Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Getter och bröd  (läst 7064 gånger)

Harke71

  • Inlägg: 15
    • Södermanland
Getter och bröd
« skrivet: 31 aug-12 kl 17:55 »
Hur är det nu?
När jag var ung så hade vi getter och de fick säkert 1 brödskiva per dag. Ingen dog av det. Som en liten snack, typ.
Nu hör jag lite olika historier. Men vad är det som gäller? Dör vissa getter av vissa typer av bröd?
Finns det vissa sädesslag som de inte får äta?

Lite tips och råd tas tacksamt emot...

ninna b

  • Gäst
SV: Getter och bröd
« Svar #1 skrivet: 31 aug-12 kl 21:04 »
Vi har lantrasgetter och vi ger dom bröd...ibland ganska mycket eftersom vi får gammalt bröd från affären. Inga problem med det . Skillnad är det säkert med dom gamla lantraserna.

ieenilorac

  • Inlägg: 8434
  • www.sonnarpsnaturbruk.n.nu
    • Skåne
    • Sonnarps naturbruk
SV: Getter och bröd
« Svar #2 skrivet: 31 aug-12 kl 21:18 »
Jag har fått för mig att det är bakpulver de inte tål, det var någon get på fredriksdals friluftsmuséum som dog av att ha ätit bröd. Stod i tidningen.

Att man kunde ge dem bröd förr beror nog på att det var bröd bakat på riktiga råvaror, inte det skräpet som medelsvensson gillar att äta nuförtiden. Sen beror såklart allt på mängder, individuella variationer, och hur bra foder de äter i övrigt.
Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.

Torptomten

  • Inlägg: 916
  • Ljuset lyser i mörkret ...
    • -
SV: Getter och bröd
« Svar #3 skrivet: 01 sep-12 kl 11:17 »
Kaffebröd innehåller både höga halter socker och vete och kan bara ges i mycket små mängder och med stor försiktighet.
Våra tre allmoge-getraser är mer känsliga för det finmalda mjöl som allt bröd består av och skall inte få bröd mer än som  godis.
Råg innehåller tillväxthämande ämnen och skall inte ges till killingar eller dräktiga getter. Rågvete är OK.
Bröd bör räknas till godis, - inte till foder med anledning av den finmalda strukturen som i sig kan ge magproblem.
Bockar kan få urinsten av förmycket protein, vilket bröd är rikt på.
Det bröd Du inte med frisk aptit skulle äta själv - skall getterna ej heller ha!
/Tt
Djurägare, medmänniska på landsbygden och en liten del av den oändliga Skapelsen.

Motto: Ora et Labora!

Trollmor

  • Inlägg: 10686
  • Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
SV: Getter och bröd
« Svar #4 skrivet: 01 sep-12 kl 11:21 »
Getterna på Fredriksdal, hade inte de fått stora mängder utan "förövning av magen" av någon välmenande turist?
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

Sussilo

  • Gäst
SV: Getter och bröd
« Svar #5 skrivet: 01 sep-12 kl 12:16 »
Getter tål inte mögel och risken finns ju att gammalt bröd innehåller sådant.

ninna b

  • Gäst
SV: Getter och bröd
« Svar #6 skrivet: 02 sep-12 kl 11:53 »
Ja, mögel är inget bra men det gamla brödet vi får är alldeles frisk.... bara det att datumet har gått ut och då vill ingen köpa det längre. Bra för getterna för dom gillar verkligen bröd men jag har också hört det med bikarbonat men undrar om det egentligen kan vara skadligt i sig.

Anna S

  • Inlägg: 194
  • Glad 26åring som älskar både små och stora djur.
    • Södermanland
    • Afrikanska Dvärggetter
SV: Getter och bröd
« Svar #7 skrivet: 02 sep-12 kl 13:28 »
Mina getter brukar få hårtbröd och de älskar de :) Men de får bara i mindre mängder och de har aldrig varit något problem.
Jobbar med djur och barn, har själv häst, hund, kanin, getter och hamstrar, kika gärna på www.dvarggetter.n.nu :)

Trollmor

  • Inlägg: 10686
  • Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
SV: Getter och bröd
« Svar #8 skrivet: 02 sep-12 kl 14:23 »
Hi hi, då är det brödet inte vad vi i allmänhet kallar "gammalt"  ;)

Bikarbonat skadligt i så små doser?  Upp till bevis, den som påstår det!
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

Sussilo

  • Gäst
SV: Getter och bröd
« Svar #9 skrivet: 02 sep-12 kl 16:08 »
Mina getter hade alltid fri tillgång till bikarbonat i en liten skål hängande på lagårdsväggen. De slickade i sig när de behövde mot ohälsosamt uppsvällt tillstånd eller trumsjuka. Bikarbonaten har kanske ändrats sedan dess, det vet jag inte.

Trollmor

  • Inlägg: 10686
  • Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
SV: Getter och bröd
« Svar #10 skrivet: 02 sep-12 kl 18:16 »
Bikarbonat, visst kan man köpa det i kryddhyllan?  Liksom askorbinsyra och annat användbart?  Jag känner faktiskt en människa som är allergisk mot bikarbonat.  Men getter?  Varifrån kommer den uppgiften?
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

ieenilorac

  • Inlägg: 8434
  • www.sonnarpsnaturbruk.n.nu
    • Skåne
    • Sonnarps naturbruk
SV: Getter och bröd
« Svar #11 skrivet: 02 sep-12 kl 19:59 »
Bikarbonat, visst kan man köpa det i kryddhyllan?  Liksom askorbinsyra och annat användbart?  Jag känner faktiskt en människa som är allergisk mot bikarbonat.  Men getter?  Varifrån kommer den uppgiften?
Jag läste det i Helsingborgs dagblad, och uppgiften skulle komma från bl a personalen på Fredriksdal. Vet inte om man kan hitta artikeln om den döda geten på tidningens hemsida?
Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.

Trollmor

  • Inlägg: 10686
  • Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
SV: Getter och bröd
« Svar #12 skrivet: 02 sep-12 kl 21:44 »
Jag fick intrycket - men det är bara ett intryck - att det var allmogegetter som blivit sjuka, och att dessa är ännu känsligare än lantrasgetter.  Men det var alltså bikarbonatet, inte vetet?
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

ieenilorac

  • Inlägg: 8434
  • www.sonnarpsnaturbruk.n.nu
    • Skåne
    • Sonnarps naturbruk
SV: Getter och bröd
« Svar #13 skrivet: 03 sep-12 kl 08:18 »
http://hd.se/hitta/?q=getter+fredriksdal

Här hittar man tidningsartiklarna.

Citera
Bo Dahl berättar att den utrotningshotade lantrasen Göingegetens historia går ända tillbaka till stenåldern. Och att det är en extremt känslig ras. För djuren är både bakpulver och bikarbonat direkt dödligt.
Från 2012

Citera
Alla getterna drabbades av akut tarmkatarr, vilket kan leda till en snabb och mycket plågsam död. Obduktionsrapporten av Pelle har nu kommit, den visar på rester av bakpulver som slår ut magens bakterieflora.
– Orsaken till dödsfallen och de allvarliga sjukdomarna är att getterna matats med bröd av besökare. De gamla lantraserna tål inte modernt bröd. Bakpulver eller bikarbonat gör dem sjuka. En liten pepparkaka kan döda en get, säger djurskötare Katarina Hagelberg.
Geten Alma ligger i en halmklädd box och bräker ynkligt. Hon var dräktig när hon blev förgiftad av brödet. Fostret stöttes ur kroppen, men det verkar nu som om Alma överlever. Hon har fått dubbla kurer antibiotika och Katarina Hagelberg matar henne med ljummet honungsvatten.
Från 2010

Det har alltså hänt vid två tillfällen att göingegetter dött på Fredriksdal, och obduktionsrapporterna säger att de hade en tarmflorastörning som berodde på bikarbonat/bakpulver.
Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.

Trollmor

  • Inlägg: 10686
  • Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
SV: Getter och bröd
« Svar #14 skrivet: 03 sep-12 kl 08:31 »
Härligt med kalenderbitare som kan hitta artiklarna när de behövs!  :D  Av texten framgår att göingegetter är särskilt känsliga.  Kan vi lita på att denna text stämmer?  Fanns förresten vete på stenåldern?

Och välkommen till gettavlan, Harke!  :D
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

ieenilorac

  • Inlägg: 8434
  • www.sonnarpsnaturbruk.n.nu
    • Skåne
    • Sonnarps naturbruk
SV: Getter och bröd
« Svar #15 skrivet: 03 sep-12 kl 08:45 »
Vi kan ju lita på att både djurskötarna och behandlande veterinär tror att det beror på bikarbonat, och att dödsfallen har samband med att de matats med bröd. Jag har själv pratat med en av djurdkötarna på Fredriksdal om dödsfallen bland getterna, så jag vet att det tidningen skrivit stämmer med vad djurskötarna och veterinärerna anser.

På stenåldern fanns vad jag vet tidiga sorter av vete, man hade börjat odla lite då. Men självklart kunde man inte göra vitt mjöl, så som vi gör nu, det var nog väsäntligt nyttigare spannmålsprodukter som de åt då, med mer fibrer, mer vitaminer och mer mineraler.
Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.

Trollmor

  • Inlägg: 10686
  • Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
SV: Getter och bröd
« Svar #16 skrivet: 03 sep-12 kl 12:07 »
Vi kan ju lita på att både djurskötarna och behandlande veterinär tror att det beror på bikarbonat, och att dödsfallen har samband med att de matats med bröd. Jag har själv pratat med en av djurdkötarna på Fredriksdal om dödsfallen bland getterna, så jag vet att det tidningen skrivit stämmer med vad djurskötarna och veterinärerna anser.

På stenåldern fanns vad jag vet tidiga sorter av vete, man hade börjat odla lite då. Men självklart kunde man inte göra vitt mjöl, så som vi gör nu, det var nog väsäntligt nyttigare spannmålsprodukter som de åt då, med mer fibrer, mer vitaminer och mer mineraler.
Minsann, du är en klippa, Ieenilorac!  En fristående källa, precis som jag önskade.  Då törs jag ta in detta i "mina kunskaper":  Göingegetter är särskilt känsliga mot bikarbonat, rent av högallergiska!  *Antecknat!*
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

Mmmm

  • Inlägg: 727
    • Övriga världen
SV: Getter och bröd
« Svar #17 skrivet: 03 sep-12 kl 17:07 »
...och jag är som vanligt motvalls och hävdar att det är osannolikt att känslighet för bikarbonat har ett dugg med ras att göra. Att "gamla lantraser" skulle vara känsligare eller rent av "allergiska" är helt enkelt orimligt.

Mer troligt är att getter som aldrig får kraftfoder är känsligare. Både för bröd i allmänhet, eftersom deras våmflora inte är van vid spannmål, och för bikarbonat/bakpulver, eftersom det ändrar pH i våmmen - hos en "gräs-och-hö-ätande" get är förmodligen pH nästintill perfekt redan. De flesta allmogegetter, t ex göingegetterna på Fredriksdal, får inget eller mycket lite kraftfoder.


Sussilo

  • Gäst
SV: Getter och bröd
« Svar #18 skrivet: 03 sep-12 kl 17:17 »
Mer troligt är att getter som aldrig får kraftfoder är känsligare. Både för bröd i allmänhet, eftersom deras våmflora inte är van vid spannmål, och för bikarbonat/bakpulver, eftersom det ändrar pH i våmmen - hos en "gräs-och-hö-ätande" get är förmodligen pH nästintill perfekt redan.

Instämmer! Hade det hopsamlade brödet dessutom blivit mögligt, vilket är lätt hänt, är det inte alls konstigt att det gick så illa med dessa getter.

Trollmor

  • Inlägg: 10686
  • Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
SV: Getter och bröd
« Svar #19 skrivet: 04 sep-12 kl 10:02 »
Och obduktionsrapporten?
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

589 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter



- Å vilken härlig tidning
/Susanne

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser