Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  I stället för viltsten?  (läst 4547 gånger)

nilsegårn

  • Inlägg: 1136
    • Dalsland
    • Blekslätten Gård
I stället för viltsten?
« skrivet: 08 jun-13 kl 09:30 »
Jag har förstått att viltsten är det bästa för getter. Tyvärr är det slut på granngården och fabriken ska ha brunnit. Fårstenar finns och mineralbaljor med och utan koppar. Vad ska jag ta?
: "Om en idé inte verkar bisarr till att börja med, så är den ingenting att hoppas på" Niels Bohr

"man kan alltid sluta med något när man vill, så länge det är nästa tisdag" Lemmy

Skogsnatt

  • Gäst
SV: I stället för viltsten?
« Svar #1 skrivet: 08 jun-13 kl 12:18 »
Behöver du inte tokmånga, så kan jag säkert avvara någon viltsten och skicka den till dig.

skräptanten

  • Jane of all trades
  • Inlägg: 3924
  • Självhushållare på svennebanan-PRAO
    • Småland
SV: I stället för viltsten?
« Svar #2 skrivet: 08 jun-13 kl 16:43 »
Du måste inte handla på Granngården, det finns många andra trevliga bonnabutiker oxå (som de brukar säga i Sveriges Radio :P ).

Men nu har du kanske en sten på gång från Skogsnatt?

Mineralbalja ska de ha den som är för nötkreatur och getter, fårbaljorna oavsett kopparhalt innehåller ändå alldeles för lite koppar för getters behov.
Mjölk ger starka ben. Ekeby-utgödsling ger starka armar också.

nilsegårn

  • Inlägg: 1136
    • Dalsland
    • Blekslätten Gård
SV: I stället för viltsten?
« Svar #3 skrivet: 09 jun-13 kl 02:18 »
Granngården är dom enda här omkring som har sålt viltsten.  Är det kopparn som är skillnaden?  Kan man ge det på annat sätt? På mineralbaljorna stog nått om kopparkänsliga getraser. Vilka är det? Vi har svensk lantras nu och får två angora om nån månad...
: "Om en idé inte verkar bisarr till att börja med, så är den ingenting att hoppas på" Niels Bohr

"man kan alltid sluta med något när man vill, så länge det är nästa tisdag" Lemmy

skräptanten

  • Jane of all trades
  • Inlägg: 3924
  • Självhushållare på svennebanan-PRAO
    • Småland
SV: I stället för viltsten?
« Svar #4 skrivet: 09 jun-13 kl 11:17 »
Skillnaden mellan viltstenen och den "vanliga" vita saltstenen är ett antal mineraler; zink, koppar, selen o s v. Dock är halterna av dessa i viltstenen ändå inte tillräckliga för att täcka getters mineralbehov, och därför behöver de som regel en mineralbalja oxå. Till skandinavisk lantras funkar mineralbaljan för nötkreatur och getter bra, vad gäller angoragetterna får du fråga någon som kan just den rasen om de är kopparkänsliga eller inte.
Mjölk ger starka ben. Ekeby-utgödsling ger starka armar också.

nilsegårn

  • Inlägg: 1136
    • Dalsland
    • Blekslätten Gård
SV: I stället för viltsten?
« Svar #5 skrivet: 09 jun-13 kl 19:15 »
Men vad är skillnaden mellan fårsten som finns att få tag i och viltstenen?
: "Om en idé inte verkar bisarr till att börja med, så är den ingenting att hoppas på" Niels Bohr

"man kan alltid sluta med något när man vill, så länge det är nästa tisdag" Lemmy

Hippievagnen

  • Inlägg: 343
    • Västergötland
SV: I stället för viltsten?
« Svar #6 skrivet: 09 jun-13 kl 20:32 »
Jag ger bara mineraler i organisk form för att det är bättre upptag än syntetiska/kemiskt utvunna mineraler.

Torkade ishavsalger är en naturlig källa till mineraler och det är mycket koppar i. Getterna äter det gärna och reglerar själv sitt behov. Det är förstås ingen bra ide att låta stå under regn utomhus för då blir det ju dåligt. Om det står torrt så håller dig sig, då det är i pulverform.

Jag köper detta antingen via Khepri.se och får det hemskickat på posten eller på Börjes-butiken i närheten.

skräptanten

  • Jane of all trades
  • Inlägg: 3924
  • Självhushållare på svennebanan-PRAO
    • Småland
SV: I stället för viltsten?
« Svar #7 skrivet: 10 jun-13 kl 06:53 »
Det där har vi diskuterat innan :P . Zink, koppar, selen, mangan och de andra mineralerna är grundämnen och kan alltså inte framställas syntetiskt (om en inte tror på alkemi, feståss, men det är det ingen som gör nu mera).
På kemispråk betyder organiskt att grundämnet i fråga är i förening med ett annat grundämne, nämligen kol.
Men visst är det ett smart säljknep att påstå att andra företags mineraler är "syntetiskt framställda", och därmed svårartat onaturliga, till skillnad från det egna naturliga företagets "organiska" mineraler. Alla smarta säljknep är dock inte etiska eller korrekta.
Mjölk ger starka ben. Ekeby-utgödsling ger starka armar också.

Skogsnatt

  • Gäst
SV: I stället för viltsten?
« Svar #8 skrivet: 10 jun-13 kl 07:55 »
Men vad är skillnaden mellan fårsten som finns att få tag i och viltstenen?
[/quote

Fårsten lite koppar, vilt ganska mycket koppar

Hippievagnen

  • Inlägg: 343
    • Västergötland
SV: I stället för viltsten?
« Svar #9 skrivet: 10 jun-13 kl 11:07 »
Det stämmer dock inte riktigt. Med "organisk" menas i det här fallet att mineralerna är organiskt bundna, till skillnad från syntetiskt framställda mineraler som har separerats från källan och inte kommer ner i magen i sin naturliga form, vilket gör det svårare för kroppen att ta upp ämnet. Vi pratar om alger nu,  en ren naturprodukt. Om du  vill så rekommenderar jag lika ofta att man ger getterna bark och främst tallgrenar. Ett helt organiskt mineraltillskott, och ingen kan påstå att nån tjänar pengar på att rekommendera detta. Att förkasta någonting för att nån ev kan tjäna pengar på något är inte riktigt ett argument tycker jag. Om preparatet är bra och fyller sitt syfte så har jag inget emot att nån livnär sig på att arbeta med att framställa det. Men som med allt annat inom foderbranschen så lönar det sig att vara lite naturligt skeptisk och ifrågasättande, det har jag ingenting emot.

nilsegårn

  • Inlägg: 1136
    • Dalsland
    • Blekslätten Gård
SV: I stället för viltsten?
« Svar #10 skrivet: 10 jun-13 kl 11:09 »
Bordejag inte komma i hamn med en fårsten och en mineralhink med koppar då da? Och en tallgran i bland?
: "Om en idé inte verkar bisarr till att börja med, så är den ingenting att hoppas på" Niels Bohr

"man kan alltid sluta med något när man vill, så länge det är nästa tisdag" Lemmy

Hippievagnen

  • Inlägg: 343
    • Västergötland
SV: I stället för viltsten?
« Svar #11 skrivet: 10 jun-13 kl 11:13 »
Det borde nog räcka. Men jag rekommenderar att inte snåla på tallgrenarna. De brukar gå åt i en rasande takt! Inte bara tillgodoser de en stor del av mineralbalansen, de motionerar oxå getternas tänder! :-)

skräptanten

  • Jane of all trades
  • Inlägg: 3924
  • Självhushållare på svennebanan-PRAO
    • Småland
SV: I stället för viltsten?
« Svar #12 skrivet: 10 jun-13 kl 13:31 »
Bordejag inte komma i hamn med en fårsten och en mineralhink med koppar då da? Och en tallgran i bland?
Nej, du ska ha mineralhinken för nötkreatur och getter (den är blå på Granngården). Köp INTE någon fårhink, de har för lågt kopparinnehåll för att täcka getters behov - även den fårmineralbalja som innehåller extra koppar.
Det stämmer dock inte riktigt. Med "organisk" menas i det här fallet att mineralerna är organiskt bundna, till skillnad från syntetiskt framställda mineraler som har separerats från källan och inte kommer ner i magen i sin naturliga form, vilket gör det svårare för kroppen att ta upp ämnet. Vi pratar om alger nu,  en ren naturprodukt.
Nej, det går inte att framställa mineraler syntetiskt! Som tidigare sagts är de grundämnen, och kan alltså inte tillverkas av människan, grundämnen kan endast utvinnas ur naturen.
Självklart ska getter, som är vattenlevande djur, äta alger :-* ...
Mjölk ger starka ben. Ekeby-utgödsling ger starka armar också.

nilsegårn

  • Inlägg: 1136
    • Dalsland
    • Blekslätten Gård
SV: I stället för viltsten?
« Svar #13 skrivet: 10 jun-13 kl 20:41 »
Jaha. Typiskt. Jag köpte en röd till får. Och en fårsten. Kan man inte komplettera med koppar på nått sätt? Det står på baljan att den är till getter!
: "Om en idé inte verkar bisarr till att börja med, så är den ingenting att hoppas på" Niels Bohr

"man kan alltid sluta med något när man vill, så länge det är nästa tisdag" Lemmy

Hippievagnen

  • Inlägg: 343
    • Västergötland
SV: I stället för viltsten?
« Svar #14 skrivet: 10 jun-13 kl 21:05 »
Självklart så går det inte att tillverka grundämnen. Det jag menar är att man utvinner dem och renar dem på ett sätt somfförsvårar upptaget. Lika lite som det är bra för oss att dricka h2o, destillerat vatten är det bra för djuren att äta mineraltillskott som är "syntetiskt utvunna". Allra helst ska de vara i sin biologiska form för att upptaget ska fungera. I alger, tallgrenar, eller örter finns andra ämnen som ingår och stöttar för att ämnen inte bara ska passera ut genom tarmsystemet. Man kan säga att detta möjliggör för kroppen att känna igen vad det är för näring som kommer och smälta den på rätt sätt.
Det spelar ingen roll hur mycket mineraler du ger om upptaget ändå bara ligger på ca 10%. Djuret kommer ändå få brister.

skräptanten

  • Jane of all trades
  • Inlägg: 3924
  • Självhushållare på svennebanan-PRAO
    • Småland
SV: I stället för viltsten?
« Svar #15 skrivet: 12 jun-13 kl 16:58 »
Förklara gärna vad du menar med att mineralerna är "syntetiskt utvunna", Hippievagnen, och det hade varit trevligt med en källa till påståendet att djur som serveras den typ av mineraler som säljs i lantbrukshandeln skulle få brister? (En annan källa än de som säljer algmineraler, då...)
Problemet med att ge sly och grenar av barr- och lövträd som mineraltillskott är att marken här i landet på många ställen är fattig på vissa mineraler, exempelvis selen. Finns nästan inget selen i marken är det därmed mycket svårt för träden att ta upp det. Visst finns det många fördelar med att ge sina getter ett slyrikt bete på sommaren och torkat sly eller färskt barr på vintern, men det kan inte ses som en ersättning för traditionellt mineraltillskott.
Mjölk ger starka ben. Ekeby-utgödsling ger starka armar också.

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14450
    • Östergötland
SV: I stället för viltsten?
« Svar #16 skrivet: 12 jun-13 kl 18:00 »
Nu skall jag inte svära på att det är så med koppar och getter, men tror knappast att koppar behöver vara organiskt bundet för att tas upp bra. Men vissa metaller tas upp mycket lättare i någon organisk form, t ex kvicksilver som tas upp lättare som metylkvicksilver. Det hänger också på i vilket oxidationsstadie metallen är t ex tar kroppen upp 2-värt järn lättare än 3-värt.

Destvatten går bra att dricka, det gör vi hela tiden. I vattnets kretslopp ingår förångning för att det senare skall falla som regn.

Skräptanten, varför behöver getter så mycket koppar? Jag vet att vissa fårraser skall vara känsliga för koppar, men jag vet inte varför. Vore kul att veta.

Hippievagnen

  • Inlägg: 343
    • Västergötland
SV: I stället för viltsten?
« Svar #17 skrivet: 14 jun-13 kl 01:04 »
Förklara gärna vad du menar med att mineralerna är "syntetiskt utvunna", Hippievagnen, och det hade varit trevligt med en källa till påståendet att djur som serveras den typ av mineraler som säljs i lantbrukshandeln skulle få brister? (En annan källa än de som säljer algmineraler, då...)
Problemet med att ge sly och grenar av barr- och lövträd som mineraltillskott är att marken här i landet på många ställen är fattig på vissa mineraler, exempelvis selen. Finns nästan inget selen i marken är det därmed mycket svårt för träden att ta upp det. Visst finns det många fördelar med att ge sina getter ett slyrikt bete på sommaren och torkat sly eller färskt barr på vintern, men det kan inte ses som en ersättning för traditionellt mineraltillskott.

Jag är tyvärr inte så bra på att förklara sådana här saker, jag är inte kemist och bekant med alla uttryck, men jag har fått förklarat för mig att det finns olika sätt att utvinna mineralerna på, och det finns olika källor varifrån man plockar dessa, vilket gör att mineralerna är bundna till olika molekyler - vissa mer eller mindre bättre än andra avseende näringsupptaget hos djuret. Sammansättningen är viktig. I de flesta fall så är näringsupptaget bättre om ämnet kommer till kroppen i naturlig form, vilket ofta betyder att det åtföljs av molekyler som underlättar upptaget istället för försvårar upptaget. Till detta tror jag växtriket och naturen överlägset oss människor på att komponera ihop sammansättningar som är biologiskt tillgängliga för djuren.  Jag har tyvärr inte tillgång till studier som visar något vad gäller näringsupptag och skillnader mellan olika typer av mineraltillskott. Men det hade varit intressant, eftersom erfarenhet visar att mer naturliga mineraltillskott är mer effektiva vad gäller upptaget. De åtföljs ju av en mängd andra ämnen som också behövs för att främja näringsupptaget i magen.

Att jag tog H2O som exempel är för att beskriva att vi behöver vatten, men överdriven konsumtion av renat vatten, destillerat vatten, skulle kunna leda till problem, därför att vi behöver de naturliga salter och mineraler som finns i naturligt vatten. Med det menar jag att det inte alltid är så enkelt som att utvinna en sorts mineral och sedan stoppa det i djuret och tro att allt ska fungera som man tänkt. Naturen är mer komplex än så. Dessutom binds ofta dessa mineraltillskott till salt eller socker, som djuret då också får i sig, vilket också är riskabelt, då det lätt blir för mycket av det och det kan rentav bli som ett godisbegär med vissa individer.

Och - du har rätt i att våra jordar innehåller för lite selen överlag, och att man inte kan förvänta sig tillräckliga mängder ens i bark. Men det finns fortfarande en mängd nyttiga mineraler i sly som till viss del kan kompensera för det höga mineralbehovet som getter har. Jag brukar själv alltid rekommendera att man kombinerar sly med att ge naturliga mineraltillskott som getterna har på fri tillgång. Det är ingenting som säger att man inte kan ge dem fårmineraler från lantbruksbutiken, men jag tror inte det är tillräckligt med tanke på näringsupptag.
Allra helst skulle man försöka återställa jordarna som är så utarmade på näringsämnen genom att tillföra tex stenmjöl från lämplig bergstyp, samt kalka regelbundet. Då skulle ju gräs och växter också få upp näringshalterna.
« Senast ändrad: 14 jun-13 kl 01:22 av Hippievagnen »

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14450
    • Östergötland
SV: I stället för viltsten?
« Svar #18 skrivet: 14 jun-13 kl 11:47 »
Givetvis har vi och djuren i övrigt anpassat oss till omgivningen, och har det varit det naturliga sättet att få i sig metaller genom att äta växter och kött så är det troligare att vi kan ta upp dem bra genom maten än att äta piller eller slicka på en sten. Men så har vi forskning som visar att vissa metaller går bra att ta upp separat i sin jonform eller till och med som metall.

Det finns en stor risk att vi i vårat nedsmutsade samhälle har en övertro till det biologiska/naturliga sättet och på så sätt får i oss mer skit än om vi använder oss av syntetiskt/kemiskt framtagna tillskott. Har man otur är algerna förorenade av något som förtar nyttan. Ta bara samhällets sätt att lyfta fram rötslam som ett naturligt sätt att sluta fosforns kretslopp genom att återföra det till åkermarken. Resultatet blir en ökning av bland annat den farliga metallen kadmium.

Man får vara uppmärksam idag, även den synbart rena uppfödning/odling man har hemma kan vara påverkad.

Hippievagnen

  • Inlägg: 343
    • Västergötland
SV: I stället för viltsten?
« Svar #19 skrivet: 14 jun-13 kl 12:00 »
. Har man otur är algerna förorenade av något som förtar nyttan.
Självklart så är det viktigt att ta algerna från rena hav!


Det är nog upp till var och en var man sätter sitt förtroende. Även om det nu finns några av metallerna som kan tas upp så är jag fortfarande skeptisk till syntetiskt framställda tillskott, oavsett om vi pratar torrfoder till hund eller häst eller get. Jag vill ge mina djur och mig själv så rena råvaror som möjligt, så nära källan som möjligt i den usträcknig det går. Även om det står på förpackningen till fullfodret att det "innehåller alla vitaminer, mineraler och spårämnen som hunden/hästen/geten behöver", vilket ju låter toppen på pappret, så förhåller jag mig skeptisk till det hela eftersom tillverkningsindustrin på djurfoder inte direkt är kända för att ta hänsyn till hur biologiskt tillgängligt fodret är, eller hur naturligt det är för djuret som ska äta det, eller vilka följdproblem eller brister som det i längden kan leda till.
Det är lite av en filosofi, och alla väljer själv naturligtvis vad man vill tro på.

skräptanten

  • Jane of all trades
  • Inlägg: 3924
  • Självhushållare på svennebanan-PRAO
    • Småland
SV: I stället för viltsten?
« Svar #20 skrivet: 14 jun-13 kl 13:38 »
Skräptanten, varför behöver getter så mycket koppar? Jag vet att vissa fårraser skall vara känsliga för koppar, men jag vet inte varför. Vore kul att veta.
Getter behöver mer koppar än får. Brist på koppar kan leda till bland annat tillväxthämning hos killingar. Förr i ti´n var det inte ovanligt att de av skrockfullhet offrade en kopparslant i djurens dricksvatten, och detta har säkerligen hjälp många getter (och kor)!
Varför vissa fårraser tål koppar sämre än andra vet jag inte, den frågan får du ställa på fårtavlan.

Om en ska generalisera lite är det nog bättre att behandla geten som en liten, kvicktänkt ko - än att se på henne som ett rakpermanentat får ;) ...
Mjölk ger starka ben. Ekeby-utgödsling ger starka armar också.

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14450
    • Östergötland
SV: I stället för viltsten?
« Svar #21 skrivet: 14 jun-13 kl 13:49 »
Hippievagnen, problemet är att det inte finns några rena hav längre, bara mer eller mindre förorenade. Och att vi som slutkonsumenter inte kan lita på att det som produceras är rent och riktigt, oavsett om det skett av oförstånd eller för att tjäna mer pengar. Jag har inget att invända mot principen att försöka få näringen på ett så naturligt sätt som möjligt, men man skall vara medveten om att det konstlade kan vara det bästa i vissa fall. Man bör inte förblindas och övergå till att i förtroende tro på en lära utan att då och då ifrågasätta både den och den faktiska omgivningen som påverkar.

Tack skräptanten, det där med generaliseringen skall jag nog minnas ;D

Kan man inte använda en kopparkittel som vattentråg till getterna då, och köra med en vanlig sten?

skräptanten

  • Jane of all trades
  • Inlägg: 3924
  • Självhushållare på svennebanan-PRAO
    • Småland
SV: I stället för viltsten?
« Svar #22 skrivet: 14 jun-13 kl 14:02 »
Hi hi, har inte testat att servera vatten i en kopparkittel ;) . Inte har jag kopparrör till vattnet i lagården heller.

Nu är väl inte viltstenen den främsta källan till koppar (även om den innehåller rätt möe), det är nog mest mineralbaljan som ska förse djuren med de mineraler de behöver (inte bara koppar, utan en massa andra oxå).
Mjölk ger starka ben. Ekeby-utgödsling ger starka armar också.

Tizzla

  • Inlägg: 57
    • Småland
SV: I stället för viltsten?
« Svar #23 skrivet: 16 jun-13 kl 02:02 »
Nu blev jag lite fundersam. Fick själv rådet (på den här sidan och på Lantmännen) att köpa den röda fårmineralbaljan med koppar till mina getter, plus viltsten. I min frågetråd nämndes inte nötmineraler alls. Vad är skillnaden? Kan fårmineralerna göra skada? Genom att de behöver mer koppar och då får i sig för mycket annat?
Någon skrev, någonstans på denna sida, att det går åt ungefär 200 gr fårmineral med koppar/get/år. Men mina sex getter, sen några dagar "bara" fem, har ätit betydligt mer än så! Nu hade de levt på havre och ensilage hela vintern innan de kom till mig, och jag tror absolut inte de hade tillgång till några mineraler alls där, så de kan ju ha haft brist på allt...utom löss, för det hade de gott om :-X

skräptanten

  • Jane of all trades
  • Inlägg: 3924
  • Självhushållare på svennebanan-PRAO
    • Småland
SV: I stället för viltsten?
« Svar #24 skrivet: 16 jun-13 kl 12:02 »
Det var jag som skrev att mina getter förbrukade ungefär 200 g mineral/get och år. Däremot var det inte fårmineralbalja det var fråga om, utan nötbaljan (den som har som underrubrik "för nötkreatur och getter").
Var och en blir salig på sin tro, men det skiljer rätt rejält på kopparinnehåll mellan fårbaljan med extra koppar och nötbaljan. Den för får innehåller 250 mg/kg och den för nöt och get innehåller 800 mg/kg.
Det kanske inte skadar getterna att ha fårbaljan, men risken finns ändå att de får kopparbrist.
Mjölk ger starka ben. Ekeby-utgödsling ger starka armar också.

Tizzla

  • Inlägg: 57
    • Småland
SV: I stället för viltsten?
« Svar #25 skrivet: 16 jun-13 kl 16:42 »
Okej, då missförstod jag där skräptanten. Är för trött för att gå tillbaka och läsa nu, men är ganska säker på att den enda mineralbaljan som nämndes "vid namn" var den röda fårbaljan. Dock säkert inte av dig då! Men då gör jag så att de får behålla fårbaljan och så får de en för nötter också. Någon gång går de väl åt ;D Tack för svaret!


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

735 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter



- Jättenöjd och glad över tidskriften Åter!
/ Märit

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser