Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Ta tillvara aubergin  (läst 8069 gånger)

Hanna H

  • Inlägg: 54
    • Skåne
Ta tillvara aubergin
« skrivet: 14 jun-15 kl 15:55 »
Jag sitter och gör en planterings och skördebok så att jag har allt planerat när det kommer till kritan.
Jag sitter och kikar efter recept på hur man kan förvara aubergin men inte funnit något.
Kan man frysa in, lägga in, sylta in? Och hur länge håller de sig. Skall de så i kylskåp eller funkar matkällare.

Tack på förhand.
Hanna

qeliott

  • Inlägg: 60
    • Skåne
SV: Ta tillvara aubergin
« Svar #1 skrivet: 15 jun-15 kl 16:59 »
Aubergine är väl en typisk äta-färsk-grönsak? Men det finns ju något som fransmännen kallar caviar d'aubergine som är väldigt gott. Jag brukar köpa det på konservburk av libanesiskt fabrikat (alwadi) på Coop. Det är snarast en puré eller kräm.

Mammas trädgård

  • Inlägg: 10
    • Skåne
SV: Ta tillvara aubergin
« Svar #2 skrivet: 29 sep-15 kl 20:15 »
Jag steker med purjolök eller gul/röd lök och vitlök och blandar sen i nerkokta tomater. Ibland har jag också i squash eller pumpa. fryser in och har hela vintern som grönsakstillbehör eller för att blanda ner i grytor. Funkar till och med i köttfärssås...

nemra

  • Inlägg: 53
    • Västergötland
SV: Ta tillvara aubergin
« Svar #3 skrivet: 19 dec-15 kl 15:52 »
Aubergin är ganska vanlig grönsak i andra (lite varmare) länder och visst går det att konservera dem.

Men det mest vanliga sättet är att grilla dem. Man grillar dem hela precis som man grillar köttet och de blir färdiga när de blir mjuka.
Man skalar skarpan som blir hård helst med en träkniv eller med händerna. Man låter dem stå i några timmar och rinna av saften som kan vara lite besk.  Sedan hackar man dem med en TRÄ slev eller en bredd träkniv på en underlägg av trä eller glas. Auberginerna oxiderar vid kontakten med metall och kan bli svarta.
Det blir som en kräm som kan tillagas med en gång eller frysas in.
Den grillade aubergin pastan blandas med riven lök och olja och även med majonnäs. Man brukar äta den på en brödskiva med tomatskivor på som sommarmat.

Men det mest traditionella och kända recepten är zacusca.
Zacusca kan göras med auberginer med också med gröna tomater eller en sort svamp som liknar lite kantarellerna här i Sverige.

Zacusca

• 3 kg. aubergine (välj dem med glänsande svart hud, något fluffigt vid beröring)
• 2 kg. röd paprika (kan vara lång röd paprika eller tomat-paprika som inte är så känd i Sverige men som är mer köttslig och sött)
• 1 kg. lök
• 1 liter tomat buljong som kokas separat (inte tomatpasta)
• 500 ml. olja
• 3-4 lagerblad
• 1 tsk salt
• 1 tsk mald svartpeppar och 1 tsk pepparkorn

Auberginerna grillas och skalas och hackas som innan.
Paprikan grillas och skalas och hackas - kan användas matbreddare.
Löken rivs eller hackas tunt i matbreddaren.

I en stor gryta blandas olja, löken och saltet och värms upp tills löken blir gul (löken ska inte brännas )
Sedan blandas i paprikan och kokas i några min.
Blanda auberginerna och tomat buljongen samt resten av kryddorna och koka dem på svag värme i en timme.
Rör om med en träslev var tionde min för att det inte ska brännas på botten av grytan.
Den blir färdig när den är som en tjockare kräm.
Zacusca hälls varmt i steriliserade burkar, placerade på en metallbricka. Metallbrickan drar till sig värmen och på så sätt undviker man att burkarna spricker av värmen. Man kan sterilisera burkar genom att man lägger den i varm ugn.
Sätt på locket på varje burk och lägg metallbrickan med burkarna på i ugnen på 100gr i en timme, detta för att kunna hålla dem länge väl konserverade under vintern.
Men man kan också täcka de varma burkarna väl och låta den kalna långsamt.

Zacusca äts på vit bröd som vegetarisk pålägg. Det är också gott med små bitar vit ost på.

Recepten är hämtad från internet.

 


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

434 gäster, 2 användare
Mikael Blomster, von tratt

* Forum

* Om tidningen Åter



- Superbra tidning där det mesta tas upp! Klart prisvärd läsning.
/Theo

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser