Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  titta på getter i skåne  (läst 3324 gånger)

m_berg

  • Inlägg: 2
titta på getter i skåne
« skrivet: 12 jul-14 kl 20:02 »
Funderar på att skaffa två dvärggetter och skulle vilja lära mig mer om dom. Undrar om någon i Skåne gärna i närheten av Hässleholm har getter som man kan få komma och titta på.

Angelslund

  • Inlägg: 23
  • SINGEL
    • Skåne
SV: titta på getter i skåne
« Svar #1 skrivet: 21 jul-14 kl 10:18 »
Hej.
Du är välkommen att titta på mina getter utanför Veberöd om det inte blir för långt iväg.

Rikard

kenjoh

  • Inlägg: 22
  • Bevarande och småskalig prfoduktion
    • Skåne
    • Söderkrokens getter
SV: titta på getter i skåne
« Svar #2 skrivet: 07 mar-15 kl 17:45 »
Hoppas du nu har hunnit få dina getter. Passa på att lära dig mer om dom. Kalle Hammarberg - legendarisk getveterinär - kommer till Dalby (utanför Lund) och håller en heldagskurs om getter och getskötsel. Läs mer under annonser här på Alternativ eller gå till https://www.facebook.com/events/767368970023493/ för att ta del av info om kursen.

olivia.k

  • Inlägg: 1455
    • Jämtland
SV: titta på getter i skåne
« Svar #3 skrivet: 07 mar-15 kl 17:54 »
Vad dyrt det var. När jag lyssnade på honom förra året kostade det ingenting (heldag 9-16). Tur man bor i rätt landskap som har en länsstyrelse som (via eu-bidrag) betalar sådana där föreläsningar.

kenjoh

  • Inlägg: 22
  • Bevarande och småskalig prfoduktion
    • Skåne
    • Söderkrokens getter
SV: titta på getter i skåne
« Svar #4 skrivet: 07 mar-15 kl 19:21 »
Här i Skåne har inte länsstyrelsen tagit några initiativ. Så då blir det förstås "dyrt". Men man får mycket för pengarna och det är en investering för framtiden man gör!

SussiloII

  • Inlägg: 580
    • Småland
SV: titta på getter i skåne
« Svar #5 skrivet: 08 mar-15 kl 11:53 »
Det är få som kan så mycket om getter som K.Hammarberg så hans kurser är väl värda kursavgiften.

skräptanten

  • Jane of all trades
  • Inlägg: 3918
  • Självhushållare på svennebanan-PRAO
    • Småland
SV: titta på getter i skåne
« Svar #6 skrivet: 08 mar-15 kl 11:56 »
Vad dyrt det var. När jag lyssnade på honom förra året kostade det ingenting (heldag 9-16). Tur man bor i rätt landskap som har en länsstyrelse som (via eu-bidrag) betalar sådana där föreläsningar.
Du tror inte att länsstyrelsens generositet har något samband med att hälften av alla Sveriges getter finns i Jämtland o:) ?
Mjölk ger starka ben. Ekeby-utgödsling ger starka armar också.

olivia.k

  • Inlägg: 1455
    • Jämtland
SV: titta på getter i skåne
« Svar #7 skrivet: 09 mar-15 kl 11:54 »
Du tror inte att länsstyrelsens generositet har något samband med att hälften av alla Sveriges getter finns i Jämtland o:) ?


Ja, jag vet inte. Hur vet du det? Jag har svårt att tro att hälften av alla getter finns i Jämtland. Däremot har vi många getmjölkgårdar.
Det är svårt att hitta information om hur många getter det finns i Sverige. Jag har för mig Hammarberg sa att det finns 8000st.
"Antal getter uppgick år 2003 till 5 500."
http://www.jordbruksverket.se/download/18.50fac94e137b680908480004068/1370043498340/6_Husdjur.pdf

kenjoh

  • Inlägg: 22
  • Bevarande och småskalig prfoduktion
    • Skåne
    • Söderkrokens getter
SV: titta på getter i skåne
« Svar #8 skrivet: 09 mar-15 kl 19:23 »
Vad dyrt det var. När jag lyssnade på honom förra året kostade det ingenting (heldag 9-16). Tur man bor i rätt landskap som har en länsstyrelse som (via eu-bidrag) betalar sådana där föreläsningar.
Jag håller inte med dig om att det är dyrt. Det är klart att gratis smakar gott. Men ibland får man också något för de pengar man betalar. Jag kan jämföra med att Sveriges Kaninproducenters Förening håller seminarium i Höör - också i Skåne - den 21 mars 2015. Detta seminarium med en enklare förtäring kostar 500 kr (625 med moms).
Jag tycker däremot att vi borde försöka hitta argument för att länsstyrelsen runt om i landet tar initiativ till att hålla kurser för veterinärer och getägare för att förbättra kunskapen om getter. Hur skulle ett sådant arbete kunna bedrivas? Och i vilka län finns det getter? Och hur många finns i länen - gärna aktuella siffror?
Det vore en spännande uppgift.

skräptanten

  • Jane of all trades
  • Inlägg: 3918
  • Självhushållare på svennebanan-PRAO
    • Småland
SV: titta på getter i skåne
« Svar #9 skrivet: 09 mar-15 kl 19:39 »
Ja, jag vet inte. Hur vet du det? Jag har svårt att tro att hälften av alla getter finns i Jämtland. Däremot har vi många getmjölkgårdar.
Det är svårt att hitta information om hur många getter det finns i Sverige. Jag har för mig Hammarberg sa att det finns 8000st.
Uppgiften om Jämtlands getter kommer från en person som jobbar på länsstyrelsen 8) . I Östergötland. (Denna lst ordnade en subventionerad kurs i getskötsel, f ö. Vill minnas att den också kostade 625 inkl moms, typ.)
Jordbruksverket borde veta tämligen exakt hur många registrerade getter som finns i landet, eftersom alla vi som har (får och) getter måste rapportera hur många vi har i december varje år.
Mjölk ger starka ben. Ekeby-utgödsling ger starka armar också.

olivia.k

  • Inlägg: 1455
    • Jämtland
SV: titta på getter i skåne
« Svar #10 skrivet: 09 mar-15 kl 20:54 »
Jordbruksverket borde veta tämligen exakt hur många registrerade getter som finns i landet, eftersom alla vi som har (får och) getter måste rapportera hur många vi har i december varje år.


Om du hittar någon statistik som är ny får du gärna länka den. Det enda jag hittar är från 2003 vilket jag skrev om tidigare, och av de 5500 getterna så är knappt 1200st hemmahörande i Jämtland vilket är långt ifrån hälften. Jag har svårt att se att det skulle vara någon skillnad nu, tvärtom tror jag många söderut skaffar sig en massa dvärggetter på hobbynivå, och att mjölkgårdar blir vanligare söderut än det varit tidigare.Jag pratade dessutom med en större getbonde i Jämtland i somras som lagt ned sin produktion. Dock har jag bra sifferminne och är rätt säker på att Hammarberg sa att det finns 8000st getter och han kanske har tillgång till nyare statistik.

Jag håller inte med dig om att det är dyrt. Det är klart att gratis smakar gott. Men ibland får man också något för de pengar man betalar.
Jag tycker däremot att vi borde försöka hitta argument för att länsstyrelsen runt om i landet tar initiativ till att hålla kurser för veterinärer och getägare för att förbättra kunskapen om getter. Hur skulle ett sådant arbete kunna bedrivas? Och i vilka län finns det getter? Och hur många finns i länen - gärna aktuella siffror?
.
Jo, men man gör väl olika prioriteringar. Själv är jag rätt bra på att läsa ta reda på saker själv, och jag tycker inte det är värt 700kr att lyssna på Hammarberg. Men eftersom föreläsningen inte kostade mig något så gick jag dit och så är det ju trevligt att träffa andra getbönder och lyssna på deras frågor.

Sen jobbar väl Länsstyrelsen i Jämtland lite annorlunda än den i Skåne, eftersom här jobbar de förebyggande så de slipper åka runt och omhänderta djur från okunniga djurägare sen. Beror alltså på vad man väljer att lägga sina pengar på. Bland annat har de ordnat kurs i klövhälsa, samt fårklippningskurs för att de tycker det är viktigt att får blir klippta och vissa är tydligen så snåla att de fuskar med klippningen. Sen har jag varit på kurs i "hagastängning" också i lst regi. Det var dessutom djurskyddsinspektörer och veterinärer med på Hammarbergs föreläsning i Jämtland, så det är väl något du kan föreslå länsstyrelsen i Skåne, att de behöver utbilda sig själva också. De kan ju ta pengarna de har för fortbildning av sin personal för att bjuda in Hammarberg.

Statistiken om hur många getter det finns i varje län år 2003 är denna:
http://www.jordbruksverket.se/webdav/files/SJV/Amnesomraden/Statistik%2C%20fakta/Husdjur/JO20/JO20SM0401/JO20SM0401_tabeller3.htm
« Senast ändrad: 09 mar-15 kl 21:33 av olivia.k »

kenjoh

  • Inlägg: 22
  • Bevarande och småskalig prfoduktion
    • Skåne
    • Söderkrokens getter
SV: titta på getter i skåne
« Svar #11 skrivet: 16 maj-15 kl 18:55 »
Ännu finns det möjligheter att komma med på kursdagen med Kalle Hammarberg - välkänd getveterinär - i Dalby (Skåne) den 22 maj. Hittills har 25 personer - getägare och veterinärer - från södra Sverige (Skåne och Blekingen, Halland och Småland, Väster- och Östergötland samt Göteborgs och Bohus län) anmält sig till kursdagen. Men det finns plats för fler. Gå till http://www.romelebygden.nu/?page_id=63 och anmäl dig redan idag. Det kan vara för sent imorgon!
Blir vi många på kursdagen ska vi arbeta för att sätta mer press på länsstyrelsen för att om ett par år göra om detta.

Beejac

  • Inlägg: 34
    • -
SV: titta på getter i skåne
« Svar #12 skrivet: 19 okt-15 kl 21:28 »
Finns det datum för fler kurser?! Blev jätte intresserad av detta som nybliven getägare av små sällskaps dvärgar! 😃

Trollmor

  • Inlägg: 10686
  • Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
SV: titta på getter i skåne
« Svar #13 skrivet: 19 okt-15 kl 22:15 »
Såvitt jag vet håller han fortfarande kurser och seminarier.  Mycket trevliga och nyttiga sammankomster.  Men var beredd på hög fart i hans undervisning!  Han räknar med att deltagarna är väl pålästa och vill lära sig mycket på kort tid.
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

779 gäster, 5 användare
xaelanar, GE202, Hantverkaren, von tratt, alternaiv

* Forum

* Om tidningen Åter



- Kvartalets höjdpunkt för mig, när det nye Åter kommer!
/Ann-Louise L

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser