Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Selen + andra mineraler?  (läst 2802 gånger)

Gumman82

  • Inlägg: 38
    • Värmland
Selen + andra mineraler?
« skrivet: 09 mar-11 kl 17:50 »
Min dvärgget är nu parad och nu undrar jag när och vad jag ska ge extra för att hon och killingen ska må bra och vara friska vid födseln?

Selen har jag förstått att geten ska ha men när börjar jag ge det och hur mycket.

Nu får hon hö och krossad havre + saltsten.

Vad mer ska jag ge?

Tackar på förhand  :D

skräptanten

  • Jane of all trades
  • Inlägg: 3924
  • Självhushållare på svennebanan-PRAO
    • Småland
SV: Selen + andra mineraler?
« Svar #1 skrivet: 09 mar-11 kl 20:46 »
Hej och grattis till den förhoppningsvis kommande killingen!

Selenpreparat kan du köpa på din närmsta bonnabutik, dosering och sånt står på förpackningen. För de andra mineralernas skull kan du köpa en viltsten (en saltsten som även är berikad med bl.a. koppar) eller en s k mineralbalja, endel getter får både och. Jag ger getgänget multivitaminer oxå såhär under vintern för att vara på den säkra sidan.
Mjölk ger starka ben. Ekeby-utgödsling ger starka armar också.

Gumman82

  • Inlägg: 38
    • Värmland
SV: Selen + andra mineraler?
« Svar #2 skrivet: 09 mar-11 kl 20:56 »
Tack för tippsen. Jag ordnar mineralbalja eller viltsten. Ska jag börja ge selen extra nu från början, eller är det en viss tid innan killning?

skräptanten

  • Jane of all trades
  • Inlägg: 3924
  • Självhushållare på svennebanan-PRAO
    • Småland
SV: Selen + andra mineraler?
« Svar #3 skrivet: 20 mar-11 kl 09:31 »
Selen är viktigast att ge under högdräktigheten, alltså de sista 2 månaderna. Jag tror inte det är farligt att ge det under hela dräktigheten, men huruvida det gör nytta då vet jag inte säkert.
Mjölk ger starka ben. Ekeby-utgödsling ger starka armar också.

Lillskôrven

  • Inlägg: 15
    • Ångermanland
SV: Selen + andra mineraler?
« Svar #4 skrivet: 10 aug-13 kl 21:39 »
Hur gjorde man förr när det inte gick att köpa kosttillskott till getterna? Man har ju haft getter länge i Sverige. Inte är det ett nytt behov som har uppstått? Någon som vet om man haft stora problem med döda och sjuka djur före kosttillskotten?
När du inte vet om du ska skratta eller gråta: skratta.

Trollmor

  • Inlägg: 10686
  • Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
SV: Selen + andra mineraler?
« Svar #5 skrivet: 11 aug-13 kl 17:25 »
Jag är rädd att det var fler sjuka och döda bland djuren.  Men man släppte dem också på skogen, och där har de stor förmåga att leta rätt på vad de behöver.

  Å andra sidan kan björnen ta dem ute i skogen, så alla modeller har sina nackdelar.
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

Jonas från Backfors

  • Inlägg: 974
    • Västerbotten
    • Backfors Gård
SV: Selen + andra mineraler?
« Svar #6 skrivet: 11 aug-13 kl 17:46 »
Hur gjorde man förr när det inte gick att köpa kosttillskott till getterna? Man har ju haft getter länge i Sverige. Inte är det ett nytt behov som har uppstått? Någon som vet om man haft stora problem med döda och sjuka djur före kosttillskotten?

Jo problemet har ju blivit större och större då vi brukat markerna ganska hårt nu under lång tid och därför utarmat jordarna på det mesta som finns där. Speciellt när man idag gödslar med konstgödsel och tar kanske 2-3 skördar på ett år utan att tillföra annat än konstgödsel, till sist blir sådana ämnen som selen(som inte växterna är så jättenoga med om det finns eller ej) helt utarmat från marken och det finns inget kvar i det som växer på betet.
Bor med fru och barn på nästan helt självförsörjande gård i Västerbotten. Nordsvensk brukshäst, Fjällnära kor, Klövsjöfår, Linderödsvin, Bjurholmshöns och Gotlandskaniner.
www.backforsgard.se


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

478 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter



- En kanontidning på alla vis!
/Michael Andreasson

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser