Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  skötsel av getter  (läst 7031 gånger)

Oskar 123

  • Inlägg: 466
    • Dalsland
skötsel av getter
« skrivet: 06 apr-13 kl 21:32 »
har lite frågor om skötsel:
1.vad äter dom och hur mycket?
2.kan man ha två bockar tillsammans eller ska man ha 1 bock+kastrat?
3.behöver dom vitaminer och saltsten?
övrig information mottages.
Bor på en liten gård i Dalsland med familjen. Har gotlandsfår, gäss, hund, katter och höns av diverse raser.

rapchic

  • Inlägg: 388
    • Lappland
    • Mörtangård
SV: skötsel av getter
« Svar #1 skrivet: 07 apr-13 kl 07:19 »
får jag fråga en sak också  :-[
hur många ska man helst ha (typ räcker det med hane/hona eller är dom lika får på det sättet att do helst ska vara minst 4)

djurkillen: ang 3:an alla djur ska ju ha saltsten, om så bara för säkerhets skull eller?

Gården Lund

  • Inlägg: 21
    • Värmland
SV: skötsel av getter
« Svar #2 skrivet: 07 apr-13 kl 08:23 »
Hej!

1)Dom äter hö cirka 2 kilo per get och dag.Dom äter ju också lite mer under vintern när det är kallt.Sen är det ju sly och löv som är väldigt populärt :)

2)Det är ingen höjdare att ha 2 okastrerade bockar ihop,blir bråk då.Men som flera kastrerade går fint :)

3)Jag har köpt viltsten till mina,den är det även lite koppar i.Sen finns det mineralpulver,mina var dock inte alls glada i detta.

Trollmor

  • Inlägg: 10686
  • Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
SV: skötsel av getter
« Svar #3 skrivet: 07 apr-13 kl 09:19 »
Inga problem att ha flera bockar ihop.  De rangordnar sig och sen brotta de dagligen för nöjes och övnings skull.  Gäller såväl kastrater som fertila.  Då kan det bli värre med en ensam bock.  Om man dessutom isolerar honom från flocken (för att han inte ska betäcka för tidigt till exempel) så kan han bli gravt stressad och börja bearbeta inredning, folk och fä med hornen.

  Beträffande maten så finns mycket att läsa här på gettavlan.  Ja, de behöver både salt och mineral i fri tillgång.  Så många olika sorter som du kan skaffa; de kombinerar bäst ihop själva.

  Får behöver vara minst 5 - 7 stycken för att känna sig som får.  Får accepterar i regel endast får som "får".  Getter har betydligt lättare att acceptera flockmedlemmar av andra arter, men helt ensamma trivs inte heller de.  Det finns folk som har en get inne som hund, eller har funnits.  Inga problem, utom att den måste rastas oftare än en hund - och så kan krukväxterna vara i allvarlig fara ...  ;)

  Välkomna till gettavlan alla tre!  Hoppas att ni kommer att trivas här bland alla getälskare!  :D
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

Janne på Näset

  • Inlägg: 70
    • -
SV: skötsel av getter
« Svar #4 skrivet: 07 apr-13 kl 11:09 »
På vintern har mina lantgetter fri tillgång eller minst ca 2,5 kg hö/dag/get och får grenar oftast hela mindre träd. Friskt vatten alltid. Viltsaltsten och fri tillgång på mineraler har de året om. Högdräktiga eller mjölkande getter får lite annat tillskott vid behov.  Aldrig säd/kraftfoder till bockar om de inte har en stor flock getter att betäcka. De har alltid hållit sig friska på denna meny.

Om du skaffar två jämngamla bockkillingar helst bröder eller åtminstone från samma besättning så växer de upp med varandra utan problem. Att släppa ihop en ny vuxen bock med den bock man redan har därhemma är inte lika enkelt.

Om man inte ska hålla på med avel eller vill ha getmjölk tycker jag inte att det är så bra att köpa en bock och en get som förstagångsgetter. Ett bockgäng är både enklare och roligare. Getter/bockar är flockdjur så minst två ska man ha. Själv tycker jag att det blir mindre bråk om man har fler.

Oskar 123

  • Inlägg: 466
    • Dalsland
SV: skötsel av getter
« Svar #5 skrivet: 07 apr-13 kl 11:34 »
tänkte ha 6 getter och 1 bock+kastrat.
ska dom ha kraftfoder och vilken sorts saltsten ska dom ha?
kan dom föda killingar inne hos resten av flocken eller ska man separera geten från dom andra?
Bor på en liten gård i Dalsland med familjen. Har gotlandsfår, gäss, hund, katter och höns av diverse raser.

Gården Lund

  • Inlägg: 21
    • Värmland
SV: skötsel av getter
« Svar #6 skrivet: 07 apr-13 kl 13:23 »
När dom ska kila är det skönt om dom får ha en egen liten frå så dom får lugn och ro.Kan bli ett stressmoment om dom andra springer runtomkring.

Oskar 123

  • Inlägg: 466
    • Dalsland
SV: skötsel av getter
« Svar #7 skrivet: 07 apr-13 kl 13:57 »
kan man använda fårgrindar när hon ska killa.
Bor på en liten gård i Dalsland med familjen. Har gotlandsfår, gäss, hund, katter och höns av diverse raser.

Trollmor

  • Inlägg: 10686
  • Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
SV: skötsel av getter
« Svar #8 skrivet: 07 apr-13 kl 14:48 »
Jadå, fårgrindar fungerar utmärkt!  Jag har aldrig haft några större problem med att släppa ihop vuxna bockar, men självklart måste man vara försiktig när man släpper ihop djur som inte känner varandra, oavsett art och kön.  Även hos mig har det varit fredligt när det har varit flera bockar.

  Jag föreslår att du i så fall skaffar lokalerna och fodret först, och därefter ett par bockkillingar.  När de är stora har du hunnit lära dig lite mer, och kan så småningom fundera över att även skaffa en eller två flickor.  Det är ju tjejerna som föder barnen även hos getter, med alla påfrestningar och risker som sammanhänger med det.  Du behöver ha betydliger mera kunskaper och färdigheter, inkl uppövat "djuröga" för att ha en dräktig hona av vad slag det vara må.
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

Oskar 123

  • Inlägg: 466
    • Dalsland
SV: skötsel av getter
« Svar #9 skrivet: 07 apr-13 kl 15:34 »
okej.
tänkte inte köpa bock från början utan odräktiga getter först.
lokaler har jag redan, behövs bara inredning.
Bor på en liten gård i Dalsland med familjen. Har gotlandsfår, gäss, hund, katter och höns av diverse raser.

Oskar 123

  • Inlägg: 466
    • Dalsland
SV: skötsel av getter
« Svar #10 skrivet: 07 apr-13 kl 15:58 »
läste på sida att man skulle avmaska två gånger per år och på en annan att man inte skulle avmaska. blir så förvirrad så kan någon berätta hur det är. och vilket avmaskningsmedel ska man använda sen.
Bor på en liten gård i Dalsland med familjen. Har gotlandsfår, gäss, hund, katter och höns av diverse raser.

Oskar 123

  • Inlägg: 466
    • Dalsland
SV: skötsel av getter
« Svar #11 skrivet: 07 apr-13 kl 17:07 »
har läst att man kan köra in getter och undrar om man kan använda en hundsläde ???
kan man använda en sån här också?
http://www.bernerhunden.se/Premiartur%20sennenvagn.htm
Bor på en liten gård i Dalsland med familjen. Har gotlandsfår, gäss, hund, katter och höns av diverse raser.

Trollmor

  • Inlägg: 10686
  • Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
SV: skötsel av getter
« Svar #12 skrivet: 07 apr-13 kl 19:33 »
Fina bilder du har hittat!  Selen måste förstås anpassas, men om geten över huvud taget vill dra, så passar nog den vagnen utmärkt.  Men getter är även terränggående, så prova även att klövja och med pulka.

  Avmaskar gör man i princip när det behövs.  Man bör använda olika medel olika år, så att inte parasiterna anpassar sig och bildar resistenta stammar.  Så lite sånt som möjligt, för bevarad effekt, precis som med antibiotika.  God beteshygien är grunden.  Hur har du det med betesmark?  Där kan du odla fram stora mängder inälvsparasiter utan särskilt stor ansträngning ...  :P

  Först skriver du 6 getter och 1 bock, och nu är det getter utan bock.  Förstå min förvirring!  ;D
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

Oskar 123

  • Inlägg: 466
    • Dalsland
SV: skötsel av getter
« Svar #13 skrivet: 07 apr-13 kl 19:59 »
oj, ursäkta fick ändrade mej lite.
det är mest sten och en del betesmark, även en stor stenig kulle med massor av träd, buskar och sly, det borde väl passa dom???
vad bra att vagnen skulle passa, blir att bygga en nu då. en sån här klövjesadel, heter det väl, har jag redan som vi använde på våran sankt bernhard. passar den då? ett nytt gethus ska antingen byggas i anslutning till hönshuset vi ska bygga eller nere vid ladorna.
Bor på en liten gård i Dalsland med familjen. Har gotlandsfår, gäss, hund, katter och höns av diverse raser.

Trollmor

  • Inlägg: 10686
  • Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
SV: skötsel av getter
« Svar #14 skrivet: 08 apr-13 kl 13:58 »
Så du har betesmark.   :)  Kan du dela upp den för betesväxling?  Träden kommer de att ringbarka, och slyet äter de upp.  Den buske är inte född som klarar att dela hage med getter i längden.  Jag utgår ifrån att du har kollat att växterna i fråga inte är giftiga.

  Räkna inte med att getterna är villiga att jobba åt dig.  De kanske har helt andra intressen!  Men en bra vagn har du ju nytta av ändå, när du ska dra fram foder åt dina älsklingar!  ;)
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

Oskar 123

  • Inlägg: 466
    • Dalsland
SV: skötsel av getter
« Svar #15 skrivet: 08 apr-13 kl 15:15 »
så klart jag kan dela av. finns mest ek,gran,en,björk och asp.
Bor på en liten gård i Dalsland med familjen. Har gotlandsfår, gäss, hund, katter och höns av diverse raser.

Eva o Getterna

  • Inlägg: 441
    • Uppland
SV: skötsel av getter
« Svar #16 skrivet: 08 apr-13 kl 16:14 »
Välkomna.
Det kan vara bra att kunna dela av på olika sätt inne. Hade jag plats skulle jag göra några bås till när det behövs. in och utbrottssäkra ( ca 2m vägg och nät.)Man kan ju göra dom så de kan användas av alla när man inte har grinden stängd. De hårda på rang så det är inte fel att kunna ge mat och vatten  på flera ställen samtidigt. Sen tycker jag att de kan bli stressade om det blir för trångt inne medans de gladeligen står och ligger som sardiner i bästa vindskyddet om det är oväder.
De behöver inte kraftfoder om de inte mjölkar är dräktig eller ger di. Se det som godis och muta. sly tall och hö. Viltsten o mineraler.

Vad hade ni tängt för ras? Får man föreslå en allmogeget. Friska, starka,  tåliga och rara som tusan.
Lapgetter och höns Gott o blandat, Hedemora o Stor Brahma

Oskar 123

  • Inlägg: 466
    • Dalsland
SV: skötsel av getter
« Svar #17 skrivet: 08 apr-13 kl 17:42 »
har tänkt några dvärggetter som får egen inhägnad och vanliga mjölkgetter
Bor på en liten gård i Dalsland med familjen. Har gotlandsfår, gäss, hund, katter och höns av diverse raser.

Trollmor

  • Inlägg: 10686
  • Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
SV: skötsel av getter
« Svar #18 skrivet: 08 apr-13 kl 22:42 »
Alla jag känner som har försökt att hålla flera raser inom samma gård har förr eller senare - oftast förr - fått en blandad flock.
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

Janne på Näset

  • Inlägg: 70
    • -
SV: skötsel av getter
« Svar #19 skrivet: 09 apr-13 kl 10:22 »
Vem ska sköta djuren när du går i skolan eller jobbar?


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

602 gäster, 2 användare
xaelanar, Tiomilaskogen

* Forum

* Om tidningen Åter



- Underbar tidning eftet att jag läst flera nummer hos en väninna är det nu dags för egen prenumeration
/lena S

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser