Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Odla i en tallbacke  (läst 1901 gånger)

Akvileja

  • Inlägg: 5
    • Dalarna
Odla i en tallbacke
« skrivet: 22 sep-10 kl 23:23 »
Jag vill ha tips på hur jag ska få en lummig trädgård med rosor och schersmin när marken är torr och mager och tallar har växt där förut.  Om jag vattnar stannar vattnet på ytan eller rinner rakt igenom. Vad gör man?

grimbart

  • Inlägg: 4821
  • fångstman/jägare söker uppdrag!!!
    • Västergötland
SV: Odla i en tallbacke
« Svar #1 skrivet: 22 sep-10 kl 23:51 »
gissar att du får terrassera slänten och tillföra matjord..
eller hur ser jorden ut? ..sand och barr eller?väldränerat och intorkat på ytan?...
Fjäderfän och kaniner

Huggorm

  • Gäst
SV: Odla i en tallbacke
« Svar #2 skrivet: 24 sep-10 kl 18:22 »
Gräv några spadtag och kolla hur det ser ut under ytskiktet

tench

  • Inlägg: 764
    • -
    • Solrot
SV: Odla i en tallbacke
« Svar #3 skrivet: 26 sep-10 kl 13:57 »
En gammal tallbacke bestär väl oftast av någon mo, eller moränmo kanske. Rätt besvärligt alltså. Men visst ska det väl finnas vackra växter som klarar den ståndorten.
Jag tycker det låter lite väl arbetssamt att byta ut all jord.
En pragmatiskt lagd trädgårdsmästare, natur- och datatekniksromantiker med drömmar om framtida yrkesodling.
Skriver om natur, grönsaksodling m.m. på http://solrot.se
Må gott \o/

Tindrah

  • Inlägg: 329
    • Uppland
    • Bloggen: Husmors Nyckelknippa
SV: Odla i en tallbacke
« Svar #4 skrivet: 02 nov-10 kl 18:16 »
Hmm...det enklaste sättet att få en vacker trädgård är att utgå ifrån förutsättningarna. Helt enkelt välja växter efter den befintliga jordmånen och klimatet. Rosor gillar djup, näringsrik, fukthållande jord så det kan bli svårt. Håller med föregående talare om att du nog blir tvungen att köpa mängder med näringsrik jord och bygga upp hela trädgården från grunden om du ska få det bra på det sättet du vill.

Men det finns mängder med vackra växter som trivs med näringsfattig torr mark (många behöver det dränerade underlaget): kryddväxter, lavendel, klätt, cikoria, allium, prydnadsgräs, perovskia, timjan, lökväxter, prästkragar, lammöron, vallmo, ringblommor, ginst, fjärilsbuske, havtorn, ölandstok, malvor, solros m.m. Så varför inte välja en annan typ av trädgård? En som passar marken. Det sparar mycket jobb. Om du absolut vill ha rosor kanske det kan funka med vresrosor eller gammeldags tåliga buskrosor?

Ett enklare mellanalternativ är att gräva ur djupa hålor där växterna ska vara och fylla med näringsrik jord. Men risken är att näringen spolas bort när vattnet rinner rakt igenom.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

487 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter



- Bästa tidning jag någonsin har läst!
/Jeya M

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser