Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  olja av alger  (läst 3722 gånger)

greenpeace

  • Gäst
olja av alger
« skrivet: 29 jan-14 kl 06:55 »
Det finns tydligen en metod att utvinna olja ur alger som kan användas som bränsle i bl.a dieselmotorer.
Har inte hittat så mycke info om det - men vad jag förstår så innehåller algen upp till 50% olja av sin egen vikt.
Man kan tydligen pressa ur dessa encelliga mikrobalger och även använda resterna tillolika saker .
Sen måste man kanske raffinera oljan.

Jag undra om det våre möjligt att gennomföra en småskalig produktion  och hur man går till väga.

Kanske man rakt av skulle kunna pressa ur bottenslammet på en hamnbassäng ?

Edgar

  • Inlägg: 3246
    • -
    • Kennel Hustomten
SV: olja av alger
« Svar #1 skrivet: 29 jan-14 kl 07:34 »
Jag såg något på TV om det för några år sen. Man höll på ute i öknen med odlingar i grunda bassänger. Troligtvis nån termofil alg-art. 

malarmaster

  • Inlägg: 5252
    • Småland
SV: olja av alger
« Svar #2 skrivet: 29 jan-14 kl 07:59 »
bl.a amerikanska flygvapnet håller på med det och använder det som flygbränsle.
jodå,de elaka kapitalisterna jobbar fram alternativ för att minska fossilanvändningen.
och som jag skrivit i tidigare trådar,det är den tekniska utvecklingen och forskningen som kommer i långa loppet att lösa vårt energibehov.
det måste fram alternativ till fossilbränsle och man är på god väg.vissa länder har ju förutsättningar för energiproduktion med bra klimat och ytor att t.ex odla alger.
småskalig produktion i Sverige? tror tyvärr klimatet sätter stopp.i Sverige satsas det f.n mycket på biogas,nya anläggningar byggs överallt.
här är råvaran sopor och gödsel.
fördelen med gödsel är att efter produktionen går gödseln att återanvända på åkern utan att ha mist sin kraft.
och länder med sol o tomma ytor typ öknar har ju guldläge för elproduktion. ulf

greenpeace

  • Gäst
SV: olja av alger
« Svar #3 skrivet: 29 jan-14 kl 08:22 »
Det är nog snarare vetenskapen som tar fram nya lösningar  .
Kapitalister lär inte tjäna en krona om jag gör min egen bränsle.
Men skit samma det här är inget politik tråd sådant kan vi diskutera på samhälle avdelning.
Här är jag interesserad i för norden anpassad småskaliga lösningar.
Eller bara ett litet experiment på hobbynivå som får fram bränsle till en gammal tändkule motor.

Qeruiem

  • Inlägg: 2035
  • Fick inte vara Toll
    • Skåne
SV: olja av alger
« Svar #4 skrivet: 29 jan-14 kl 09:05 »
de elaka kapitalisterna

Tycker du att tex jag och Alternaiv också är elaka kapitalister eller förolämpar du oss bara för att du inte tänker efter före innan du öppnar käften?
The very definition of news is something that hardly ever happens. If an incident is in the news, we shouldn't worry about it. It's when something is so common that its no longer news – car crashes, domestic violence – that we should worry.

-- Bruce Schneier '08

Vitis

  • Inlägg: 4111
    • Skåne
SV: olja av alger
« Svar #5 skrivet: 29 jan-14 kl 12:53 »
Tycker du att tex jag och Alternaiv också är elaka kapitalister eller förolämpar du oss bara för att du inte tänker efter före innan du öppnar käften?


Lugn och fin. Ironi går sällan fram i skrift...  :)


I "min" by finns ett företag som håller på med alger. Dock inte för bränsle utan som kosttillskott bl.a..

Simris Alg

besk

  • Inlägg: 475
  • Omplacerad Sudetskåning.
    • Skåne
SV: olja av alger
« Svar #6 skrivet: 29 jan-14 kl 13:24 »
Jag undra om det våre möjligt att gennomföra en småskalig produktion  och hur man går till väga.

Kanske man rakt av skulle kunna pressa ur bottenslammet på en hamnbassäng ?

Det finns några olika tekniker. En där man processar algerna och utvinner olja (snarare fetter som sedan kan reduceras/hydrogeneras) och en variant som är lite fräckare där fetterna utsöndras i vesiklar som flyter till ytan och man kan helt enkelt skumma av fetterna utan att ha ihjäl kulturen. Problemet är att det här inte är vilka alger som helst. Hur ska du få tag i dem? Företag och forskningsprojekt är nog inte så där hemskt intresserade av att dela med sig.

Det är alltså inte alls samma sak med bottenslammet i en hamnbassäng (som innehåller mycket annat än alger dessutom). Du får läsa lite mikrobiologi och sätta upp ett lab…
« Senast ändrad: 30 jan-14 kl 08:25 av besk »

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14412
    • Östergötland
SV: olja av alger
« Svar #7 skrivet: 29 jan-14 kl 13:37 »
Eller en mörk natt ta sig in i Finnarnas bassäng och knycka en ymp ;D

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14412
    • Östergötland
SV: olja av alger
« Svar #8 skrivet: 29 jan-14 kl 13:58 »
Om du skall ha olja från havets botten så är det bättre att satsa på ett vrak istället för den skitiga oljan som du kan hitta i sedimentet på vissa ställen.

malarmaster

  • Inlägg: 5252
    • Småland
SV: olja av alger
« Svar #9 skrivet: 29 jan-14 kl 14:37 »
Tycker du att tex jag och Alternaiv också är elaka kapitalister eller förolämpar du oss bara för att du inte tänker efter före innan du öppnar käften?
nu hänger jag inte med...
vad jag ironiskt menar är att usa,som anses av de flesta här vara kapitalismens högborg och miljöförstöringens mekka,faktiskt har en annan sida som mer liknar t.ex europa.
man forskar på alternativ till fossilbränsle liksom många andra och att man visst är miljömedvetna,det har inte minst Obama i många tal visat,liksom att man har avsatt stora summor till just framtagning av alternativ.
de flesta tycks ju tro att det inte händer något inom miljö i usa,men så är det inte.debatten är likadan där som här. ulf

malarmaster

  • Inlägg: 5252
    • Småland
SV: olja av alger
« Svar #10 skrivet: 29 jan-14 kl 14:43 »
Det är nog snarare vetenskapen som tar fram nya lösningar  .
Kapitalister lär inte tjäna en krona om jag gör min egen bränsle.
Men skit samma det här är inget politik tråd sådant kan vi diskutera på samhälle avdelning.
Här är jag interesserad i för norden anpassad småskaliga lösningar.
Eller bara ett litet experiment på hobbynivå som får fram bränsle till en gammal tändkule motor.
tja,jag vet inte vad du menar med kapitalist.
för forskning behövs pengar och det bekostas för det mesta av företag och riskkapitalister.
deras mål brukar vara att få fram produkter som är säljbara.
miljöområdet med ersättning för fossila bränslen och elproduktion är ett stort forskningsområde över hela världen.
tändkulemotor går på de flesta bränslen,prova rapsolja,det kan du odla själv.
ulf

Ripa

  • Inlägg: 36
    • Södermanland
SV: olja av alger
« Svar #11 skrivet: 11 aug-15 kl 11:03 »
Det går att göra, men det är inte lika effektivt som andra, fetare alternativ som till exempel solrosfrön. Däremot kan du använda alger för effektiv tillverkning av biogas: http://www.diva-portal.org/smash/get/diva2:623085/FULLTEXT01.pdf

Rubensgården

  • Gäst
SV: olja av alger
« Svar #12 skrivet: 11 aug-15 kl 12:42 »
Under andra världskriget uppfann Tyskarna det mesta som behöver uppfinnas när det gäller framställning av drivmedel. Bioetanol och rapsolja är två exempel. Alger är spännande. Har dock en känsla av att hydrosystem har en viss förmåga att vara känsligare än agrosystem.

torbjorn

  • Inlägg: 13720
    • Medelpad
SV: olja av alger
« Svar #13 skrivet: 11 aug-15 kl 14:08 »
Nja, hur är det med historieskrivningen egentligen?

Under andra världskriget var det framför allt i Japan man laborerade med etanol för motordrift, med bitvis ganska dåliga resultat. Alltsammans dokumenterades noga av den amerikanska ockupationsmakten efter kriget och gamla missförstådda rykten från de rapporterna hänger kvar än i dag när det gäller halvkunnigt folks tveksamhet till E85 som motorbränsle.
På 1920-talet höll bl a tyska kemiföretag på med att hitta användbara metoder för att jäsa skogsavfall till etanol, och enligt en artikel i Teknisk Tidskrift någon gång i slutet av det årtiondet hade man kommit ungefär lika långt som det sägs idag - dvs bara något års FoU kvar innan processen är redo att köras i en fabrik i full skala.

Tyskarna sysslade under kriget mest med syntetisk bensin och dieselolja framställd ur brunkol med Fischer-Tropsch-metoden. Man lyckades riktigt bra med syntetisk diesel, den blev visserligen dyr men i alla avseenden bättre än fossil dieselolja. Den syntetiska bensinen fick däremot mycket lågt oktantal, den dög inte alls till flygbränsle men man kunde åtminstone använda den till att dryga ut fossil bensin för vanlig bildrift. Som biprodukt fick man bl a fram syntetiska smörjoljor med mycket bra egenskaper, det är anfadern till dagens syntetiska motoroljor.

Rubensgården

  • Gäst
SV: olja av alger
« Svar #14 skrivet: 11 aug-15 kl 15:59 »
Nej, det snackas nog lite allmänt utan att vara allt för noga med årtalen. Jag vet att herr Diesel hade kört sina motorer på allt möjligt, kanske innan kriget tillochmed. Min poäng var nog mer att det funnits så mycket olja att man inte brytt sig om att jobba på alternativen.

torbjorn

  • Inlägg: 13720
    • Medelpad
SV: olja av alger
« Svar #15 skrivet: 11 aug-15 kl 18:01 »
Det kan också noteras att i Sverige destillerade man trätjära under kriget för att få fram ett bränsle för diesel- och tändkulemotorer. Dåvarande Statens Skogsindustrier byggde två stora anläggningar för ugnskolning, tjärbränning och destillation, en i Skinnskatteberg och en utanför Luleå.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

547 gäster, 4 användare
xaelanar, von tratt, Tur-Johan, Niklas Nyström

* Forum

* Om tidningen Åter



- Bästa tidningen. Köper ingen annan än denna.
/Christina K

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser