Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Glömda tulpanlökar...  (läst 3639 gånger)

Acleja

  • Inlägg: 228
    • Blekinge
Glömda tulpanlökar...
« skrivet: 29 nov-11 kl 10:30 »
Jag har glömt att plantera tulpanlökarna som jag köpte för några månader sedan -och nu ligger de härinne i köket och har börjat gro (en centimeter gröna skott). Vad ska jag göra? Sätta dem i kruka med jord och ha dem inomhus nu över vintern eller plantera ut dem (bor i Skåne) och hoppas på att de klarar sig? Det är väldigt vackra tulpaner så jag skulle vilja att de klarar sig.  :-\

Vet någon råd?

ieenilorac

  • Inlägg: 8434
  • www.sonnarpsnaturbruk.n.nu
    • Skåne
    • Sonnarps naturbruk
SV: Glömda tulpanlökar...
« Svar #1 skrivet: 29 nov-11 kl 10:55 »
Sätt i kruka i kallbänk eller växthus om du har, eller intrill husväggen täckt med löv och ev granris. Då fördröjer du tillväxten så att de blommar till våren. Om du har dem inne blommar de väldigt tidigt, och då är det svårt att få dem att samla tillräckligt mycket näring för att bilda en ny lök så då blir det inga tulpaner mer. Löken dör när den blommat, men om förhållandena är bra bildar den först en ny lök som blommar året därpå.
Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.

Acleja

  • Inlägg: 228
    • Blekinge
SV: Glömda tulpanlökar...
« Svar #2 skrivet: 29 nov-11 kl 11:52 »
Tack så jättemycket - då gör jag så!



 


Dela detta:

* Inloggade just nu

800 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter



- Verkar vara en mycket användbar tidning!
/Marcus

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser