Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Potatisblast  (läst 6736 gånger)

Solöga

  • Inlägg: 147
  • Jag vill, jag kan, jag SKA!
    • Småland
    • Furukull
Potatisblast
« skrivet: 23 jul-12 kl 22:18 »
Är potatisblast giftigt för getter? ???

Har läst om att de kan äta tex liljekonvalj utan problem, men hittar inget om potatisblast.
Och det är ju giftigt för andra djur som kaniner och hästar (liksom liljekonvalj).

Nån som vet?

Gröna tummen

  • Inlägg: 2
    • Värmland
SV: Potatisblast
« Svar #1 skrivet: 24 jul-12 kl 10:48 »
Även om djur kan äta vissa giftiga växter är det inte att rekommendera att ge dem det.
Allt grönt på potatisplantorna är giftigt, även om det inte kanske inte är direktpåverkande så är giftet kroppslagrande.
Tar man en dag i taget, blir besvikelserna få

Solöga

  • Inlägg: 147
  • Jag vill, jag kan, jag SKA!
    • Småland
    • Furukull
SV: Potatisblast
« Svar #2 skrivet: 24 jul-12 kl 12:13 »
Då får det bli komposten istället  ;)

Trollmor

  • Inlägg: 10686
  • Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
SV: Potatisblast
« Svar #3 skrivet: 24 jul-12 kl 13:51 »
Potatisblast är mig veterligt användbart för att tillfälligt solskydda den nyupptagna potatisen.  Och som jordförbättringsmedel.  Jag har ännu inte sett en get som äter den, men å andra sidan tog det lång tid innan jag såg en hel getflock gå och smaska i sig brännässlor.  :o
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

321 gäster, 2 användare
TindraTyra, Modernhistorydigger

* Forum

* Om tidningen Åter



- Tycker det verkar vara en mycket innehållsrik tidskrift. Användbara tips och råd för den nyfikne och för de som vill utveckla sitt bruk med hand och hjärta. Tack!!
/Märit Newberg

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser