Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Uthyrning  (läst 1925 gånger)

Ek

  • Inlägg: 521
    • Västergötland
Uthyrning
« skrivet: 05 sep-14 kl 20:24 »
Är inte säker på om det här ska ligga under ekonomi men då får mods flytta på den. Har precis köpt till en gård. Det gick så fort att jag knappt hunnit fatta. Har velat lite med vad göra med huset. Men om jag hyr ut vad ska jag tänka på i hyreskontraktet? vad brukar vara rimmligt att jag som fastighetsägare ska stå för vid eventuella förbättringar. Det finns tex fiber 100 meter från kåken. Drar jag in det är det väl rimmligt och höja hyran! Har hört lite olika varianter vid normalunderhåll. Men jag antar det finns en del hyresgäster här. Vad har ni för upplägg. Är rädd för att jag kommer va allt för snäll. Jag känner helt klart osäkerhet omkring det här..

 

Naturliv

  • Inlägg: 1222
    • Södermanland
SV: Uthyrning
« Svar #1 skrivet: 23 okt-14 kl 22:41 »
Kul det där att du funderar på att hyra ut. Att det finns olika boendeformer tycker jag är viktigt. Jag har själv hyrt hus privat under flera år och det bästa tipset jag har är att ni ska vara noga att skriva ett hyreskontrakt. Hur bra kompisar man än är, så är allt tydligare när det skrivs ned. Det finns många exempelmallar att hämta ned från nätet:

http://www.hyreskontrakt.net/

Du ska tänka på att en hyresgäst som flyttar in tills vidare har besittningsrätt. Det betyder att om du säljer huset ingår hyresgästens rätt att fortsätta att hyra. En viktig trygghet när till exempel hyresrätter ombildas till bostadsrätter, men i privata hus kan man behöva reglera det. För min del skrev vi treårskontrakt och jag skrev under papper på att jag avstod från besittningsrätten. Min dåvarande hyresvärd fick kontrakten godkända av hyresnämnden, så allt var i sin ordning.

När det gäller hyresnivåer, kolla hur de ligger till i området där du bor. Ockerhyror är inte populärt, samtidigt som du naturligtvis ska få dina omkostnader betalda. Självklart ska allt underhåll, reparationer, omtapetseringar osv ingå i hyran. Men kostnader för vatten, el, kabel-teve osv kan det i kontraktet skrivas att det betalas av hyresgästen. Ofta kan hyresgäster tacka nej till kabel-teve eller andra icke nödvändiga saker.

Lycka till med uthyrningen!
Tänk om man kunde vara som de livskraftiga maskrosorna - och växa vidare och må gott trots asfalt och betong

Rosten

  • Inlägg: 4857
    • Närke
SV: Uthyrning
« Svar #2 skrivet: 06 nov-14 kl 16:18 »
Vi hyr ut till karlar som har blivit utslängda. ;D
En bra grupp att hyra ut till.
Dom vill oftast ha lugn och ro eftersom dom kommer från ett kaos. Ställer inga krav och betalar hyran som dom ska.

Innan du hyr ut så kolla med kronofogden och domstolarna så att du har koll på vem du hyr ut till.
Dom värsta bovarna är fruktansvärt duktiga på att lura folk. Undvik dom om du vill slippa problem.

Vi har ett rumm i en flygelbyggnad som vi hyr ut. Tar 2900:- i månaden. Då är det möblerat och allt ingår. (värma, soptämning, skottning bredband, TV mm)
Ger inga stora pengar men är ändå ett välkommet tillskott.

Vi har en månads uppsägning och det har funkat bra.

Så här ser rummet ut som vi hyr ut.
http://www.alternativ.nu/index.php?topic=34673.0

Nina W

  • Inlägg: 3995
    • Värmland
SV: Uthyrning
« Svar #3 skrivet: 06 nov-14 kl 17:08 »
Hær i Norge ær det vældigt vanligt att hyresgæsten erlægger en deposition på 2-3 hyror. Den ska sitta på ett låst konto och inte kunna røras om inte båda parter ær med. Men jag har hyrt flera hus genom åren och ingen har krævet det av mig. Men jag har hørt om hyresværdar som ønskar att dom gjort det till ex før att hyresgæsten stuckit utan att stæda efter sig. Om ett træggolv behøver slipas om, lister bytas før att en hund gnagt på dom, lukt-sanering før att det stinker røk, kattpiss eller annat i huset, sønderkørd græsmatta... Och så det dær med eldning. Klart jag kan, sæger många som bara mys-eldat førut. Det ær rætt krævande att værma ett hus med ved. Ræcker ju inte att elda en gång om dygnet om det ær kallt. Olika hur bra kapacitet vedpannor har också. Dær jag bor nu ær det en køkspanna. Om jag kommer hem och det ær + 10 inne, - 10 ute och vattnet i akumulatortankten ær kallt så ræcker pannan inte till før att både værma upp tanken och huset samtidigt, går bæst om man først eldar så att det blir varmt i tanken men då får man ju frysa ett par timmar... Jag ær van med gamla hus och tar det med ro. Hellre ha ytterklæderna på ett par timmar æn att har på elpatronen før elpatron = elslukare.  En del fattar dessutom inte att det inte ær bra før skorstenen att man eldar sopor. Kakelugnar, rørspisar och liknande ær kænsliga - får inte eldas hårt. En del skorstenar ær før tunna før att man ska kunna elda så mycket man vill - ta reda på det.  Lite av varje kan ske om fel personer bor dær, och då kan det vara svårt att få betalt av hyresgæsten. Du har ju inte bott i huset, så kænn efter hur det ær i det. Om det ær svårt att hålla varmt hær eller dær så tala om det. Ett extraelement i badrummet och ett i hallen uppe eller så gør lætt en tusenlapp extra i månaden i elkostnad. Gør klart før din hyresgæst att denna inte får resa på vintern utan att tala om det før dig pga huset kan frysa. Eller installera en frostvakt som larmar till dig om tempen sjunker. / Lycka till med att få en trevlig och tacksam hyresgæst!
« Senast ändrad: 06 nov-14 kl 23:30 av Nina W »

olivia.k

  • Inlägg: 1455
    • Jämtland
SV: Uthyrning
« Svar #4 skrivet: 06 nov-14 kl 23:32 »

Du ska tänka på att en hyresgäst som flyttar in tills vidare har besittningsrätt. Det betyder att om du säljer huset ingår hyresgästens rätt att fortsätta att hyra.


 Det vore helt orimligt att man inte skulle få bosätta sig i ett nyinköpt hus för att det redan bor hyresgäster i det. Även om man äger huset och har hyrt ut det har man rätt att bosätta sig där själv om man vill, även om hyresgästen inte avsagt sig besittningsskyddet i avtal.  Så jag anser att du har fel. (det du skriver gäller hyreshus) . Denna länk bekräftar vad jag säger:
http://lawline.se/answers/12795

Annars så är väl tipset att sophämtning, el osv betalas av hyresgästen som har egna avtal med elbolag etc, och att du skriver in 3 mån uppsägningstid i kontraktet. Håll tummarna för att allt går bra.

Jakobn

  • Inlägg: 600
    • Skåne
SV: Uthyrning
« Svar #5 skrivet: 07 nov-14 kl 06:27 »
Det vore helt orimligt att man inte skulle få bosätta sig i ett nyinköpt hus för att det redan bor hyresgäster i det. Även om man äger huset och har hyrt ut det har man rätt att bosätta sig där själv om man vill, även om hyresgästen inte avsagt sig besittningsskyddet i avtal.  Så jag anser att du har fel. (det du skriver gäller hyreshus) . Denna länk bekräftar vad jag säger:
http://lawline.se/answers/12795

Annars så är väl tipset att sophämtning, el osv betalas av hyresgästen som har egna avtal med elbolag etc, och att du skriver in 3 mån uppsägningstid i kontraktet. Håll tummarna för att allt går bra.


I verkligheten kan det bli ett problem och har så varit vid många försäljningar. Det som Naturliv varnar för tycker jag också framgår tydligt i artikeln.
Dvs köparen kommer få problem om hyresjästen hävdar besittningsrätt oavsett hur man tolkar lagen.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

756 gäster, 1 användare
Hokuspokus

* Forum

* Om tidningen Åter



- Har läst tidningen hos en vän tidigare, men nu har jag äntligen kommit mig för att prenumerera själv. Ser fram mot mitt första nummer.
/Marie-Louise

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser