Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Produktidé för smideskunnig:  (läst 2817 gånger)

Bo

  • Inlägg: 4238
Produktidé för smideskunnig:
« skrivet: 18 mar-10 kl 16:18 »
Yxa med järnskaft. När träskaftet är slut, skulle yxbladet fortfarande hålla i tusen år men det blir ju aldrig av att skafta om de sabbade yxorna för att hålen är för små, virket som krävs är för svårarbetat och det är så mycket annat som är mera bråttom. - Man köper en ny.

Aqualize

  • Inlägg: 420
SV: Produktidé för smideskunnig:
« Svar #1 skrivet: 18 mar-10 kl 20:13 »
Men den blir ju inte så användervänlig. En yxa helt gjorda i järn kommer ju inte vara lätta. Hellre använder man energin åt att hugga än att bara för att lyfta klumpedunsyxan.
Snarare borde någon finare lösning för fästet mot träskaftet framställas så det inte blir så jobbigt att byta.

Bo

  • Inlägg: 4238
SV: Produktidé för smideskunnig:
« Svar #2 skrivet: 18 mar-10 kl 21:07 »
Stål är ju starkare än trä i relation till vikten.

Temeriaire

  • Inlägg: 1522
  • Allt kan göras, men det omöjliga tar längre tid.
    • Småland
SV: Produktidé för smideskunnig:
« Svar #3 skrivet: 18 mar-10 kl 21:15 »
Det finns yxor med stålskaft, men det känns inte bra alls. Trä is da shit!
Ibland kommer äventyret och suddar ut det jag skrivit i kalendern.

Mysla

  • Inlägg: 1554
    • Norrbotten
SV: Produktidé för smideskunnig:
« Svar #4 skrivet: 18 mar-10 kl 21:16 »
Det gör ont i händerna att använda yxor med metallskaft, samma som med glasfiberskaft. Trä är bäst helt enkelt :)

Huggorm

  • Gäst
SV: Produktidé för smideskunnig:
« Svar #5 skrivet: 18 mar-10 kl 21:42 »
Fiskars har yxor med skaft av glasfiberarmerad polyamid, och jag tycker dom fungerar alldeles utmärkt. Extremt hållbara, och inte får man ont i armen av att hugga med dom. Huvudet är gjutet fast i skaftet, så det kan inte lossna. Mycket bättre än träskaft anser jag, och säkerligen bättre än metallskaft. Men skulle man ändå göra skaft av metall är väll någon lättmetallslegering att föredra.

Tacitus

  • Inlägg: 726
    • Ångermanland
SV: Produktidé för smideskunnig:
« Svar #6 skrivet: 18 mar-10 kl 23:18 »
Det är bara att forma ett rör någotsånär efter hålet och sedan svetsa för säkerhets skull, jag har kört den varianten någon gång på yxor och släggor etc.

På släggor och yxor är det ofta fördelaktigt med lite extra vikt, så där kan ett stålskaft ha en poäng iom att det är tyngre.

Nackdelen med stålrör är att det blir stumt, risk för vibrationer och slag som då fortplantar sig i händer-handleder-armar vilket är ganska oskönt.

Dessutom är det lätt att man kröker stålrören, dom som någon gång har vevat på rejält med teleskopbatong (stålrör som skjuts in i varandra...) vet att batongen är krökt som en banan efteråt och man har ett helsicke med att "fälla ihop" dom igen.

Jag vet inte om det är jag som krånglar men även med hammare med stålrör så har jag haft problem med krökta skaft och vibrationer.

Bäst tycker jag nog om glasfiber (fast på batong då Hickory  :-X), det är stadigt och hållbart samtidigt som det dämpar bort en del vibrationer m.m.

pålle

  • Gäst
SV: Produktidé för smideskunnig:
« Svar #7 skrivet: 18 mar-10 kl 23:40 »
Hej det är ingen som fudera på att det är lättare att balansera yxsan med ett traskafft

Aqualize

  • Inlägg: 420
SV: Produktidé för smideskunnig:
« Svar #8 skrivet: 19 mar-10 kl 20:51 »
Stål är ju starkare än trä i relation till vikten.
Men du måste ändå ha en greppvänlig yta och inte ska väl skaftet vare ihåligt? Så då blir volymen som skaftdelen tar upp inte försumbar och vikten ökar för mycket.

Tacitus

  • Inlägg: 726
    • Ångermanland
SV: Produktidé för smideskunnig:
« Svar #9 skrivet: 20 mar-10 kl 22:41 »
Fast då blir det ju till att bygga yxor i kolfiber...  ;)

Stålrör funkar faktiskt ganska ok viktmässigt, funkar tom med ett vanligt blå rör eller zinkat vattenledningsrör.

Men som sagt var så fjädrar inte stål vilket är den största nackdelen.

Att man oftast har trä som skaftmaterial är nog en fråga om dels tradition och dels kostnad, tex så tror jag att andra mera moderna kompositmaterial skulle vara bättre än trä rent tekniskt - men kostnaden blir högre och man riskerar dessutom att missa tradionalister som kunder.

Huggorm

  • Gäst
SV: Produktidé för smideskunnig:
« Svar #10 skrivet: 20 mar-10 kl 22:47 »
Jag har provat en slägga med skaft av stålrör, en rejäl slägga med meterlångt handtag, och jag lovar att man inte slog många slag med den innan fingrarna värkte. Skall man ha stålskaft får man nog klä det med gummi eller liknande.

Tacitus

  • Inlägg: 726
    • Ångermanland
SV: Produktidé för smideskunnig:
« Svar #11 skrivet: 21 mar-10 kl 02:24 »
Jo, som sagt var så känns det i såväl fingrar som handleder och armar med ett stumt stålrör... fast å andra sidan leder ju det faktum att det är stumt till att man får mera kraft i slagen.

TW

  • Inlägg: 2684
    • Finland
SV: Produktidé för smideskunnig:
« Svar #12 skrivet: 21 mar-10 kl 11:13 »
Nej bevare mig för järnskaftade yxor.
Inte vet jag om mina händet är annorlunda än andras men efter att ha slagit några slag med en järnskaftad slägga slutade händerna mina att fungera. Jag kunde inte gripa om skaftet längre. Det tog resten av dagen innan de började fungera normalt igen. Normalt har jag starka händer.

Fiskarsyxorna med plastskaft tycker jag inte om. Någonting är fel i balansen. De går att klyva ved med och man kan kanske hugga av någon kvist men att tälja med dem är en plåga. Dessutom går skaftet inte att byta då det går av......och alla yxskaft går av med tiden.

Bor redan på landet men drömmer om ett eget litet hus......
Timmerman och snickare och byggnadsingenjör och gör-det-självare. Gör väldigt mycket av litet men kan inte göra allt av ingenting.
Antifacist.

Temeriaire

  • Inlägg: 1522
  • Allt kan göras, men det omöjliga tar längre tid.
    • Småland
SV: Produktidé för smideskunnig:
« Svar #13 skrivet: 21 mar-10 kl 11:22 »
Jag har provat ett antal släggor som skaftats med järnrör, och det är ingen rolig bekantskap. Förutom att det är för stumt och leder vibrationer så är det ju ingen som ids pressa röret ovalt, så efter en stund vrider sig det runda skaftet i händerna och man slår snett som fan och riskerar skador på folk och egendom.
För att inte tala om hur behagligt trä är att hålla i...
Ibland kommer äventyret och suddar ut det jag skrivit i kalendern.

Huggorm

  • Gäst
SV: Produktidé för smideskunnig:
« Svar #14 skrivet: 21 mar-10 kl 11:33 »
Hammare brukar dock ofta ha handtag av stål, utan att någon klagar  ???

Temeriaire

  • Inlägg: 1522
  • Allt kan göras, men det omöjliga tar längre tid.
    • Småland
SV: Produktidé för smideskunnig:
« Svar #15 skrivet: 21 mar-10 kl 11:43 »
Citera
Hammare brukar dock ofta ha handtag av stål, utan att någon klagar 

Men... De e ju inte samma sak juh!

Fast jag kan ärligt talat inte komma på nåt bra och sakligt argument i frågan :-[

Är väl frågan om utformningen på yxskaftet också, ett felformat träskaft är ju inte kul heller.
Ibland kommer äventyret och suddar ut det jag skrivit i kalendern.

Tacitus

  • Inlägg: 726
    • Ångermanland
SV: Produktidé för smideskunnig:
« Svar #16 skrivet: 21 mar-10 kl 18:49 »
Hammare brukar dock ofta ha handtag av stål, utan att någon klagar  ???

Ehhemm, jag brukar föredra glasfiberskaft på mina hammare...

Stanley har ju dock hammare med stålskaft som är bra, men dom kostar ju därefter.

 

Yrmff

  • Gäst
SV: Produktidé för smideskunnig:
« Svar #17 skrivet: 22 mar-10 kl 13:51 »
Jag håller def. med de som tycker att stålskaften på yxor "suger" ..
Däremot så har jag en hammare sen över 20 år med stålskaft en waughan (urs ev stavn.) då har den ju iofs. en träkärna  ;) ..
Glasfiberskaften tycker jag ej heller om då dom är aldeles för sköra för sneslag osv..
träskaft rules!!

mvh H


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

729 gäster, 6 användare (2 dolda)
Bröd, Radar, lichiplommon, RindertD

* Forum

* Om tidningen Åter



- Supernöjd med den nya tidningen! Ska fixa ny betalning nu så vi har täckt upp det kommande året, ser fram emot att bygga upp ett litet bibliotek av tidningarna. :) Och maken är ivrig att få testa på ölbryggandet som finns med i senaste numret.. :P
/Maria Örni

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser