Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Spelar det någon roll på vilket håll spärrgallret ligger?  (läst 3474 gånger)

hofboss

  • Inlägg: 428
  • Centrala Skåne
    • Skåne
Då jag kör 3/4 langstroth och har några samhällen som är tröga på att gå igenom spärrgallret så infinner sig frågan om spärrgallrets avlånga hål är på fel ledd?
Idag så har jag plastspärrgaller och hålen går på tvärs mot ramarna.
(för dom som inte vet så lådorna rektangulära i formen så det är inte bara till att vrida på gallret et 1/4 varv)
Var uppe hos joel för ett tag sedan och såg att han hade galler där hålen går på andra hållet.
Jag undrar även om man skall ha/ behöver bigång över och under spärrgallret, för när gallret läggs på så ligger det direkt mot översidan på ramarna. 

grimbart

  • Inlägg: 4821
  • fångstman/jägare söker uppdrag!!!
    • Västergötland
SV: Spelar det någon roll på vilket håll spärrgallret ligger?
« Svar #1 skrivet: 26 jun-16 kl 08:37 »
Hålen i spärrgallret ligger på samma håll som ramarna... Bigång har du väl under ramarna på lådan som står över?
Fjäderfän och kaniner

christelle

  • Inlägg: 7772
    • Blekinge
SV: Spelar det någon roll på vilket håll spärrgallret ligger?
« Svar #2 skrivet: 26 jun-16 kl 08:40 »
I Joels katalog sidan 7 finns ett spärrgaller som kan användas med eller utan ram. Med ram kanske det kan läggas på själva lådan?
Jag sätter hålen sas längs med ramarnas mellanrummen och brukar kolla så att det blir bra genomgångar för bina.
The woods are lovely, dark and deep.
But I have promises to keep,
and miles to go before I sleep.   R. F.

Gilbert

  • Gäst
SV: Spelar det någon roll på vilket håll spärrgallret ligger?
« Svar #3 skrivet: 26 jun-16 kl 08:46 »
Metallspärgaller med löstagbart galler från ramen med drönarutgång är bättre och fungerar bättre och lättare att rengöra. Tjockleken på träramen hjälper också bina som passerar igenom.
Det är det enda trä jag har i kupan.
« Senast ändrad: 26 jun-16 kl 08:54 av Gilbert »

blizzard

  • Inlägg: 661
SV: Spelar det någon roll på vilket håll spärrgallret ligger?
« Svar #4 skrivet: 28 jun-16 kl 23:20 »
Släng bort alla spärrgaller en gång för alla :)
De tillför inte biodlingen någonting.

christelle

  • Inlägg: 7772
    • Blekinge
SV: Spelar det någon roll på vilket håll spärrgallret ligger?
« Svar #5 skrivet: 28 jun-16 kl 23:24 »
Släng bort alla spärrgaller en gång för alla :)
De tillför inte biodlingen någonting.
Jag testar på en bra kupa att inte sätta spärrgaller eller rättare sagt jag glömde gallret och orkade inte lyfta av skattlådorna igen - ska bli spännande att se vad som hänt eller inte hänt. Faller det väl ut för det bli framtidens melodi för det är joxigt med gallren.
The woods are lovely, dark and deep.
But I have promises to keep,
and miles to go before I sleep.   R. F.

blizzard

  • Inlägg: 661
SV: Spelar det någon roll på vilket håll spärrgallret ligger?
« Svar #6 skrivet: 28 jun-16 kl 23:44 »
Ja vad trevligt  ;) det är väl liksom en del av tjusningen med dessa flitiga och gulliga bin att få lite honung också ;D
Hoppas att du kommer till insikt att biodling utan galler är riktig biodling ;)
Se bara till att de har gott om plats i kupan,gärna några extra skattlådor och den översta ska vara helt outbyggd.Nån låda längre ned ska ha outbyggda ramar i sidorna.
Är du rädd för kyla så lägg tidningspapper mellan de översta lådorna,bina gnager igenom dem när de behöver utrymmet.

Små

  • Inlägg: 922
    • Skåne
SV: Spelar det någon roll på vilket håll spärrgallret ligger?
« Svar #7 skrivet: 29 jun-16 kl 00:14 »
Visst, allt är frid och fröjd t ex fram till skattningen

blizzard

  • Inlägg: 661
SV: Spelar det någon roll på vilket håll spärrgallret ligger?
« Svar #8 skrivet: 29 jun-16 kl 00:25 »
Bara svammel...
Se till att bina har plats att jobba på istället ;)

Små

  • Inlägg: 922
    • Skåne
SV: Spelar det någon roll på vilket håll spärrgallret ligger?
« Svar #9 skrivet: 29 jun-16 kl 00:55 »
Platsen är inga problem, det kan man ha även med spärrgaller.
Men visst, en rejält erfaren biodlare som vet hur man spärrar med honung och som dessutom har mycket gott om tid och också tycker det är kul att plockskatta kan klara sig utan spärrgaller. Det är bra om man inte heller har något emot att slunga ramar med yngel.

blizzard

  • Inlägg: 661
SV: Spelar det någon roll på vilket håll spärrgallret ligger?
« Svar #10 skrivet: 29 jun-16 kl 01:24 »
Varför ska man spärra?
Det finns ingen som helst anledning att spärra någonting alls.
Ska inte samhället växa sig starkt och ge så mycket honung som möjligt?
Jag är en erfaren biodlare så att jag har nog provat mig fram må du tro ;)
Att ens komma på tanken att spärra en äggläggande drottning är helt emot naturen,känner du inte det?

 

blizzard

  • Inlägg: 661
SV: Spelar det någon roll på vilket håll spärrgallret ligger?
« Svar #11 skrivet: 29 jun-16 kl 01:45 »
Platsen är inga problem, det kan man ha även med spärrgaller.
Men visst, en rejält erfaren biodlare som vet hur man spärrar med honung och som dessutom har mycket gott om tid och också tycker det är kul att plockskatta kan klara sig utan spärrgaller. Det är bra om man inte heller har något emot att slunga ramar med yngel.

Biodlare med överdrivet mycket tid under högsäsong tror jag nog att du får söka efter.Därför vill man inte heller störa eller förstöra för bina genom att använda spärrgaller.Att skatta under säsong är kul,det ger nämligen mycket,mycket mer honung i slutändan...
Och det är så vitt jag vet en av anledningarna till att hålla på med bin.

Det stämmer inte alls att man behöver slunga ramar med yngel,då slungar man för tidigt...Mycket enkelt  :-*

Små

  • Inlägg: 922
    • Skåne
SV: Spelar det någon roll på vilket håll spärrgallret ligger?
« Svar #12 skrivet: 29 jun-16 kl 10:44 »
Även om man har spärrgaller kan man skatta under säsong, bara enklare.

Det kan bara finnas en anledning att inte ha spärrgaller, att drottningen ska kunna röra sig över fler lådor. Så om man har tillräckligt utrymme så är den anledningen borta. Den enda andra anledningen jag kan komma på är att spärrgallret upplevs som ett hinder av bina, och att de därför jobbar mindre effektivt. Men den anledningen går bort när man sett hur oerhört lätt de rinner igenom ett spärrgaller.

hofboss

  • Inlägg: 428
  • Centrala Skåne
    • Skåne
SV: Spelar det någon roll på vilket håll spärrgallret ligger?
« Svar #13 skrivet: 29 jun-16 kl 12:31 »
Du får gärna berätta mer om hur man skall göra och vilka misstag som man skall undvika, att det funkar på höstrapsen har jag svårt att se men under resten av sommaren förvånar mig inte då man kan vara lite mer flexibel med när man skall slunga.

Varför ska man spärra?
Det finns ingen som helst anledning att spärra någonting alls.
Ska inte samhället växa sig starkt och ge så mycket honung som möjligt?
Jag är en erfaren biodlare så att jag har nog provat mig fram må du tro ;)
Att ens komma på tanken att spärra en äggläggande drottning är helt emot naturen,känner du inte det?

Små

  • Inlägg: 922
    • Skåne
SV: Spelar det någon roll på vilket håll spärrgallret ligger?
« Svar #14 skrivet: 29 jun-16 kl 15:04 »
Att ens komma på tanken att spärra en äggläggande drottning är helt emot naturen,känner du inte det?

Självklart ska man inte "spärra en äggläggande drottnng", det har jag inte sagt. Drottningen ska naturligtvis ha det utrymme hon behöver. Och sedan så har man ett spärrgaller. Som gör att man vet var hon är. Hon är inte begränsad. Hon får bara inte vara exakt överallt. Är det elakt?

Bilou

  • Inlägg: 425
    • Blekinge
SV: Spelar det någon roll på vilket håll spärrgallret ligger?
« Svar #15 skrivet: 29 jun-16 kl 19:11 »
Jag kan tänka mig testa det med, köra utan spärrgaller. Ska ju ändå skatta utan bitömmarbotten denna sommaren. Jag har bara en sån drottning som glatt lägger ägg överallt. Hon verkar inte ha någon system. Hon är väldigt produktiv, men skulle inte förvåna mig om det skulle finnas lite ägg på varje honungram...

christelle

  • Inlägg: 7772
    • Blekinge
SV: Spelar det någon roll på vilket håll spärrgallret ligger?
« Svar #16 skrivet: 29 jun-16 kl 19:52 »
Jag kan tänka mig testa det med, köra utan spärrgaller. Ska ju ändå skatta utan bitömmarbotten denna sommaren. Jag har bara en sån drottning som glatt lägger ägg överallt. Hon verkar inte ha någon system. Hon är väldigt produktiv, men skulle inte förvåna mig om det skulle finnas lite ägg på varje honungram...
Min tolkning av processen är att honungen/nektarn fungerar som spärr för drottningen? Även om hon är uppe i skattlådan och lägger ägg så kommer allt yngel att vara utkrupet efter nån dryg månad och bina städar vart eftersom ynglen kryper ut och börjar fylla cellerna med nektar. Och drottningen tar sig neråt i kupan och allteftersom tiden går så avtar äggläggningen och om hon skulle få för sig att vandra uppåt igen så lägger hon inga ägg i nektar eller i täckt honung.
« Senast ändrad: 29 jun-16 kl 20:12 av christelle »
The woods are lovely, dark and deep.
But I have promises to keep,
and miles to go before I sleep.   R. F.

Små

  • Inlägg: 922
    • Skåne
SV: Spelar det någon roll på vilket håll spärrgallret ligger?
« Svar #17 skrivet: 29 jun-16 kl 21:39 »
så lägger hon inga ägg i nektar eller i täckt honung.
Nej, det gör hon inte, men innan cellerna fylls så är de tomma, och därmed lockande för arbetsbina att göra iordning för äggläggning.

christelle

  • Inlägg: 7772
    • Blekinge
SV: Spelar det någon roll på vilket håll spärrgallret ligger?
« Svar #18 skrivet: 29 jun-16 kl 21:55 »
Nej, det gör hon inte, men innan cellerna fylls så är de tomma, och därmed lockande för arbetsbina att göra iordning för äggläggning.
Hmm, trodde nog att drottningen går neråt och att vintermaten går uppåt/överst så att säga.
The woods are lovely, dark and deep.
But I have promises to keep,
and miles to go before I sleep.   R. F.

Små

  • Inlägg: 922
    • Skåne
SV: Spelar det någon roll på vilket håll spärrgallret ligger?
« Svar #19 skrivet: 29 jun-16 kl 22:53 »
Ja, normalt, men det är ingen garanti. Om det hade varit det så hade man kunnat skatta ett stort samhälle  lika snabbt utan spärrgaller som med, men det undrar jag om någon gör.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

599 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter



- Bästa tidningen!
/Gabriella S

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser