Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

 

Författare Ämne:  Mitt udda hönshus firar ett år, och jag är så nöjd med konstruktionen!  (läst 2012 gånger)

mli79

  • Inlägg: 541
    • Skåne

Först var det en kaninbur som var byggd ovanför ett rovdjurssäkrat hägn. Sen sålde jag kaninerna och byggde om hela hägnet till ett tvåvåningshus för mina Brahmor. De har förutom huset ett liten rovdjurssäker gård, och därifrån är den en grind ut till det fria (där de är för det mesta..)
Nedanvåningen är stampat jordgolv med mycket sand i, och så har de mat och vatten där. Enkelt för mig att bara öppna luckorna och fylla på. På ovanvåningen har de sina sittpinnar och två värpreden. Förra året hade jag bara en pinne inne, men de vägrade sova annat än uppe på redet. Nu sover de på pinne och kan kliva upp via redena eller den lägre pinnen. Ett värprede är fastmonterat, det andra är ett Lackbord från IKEA. Fungerar jättebra med en planka som håller inne halmen, och en vägg i plyfa. Det är smidigt att det är lägre än de andra eftersom ena hönan inte kan/vill hoppa. Bottenytan är 2x2,5 och där bor nu åtta hönor och två tuppar. Belysningen har jag ordnat smidigt med en ljusslinga gjord för utomhusbruk. Blir lagom mysbelysning.
Postar detta så ifall någon behöver inspiration till ett annorlunda bygge.



Bor på gård med man, barn, hundar, katter, ponnys, ardenner,  gutefår, höns och minigrisar.

Fälandbo

  • Inlägg: 4
    • Uppland
Snyggt!
Bor de där på vintern också?  :)

mli79

  • Inlägg: 541
    • Skåne
Japp, året om. Det är inte isolerat men det är inga bekymmer här i södra Skåne. Om det är mycket snö så går de närmsta vägen till hästarnas ligghall med en halmbädd som ger god sysselsättning.
Bor på gård med man, barn, hundar, katter, ponnys, ardenner,  gutefår, höns och minigrisar.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

540 gäster, 3 användare
xaelanar, Okulärbesiktning av Byrålåda, ärt

* Forum

* Om tidningen Åter



- För moder jord skull!
/Henrik

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser