Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Vattenfrågan.  (läst 1829 gånger)

J/T

  • Inlägg: 10
  • John & Tessan, Piteås grädda!
    • Norrbotten
Vattenfrågan.
« skrivet: 04 dec-12 kl 08:36 »
Hej! Vi undrar hur ni löst vattenfrågan till era getter? Vi har plötsligt fått -20 och inser att vattnet lär måsta bytas minst 2 ggr per dag om de ska ha ofryst vatten tillgängligt. Har nån av er nån smart lösning, typ värmekabelrigg eller värmelampa över?

Tacksamma för tips!

//John & Tessan
John & Tessan, Norrbottens pärlor.

Halte

  • Gäst
SV: Vattenfrågan.
« Svar #1 skrivet: 04 dec-12 kl 08:52 »
Hej! Vi undrar hur ni löst vattenfrågan till era getter? Vi har plötsligt fått -20 och inser att vattnet lär måsta bytas minst 2 ggr per dag om de ska ha ofryst vatten tillgängligt. Har nån av er nån smart lösning, typ värmekabelrigg eller värmelampa över?

Tacksamma för tips!

//John & Tessan
En värmekabel på c:a 10 meter eller mer, två baljor av samma modell med olika storlek, dv.s att den ena baljan passar inne i den andra med kanske 6 cm glapp.
Tejpa fast värmekabeln på den inre baljan med silvertejp, vira isolering runt den, tejpa fast så det sitter skapligt och sätt ned den i den större baljan. Dra lite silvertejp runt om så att det inte kommer ned för mkt vatten ned i glipan mellan den stora och lilla baljan.


En annan variant är att göra på ungefär samma sätt med en kortare kabel. En balja, lägg i isolering runt om utmed kanterna och i botten. Lägg en värmekabel i botten lite ihopringlad, ta en vattentät säck av något slag (av något tjockare material så den tål lite påfrestning) och stoppa ned i baljan och tejpa fast runt kanten av baljan.

Båda dessa varianter kan man ju göra utan värmekabeln också, pallar iaf för en hel del minusgrader innan det fryser på.

Jag har även sett en lösning med en balja/badkar med isolerade sidor runt om som stod lite upphöjd från marken och så en frostvakt under i det.
« Senast ändrad: 04 dec-12 kl 08:55 av Halte »

Hippievagnen

  • Inlägg: 343
    • Västergötland
SV: Vattenfrågan.
« Svar #2 skrivet: 07 dec-12 kl 17:57 »
Jag har en vattenkokare i stallet. Två gånger om dagen - morgon o kväll, häller jag ner kokhett vatten i deras vattentråg i getboxen så att det håller sig frostfritt i allafall en stund, så att de hinner få i sig ordentligt med vätska. ute i hagen har de en bäck med vatten som de kan dricka ur om de vill, men nu är det nog is där.

Tidigare har jag använt en Thermobar TB40 till dem ute i hagen, och det var suveränt, men nu använder jag den till hästarna i stället. Funkar ändå inte att få ut strömförsörjning till gethagen som det ser ut nu. Men funderar på att beställa en isolerad vattenbalja (T h e r m o B a r  3 0  I S O) från samma tillverkare som de kan ha inne i stallet så att vattnet håller sig frostfritt länge. Så kallt som det är nu så bildas en isskorpa på vattenytan ganska fort.
« Senast ändrad: 07 dec-12 kl 18:03 av Hippievagnen »

YngveTH

  • Inlägg: 1
  • "Blondes have more fun"
    • Dalarna
    • Haflinger i Skattlösberg
SV: Vattenfrågan.
« Svar #3 skrivet: 30 dec-12 kl 16:19 »
En femliters plastdunk med skruvkork. Fyll den med hetvatten från kökskranen. Fyll t.ex en tjugoliters murarbalja med ljummet eller kallt vatten.
Lägg i femlitersdunken. Det borde klara sig under dagen eller natten. Modelera med större eller fler hetvattendunkar

trassla

  • Gäst
SV: Vattenfrågan.
« Svar #4 skrivet: 30 dec-12 kl 17:44 »
Jag bär ut varmt vatten till mina getter flera gånger om dagen , när vattnet fryser till. Har tyvärr ingen möjlighet att sätta upp värmekar, mm, för risken är att mina skulle inspektera sladdar mm väldigt ingående.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

773 gäster, 4 användare
xaelanar, Björkris, Tur-Johan, Evangeline

* Forum

* Om tidningen Åter



- Har dessa godingar i mitt fritidshus och har lagt band på själv att inte läsa de förens jag har läst ut en annan bok, mycket tråkigare bok, vilket gett mig en rejäl sporre att läsa ut den och börja med dessa tidningar! Har tjuvläst en och spoiler, den var jätteintressant!
/Rebecca B

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser