hundar, katter, ponnys, ardenner,  gutefår, höns och minigrisar.

skräptanten

  • Jane of all trades
  • Inlägg: 3924
  • Självhushållare på svennebanan-PRAO
    • Småland
SV: Söka på regnr?
« Svar #3 skrivet: 03 mar-15 kl 11:09 »
Det är bara nötkreatur som är registrerade individuellt hos Jordbruksverket, får och getter behöver endast registreras i gårdens egen stalljournal. Jordbruksverket skiter i vilka djur en har, de vill bara veta hur många och varifrån de är inköpta/sålda. Om en tvivlar på vad säljaren säger kan en be att få titta i journalen. Eller kolla djurets tänder.
Mjölk ger starka ben. Ekeby-utgödsling ger starka armar också.

Weasel

  • Inlägg: 1852
    • Skåne
SV: Söka på regnr?
« Svar #4 skrivet: 04 mar-15 kl 09:35 »
Om åldern är väldigt viktig så köp bara djur som är elitlammsregistrerade. Eller köp dem som lamm, då är det ju liksom inga tvivel.
Bor i ett hus på landet med mina tre barn. Kuvasz, katter, nakenråttor och hamstrar. Oflar lite för husbehov.

siken

  • Inlägg: 166
    • Blekinge
SV: Söka på regnr?
« Svar #5 skrivet: 25 mar-15 kl 19:40 »
Jag håller med Skräptanten, kolla tänderna.
Får byter ju sina mjölktänder framtill i underkäken, ett par var 12:e månad (ungefär). Så ett får som har två permanenta tänder och sex mjölktänder, bör vara mellan 1 och 2 år gammal. 4 permanenta tänder, så är de mellan 2 och 3 år, osv.
Föder upp myskankor, åsbohöns och gutefår


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

474 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter



- Har dessa godingar i mitt fritidshus och har lagt band på själv att inte läsa de förens jag har läst ut en annan bok, mycket tråkigare bok, vilket gett mig en rejäl sporre att läsa ut den och börja med dessa tidningar! Har tjuvläst en och spoiler, den var jätteintressant!
/Rebecca B

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser